Dokumentarfilm

Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Rapfisk » 14. jan 2017, 08:15

Serien American High School, som kører på DR3, burde være obligatorisk for alle. Hold nu op nogle menneskeskæbner, man møder, men også nogle skønne unge mennesker, der både kæmper og tror på sig selv.

Det første afsnit er desværre allerede udløbet, men nummer to ligger på DR.dk, og de næste kommer i tv, vist nok om mandagen.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. jan 2017, 08:26

Rapfisk skrev:Serien American High School, som kører på DR3, burde være obligatorisk for alle. Hold nu op nogle menneskeskæbner, man møder, men også nogle skønne unge mennesker, der både kæmper og tror på sig selv.

Det første afsnit er desværre allerede udløbet, men nummer to ligger på DR.dk, og de næste kommer i tv, vist nok om mandagen.


Er det det her?

0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Rapfisk » 14. jan 2017, 08:29

DetSorteCirkus skrev:
Rapfisk skrev:Serien American High School, som kører på DR3, burde være obligatorisk for alle. Hold nu op nogle menneskeskæbner, man møder, men også nogle skønne unge mennesker, der både kæmper og tror på sig selv.

Det første afsnit er desværre allerede udløbet, men nummer to ligger på DR.dk, og de næste kommer i tv, vist nok om mandagen.


Er det det her?


Lige præcis :gogo:
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Viskelæder » 28. jan 2017, 14:17

Crookshanks skrev:Jeg sidder og ser "Beware the Slenderman" på HBO.

Uhyggelig, skræmmende og sørgeligt at de hvordan en vandrehistore kan påvirke personer så stærkt.



Den ser spændende ud. Den vil jeg se :)
0
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Guldfisk » 28. jan 2017, 15:22

Dancer om Sergei Polunins balletkarriere.
Jeg så den uden nogen forhåndsviden om ballet eller ham. Og den var vildt medrivende.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Animi » 8. feb 2017, 09:38

Jeg ser "De Skjulte Talenter" på DR. Jeg synes det er fedt at de sætter fokus på autister, og det de også kan bidrage med til arbejdsmarkedet. Rigtig god dokumentarserie!
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf LaScrooge » 8. feb 2017, 13:46

Er der nogen her det har set Grey Gardens?
0
And we both know: I will be delicious
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Lykke » 8. feb 2017, 13:49

Animi skrev:Jeg ser "De Skjulte Talenter" på DR. Jeg synes det er fedt at de sætter fokus på autister, og det de også kan bidrage med til arbejdsmarkedet. Rigtig god dokumentarserie!


Jeg synes bare det er ret problematisk at man har udvalgt så velfungerende autister. Folk som ikke har et indblik i autisme, kan få en billede af, at det er det generelle billede af autisme, man får af den dokumentar.

Generelt synes jeg ikke DR1s dokumentarer er dybe og nuancerede nok.
2
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Yossarian » 18. feb 2017, 15:28

Jeg har lige set Electric Boogaloo: The Wild, Untold Story of Cannon Films om to driftige, excentriske og totalt smagløse israelske fætre, der drog til Hollywood og blev kongerne af B-film i firserne. Ret underholdende. :-D

0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. mar 2017, 15:31

I går havde jeg fornøjelsen af at se dokumentarfilmen "Author: The JT Leroy Story", og den vil jeg varmt anbefale til alle, der er fascinerede af "Catfish The Movie" og i det hele taget Stranger than fiction-historier.

Hele JT Leroy-sagen foregreb på mange måder, hvad der med internetters udbredelse snart skulle blive hverdag i forhold til identitet og selviscenesættelse, og her har filmen ikke mindst meget at byde på, fordi instruktøren vælger at fokusere på bagmanden, altså the bad guy, og hendes bevæggrunde i stedet for at lade al sympatien ligge hos de bedragne.

2
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Petrix » 15. mar 2017, 16:11

Har lige læst at der er kommet en dokumentarfilm om "Rocco"
0
27102021
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. apr 2017, 16:25

Dokumentaren "Min mor er pink" opnåede på forhånd en vis omtale på grund af et noget aparte interview i Go' morgen Danmark, hvor den ene hovedperson, performancekunstneren Michael Richardt, væltede rundt i sofaen og i det hele taget opførte sig yderst mærkværdigt.

Det gør han også sine steder i selve filmen, som man nok bør undgå, hvis man har en lav tærskel for, hvornår noget bare virker underligt og søgt, men forbi sammenhængen her er med, bliver Michaels specielle udtryk og konstante og ret udflydende vekslen mellem privatperson og kunstnerisk persona, i hvert fald for mig, pludselig meningsfuld, rørende og poetisk.

Et meget anderledes bud på en kombineret familiekrønike og road movie.



Hele filmen kan i en begrænset periode ses her: https://www.dr.dk/tv/se/min-mor-er-pink ... or-er-pink
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Delfin » 4. apr 2017, 17:07

Lykke skrev:
Animi skrev:Jeg ser "De Skjulte Talenter" på DR. Jeg synes det er fedt at de sætter fokus på autister, og det de også kan bidrage med til arbejdsmarkedet. Rigtig god dokumentarserie!


Jeg synes bare det er ret problematisk at man har udvalgt så velfungerende autister. Folk som ikke har et indblik i autisme, kan få en billede af, at det er det generelle billede af autisme, man får af den dokumentar.

Generelt synes jeg ikke DR1s dokumentarer er dybe og nuancerede nok.


Samtidig med at de har valgt nogle ud, som kan brillere med nogle meget med særlige evner på isolerede områder som håndtering af tal incl. hukommelse, professorterning, puslespil, tegning, og hvad der ellers blev 'optrådt' med. Det er heller ikke noget, som alle autister har. Jeg manglede også en mere varieret beskrivelse af autisme.
1
14 11 14
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Lykke » 4. apr 2017, 17:16

Delfin skrev:
Lykke skrev:
Animi skrev:Jeg ser "De Skjulte Talenter" på DR. Jeg synes det er fedt at de sætter fokus på autister, og det de også kan bidrage med til arbejdsmarkedet. Rigtig god dokumentarserie!


Jeg synes bare det er ret problematisk at man har udvalgt så velfungerende autister. Folk som ikke har et indblik i autisme, kan få en billede af, at det er det generelle billede af autisme, man får af den dokumentar.

Generelt synes jeg ikke DR1s dokumentarer er dybe og nuancerede nok.


Samtidig med at de har valgt nogle ud, som kan brillere med nogle meget med særlige evner på isolerede områder som håndtering af tal incl. hukommelse, professorterning, puslespil, tegning, og hvad der ellers blev 'optrådt' med. Det er heller ikke noget, som alle autister har. Jeg manglede også en mere varieret beskrivelse af autisme.


Ja - jeg synes virkelig den er dybt problematisk. Sad en aften og snakkede med folk som er pædagoger, som var helt oppe at ringe over den dokumentar. Og det var først da jeg begyndte at problematisere det , og komme med langt mere nuancerede erfaringer med målgruppen, de kunne se det måske ikke var så 'rainman' /geni agtigt
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Animi » 4. apr 2017, 17:17

Delfin skrev:
Lykke skrev:
Animi skrev:Jeg ser "De Skjulte Talenter" på DR. Jeg synes det er fedt at de sætter fokus på autister, og det de også kan bidrage med til arbejdsmarkedet. Rigtig god dokumentarserie!


Jeg synes bare det er ret problematisk at man har udvalgt så velfungerende autister. Folk som ikke har et indblik i autisme, kan få en billede af, at det er det generelle billede af autisme, man får af den dokumentar.

Generelt synes jeg ikke DR1s dokumentarer er dybe og nuancerede nok.


Samtidig med at de har valgt nogle ud, som kan brillere med nogle meget med særlige evner på isolerede områder som håndtering af tal incl. hukommelse, professorterning, puslespil, tegning, og hvad der ellers blev 'optrådt' med. Det er heller ikke noget, som alle autister har. Jeg manglede også en mere varieret beskrivelse af autisme.


Men dokumentarserien handlede jo netop om disse folk med autisme, der kunne noget specielt - og ikke generelt om alle mennesker der har diagnosen. Jeg synes egentlig det er fint nok at en dokumentar vælger at belyse én del af en større helhed, og ikke nødvendigvis er et opslagsværk der skal belyse det fra alle vinkler og nuancer der findes.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Film og TV"