Anbefal en serie - men ikke en alle kender

Brugeravatar
Anigav
Indlæg: 103
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:55
Kort karma: 22
Likede indlæg: 177

Re: Anbefal en serie - men ikke en alle kender

Indlægaf Anigav » 14. aug 2015, 07:58

Empire. (Igang med første sæson på Viaplay) Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvor kendt/ukendt den her serie er. De fleste jeg har nævnt den for, kender den dog ikke.
Ejeren af et stort pladeselskab får diagnosen ALS og skal finde ud af hvem af hans 3 sønner der skal arve selskabet. Hans eks kommer ud af fængslet og skifter imellem at lave kaos og løse problemer. En god drama serie, med sine sjove øjeblikke. Jeg er fan! :gogo:
0
Peanutbutt
Indlæg: 406
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 829

Re: Anbefal en serie - men ikke en alle kender

Indlægaf Peanutbutt » 14. aug 2015, 08:51

Dramaer:

Peaky Blinders
Den bedste serie i lang tid. Peaky Blinders foregår i tiden efter 1. Verdenskrig i Birmingham, hvor den kriminelle bande Peaky Blinders huserede.
Humans
Britisk remake af den svenske Äkta människor om en verden som vores, bare med robotter.
Black Mirror
Skal ses – en slags serie af kortfilm om en verden som vores, men alligevel slet ikke.
Les revenants
Fransk serie om døde mennesker, der lige pludselig genopstår.
Glitch
Australsk serie om døde mennesker, der lige pludselig genopstår.
In The Flesh
Britisk serie om en verden, hvor nogle er zombier, men kurerede.
Halt and Catch Fire
Lisbeth Salander og Mad Men i USA i 80’erne
Utopia
En mystisk tegneserie samler en flok mennesker.
Deutschland 83
Tysk serie produceret i USA om en tysk spion i 80’ernes Tyskland. (Fik jeg sagt tysk?)
Looking
Serien foregår i San Francisco og omhandler en gruppe af primært homoseksuelle mænd.
The Missing
I bedste Forbrydelsen-stil har vi her en fransk/britisk serie om et britisk par, der mister deres søn på ferie i Frankrig.

Komedier

Catastrophe
En amerikansk mand møder irsk kvinde på forretningsrejse. Kvinde bliver gravid.
You're The Worst
To forfærdelige mennesker mødes og sød musik opstår
Scrotal Recall
Efter fund af kønssygdom begynder mand at opsøge tidligere kærester. Meget britsk på romantisk-film måden.

Pigeserier:

Hindsight
En kvinde rejser tilbage i tiden til 90’erne for at gøre (kærligheds)livet om.
Chasing Life
Kvinde med fart og start på karrieren får konstateret kræft.
Younger
Kvinde der har været hjemmegående husmor, lyver sig yngre, for at få et job.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Anbefal en serie - men ikke en alle kender

Indlægaf Akehurst2 » 14. aug 2015, 09:04

Lilyhammer - er den for kendt? De fleste har ikke hørt om den (men min omgangskreds er måske bare kedelig :-D )

Stereotyp New York-mafiagangster skal under vidnebeskyttelse og vælger at flytte til Lillehammer, som han han huske fra vinter-OL.

At se gangsteren finde sig til rette i det norske socialdemokratiske velfærdssamfund med arbejdsformidling, mandlige jordemødre og forbud mod at løse alle konflikter med våben er helt ubetaleligt.
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Anbefal en serie - men ikke en alle kender

Indlægaf decibell » 14. aug 2015, 09:14

Strikebackbluraycover.jpg


p8718524_b_v7_ab.jpg



Jeg har lige afsluttet "Strike Back", der nåede at få 5 sæsoner. Den sidste sæson lod vente på sig i mange måneder, fordi en af hovedpersonerne kom alvorligt til skade (i sin fritid), mens de filmede i Thailand. Det var fedt, at de ikke bare lod ham "dø"/erstattede ham, som man ellers ser så tit.

Serien bygger på forfatteren Chris Ryans' bøger om 'Section 20", en knap så offentligt kendt enhed inden for den britiske militære efterretningstjeneste. Det er et særligt team af professionelle soldater af begge køn og forskellige nationaliteter, der med livet som indsats udfører missioner over hele verden. Hver sæson er bygget op omkring en mission, hvor en international krise af en slag, der bl.a. foregår i Sydafrika, Afghanistan, Thailand, Nordkorea osv., skal afværges/løses åbenlyst eller i det skjulte.

Er man til agent- og actionserier med mange krigs- og kampscener, så se denne her, for det er en af de bedste, jeg nogensinde har set. Serien er rost for at være så realistisk i alt, om det så gælder actionscenerne, der foregår i forskellige lande, til sproget, som varierer alt efter landet, de er i. Det er er også det, at de benytter indfødte skuespillere fra de forskellige lande, så accenterne og nationaliteterne virker ægte. Nogen gange forekommer det næsten dokumentarisk.

Men det er ikke kun en actionserie - det er også en serie, der får vist nogle af de hårdeste og fattigste områder i verden og fortæller om, hvordan (og hvor hårdt) det er at være professionel soldat, og hvilke afsavn i hverdagen ift. familie og forhold det medfører. Lige som det fortæller om, hvor intenst man lever livet, når det eneste man har er nuet, fordi man ikke ved, om man er død om et øjeblik. Serien afspejler også det intense forhold og makkerskab soldaterne får til hinanden pga. årevis af kampe sammen.

http://www.imdb.com/title/tt1492179/?ref_=nv_sr_1

Serien er ekstrem voldelig, og som sagt meget realistisk, så det er ikke for sarte sjæle, men jeg synes ikke, den kun er for mænd. Jeg er kvinde og var vild med serien, som altid og uden undtagelse er spændende og gribende. Jeg har ikke oplevet ét eneste kedeligt afsnit. Tværtimod er jeg totalt nede over, at de har valgt at slutte serien, for der er IMO masser af materiale til en fortsat historie. Sidste afsnit var et af de bedste i hele serien, og jeg sad helt fremme i sofaen og kom med flere følelsesladede udbrud, så min hund stirrede mærkeligt på mig. :D

Og så gør det heller ikke noget, at hovedpersonerne, der skifter lidt over sæsonerne (billede 1 = de første, billede 2 = de sidste), alle er sympatiske (på vidt forskellige måder) med ret veltrænede og lækre, muskuløse kroppe, især mændene. :slem: Alle er skide godt castet, og undervejs i serien udvikler de sig en hel del psykisk og over for hinanden, hvilket også er med til at gøre den gribende og interessant, så man ønsker at se videre. SE DEN!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Anigav
Indlæg: 103
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:55
Kort karma: 22
Likede indlæg: 177

Re: Anbefal en serie - men ikke en alle kender

Indlægaf Anigav » 14. aug 2015, 09:21

Akehurst2 skrev:Lilyhammer - er den for kendt? De fleste har ikke hørt om den (men min omgangskreds er måske bare kedelig :-D )

Stereotyp New York-mafiagangster skal under vidnebeskyttelse og vælger at flytte til Lillehammer, som han han huske fra vinter-OL.

At se gangsteren finde sig til rette i det norske socialdemokratiske velfærdssamfund med arbejdsformidling, mandlige jordemødre og forbud mod at løse alle konflikter med våben er helt ubetaleligt.


Den har jeg aldrig hørt om, men efter at have set traileren, skal den helt sikkert ses :klap:
0
Brugeravatar
Mholle
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:44
Kort karma: 18
Likede indlæg: 94

Re: Anbefal en serie - men ikke en alle kender

Indlægaf Mholle » 14. aug 2015, 10:02

Jeg er faktisk gået lidt i stå med serier på det sidste, men vil da lige nævne dem jeg senest har det:

Billy & Billie (DirecTV - aner ikke om den kan streames) - Handler om to stedsøskende (altså ikke blod søskende, men den enes mor er gift med den andens far) der starter et forhold og så følger man de fordomme de bliver udsat for, synes det er ret interessant og så er den med Adam Brody :D Der er en sæson indtil videre.

Silicon Valley (HBO) - Komedie serie om et IT-start up i silicon valley, der er 2 sæsoner indtil videre, men der kommer en 3., jeg eer vild med karakterene og synes også det virker som en forholdsvis realistisk afbildning af virkeligheden :)
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Anbefal en serie - men ikke en alle kender

Indlægaf Thestral » 14. aug 2015, 13:29

0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Anbefal en serie - men ikke en alle kender

Indlægaf decibell » 14. aug 2015, 15:53



En ny serie, der ikke har kørt så længe, er denne:

'Mr. Robot'

http://www.imdb.com/title/tt4158110/?ref_=nv_sr_1

Den er meget anderledes end de fleste serier, vi har set de sidste år, og den er noget langsom og intens i handlingen, for ikke at sige ret weird og "trippet" til tider, men jeg kan godt lide den indtil videre. :)
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Anbefal en serie - men ikke en alle kender

Indlægaf decibell » 14. aug 2015, 16:08



Også ny serie på Netflix, hvor første sæson har været sendt. Den er også lidt anderledes og mere langsom i handlingen, uden at det på nogen måde gør den mindre intens. Det gode ved serien er også, at hovedrollerne ikke er så sort/hvide, men vises som de blandet gode og dårlige mennesker, de er.

Der er kun én ting, der irriterer mig lidt i serien, og det er den der "hele verden taler engelsk", som ikke helt ødelægger serien, men omvendt ville det have gjort serien så meget bedre, hvis de havde ladet folk fra de forskellige lande tale deres indfødte sprog. Men ser man bort fra det, er det en rigtig god serie, vi absolut skal følge videre, når sæson 2 sendes.

Edit: Jeg ser nu, at Liseletpåtå også havde anbefalet serien, men der var ikke link med trailer, så I får indlægget alligevel. :)
Senest rettet af decibell 14. aug 2015, 16:32, rettet i alt 1 gang.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Lækre Arne
Indlæg: 251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:53
Kort karma: 116
Likede indlæg: 687

Re: Anbefal en serie - men ikke en alle kender

Indlægaf Lækre Arne » 14. aug 2015, 16:29

Det er ikke en nyere serie, og jeg har anbefalet den før og vil gøre det igen.
Carnivale. Den er okkult og super fascinerende med et spændende persongalleri. Desværre er der kun to sæsoner men den afsluttes heldigvis.
2
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Anbefal en serie - men ikke en alle kender

Indlægaf Whoosh » 15. aug 2015, 09:24

0
Peanutbutt
Indlæg: 406
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 829

Re: Anbefal en serie - men ikke en alle kender

Indlægaf Peanutbutt » 16. aug 2015, 14:30

Der findes også en række ’web series’, som ofte er produceret af/til kanaler som YouTube, og hvor afsnittene oftest er 5-10 minutter (dem der ikke er link ved, kan måske findes på andre måder ;) )

High Maintenance
En mand sælger hash i New York og i hver episode møder man en kunde. Ret fantastisk serie.
Link: https://vimeo.com/channels/highmaintenance

The Beauty Inside
Alex vågner hver dag som en ny person – ny alder, nyt køn, ny hudfarve. Men hvad sker der, når han forelsker sig?
Link: https://youtu.be/rbNP_c0wUxE

What Lives Inside
Taylor er i stor sorg over at have mistet sin far – en verdenskendt dukkefører. Men så åbnes en magisk verden med drager og uhyrer og væsner (tænk Labyrinten med David Bowie)
Link: https://www.youtube.com/watch?v=dTtH2yxGflE

The Power Inside
Neil er en almindelig dreng, men så en dag opdager han, at hans gener er det eneste der kan stoppe aliens fra at ødelægge jorden.
Link: https://youtu.be/Ks5DnlrJUv8

Blue
Julia Stiles spiller en prostitueret, som prøver at holde jobbet skjult for sin 13-årige søn.

Lauren
Handler om en kvindelig soldat, som er blevet voldtaget af tre andre soldater. Men hvordan reagerer systemet på det?
Link: https://youtu.be/JKYfdO5LFDs

Chosen
Ian opdager en mystisk boks med en gun og et billede af en mand. Hvis han ikke dræber manden på billedet, dør hans datter og ham selv.

Komedier
Broad City
Serien der nu findes som rigtig serie (og en serie man bør se, hvis man ikke har gjort det), startede som en web series.
Link: https://youtu.be/lDXmMI6u2lU

Ghost Ghirls
To blondiner jager spøgelser.
Link: https://vimeo.com/103740380

Comedians In Cars Getting Coffee
Jerry Seinfield inviterer en ny komiker ud til kaffe, i en ny bil, i hver episode. Talkshow-ish og altså ikke fiktion.
Link: http://comediansincarsgettingcoffee.com/

Burning Love
Spoof på ’Bachelor’-dating show genren. Med ret kendte skuespillere (Kristen Bell, Ben Stiller, Seth Rogan, Michael Cera, Jennifer Anniston)

Little Horribles
Man følger en lesbisk kvindes liv og dates
Link: http://littlehorribles.com/
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Anbefal en serie - men ikke en alle kender

Indlægaf kidkomb » 16. aug 2015, 15:17

God tråd!
Jeg bliver så træt i ansigtet af cliffhangere. Øv, hvor bliver jeg sur :sur:
Er der nogle gode serier, som slutter? Altså som varer nogle sæsoner og så slutter....-ordentligt. Eller serier, som ikke gør sig i cliffhangere?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Anbefal en serie - men ikke en alle kender

Indlægaf kidkomb » 16. aug 2015, 15:44

Yvooonne skrev:
kidkomb skrev:God tråd!
Jeg bliver så træt i ansigtet af cliffhangere. Øv, hvor bliver jeg sur :sur:
Er der nogle gode serier, som slutter? Altså som varer nogle sæsoner og så slutter....-ordentligt. Eller serier, som ikke gør sig i cliffhangere?




Jeg har ikke smidt serier ind på min liste som slutter dårligt - de er i gang stadigvæk. Men Hostages er som jeg skrev lavet som en 1 sæsons serie, så der er masser af fortsat historie fra afsnit til afsnit - men den slutter af efter første sæson.

Ja, jeg spottede nemlig "Hostages" og har sat den på min to-watch-liste :banan:

Jeg mente serier, som er færdigproducerede, så de ikke pludselig finder på, at lave en ny sæson "for nu blev den jo populær". Der må gerne være cliffhangere fra afsnit til afsnit og sæson til sæson. HVIS jeg kan få lov at se færdig :lol: Jeg bliver sådan helt venindefornærmet på en serie, hvis den ikke er sød ved mig :forvirret2:
Jeg er alt for OCD til, at se noget uden at vide, om jeg kan få lov, at se færdig eller ej :blush:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Peanutbutt
Indlæg: 406
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 829

Re: Anbefal en serie - men ikke en alle kender

Indlægaf Peanutbutt » 16. aug 2015, 16:07

kidkomb skrev:God tråd!
Jeg bliver så træt i ansigtet af cliffhangere. Øv, hvor bliver jeg sur :sur:
Er der nogle gode serier, som slutter? Altså som varer nogle sæsoner og så slutter....-ordentligt. Eller serier, som ikke gør sig i cliffhangere?


De fleste serier bliver, efter min mening, ved alt for længe, for så at blive afsluttet uden en god slutning. Det er ganske, ganske få historier, som kan klare mere end 1-2 sæsoner. Når det er sagt:

Mange 30 min. komedie-serier er jo ikke så cliffhanger-agtige. Jeg er glad for Broad City, Louie, Unbreakable Kimmy Schmidt, Transparent, Amy Schumer (sketch-show på den gode måde) - og af de lidt længere: Grace and Frankie, Girls, The Comeback og Web Therapy.

Af mere drama-agtige, så er der nyere serier/mini-serier som True Detective (man behøver aldrig se 2. sæson), Top Of The Lake, Broadhchurch, Black Mirror, Fargo, Olive Kitteridge, The Honourable Woman, Wolf Hall og American Horror Story.

Alle serierne er enten uden cliffhanger i de enkelte afsnit eller også er de sæson-afsluttende (altså, at historien slutter efter endt sæson). En del af dem er også mini-serier, så det er jo beregnet til at være afsluttet hurtigt.

Jeg kan ikke lige fornemme om serier som Silicon Valley, Mad Men eller Masters of Sex er cliffhanger-agtige, men det tror jeg ikke. (Da jeg ikke har et problem med cliffhangere, kan det være svært at huske. Mad Men er jo helt færdig nu.).

Mine all-time yndlingsserier er West Wing (7 sæsoner) og Six Feet Under (5 sæsoner), de er også uden de store cliffhangere og begge serier slutter ordentligt og afrundet. The Wire er også fantastisk.
En gammel serie som Freaks and Geeks er kun én sæson og slutter vist også ok. Enlightened er også ældre og kun én sæson, den mener jeg også er ok i sin afslutning. Band of Brothers og The Pacific bliver også afsluttet fint. Den britiske udgave af The Office er to korte sæsoner og to juleafsnit, og den lukkes fint (selvom der er en film på vej). Generation Kill slutter også fint efter en sæson.

En serie som House er også ofte afsnit der kan stå alene, ligesom CSI, Bones og de andre opklarings-typer er det.
2

Tilbage til "Film og TV"