Hvornår er en film, en julefilm?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25011
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Hvornår er en film, en julefilm?

Indlægaf Wizzze » 21. dec 2023, 14:27

Hvornår er en film egentlig en julefilm?

Skal handlingen koncentrere sig om nisser og julemænd, eller er det nok med en julemand i baggrunden i en enkelt scene? :gruble:
Er det nok at filmen foregår ved juletid, eller skal julen være en integreret del af handlingen? :gruble:

Tag f.eks. Die Hard, den bliver altid diskuteret, er det en julefilm eller ej? Personligt har jeg altid tagen den med på min julefilmsliste, men det er jo reelt bare et krimi/terroristdrama, der foregår ved juletid. På den måde ikke meget forskelligt fra “the package” som også er et terrordrama der foregår ved juletid, men den tæller ikke som julefilm?





Igår “lærte” jeg så at mange åbenbart opfatter Eddie Murphy filmen Comimg to America, som en juleklassisker :forvirret:



Men det behøver ikke kun være store amerikanske film. Herhjemme er Dyrlægens Plejebørn, nærmest den ultimative julefilm, men der er faktisk kun omkring 5min. I filmens slutning der omhandler jul, er det virkelig nok til at en film er en julefilm? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26795

Re: Hvornår er en film, en julefilm?

Indlægaf Santa » 21. dec 2023, 14:39

Jeg hader julefilm, har lige præcis tre jeg kunne acceptere at se (men jeg er helst fri):
Die Hard (er en julefilm, basta!).
Love actually.
Bad Santa.

Så kunne man jo debattere om jeg ikke burde have noget med Grinchen på min liste, en fellow-julehader, men nej, det er for meget jul til mig!
Coming to Amerika som julefilm er osse nyt for mig, men den kunne måske komme med på min liste…
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14839
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1183
Likede indlæg: 24972

Re: Hvornår er en film, en julefilm?

Indlægaf sigge » 22. dec 2023, 07:58

Jeg tror også, det har noget at gøre med, om det har været en tradition, at de blev vist i TV omkring juletid, dengang vi primært havde flow TV. F.eks. Sound of Music er ofte blevet vist 1. eller 2. juledag - sandsynligvis fordi det er en lang film, og det var der, familien havde tid til at sidde omkring husalteret og se den. Jeg har ikke Sound of Music på listen over deciderede julefilm, men af ovennævnte årsag er det alligevel en, jeg forbinder med jul.

Jeg tror, det vigtigste kriterie for mig er, at filmen foregår omkring juletid. Som f.eks. Love Actually, The Holiday og Die Hard (1 og 2), som jo ikke ellers har det store juletemaer.
3
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7510
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 830
Likede indlæg: 19670

Re: Hvornår er en film, en julefilm?

Indlægaf Animi » 22. dec 2023, 18:36

Én ting er sikkert - jeg vil indtil min død argumentere for, at The Nightmare Before Christmas IKKE er en julefilm, uanset hvad andre siger!
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5535

Re: Hvornår er en film, en julefilm?

Indlægaf Pølsemix » 22. dec 2023, 21:44

Animi skrev:Én ting er sikkert - jeg vil indtil min død argumentere for, at The Nightmare Before Christmas IKKE er en julefilm, uanset hvad andre siger!

:8: :nej:

Det er så meget en julefilm! :banan-jul:
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7099
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13322

Re: Hvornår er en film, en julefilm?

Indlægaf Rapfisk » 22. dec 2023, 21:49

Die Hard er klart en julefilm, ligesom The Holiday fx også bare er en romantisk komedie, der foregår ved juletid.

Jeg vil sige, at den primære handling skal foregå omkring jul. Fx er Sex and the City The Movie ikke en julefilm, selv om højdepunktet ligger omkring nogle meget smukke jule- og nytårsscener.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7510
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 830
Likede indlæg: 19670

Re: Hvornår er en film, en julefilm?

Indlægaf Animi » 23. dec 2023, 12:04

Pølsemix skrev:
Animi skrev:Én ting er sikkert - jeg vil indtil min død argumentere for, at The Nightmare Before Christmas IKKE er en julefilm, uanset hvad andre siger!

:8: :nej:

Det er så meget en julefilm! :banan-jul:


Noooooo, det er en Halloween film, basta!
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5535

Re: Hvornår er en film, en julefilm?

Indlægaf Pølsemix » 23. dec 2023, 15:06

Animi skrev:
Pølsemix skrev:
Animi skrev:Én ting er sikkert - jeg vil indtil min død argumentere for, at The Nightmare Before Christmas IKKE er en julefilm, uanset hvad andre siger!

:8: :nej:

Det er så meget en julefilm! :banan-jul:


Noooooo, det er en Halloween film, basta!

Jeg skulle til at foreslå at den kunne være begge dele, men det tænker jeg ikke bliver godtaget med det basta der :gisp: :D
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21959
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59579

Re: Hvornår er en film, en julefilm?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. dec 2023, 06:08

I hvilke situationer er det relevant ligefrem at diskutere, om noget er en julefilm eller ej? Er det fx., hvis man i en gruppe af mennesker har besluttet at se "en julefilm" sammen, og nogen så foreslår en titel, som andre ikke opfatter som et legitimt bud?
0
K.toldam
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1780

Re: Hvornår er en film, en julefilm?

Indlægaf K.toldam » 6. jan 2024, 15:51

Die Hard 1 og 2
Alene Hjemme 1 og 2

Ikke Comimg to America, den kommer ikke på min liste
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR

Tilbage til "Film og TV"