Årgang 20

ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27051

Re: Årgang 20

Indlægaf ajnaM » 29. jan 2021, 21:07

primle skrev:
ajnaM skrev:
Sofakartoflen skrev:
Trappestige skrev:
Anlewi skrev:
Sådan “skabte” jeg mig også under min første fødsels med baggrund i et vedrop der gav den sygeste vestorm uden nævneværdige pauser. Det meste smertefulde jeg nogensinde har prøvet.
Jeg syntes faktisk det er synd at det var hendes oplevelse med en fødsel

Begge mine fødsler var ligesådan, i sær min første. Jeg synes heller ikke hun skabte sig, alle fødsler er jo forskellige og man kan ikke sådan drage en parallel til hende der føder for tredje gang.
Barnet blev også taget med sugekop til sidst, læste jeg, så måske hun bare kæmpede og kæmpede uden at der skete det vilde.


Heldigvis tog fødslen kun 3 timer. Det kunne man jo ikke gennemskue i udsendelsen. Ligesom jeg i alt fald heller ikke forstod, at hun ikke skiftede ble på barnet, før han var 1 måned gammel. https://www.bt.dk/film-tv-og-streaming/ ... ville-ikke


Hvor er det helt igennem vanvittigt, at man lader en nybagt 22-årig førstegangsfødende, der har haft en hård fødsel og åbenlyst reagerer voldsomt på det, ligge indlagt alene med en nyresyg baby - mens man kun lader faren komme på besøg 1 time i døgnet.

Jeg ved godt, der er corona, men helt ærligt - sådan noget kan have store konsevkenser for en lille, ny familie i mange år fremover. Det kan man fanme ikke være bekendt. :sur:

Samtidig kan man håbe, at det ikke påvirker hende ekstra, at hun har et filmhold i nakken, og at det hele transmitteres ud til hele landet. Jeg er i forvejen ret skeptisk over for programmet rent medieetisk, og det her er et eksempel, hvor jeg håber, de har givet hende rigtig god mulighed for at sige fra. Jeg synes, det lyder en smule usikkert, at hun har gået og været 'bange' for, hvordan hun ville fremstå - det burde i mine øjne slet ikke kunne ske. Når man på den måde bevæger sig på grænsen af, hvad der er okay i forhold til deltagerne, så har man f*nme også et ansvar for at behandle dem ekstra ordentligt.


Jeg er meget enig.

Og ikke fordi det betyder noget som sådan, så er jeg ret sikker på, at den af mødrene som gav udtryk for, at hun var bange for, hvordan hun ville fremstå, ikke var den mor, der blev indlagt.

Men jeg kan huske forkert. Og det betyder heller ikke noget ift. den problemstilling, du belyser.


Jeg har ikke set programmet, kun læst artiklen. :genert: Men der er det den samme mor.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Årgang 20

Indlægaf primle » 29. jan 2021, 21:09

I øvrigt synes jeg det er lidt påfaldende, at man har valgt nogle meget unge forældre. 3 ud af 4 mødre har fået deres første barn omkring de 22-23 år. Den sidste er 28.

Ift. gennemsnitsalderen for førstegangsfødende synes jeg ikke det afspejler virkeligheden og det generelle for børnefamilier i dag. Men det er måske heller ikke meningen/fokus.
8
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Årgang 20

Indlægaf Misantropen » 29. jan 2021, 21:11

primle skrev:Jeg er meget enig.

Og ikke fordi det betyder noget som sådan, så er jeg ret sikker på, at den af mødrene som gav udtryk for, at hun var bange for, hvordan hun ville fremstå, ikke var den mor, der blev indlagt.

Men jeg kan huske forkert. Og det betyder heller ikke noget ift. den problemstilling, du belyser.

Jeg mener det er hende fra Djursland der var bekymret for fødslen.
Senest rettet af Misantropen 29. jan 2021, 21:12, rettet i alt 1 gang.
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Årgang 20

Indlægaf primle » 29. jan 2021, 21:11

ajnaM skrev:
primle skrev:
ajnaM skrev:
Sofakartoflen skrev:
Trappestige skrev:
Anlewi skrev:
Sådan “skabte” jeg mig også under min første fødsels med baggrund i et vedrop der gav den sygeste vestorm uden nævneværdige pauser. Det meste smertefulde jeg nogensinde har prøvet.
Jeg syntes faktisk det er synd at det var hendes oplevelse med en fødsel

Begge mine fødsler var ligesådan, i sær min første. Jeg synes heller ikke hun skabte sig, alle fødsler er jo forskellige og man kan ikke sådan drage en parallel til hende der føder for tredje gang.
Barnet blev også taget med sugekop til sidst, læste jeg, så måske hun bare kæmpede og kæmpede uden at der skete det vilde.


Heldigvis tog fødslen kun 3 timer. Det kunne man jo ikke gennemskue i udsendelsen. Ligesom jeg i alt fald heller ikke forstod, at hun ikke skiftede ble på barnet, før han var 1 måned gammel. https://www.bt.dk/film-tv-og-streaming/ ... ville-ikke


Hvor er det helt igennem vanvittigt, at man lader en nybagt 22-årig førstegangsfødende, der har haft en hård fødsel og åbenlyst reagerer voldsomt på det, ligge indlagt alene med en nyresyg baby - mens man kun lader faren komme på besøg 1 time i døgnet.

Jeg ved godt, der er corona, men helt ærligt - sådan noget kan have store konsevkenser for en lille, ny familie i mange år fremover. Det kan man fanme ikke være bekendt. :sur:

Samtidig kan man håbe, at det ikke påvirker hende ekstra, at hun har et filmhold i nakken, og at det hele transmitteres ud til hele landet. Jeg er i forvejen ret skeptisk over for programmet rent medieetisk, og det her er et eksempel, hvor jeg håber, de har givet hende rigtig god mulighed for at sige fra. Jeg synes, det lyder en smule usikkert, at hun har gået og været 'bange' for, hvordan hun ville fremstå - det burde i mine øjne slet ikke kunne ske. Når man på den måde bevæger sig på grænsen af, hvad der er okay i forhold til deltagerne, så har man f*nme også et ansvar for at behandle dem ekstra ordentligt.


Jeg er meget enig.

Og ikke fordi det betyder noget som sådan, så er jeg ret sikker på, at den af mødrene som gav udtryk for, at hun var bange for, hvordan hun ville fremstå, ikke var den mor, der blev indlagt.

Men jeg kan huske forkert. Og det betyder heller ikke noget ift. den problemstilling, du belyser.


Jeg har ikke set programmet, kun læst artiklen. :genert: Men der er det den samme mor.


Og jeg har kun set programmet :D Og der gav en anden mor udtryk for, at hun tænkte over, hvad jordemoderen tænkte om hende.

Men måske hende den anden var fokuseret på de sociale medier egentligt :gruble:
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Årgang 20

Indlægaf 1234 » 29. jan 2021, 21:32

primle skrev:I øvrigt synes jeg det er lidt påfaldende, at man har valgt nogle meget unge forældre. 3 ud af 4 mødre har fået deres første barn omkring de 22-23 år. Den sidste er 28.

Ift. gennemsnitsalderen for førstegangsfødende synes jeg ikke det afspejler virkeligheden og det generelle for børnefamilier i dag. Men det er måske heller ikke meningen/fokus.

Enig. Jeg er 29 år, mor til et årgang 20 barn og føler mig virkelig gammel i forhold til deltagerne. Og jeg var nærmest præcis gennemsnitsalderen for førstegangsmødre.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Årgang 20

Indlægaf 1234 » 29. jan 2021, 21:35

primle skrev:
ajnaM skrev:
primle skrev:
ajnaM skrev:
Sofakartoflen skrev:
Trappestige skrev:
Anlewi skrev:
Sådan “skabte” jeg mig også under min første fødsels med baggrund i et vedrop der gav den sygeste vestorm uden nævneværdige pauser. Det meste smertefulde jeg nogensinde har prøvet.
Jeg syntes faktisk det er synd at det var hendes oplevelse med en fødsel

Begge mine fødsler var ligesådan, i sær min første. Jeg synes heller ikke hun skabte sig, alle fødsler er jo forskellige og man kan ikke sådan drage en parallel til hende der føder for tredje gang.
Barnet blev også taget med sugekop til sidst, læste jeg, så måske hun bare kæmpede og kæmpede uden at der skete det vilde.


Heldigvis tog fødslen kun 3 timer. Det kunne man jo ikke gennemskue i udsendelsen. Ligesom jeg i alt fald heller ikke forstod, at hun ikke skiftede ble på barnet, før han var 1 måned gammel. https://www.bt.dk/film-tv-og-streaming/ ... ville-ikke


Hvor er det helt igennem vanvittigt, at man lader en nybagt 22-årig førstegangsfødende, der har haft en hård fødsel og åbenlyst reagerer voldsomt på det, ligge indlagt alene med en nyresyg baby - mens man kun lader faren komme på besøg 1 time i døgnet.

Jeg ved godt, der er corona, men helt ærligt - sådan noget kan have store konsevkenser for en lille, ny familie i mange år fremover. Det kan man fanme ikke være bekendt. :sur:

Samtidig kan man håbe, at det ikke påvirker hende ekstra, at hun har et filmhold i nakken, og at det hele transmitteres ud til hele landet. Jeg er i forvejen ret skeptisk over for programmet rent medieetisk, og det her er et eksempel, hvor jeg håber, de har givet hende rigtig god mulighed for at sige fra. Jeg synes, det lyder en smule usikkert, at hun har gået og været 'bange' for, hvordan hun ville fremstå - det burde i mine øjne slet ikke kunne ske. Når man på den måde bevæger sig på grænsen af, hvad der er okay i forhold til deltagerne, så har man f*nme også et ansvar for at behandle dem ekstra ordentligt.


Jeg er meget enig.

Og ikke fordi det betyder noget som sådan, så er jeg ret sikker på, at den af mødrene som gav udtryk for, at hun var bange for, hvordan hun ville fremstå, ikke var den mor, der blev indlagt.

Men jeg kan huske forkert. Og det betyder heller ikke noget ift. den problemstilling, du belyser.


Jeg har ikke set programmet, kun læst artiklen. :genert: Men der er det den samme mor.


Og jeg har kun set programmet :D Og der gav en anden mor udtryk for, at hun tænkte over, hvad jordemoderen tænkte om hende.

Men måske hende den anden var fokuseret på de sociale medier egentligt :gruble:


Det var moren fra Als, der var bange for at fremstå forkert overfor jordemoderen. Moren fra Djursland, der var bange for fødslen og moren fra Lyngby der gik op i hendes fødsel ikke skulle frem på sociale medier, fordi hun var skuffet over den.

Jeg tænker nu ikke at hende fra Lyngby var pjattet. Tror nærmere hun var uforberedt. Hun har jo haft en lynfødsel og alt fødselsforberedelse fokusere på at en fødsel tager lang tid.
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Årgang 20

Indlægaf 1234 » 29. jan 2021, 21:41

Jeg skal helt klart følge programmet, da min datter er samme årgang. Jeg ville dog gerne have haft nogen jeg kunne spejle mig i. Synes generelt de en anelse unge og så uddannelsesniveauet heller ikke vildt højt. Kunne godt have brugt en enkel akademiker :blush:
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Årgang 20

Indlægaf Pjeps » 29. jan 2021, 22:30

1234 skrev:Jeg skal helt klart følge programmet, da min datter er samme årgang. Jeg ville dog gerne have haft nogen jeg kunne spejle mig i. Synes generelt de en anelse unge og så uddannelsesniveauet heller ikke vildt højt. Kunne godt have brugt en enkel akademiker :blush:

Hvad er det der gør at du synes at det er vigtigt at der var en akademiker med? Jeg spørger fordi den udtalelse gør mig nysgerrig på menneskesynet. Og fordi jeg mener at forældrefølelse er et naturinstinkt, og at der kan være gode og dårlige forældre i alle samfundslag.

Er det fordi at akademikere ikke kan spejle sig i ikke-akademikere ?
5
:ninja:
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27051

Re: Årgang 20

Indlægaf ajnaM » 30. jan 2021, 07:48

Pjeps skrev:
1234 skrev:Jeg skal helt klart følge programmet, da min datter er samme årgang. Jeg ville dog gerne have haft nogen jeg kunne spejle mig i. Synes generelt de en anelse unge og så uddannelsesniveauet heller ikke vildt højt. Kunne godt have brugt en enkel akademiker :blush:

Hvad er det der gør at du synes at det er vigtigt at der var en akademiker med? Jeg spørger fordi den udtalelse gør mig nysgerrig på menneskesynet. Og fordi jeg mener at forældrefølelse er et naturinstinkt, og at der kan være gode og dårlige forældre i alle samfundslag.

Er det fordi at akademikere ikke kan spejle sig i ikke-akademikere ?


For mig ville spejlingen ikke handle så meget om forældreevnen som om hverdag og vilkår. Jeg ville synes, det var mest interessant at følge forældre med en hverdag og nogle udfordringer, der ligner mine egne.

Det kan selvfølgelig også være sjovt at følge nogen, der SLET ikke ligner en selv, men så er det lidt noget andet, man går efter - og ofte er det mere forargelse eller misundelsen og ikke så meget spejling.
6
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Årgang 20

Indlægaf 1234 » 30. jan 2021, 07:49

Pjeps skrev:
1234 skrev:Jeg skal helt klart følge programmet, da min datter er samme årgang. Jeg ville dog gerne have haft nogen jeg kunne spejle mig i. Synes generelt de en anelse unge og så uddannelsesniveauet heller ikke vildt højt. Kunne godt have brugt en enkel akademiker :blush:

Hvad er det der gør at du synes at det er vigtigt at der var en akademiker med? Jeg spørger fordi den udtalelse gør mig nysgerrig på menneskesynet. Og fordi jeg mener at forældrefølelse er et naturinstinkt, og at der kan være gode og dårlige forældre i alle samfundslag.

Er det fordi at akademikere ikke kan spejle sig i ikke-akademikere ?


Jeg vil godt starte med at sige, at det intet har med deres evner som forældre. Jeg er ret sikker på, at de alle er udemærket forældre. Det handler rent egoistisk om, at der ingen af dem er, som jeg kan identificere mig med umiddelbart. Det handler ikke kun om uddannelse, men også alder, bopæl osv. Vi

Og akademikere kan nem spejle sig I ikke akademikere. Altså min mand er ikke akademiker og min svigerinde, der er læge, lever nærmest 1-1, det samme liv som parret fra Als.
0
Sofakartoflen
Indlæg: 3758
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 423
Likede indlæg: 8876

Re: Årgang 20

Indlægaf Sofakartoflen » 30. jan 2021, 12:57

.
Senest rettet af Sofakartoflen 5. jan 2023, 03:29, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Årgang 20

Indlægaf Misantropen » 30. jan 2021, 13:07

Sofakartoflen skrev:Min datter, som er 31 og ikke har børn, har set første afsnit og sagt, at det kommer hun vist ikke til at følge. Hun troede, det ville være interessant, fordi hun har tvillingeniecer fra samme år (hun er eller blevet vældig overrasket over de stærke følelser, hun har for sin brors børn) men hun synes, det er unuanceret og dårligt klippet.

Men måske er det bare ikke et koncept, der kan gentages med samme succes?

Programmet er jo knapt nok kommet i gang endnu så det er svært at sige om det kan gentages. Der er ting der ikke kan sammenlignes med første sæson, bl.a brugen af sociale medier og mediernes interesse. Jeg frygter virkelig det kommer til at ødelægge oplevelsen. Jeg gider ikke se det hvis alt er afsløret på forhånd.

Jeg tænkte ikke selv over at det var dårligt klippet, men det kan klart ødelægge det.
2
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55650
Kontakt:

Re: Årgang 20

Indlægaf Ado » 30. jan 2021, 18:17

Nå, men jeg har lige slugt de to første afsnit, og jeg elsker det!
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Fashionista07
Permanent bortvist
Indlæg: 43
Tilmeldt: 19. jan 2021, 13:40
Kort karma: -3
Likede indlæg: 16

Re: Årgang 20

Indlægaf Fashionista07 » 30. jan 2021, 19:44

.
Senest rettet af Fashionista07 11. apr 2022, 00:31, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Fashionista07
Permanent bortvist
Indlæg: 43
Tilmeldt: 19. jan 2021, 13:40
Kort karma: -3
Likede indlæg: 16

Re: Årgang 20

Indlægaf Fashionista07 » 30. jan 2021, 20:12

.
Senest rettet af Fashionista07 11. apr 2022, 00:28, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Film og TV"