Fri os fra kontanthjælp

Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Misantropen » 27. nov 2018, 09:48

Rapfisk skrev:Jobkonsulenten er også den af de fem, der irriterer mig allermest. Som hende, der skulle til jobsamtale hos busselskabet. Hvorfor var der ikke intensiv samtaletræning inden? På den måde kan jeg godt være enig med Jesper (juristen) - hvad bruger hun egentlig de 1 1/4 dag om ugen, hun har til hver, til? Jeg er med på, at der er arbejde på kontoret, og at ikke alt, en jobkonsulent gør, er synligt, men jeg syntes, det var iøjnefaldende.

I det hele taget synes jeg, hun rammer skævt med flere af dem, måske især med de to danske kvinder. Jeg er med på, at der sikkert har været tænkt rigeligt ind i boksen i deres forløb hidtil, men hendes gode idéer falder bare til jorden lige før målet flere gange.

Omkring Jesper synes jeg ikke, at hun virker professionel. Hun taler meget med følelserne "jeg føler ikke, at jeg kan hjælpe ham". Jeg kan sådan set sagtens forstå, at hun er frustreret, men jeg synes ikke, det er i orden af hende som offentligt ansat, at de efter hans afvisning af (det fantastiske) tilbud om praktik ikke ser hinanden i 3 måneder, og hun så afbryder samarbejdet.

(Jeg har kun set ca. 10 minutter af program 3).

Det var meget mærkeligt den måde hun virkede til at tage det personligt på.

Men jeg synes heller ikke han virker særlig samarbejdsvillig eller forstående overfor at både han og sagsbehandlerne er underlagt nogle regler(især senere i afsnit tre :gisp:) Det er ikke ham personligt de går efter, men selvfølgelig bliver der forventet noget af ham som kontanthjælpsmodtager, ligesom han også kan forvente noget af sin sagsbehandler og har nogle rettigheder ift. loven.

Han virker ikke helt til at være realistiski sine forventninger eller forstående overfor at han skal gøre sig fortjent til sit drømmejob(i form af erfaring og evner) og at et job som jurist kræver en indsats fra ham, også selvom han ikke var tilknyttet jobcentret.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Misantropen » 27. nov 2018, 09:51

Er højskoleopholdet en form for finansieret praktik eller er det et tilbud uden egen udgifter man skal visiteres til?
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf billiebean » 27. nov 2018, 10:42

Han er godt nok belastende, ham Jesper. Men det er givetvis en facade, han har opbygget for at beskytte sig selv og takle det faktum, at han ikke har formået at indfri egne og andres forventninger. I bund og grund ville han nok også have godt af et højskoleophold - eller bare en god terapeut som kan tale et sprog han kan forstå - som helt sikkert ikke er det sprog jobkonsulenten taler. Det er som om han gør alting til en krig, mig mod dem, og han kan ikke rigtig finde ud af at samarbejde med folk omkring sig.
4
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Muspel » 27. nov 2018, 12:08

Det er spændende på så mange planer!

Jesper føler sig helt sikkert for god til kontanthjælp, og det giver jo ingen mening, at han som jurist ikke har sat sig ind i, at en praktikplads skal godkendes inden opstart. (Program tre)

Men samtidig giver konsulenten også mig en fornemmelse af ‘slap dog af kvindemenneske’

Og så hende med buskørekortet. Ej. Det forstår jeg slet ikke er den vej de går. Det virker lidt som når jeg siger ‘jeg kan sku da også bare gøre rent. Det var jeg glad for som studerende’ - når jeg helt har opgivet håbet om job...
2
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1095
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2183

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf mariannaa » 27. nov 2018, 13:55

Jeg kan faktisk godt forstå Jesper. Jeg synes at hende jobkonsulenten taler ned til ham (og de andre) som en voksen til et barn. Han er højt uddannet. Det synes jeg ikke at hun anderkender i den måde hun taler til ham på.
1
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Lys » 27. nov 2018, 14:07

Muspel skrev:Det er spændende på så mange planer!

Jesper føler sig helt sikkert for god til kontanthjælp, og det giver jo ingen mening, at han som jurist ikke har sat sig ind i, at en praktikplads skal godkendes inden opstart. (Program tre)

Men samtidig giver konsulenten også mig en fornemmelse af ‘slap dog af kvindemenneske’

Og så hende med buskørekortet. Ej. Det forstår jeg slet ikke er den vej de går. Det virker lidt som når jeg siger ‘jeg kan sku da også bare gøre rent. Det var jeg glad for som studerende’ - når jeg helt har opgivet håbet om job...



Men hende med buskørekortet vil jo gerne “bare” have en indtægt, hun kan leve af, så hun kan udøve sin keramikpassion. Og hun havde jo i forvejen stort kørekort, som hun synes var sjovt.
0
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Lys » 27. nov 2018, 14:12

mariannaa skrev:Jeg kan faktisk godt forstå Jesper. Jeg synes at hende jobkonsulenten taler ned til ham (og de andre) som en voksen til et barn. Han er højt uddannet. Det synes jeg ikke at hun anderkender i den måde hun taler til ham på.


Men handler det ikke også om, at Jesper agerer som et forkælet barn? Jobkonsulentens forslag til praktik var jo en juridisk sagsbehandlerstilling - det er da i høj grad en anerkendelse af hans kompetencer.
7
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1095
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2183

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf mariannaa » 27. nov 2018, 14:27

Lys skrev:
mariannaa skrev:Jeg kan faktisk godt forstå Jesper. Jeg synes at hende jobkonsulenten taler ned til ham (og de andre) som en voksen til et barn. Han er højt uddannet. Det synes jeg ikke at hun anderkender i den måde hun taler til ham på.


Men handler det ikke også om, at Jesper agerer som et forkælet barn? Jobkonsulentens forslag til praktik var jo en juridisk sagsbehandlerstilling - det er da i høj grad en anerkendelse af hans kompetencer.

Nej det synes jeg faktisk ikke at han gør (opføre sig som et forkælet barn) jeg synes dog at han skulle have sagt ja til den juridiske praktik, så han kunne få lidt erfaring på sit cv - Dog kan jeg godt følge ham i, at han er færdiguddannet, så han behøver ikke en praktik. Jeg var selv i en form for praktik da jeg var færdiguddannet. Det burde jo ikke være nødvendigt, når man står med sit eksamensbevis i hånden, som jo netop er beviset på at man har opfyldt de krav der er til ens uddannelse. Praktik og løntilskudsjob for færdig uddannede er ikke andet end en måde at få gratis arbejdskraft på for arbejdsgiverne, når disse allerede inden har meldt ud ( som i Jespers tilfælde) at det ikke ville føre til et job i virksomheden efterfølgende.

Der ud over, Havde Jesper så opført sig som et forkælet barn, så giver det ikke jobkonsulenten/anden offentlig myndighed ret til, ikke at anderkende at de faktisk taler med et voksent menneske.
2
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Lys » 27. nov 2018, 14:33

mariannaa skrev:
Lys skrev:
mariannaa skrev:Jeg kan faktisk godt forstå Jesper. Jeg synes at hende jobkonsulenten taler ned til ham (og de andre) som en voksen til et barn. Han er højt uddannet. Det synes jeg ikke at hun anderkender i den måde hun taler til ham på.


Men handler det ikke også om, at Jesper agerer som et forkælet barn? Jobkonsulentens forslag til praktik var jo en juridisk sagsbehandlerstilling - det er da i høj grad en anerkendelse af hans kompetencer.

Nej det synes jeg faktisk ikke at han gør (opføre sig som et forkælet barn) jeg synes dog at han skulle have sagt ja til den juridiske praktik, så han kunne få lidt erfaring på sit cv - Dog kan jeg godt følge ham i, at han er uddannet, så han behøver ikke en praktik. Jeg var selv i en form for praktik da jeg var færdiguddannet. Det burde jo ikke være nødvendigt, når man står med sit eksamensbevis i hånden, som jo netop er beviset på at man har opfyldt de krav der er til ens uddannelse. Praktik og løntilskudsjob for færdig uddannede er ikke andet end en måde at få gratis arbejdskraft på for arbejdsgiverne, når disse allerede inden har meldt ud ( som i Jespers tilfælde) at det ikke ville føre til et job i virksomheden efterfølgende.

Der ud over, Havde Jesper så opført sig som et forkælet barn, så giver det ikke jobkonsulenten/anden offentlig myndighed ret til, ikke at anderkende at de faktisk taler med et voksent menneske.


Jeg er sådan set enig med dig i, at praktikstillinger ikke burde anvendes på den måde, og hvis han havde været ledig i 3 mdr, ville jeg synes det var helt fair at koncentrere energien om et rigtigt job. Men hvorfor hulen har han så ikke gjort det de sidste 3-4 år?

Jeg er også enig med dig i, at man ikke skal tale ned til andre mennesker, men det synes jeg egentlig heller ikke, at hun gør. Jeg hører det snarere som en lidt ekstrem grad af girafsprog. Men hun skal selvfølgelig reagere og ændre stil, når han fortæller hende, at han føler sig talt ned til.
3
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1095
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2183

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf mariannaa » 27. nov 2018, 14:53

Lys skrev:
mariannaa skrev:
Lys skrev:
mariannaa skrev:Jeg kan faktisk godt forstå Jesper. Jeg synes at hende jobkonsulenten taler ned til ham (og de andre) som en voksen til et barn. Han er højt uddannet. Det synes jeg ikke at hun anderkender i den måde hun taler til ham på.


Men handler det ikke også om, at Jesper agerer som et forkælet barn? Jobkonsulentens forslag til praktik var jo en juridisk sagsbehandlerstilling - det er da i høj grad en anerkendelse af hans kompetencer.

Nej det synes jeg faktisk ikke at han gør (opføre sig som et forkælet barn) jeg synes dog at han skulle have sagt ja til den juridiske praktik, så han kunne få lidt erfaring på sit cv - Dog kan jeg godt følge ham i, at han er uddannet, så han behøver ikke en praktik. Jeg var selv i en form for praktik da jeg var færdiguddannet. Det burde jo ikke være nødvendigt, når man står med sit eksamensbevis i hånden, som jo netop er beviset på at man har opfyldt de krav der er til ens uddannelse. Praktik og løntilskudsjob for færdig uddannede er ikke andet end en måde at få gratis arbejdskraft på for arbejdsgiverne, når disse allerede inden har meldt ud ( som i Jespers tilfælde) at det ikke ville føre til et job i virksomheden efterfølgende.

Der ud over, Havde Jesper så opført sig som et forkælet barn, så giver det ikke jobkonsulenten/anden offentlig myndighed ret til, ikke at anderkende at de faktisk taler med et voksent menneske.


Jeg er sådan set enig med dig i, at praktikstillinger ikke burde anvendes på den måde, og hvis han havde været ledig i 3 mdr, ville jeg synes det var helt fair at koncentrere energien om et rigtigt job. Men hvorfor hulen har han så ikke gjort det de sidste 3-4 år?

Jeg er også enig med dig i, at man ikke skal tale ned til andre mennesker, men det synes jeg egentlig heller ikke, at hun gør. Jeg hører det snarere som en lidt ekstrem grad af girafsprog. Men hun skal selvfølgelig reagere og ændre stil, når han fortæller hende, at han føler sig talt ned til.

Det er det, som der ofte er med den slags programmer, at vi ikke får alt at vide. Jeg kan komme på mange grunde til det.
0
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Muspel » 27. nov 2018, 15:03

Lys skrev:
Muspel skrev:Det er spændende på så mange planer!

Jesper føler sig helt sikkert for god til kontanthjælp, og det giver jo ingen mening, at han som jurist ikke har sat sig ind i, at en praktikplads skal godkendes inden opstart. (Program tre)

Men samtidig giver konsulenten også mig en fornemmelse af ‘slap dog af kvindemenneske’

Og så hende med buskørekortet. Ej. Det forstår jeg slet ikke er den vej de går. Det virker lidt som når jeg siger ‘jeg kan sku da også bare gøre rent. Det var jeg glad for som studerende’ - når jeg helt har opgivet håbet om job...



Men hende med buskørekortet vil jo gerne “bare” have en indtægt, hun kan leve af, så hun kan udøve sin keramikpassion. Og hun havde jo i forvejen stort kørekort, som hun synes var sjovt.


Joo måske har du ret :)
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32470

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf icelady » 27. nov 2018, 15:25

Hende den kunstneriske..... er jeg den eneste der tænker, der ligger mere bag hendes fravær fra arbejdsmarkedet end at hun har gået hjemme for at passe børnene? Hun virker meget skræmt ved tanken om at skulle ud på arbejdsmarkedet.



Jesper... han virker ikke meget opsat på andet, end lige jurist-relateret. Jeg kan skam godt forstå han gerne vil inden for det fag, han trods alt er uddannet indenfor, men nogle gange man må tage noget andet, for i det mindste at komme i gang. Og så virker det underligt, han bliver lidt agressiv overfor jobkonsulenten, da hun konfronterer ham med de 2 ansøgninger pr uge, især når han godt ved, han skal søge 2 gange om ugen.
Han har ikke tilbudt praktik til de få, han nu engang har kontaktet, og det med skat...det virkede mest som om han ikke ville.

Har lgie set de første 10 min af andet afsnit....han virker da negativ overfor den praktik hun har fundet? :gruble:


Hende der gerne vil på kontor; jeg håber for hende, at hendes praktik fører noget godt med sig, for hun virker virkelig opsat på at komme igang.





(Har kun set 1. afsnit af serien og så cirka 10 minutter af andet afsnit, så glæder mig til at se hvordan det går med dem.)
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Lys » 27. nov 2018, 15:32

mariannaa skrev:
Lys skrev:
mariannaa skrev:
Lys skrev:
mariannaa skrev:Jeg kan faktisk godt forstå Jesper. Jeg synes at hende jobkonsulenten taler ned til ham (og de andre) som en voksen til et barn. Han er højt uddannet. Det synes jeg ikke at hun anderkender i den måde hun taler til ham på.


Men handler det ikke også om, at Jesper agerer som et forkælet barn? Jobkonsulentens forslag til praktik var jo en juridisk sagsbehandlerstilling - det er da i høj grad en anerkendelse af hans kompetencer.

Nej det synes jeg faktisk ikke at han gør (opføre sig som et forkælet barn) jeg synes dog at han skulle have sagt ja til den juridiske praktik, så han kunne få lidt erfaring på sit cv - Dog kan jeg godt følge ham i, at han er uddannet, så han behøver ikke en praktik. Jeg var selv i en form for praktik da jeg var færdiguddannet. Det burde jo ikke være nødvendigt, når man står med sit eksamensbevis i hånden, som jo netop er beviset på at man har opfyldt de krav der er til ens uddannelse. Praktik og løntilskudsjob for færdig uddannede er ikke andet end en måde at få gratis arbejdskraft på for arbejdsgiverne, når disse allerede inden har meldt ud ( som i Jespers tilfælde) at det ikke ville føre til et job i virksomheden efterfølgende.

Der ud over, Havde Jesper så opført sig som et forkælet barn, så giver det ikke jobkonsulenten/anden offentlig myndighed ret til, ikke at anderkende at de faktisk taler med et voksent menneske.


Jeg er sådan set enig med dig i, at praktikstillinger ikke burde anvendes på den måde, og hvis han havde været ledig i 3 mdr, ville jeg synes det var helt fair at koncentrere energien om et rigtigt job. Men hvorfor hulen har han så ikke gjort det de sidste 3-4 år?

Jeg er også enig med dig i, at man ikke skal tale ned til andre mennesker, men det synes jeg egentlig heller ikke, at hun gør. Jeg hører det snarere som en lidt ekstrem grad af girafsprog. Men hun skal selvfølgelig reagere og ændre stil, når han fortæller hende, at han føler sig talt ned til.

Det er det, som der ofte er med den slags programmer, at vi ikke får alt at vide. Jeg kan komme på mange grunde til det.



Det er en god pointe. Der kan naturligvis sagtens være en god bevæggrund for det. Men når man ikke har været på arbejdsmarkedet i 4 år-ish, så virker det forkælet på mig at være så lukket i sin tilgang til at få et job, som jeg oplever at han er. Han opfylder jo ikke engang minimumsbetingelserne for kontanthjælp om 2 ansøgte jobs om ugen.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Misantropen » 27. nov 2018, 18:06

mariannaa skrev:Jeg kan faktisk godt forstå Jesper. Jeg synes at hende jobkonsulenten taler ned til ham (og de andre) som en voksen til et barn. Han er højt uddannet. Det synes jeg ikke at hun anderkender i den måde hun taler til ham på.

mariannaa skrev:Det er det, som der ofte er med den slags programmer, at vi ikke får alt at vide. Jeg kan komme på mange grunde til det.

Jeg er enig i at hun ikke anerkender at han måske godt kan springe nogle trin over i den sædvanlige pædagogiske plade med at få borgere til at forstå procedurer og konsekvenser. Han virkede dog også til hurtigt at køre sig op, men hvem kan bebrejde ham at være frustreret med det ulige samarbejde. Derved ikke sagt hans overfusning af hende var okay, men jeg kan godt forstå hans frustration.

Under alle omstændigheder virkede det drastisk at hun stoppede samarbejdet tre måneder efter den samtale hun afbrød(hvis jeg fik rigtigt fat i årsagen)
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Chachacha » 27. nov 2018, 18:46

Jeg ville virkelig ikke bryde mig om hende jobkonsulenten, hvis jeg selv stod i deres situation.

Det er som om hun kun kan håndtere sådan nogle sårbare typer, hvor hun kan være “pædagogen” og sætte rammerne. Hun virker som en type, hvor man nærmest er nødt til at gøre sig dummere end man er, for at hun ikke føler sig truet.

Og ja, super fordømmende af mig, når vi ser så lidt af det hele, men hun virker bare følelsesladet og nedladende i programmet.
5

Tilbage til "Film og TV"