Barndom på bistand

Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Barndom på bistand

Indlægaf Animi » 6. mar 2018, 21:58

Årh, jeg fik en knude i maven, af at se det program :(
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Barndom på bistand

Indlægaf Juki » 6. mar 2018, 23:16

Shmartiesh skrev:
Juki skrev:
Shmartiesh skrev:Nu kender vi ikke så meget til forældrenes baggrunde for at være på kontanthjælp. Men i første afsnit hvor Niclas og hans mor har været på mcd for at søge job, så snakker de på vejen hjem om at han skal hjem og skrive ansøgningen, men Niclas vil gerne vente til dagen efter da han er træt og bla bla... og han siger, at sådan siger hun også.. Ikke noget godt forbillede tænker jeg. Og hun spørger ham også om han vil passe jobbet og det kunne han ikke svare klart ja til. Altså selvom han kun er 14, skal han da forstå at konsekvensen af ikke at passe et job, er fyring.

I afsnit 2 hvor Niclas snakker med Ronni om jobansøgning ville han skrive at han vil have et job fordi hans mor ikke har mange penge og de bor for dyrt. Og da de afleverer ansøgningerne vil han ikke aflevere for mange. Hans moral er godt nok skidt!

Jeg tænkte mere at det skyldtes usikkerhed. Evt. krydret med noget umodenhed og ladhed grundet hans alder.

Jeg tvivler ikke på at han gerne vil have et job, men jeg synes det er synd hvis hans motivation er at moderen ikke kan styre sin økonomi(eller hvad årsagen nu er) Samtidig bliver det måske ekstra svært for ham at beholde et job, hvis han aldrig har set og lært hvordan det er at have et job og hvad det indebærer/kræver. Altså fra hans mor og øvrige nærmeste.


Tænker meget det samme. Alderen har sikkert noget at sige, men i den alder kan man sagtens lære hvordan man bibeholder et job. Tænker i hvert fald at de alle sammen skal lære hvordan man kommer gennem livet og finder en mening i det hele, og der fordelen ved at gå på arbejde.

Men det var da positivt at der skete noget med mødrenes jobsituation fremover.

Helt enig.

Jeg håber ham støttepersonen kan give ham noget selvtillid og en tro på at han godt kan klare det! Også at han ikke er en fiasko hvis han ikke kan passe sit job. Det er trods alt hans første job og ganske normalt ikke at have det samme, ene job i 50 år.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Barndom på bistand

Indlægaf LaScrooge » 7. mar 2018, 07:15

Jeg synes det er strengt at vurdere ham som en med dårlig moral, ligefrem. Hans verden består af det, hans mor har vist ham og han har ikke andre redskaber end dem hun giver ham. Alene det at hun spørger ham, om han vil passe jobbet, er helt forkert. Med spørgsmålet signalerer hun dels manglende tro på ham og giver ham indtryk af, at det er en mulighed at han ikke passer det. I stedet skulle hun jo snakke begejstret om det, snakke om de ting, man gør, når man har et arbejde, vise ham vejen. Det er sgu ikke den stakkels knægts skyld, at han pt ikke har en større, mere brugbar horisont. Han mangler at opleve hvordan man også kan gøre tingene, og der bliver megen terræn han skal udforske helt på egen hånd og det bliver svært. Men hvis han lærer noget godt og får smag for det, skal han nok klare sig.

I forhold til ansøgningen, så er det pissesvært at skrive ansøgninger og hvis man ikke får hjælp til det, hvordan hulen skal man så vide, hvordan man gør? Min mor hjalp mig med at skrive mine ansøgninger, da jeg var ung, og det var en ting hun elskede og var god til. Så selvom hun kom til kort på mange områder, var dét ikke et af dem.
9
And we both know: I will be delicious
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Barndom på bistand

Indlægaf Lykke » 21. aug 2019, 16:06

Jeg har også netop set det nye afsnit.

Jeg forstår ikke hvordan de får familier til at deltage.
Jeg fik helt ondt i maven over den nye pige. Det virkede lidt som om at intet rigtigt spillede. Og den der voksenven, ja jeg sad og tænkte om ikke hun skulle have været matchet med en anden type, eller ja. Det kan jo også godt være hun laver andre aktiviteter, men sad bare og tænkte hun skulle gå i noget klubagtigt for andre på hendes alder som måske ikke var dem fra skolen.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55654
Kontakt:

Re: Barndom på bistand

Indlægaf Ado » 21. aug 2019, 16:15

Jeg kan slet ikke klare det i maven og i hjertet. At se programmet. Jeg har set et enkelt afsnit fra den nye sæson, og sad med en klump i halsen hele tiden. Stakkels børn altså. De skæbner.
0
Donna Martin Graduates!
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Barndom på bistand

Indlægaf Jedi » 21. aug 2019, 18:01

Jeg har kun set et afsnit af den nye sæson og ikke nogle af de tidligere. Og det var sgu så trist, at jeg ikke har lyst til se hverken de foregående eller følgende episoder. Øv.
Og det her hører måske ind under, hvad man ikke må sige: nogle mennesker burde ikke få børn. Man kan ikke forvente at underskudsmennesker kan levere nogle ordentlige rammer for en barndom. Hatten af for søsteren, som stabler noget godt på benene for sin bror til konfirmationen.
2
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Barndom på bistand

Indlægaf Jedi » 21. aug 2019, 18:04

Trappestige skrev:Åh, den nye pige. :trist: Jeg fik helt lyst til at hive hende ud gennem skærmen (havde det været muligt) og give hende et kæmpe kram- og noget ordentligt mad. Jeg fik det helt dårligt over hendes pulver-kartoffelmos med en halv flaske flydende margarine i til morgenmad. Og et helt glas smørechokolade med ske. Hun var helt overladt til sig selv og jeg forstår ikke at der ikke er blevet grebet anderledes ind, end at matche hende med en aflastningsfamilie der er godt oppe i årene. Og så var der en lille baby i hjemmet også, som jeg ikke går ud fra der er hjælp til. :/


Jeg forstod det som, at det var voksen-venner, altså frivillige, som yder en indsats og at hun havde tre forskellige?
Nok begrænset hvad man kan rende op ude på landet at top-matchende folk.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Barndom på bistand

Indlægaf TomKah » 21. aug 2019, 18:28

Jeg har set det første afsnit, og har svært ved at forstå budskabet helt. Min datter på 10 spiser også Nutella direkte fra glasset uden at spørge om lov. Og hun smører sig med bruncreme på nøjagtig samme måde og ligner noget der er løgn.

Jeg synes konfirmationen så glimrende ud.

Den sidste dreng ved jeg heller ikke helt hvad jeg skal mene om.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Barndom på bistand

Indlægaf Misantropen » 21. aug 2019, 19:05

Mistermor skrev:Så er der en ny sæson igang.

Jeg undrer mig over, hvilke overvejelser producerne gør sig omkring, hvordan de udstiller børnene.

Det er jo hjerteknusende at se, hvordan "deltagerne" ikke er realistiske omkring deres muligheder eller ser deres egen indsats. (Det gælder de to ældste) Den nye bliver udstillet på en måde, som på ingen måde kommer til at mindske hendes problemer med at blive mobbet.

Jeg håber, der i det mindste er nogle lovgivere og politikere, der ser, hvad klientgørelse gør ved folk.

Og så undrer jeg mig over, at det kan være en metode, at lade en teenager nøjes med at gå i skole 2 timer om dagen. Skulle det løse noget?

Er der andre der ser med?

Hvis alternativet er at han slet ikke møder op og "bliver tabt" synes jeg det lyder meget fornuftigt. Det fastholder ham i at skulle møde op, selvom det er træls og virker unødvendigt for ham. Det lyder jo til at der er en plan for ham efter sommerferien når han skal på efterskole. Forhåbentlig bliver det ikke for overvældende for ham pludselig at have lange skoledage igen :wacko:
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Barndom på bistand

Indlægaf Misantropen » 21. aug 2019, 19:08

Stephanie virker simpelthen som en fantastisk storesøster :lun:

Læser hun eller er hun på kontanthjælp?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Barndom på bistand

Indlægaf Misantropen » 21. aug 2019, 22:42

Trappestige skrev:
Misantropen skrev:Stephanie virker simpelthen som en fantastisk storesøster :lun:

Læser hun eller er hun på kontanthjælp?

Jeg synes hun gik i lære som kok i sidste sæson, men måtte droppe fra. Ellers var det konditor. :gruble:

Det siger mig et eller andet. Kan det passe hun måtte droppe det pga. noget med hendes håndled :gruble:
0
Bluemoon
Indlæg: 106
Tilmeldt: 7. jul 2016, 12:44
Kort karma: 14
Likede indlæg: 276

Re: Barndom på bistand

Indlægaf Bluemoon » 22. aug 2019, 10:07

Fik så ondt af den 10-årige pige! Håber skolen gør noget ved den mobning hun udsættes for :(
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Barndom på bistand

Indlægaf Misantropen » 22. aug 2019, 10:15

Mistermor skrev:
Misantropen skrev:
Trappestige skrev:
Misantropen skrev:Stephanie virker simpelthen som en fantastisk storesøster :lun:

Læser hun eller er hun på kontanthjælp?

Jeg synes hun gik i lære som kok i sidste sæson, men måtte droppe fra. Ellers var det konditor. :gruble:

Det siger mig et eller andet. Kan det passe hun måtte droppe det pga. noget med hendes håndled :gruble:


Jeg tror, hun havde problemer med at finde en læreplads.

I "forfilmen" til næste afsnit fortalte hun, at hun er gravid....

Det kan sagtens tænkes jeg blander noget sammen.
0
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Barndom på bistand

Indlægaf MOGA » 22. aug 2019, 11:21

Misantropen skrev:
Mistermor skrev:
Misantropen skrev:
Trappestige skrev:
Misantropen skrev:Stephanie virker simpelthen som en fantastisk storesøster :lun:

Læser hun eller er hun på kontanthjælp?

Jeg synes hun gik i lære som kok i sidste sæson, men måtte droppe fra. Ellers var det konditor. :gruble:

Det siger mig et eller andet. Kan det passe hun måtte droppe det pga. noget med hendes håndled :gruble:


Jeg tror, hun havde problemer med at finde en læreplads.

I "forfilmen" til næste afsnit fortalte hun, at hun er gravid....

Det kan sagtens tænkes jeg blander noget sammen.


Jeg mener I begge husker rigtigt, så vidt jeg husker, kom hun i skolepraktik.

Jeg så også klippet, hvor hun fortalte, at hun er gravid. Det er synd, for alle synes jeg.

Jeg ser måske programmet med en faglig vinkel, og selvom jeg ville ønske, at man i den perfekte verden kunne ændre hverdagen og livet for de portrætterede børn, så er det en vanskelig, nogle gange umulig, opgave. Nogle forældre evner ikke at tage imod fx familiebehandling, nogle ønsker det måske ikke, nogle kan måske kun gøre håndholdt brug af det, og hvad så i døgnets andre timer? I nogle af tilfældene kan man måske argumentere for anbringelse, men anbringelse løser langt fra altid problemerne. Derudover har en del af børnene formentlig følelsesmæssige skader i en eller anden grad, fordi de ikke bliver mødt og spejlet relevant.

Noget af det handler om øjebliksbilleder, fx pigen der spiser Nutella med ske - skid da være med det, det dør ingen af. Men børn har altså som udgangspunkt ikke godt af at vokse op med fysisk, økonomisk og følelsesmæssig kaos og usikkerhed.
2
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Barndom på bistand

Indlægaf Lykke » 22. aug 2019, 12:45

TomKah skrev:Jeg har set det første afsnit, og har svært ved at forstå budskabet helt. Min datter på 10 spiser også Nutella direkte fra glasset uden at spørge om lov. Og hun smører sig med bruncreme på nøjagtig samme måde og ligner noget der er løgn.

Jeg synes konfirmationen så glimrende ud.

Den sidste dreng ved jeg heller ikke helt hvad jeg skal mene om.


Jeg tænker at det er kombinationen af flere ting. Altså nutella ud af glasset er jo ikke isoleret et problem, men var det trøstespisning eller hvad var det? Hvorfor havde hun så mange sygedage, mobning eller hvad er den mavepine for noget? Bruncreme er jo heller ikke isoleret et problem, men igen, hvorfor? Synes hun sagde sådan noget med, du skal ikke filme så tæt på.

Jeg ved det ikke, det var vist flere spørgsmål end svar jeg fik ved at se det program.
0

Tilbage til "Film og TV"