alene i vildmarken

Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

alene i vildmarken

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 8. jan 2018, 20:21

Ser I også denne sæson? Puha hvor er de nogle klynkehoveder, de deltagere der er fokus på de to første afsnit! Øh ja, det ér koldt og vådt! :stoned:
0
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: alene i vildmarken

Indlægaf Kalimsofie » 8. jan 2018, 21:05

Haha, ja de klynker en del over regnen, synes jeg. Altså, har de ikke set med i sidste sæson? :lol:

Og så forstår jeg ikke, man (primært hende, der snittede en "fiskekutter") melder sig til programmet uden at have de mest basale fiskekundskaber? Det var da ret tydeligt i sidste sæson, at fiskeriet var det, der skulle holde en i live. Og hvis ikke man kan fiske på forhånd, hvorfor har man så ikke taget et eller andet lynkursus i det? :rulle:
1
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: alene i vildmarken

Indlægaf Sustentaculum » 9. jan 2018, 10:23

Kalimsofie skrev:Haha, ja de klynker en del over regnen, synes jeg. Altså, har de ikke set med i sidste sæson? :lol:

Og så forstår jeg ikke, man (primært hende, der snittede en "fiskekutter") melder sig til programmet uden at have de mest basale fiskekundskaber? Det var da ret tydeligt i sidste sæson, at fiskeriet var det, der skulle holde en i live. Og hvis ikke man kan fiske på forhånd, hvorfor har man så ikke taget et eller andet lynkursus i det? :rulle:


Det tænkte jeg også, og så sagde hun oven i købet i introen at hun var sådan en type der altid satte sig godt ind i tingene inden hun gik i gang. Jeg tænkte bare.. :stoned: Så svært er det altså heller ikke at fiske.. :lol2:
2
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: alene i vildmarken

Indlægaf Lykke » 9. jan 2018, 10:27

Kalimsofie skrev:Haha, ja de klynker en del over regnen, synes jeg. Altså, har de ikke set med i sidste sæson? :lol:

Og så forstår jeg ikke, man (primært hende, der snittede en "fiskekutter") melder sig til programmet uden at have de mest basale fiskekundskaber? Det var da ret tydeligt i sidste sæson, at fiskeriet var det, der skulle holde en i live. Og hvis ikke man kan fiske på forhånd, hvorfor har man så ikke taget et eller andet lynkursus i det? :rulle:


Det var altså ret komisk med den fiskebåd.
2
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: alene i vildmarken

Indlægaf billiebean » 9. jan 2018, 11:19

Det var virkelig stenet med hendes "fiskebåd"!
Hvis man ikke har net og båd, hvad med at lave en fiskestang? Sådan en som man normalvis bruger til at fiske med..

Jeg ser også det amerikanske Alone, hvor det jo - som med alt amerikansk - er mere overdrevet. Der er losser, bjørne, hurricanes og ulve i stor stil. Men der er også større fisk, krabber mv. og tilsyneladende en del flere spiselige ting i naturen, end i det relativt golde Nordnorge.
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: alene i vildmarken

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 9. jan 2018, 11:25

Vi ser også med. Jeg sad i starten og gættede på at ham den pensionerede sergent nok havde været hjemmeværnsmand og ikke "rigtig" soldat. Han brugte det meste af sin energi på at se alle problemerne og udfordringerne, fremfor at komme i gang og få taget kontrol over situationen.
Og ham spejderen virkede også ret chokeret over hvor stor en udfordring det mentale ville være.
1
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: alene i vildmarken

Indlægaf Afskylia » 9. jan 2018, 11:39

Jeg har lige set sæson 3 fra USA og i kontrast dertil virker danskerne virklig til at klynke meget..

Det undrede mig også meget at ham sergenten slet ikke virkede til at have overblik over situationen. Måske den PTSD har indvirket på overblikket.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: alene i vildmarken

Indlægaf Juki » 9. jan 2018, 11:42

Kalimsofie skrev:Haha, ja de klynker en del over regnen, synes jeg. Altså, har de ikke set med i sidste sæson? :lol:

Og så forstår jeg ikke, man (primært hende, der snittede en "fiskekutter") melder sig til programmet uden at have de mest basale fiskekundskaber? Det var da ret tydeligt i sidste sæson, at fiskeriet var det, der skulle holde en i live. Og hvis ikke man kan fiske på forhånd, hvorfor har man så ikke taget et eller andet lynkursus i det? :rulle:

What? Hvordan snitter man en båd?? :lol: Det lyder som noget af et projekt.

Jeg har ikke set det endnu, da reklamerne for programmet ikke har tiltalt mig, men det kan da godt være man skal give det en chance :D
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: alene i vildmarken

Indlægaf Pax Romana » 9. jan 2018, 12:28

Nu har jeg ikke set nogle af programmerne.

Men hvorfor skulle en ”hjemmeværnsmand” være dummere end en ”rigtig soldat”?
Og fordi man er i forsvaret, er det ikke ensbetydende at man er den ultimative overlevelsesekspert. Den uddannelse man som standard har i at overleve i naturen, kommer slet ikke i nærheden af hvad en jægersoldat uddannes i. Det handler i høj grad om hvilken funktion du har i forsvaret.

Improvise, Adapt, Overcome er det mantra som man mentalt skal have, ellers går det ikke uanset hvor meget du har trænet i den opgave du har.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4559

Re: alene i vildmarken

Indlægaf PerXX » 9. jan 2018, 14:15

Angående fiskeriet fra et andet forum jeg læser:

Bertram fra Alene sæson 1 skrev:Det korte svar er fordi det er fjernsyn. Deltagerne er nøje udvalg, nogle for at dumme sig, nogle for at være eksperter - med andre ord reality fjernsyn.

Dog høre det med at garnfiskeri er et håndværk et fåtal ved noget reelt om.... Så nogle deltagere har muligvis set en amatør spille ekspert på en YT video eller lign. Og ellers har de færreste prøvet det i praksis. Andre deltagere har muligvis først fået at vide få dage før afgang at de skal med og derfor slet ikke haft planlægningstid og dårligt nok kan nå at opsige/pause job/skole etc.

Bruges der de samme små masket garn som sæson 1, så kræver det et erfarent håndelag at håndtere uden at garnet fanger div. sten, grene og tøj etc. som man sætter og tømmer. Det er den slags viden man sagtens kan få fortalt mange gange og forvist, men først kan når man selv har gjort i praksis et par gange.

Dog er det fair med undring, især nu når det er sæson 2, hvor sæson 1 umiddelbart gjorde mad udfordringen/vigtigheden af garnfiskeri ret tydelig - de deltagere som er blevet overrasket over hvor besværligt og omfattende det kan være, har helt sikkert også stået mit i det og ønsket at de havde øvet/læst op på det ydermere.



Meget MEGET stort spørgsmål som er alt efter vandforhold og hvad man vil fange. Som udgangspunkt nord på, så er det ind i bugter med siv/gemmesteder hvis man er sulten fordi der er stor set garanti for en masse gedder og abbor... Og så ellers ud på mere åbent vand hvis man har mad og gerne vil give laks og ørred og lign. chancen. I Alene I Vildmarken er fiskevandet fattigt og umiddel bart mest af alt bare med små ørred - derfor er det optimale at fiske som Jon i sæson 1 dvs. om natten når ørred trækker op elvs (antaget at man har en sådan elv indenfor sit habitat hvad Jon umiddelbart var den eneste der havde) og ellers må man gøre sit bedste for at sætte det hvor vandet er smallest eller i hovedløbet - hvor der ellers er flest pendlerfisk og de største fisk samt. så bølgerne skubber fiskene over mod garnet. Og hvor der er store sten og andre gemmesteder for fredfisk. Og så på dybt nok vand til at garnet er strukket helt ud dvs. minimum en 1,5-2m. Og så er det sådan noget som at flytte garnet med jævne mellemrum dvs. når de lokale stam fisk i det lille nærområde til garnet umiddelbart er fanget, så flytter man til nyt sted en minimum 100m der fra eller noget i den stil alt. efter hvor mange gemmesteder der er. Generelt i det her fjernsyns tilfælde så er det altid garn i vandet, kun oppe når det skal lappes eller renses, eller tørre igennem en sjælden gang i mellem - især i det her tilfælde hvor det er svært at skaffe nok mad.

Man sikre fx garnet ved at binde tunge sten i hver ende... gør man det ordentligt kan garn sættes i alt slags vejr. Jeg selv har sat garn i ret uforsvarlige storme med primitive midler og det er ret almindeligt at ens garn sættes på en lige linje og når skal tømmes dagen efter er lidt banalformet.

Det var lidt basis pointer i rodet-orden... Det er ikke alle pointer og en del situationsbestemte nuancer mangler... men det er det korte svar på nogle af dine spørgsmål.


3
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: alene i vildmarken

Indlægaf billiebean » 9. jan 2018, 14:22

Men jeg har også tænkt over hvordan man kan sætte et garn, hvis man ikke har et smalt stræde (som sergenten fx havde) og kun har en bred og så åbent hav/sø?

Man kan måske vade ud og sætte garnet, men det er lidt risky i de temperaturer? Eller bygge en tømmerflåde som en gjorde i sæson 1?
0
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4559

Re: alene i vildmarken

Indlægaf PerXX » 9. jan 2018, 16:23

Mistermor skrev:Jeg synes, det er så ærgerligt, at der ikke er grundlag for, at deltagerne får vist, at de har nogle skills. Vi kunne få så meget mere spændende afsnit, hvis der var mulighed for at finde/fange noget mad. Men præmisserne er jo sat op, så det skal mislykkes, for det handler om, hvordan folk tackler at være alene, ikke om de har kompetencer til at klare sig i naturen. Og de formodentlig udvalgt på samme måde, som når man vælger deltagere til bagedysten; det handler ikke om, hvor dygtig du er, men om du har en personlighed, der kan fange nogle seere på godt eller ondt.


Helt enig!
Det er blandt andet også derfor jeg foretrækker Youtube frem for TV. Her kan personerne tillade sig at forberede sig og bruge den tid der nu skal til, på deres projekter. Der er nogen der er virkeligt dygtige til det de gør!

Et par af de kanaler jeg følger med i:

Primitive Technology:
En australier der bygger hytter, laver ild, sår afgrøder, laver værktøj m.m. Eneste udstyr han har, er de shorts han har på. Resten laver han selv i skoven.
https://www.youtube.com/channel/UCAL3JX ... lZyD3nQdBA

My Self Reliance:
Har en stor grund i Canada, hvor han blandt andet bygger en bjælkehytte, kun med håndværktøj.
https://www.youtube.com/channel/UCIMXKi ... q2UJePJEog

Joe Robinet:
Deltager i den første udgave af den amerikanske Alene i vildmarken. Laver primært tur videoer, hvor han overnatter i naturen.
https://www.youtube.com/channel/UCts-8Z ... 9nxy3DN8Cg

Zed Outdoors:
Startede som nybegynder inden for "Bushcraft". Har efterfølgende udviklet sin kanal til at tage ud og besøge og dokumentere nogle af de bedste engelske eksperter inden for diverse naturhåndværk.
https://www.youtube.com/user/ZedOutdoors

MCQ Bushcraft:
Hvor Ray Mears nok var ham der fik folk med på bushcraft bølgen, er Michael McQuilton hans efterfølger. Altid behagelig at lytte til, detaljeret og utrolig dygtig. Der er få der kan lære fra sig bedre end ham.
https://www.youtube.com/channel/UCbTDXD ... vcOx86yJOA
0
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: alene i vildmarken

Indlægaf Kalimsofie » 9. jan 2018, 17:08

Sustentaculum skrev:
Kalimsofie skrev:Haha, ja de klynker en del over regnen, synes jeg. Altså, har de ikke set med i sidste sæson? :lol:

Og så forstår jeg ikke, man (primært hende, der snittede en "fiskekutter") melder sig til programmet uden at have de mest basale fiskekundskaber? Det var da ret tydeligt i sidste sæson, at fiskeriet var det, der skulle holde en i live. Og hvis ikke man kan fiske på forhånd, hvorfor har man så ikke taget et eller andet lynkursus i det? :rulle:


Det tænkte jeg også, og så sagde hun oven i købet i introen at hun var sådan en type der altid satte sig godt ind i tingene inden hun gik i gang. Jeg tænkte bare.. :stoned: Så svært er det altså heller ikke at fiske.. :lol2:


Haha, ja det var ret sjovt klippet sammen, det med at hun var typen, der forberedte sig grundigt :lol:
1
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: alene i vildmarken

Indlægaf Kalimsofie » 9. jan 2018, 17:10

Mistermor skrev:Jeg synes, det er så ærgerligt, at der ikke er grundlag for, at deltagerne får vist, at de har nogle skills. Vi kunne få så meget mere spændende afsnit, hvis der var mulighed for at finde/fange noget mad. Men præmisserne er jo sat op, så det skal mislykkes, for det handler om, hvordan folk tackler at være alene, ikke om de har kompetencer til at klare sig i naturen. Og de formodentlig udvalgt på samme måde, som når man vælger deltagere til bagedysten; det handler ikke om, hvor dygtig du er, men om du har en personlighed, der kan fange nogle seere på godt eller ondt.


Ja, jeg synes egentlig også, det er ærgerligt, at de ikke kan fange andet mad en fisk. Hvis de nu måtte jage eller sætte fælder, hvis der havde været nogle smådyr i området, så havde de kunnet vise lidt mere.

Jeg er ret sikker på, at jeg selv ville dø af sult deroppe - jeg aner intet om fiskeri :genert:
2
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: alene i vildmarken

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 10. jan 2018, 07:49

Pax Romana skrev:Nu har jeg ikke set nogle af programmerne.

Men hvorfor skulle en ”hjemmeværnsmand” være dummere end en ”rigtig soldat”?
Og fordi man er i forsvaret, er det ikke ensbetydende at man er den ultimative overlevelsesekspert. Den uddannelse man som standard har i at overleve i naturen, kommer slet ikke i nærheden af hvad en jægersoldat uddannes i. Det handler i høj grad om hvilken funktion du har i forsvaret.

Improvise, Adapt, Overcome er det mantra som man mentalt skal have, ellers går det ikke uanset hvor meget du har trænet i den opgave du har.


Jeg skrev vist intet sted at hjemmeværnsfolk er dummere. Men, jeg vil dog vove den påstand, at folk der ikke har kompetencerne til at blive strømere eller soldater ofte vælger hjemmeværnsvejen. Ham her kunne minde om den type.
Men det viste sig jo så at jeg tog fejl. Han havde nogle psykiske issues og det spillede nok ind. For overblik havde han ved gud ikke.
0

Tilbage til "Film og TV"