Min avatar

Er du bare i humør til at småsludre om hvad som helst, så skal du kigge herind.
Brugeravatar
Den norske løve
Indlæg: 41
Tilmeldt: 17. jun 2022, 10:12
Kort karma: 1
Likede indlæg: 22

Min avatar

Indlægaf Den norske løve » 17. jun 2022, 14:15

Nå har altså forumet fått en norsktalende/-skrivende bruker også (kæft, hvor jeg nu skal hærge med nogle poster på tråden "norske ord" :lol: :lol: ). Ikke norsk statsborger i dag og vi - fru viv, hr sønn og jeg selv - bor utenfor Norge det meste av året, men alle tre altså født/vi to helt voksne oppvokst i landet der oppe mot nord.

Mitt brukernavn har tre meninger: 1) Det norske riksvåpen, forbudt å bruke i egenskap av privatperson. 2) Et krigsskip sjøsatt på Holmen, København i 1735. 3) (som avataren viser): En norsk orden inspirert av riksvåpenet og som eksisterte formelt 21.1.1904 - 11.3.1952, reelt 21.1.1904-7.6.1905 da unionsbruddet Norge-Sverige var et faktum. Totalt 11 personer ble tildelt ordenen, alle 1904 og ingen av dem norske, derimot kong Christian IX av Danmark september 1904 (noe kong Oscar II av Sverige vel knapt var særlig lykkelig for et år senere gitt at det ble den danske regents sønn nr 2 og ikke den svenske regents sønn nr 1 som overtok den norske trone). SIste som bar ordenen var Kong Gustav VI Adolf av Sverige, død 1973.
2
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Min avatar

Indlægaf avdotja » 17. jun 2022, 17:35

Jamen velkommen til da :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Min avatar

Indlægaf dgd2007 » 17. jun 2022, 18:11

Den norske løve skrev:[...] (kæft, hvor jeg nu skal hærge med nogle poster på tråden "norske ord" :lol: :lol: ). [...]

:klap: :fløjt:
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Min avatar

Indlægaf Tibbler » 17. jun 2022, 18:18

Velkommen til.

Hvordan har du dog fundet vej her til vores lille debat? :D
0
Brugeravatar
Den norske løve
Indlæg: 41
Tilmeldt: 17. jun 2022, 10:12
Kort karma: 1
Likede indlæg: 22

Re: Min avatar

Indlægaf Den norske løve » 17. jun 2022, 21:16

Takker for hyggelige velkomsthilsener så langt - og til deg, Tibbler:

Tibbler skrev:... Hvordan har du dog fundet vej her til vores lille debat? :D


Som så ofte rent generelt var det min Google-klone Startpage som også plystret (piftet) om forumet. Jeg søkte på "norske ord" og formålet med søket var egentlig å finne oversikt over ord som defineres som norske og som derfor må ha -a-avslutning når de er substantiv hunnkjønn i bestemt form. Så havnet jeg altså på en viss tråd "norske ord" her på forumet, leste litt der, leste litt ellers på forumet, sjekket regelverkt og fant ut det lot til å være både fornuftig regelverk og veldig OK stemning her. At språket 99,9 % er dansk er intet hinder, enhver nordmann vil leser dansk uten problemer og etter at aa ble byttet med å og substantiv fikk liten forbokstav på dansk også (skjedde i Norge hhv 1936 (formelt, reelt litt før i de fleste tilfeller) og 1919) kan de fleste lese side etter side før de møter et ord som påminner en om at "åja, det er altså DANSK jeg leser". Regner med det er likeledes for de fleste i Danmark når de leser norsk (bokmål) også, i hvert fall med mer konservativ reettskriving og dersom de VIL forstå. Norsk bokmål (BM) er jo egentlig dansk som gjennom siste 150 år er tilpasset norsk ordforråd, stave-/rettskrivingsregler etc gjennom en del rettskrivingsreformer, norsk nynorsk (NN) en HELT annen skål og et skriftspråk bygget på et slags "minste felles multiplum" av de norske dialekter med tilleggsdose av de vestlandske. (Det er derfor nordmenn som VIL etter bare timers omstilling forstår 85-90 % av (særlig muntlig) færøysk også. Færøysk er nemlig sett fra norsk side fire deler høykonservativt nynorsk og en del språklig evne til utledninger/logiske slutninger.) Både BM og NN er ellers utelukkende skriftspråk (og for høytlesing av skrevet ord). 10 av 10 nordmenn - kongehuset inkl - snakker dialekt og noe "riksspråk" med fortrinnsrett fremfor andre dialekter finnes ikke i Norge, det vedtok Stortinget - norske Folketinget - med ettertrykkelig flertall i 1929.
1
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Min avatar

Indlægaf Tibbler » 17. jun 2022, 21:31

Den norske løve skrev:Takker for hyggelige velkomsthilsener så langt - og til deg, Tibbler:

Tibbler skrev:... Hvordan har du dog fundet vej her til vores lille debat? :D


Som så ofte rent generelt var det min Google-klone Startpage som også plystret (piftet) om forumet. Jeg søkte på "norske ord" og formålet med søket var egentlig å finne oversikt over ord som defineres som norske og som derfor må ha -a-avslutning når de er substantiv hunnkjønn i bestemt form. Så havnet jeg altså på en viss tråd "norske ord" her på forumet, leste litt der, leste litt ellers på forumet, sjekket regelverkt og fant ut det lot til å være både fornuftig regelverk og veldig OK stemning her. At språket 99,9 % er dansk er intet hinder, enhver nordmann vil leser dansk uten problemer og etter at aa ble byttet med å og substantiv fikk liten forbokstav på dansk også (skjedde i Norge hhv 1936 (formelt, reelt litt før i de fleste tilfeller) og 1919) kan de fleste lese side etter side før de møter et ord som påminner en om at "åja, det er altså DANSK jeg leser". Regner med det er likeledes for de fleste i Danmark når de leser norsk (bokmål) også, i hvert fall med mer konservativ reettskriving og dersom de VIL forstå. Norsk bokmål (BM) er jo egentlig dansk som gjennom siste 150 år er tilpasset norsk ordforråd, stave-/rettskrivingsregler etc gjennom en del rettskrivingsreformer, norsk nynorsk (NN) en HELT annen skål og et skriftspråk bygget på et slags "minste felles multiplum" av de norske dialekter med tilleggsdose av de vestlandske. (Det er derfor nordmenn som VIL etter bare timers omstilling forstår 85-90 % av (særlig muntlig) færøysk også. Færøysk er nemlig sett fra norsk side fire deler høykonservativt nynorsk og en del språklig evne til utledninger/logiske slutninger.) Både BM og NN er ellers utelukkende skriftspråk (og for høytlesing av skrevet ord). 10 av 10 nordmenn - kongehuset inkl - snakker dialekt og noe "riksspråk" med fortrinnsrett fremfor andre dialekter finnes ikke i Norge, det vedtok Stortinget - norske Folketinget - med ettertrykkelig flertall i 1929.


Mange af de ord vi har til fælles er de norske næsten nemmere at læse end de danske. De staves nemlig ofte ,som man ville udtale det på dansk. Hvorimod dansk er lidt mere ulogisk med alle de stumme bogstaver og nogle lidt skæve udtalelser, i forhold til hvilke bogstaver der bruges :D
0
Brugeravatar
Den norske løve
Indlæg: 41
Tilmeldt: 17. jun 2022, 10:12
Kort karma: 1
Likede indlæg: 22

Re: Min avatar

Indlægaf Den norske løve » 19. jun 2022, 15:08

Tibbler, det norske språk (=de norske skriftspråkformer bokmål/nynorsk) har gjennom tiden fått stadig mer likhet mht hvordan et ord skrives og høytleses. Dette har vært bevisst og ønsket politikk i Norge. (Hva berettiger f eks mayonnise skriftlig når man vitterlig uttaler majones, da bør man fjerne helt unødvendig snublesten og skrive majones også.) Politikken fortsetter fremdeles, i dag har norsk bokmål full valgfrihet i ord som jus/juice, beiken/bacon, ketsjup/ketchup, sørvis(s)/service, pøbb/pub eller konteiner/container, mest lydrette variant er stort sett på fremmarsj i hurtigtogtempo. (Ordet container tror jeg selv er fjernet fra norske ordlister innen tre-fire-fem år, mens pub tror jeg vil blir stående lengst av disse siden en del insisterer på at det forskjell nok mellom en norsk pøbb og en britisk pub, til at begge behøves av presisjonshensyn). Bare ett ord jeg husker på stående fot førte til forviklinger: Champagne ble på norsk endret til sjampanje, froskespiserene nedla offisiell diplomatisk protest og insisterte på jus fra pressede druer av definerte typer fra definert landområde og behandlet på definert måte altså skulle betegnes champagne og ingenting annet, dette var et egennavn måtte vite. (Jada, Tyskland og Japan er også egennavn, men man skriver ikke Deutschland og Nippon på norsk av den grunn...)

De aller fleste flatlus (=norsk motstykke til dansk fjeldabe) pleier derimot å bomme (fejle) mht norsk uttale av ord som begynner på f eks ki/ky/gj/ski/sky. Her har norsk ofte en j-lyd dansk ikke har slik at ski f eks utales sji (byen Skien dermed Sjien eller (vei)skilt dermed (vei)sjilt) mens navnet Gilje uttales Jilje, (geite)killing uttales (jeite)kjilling, kirke uttales kjirke og sky uttales sjy når norsk bokmål leses høyt/i dialekter som har bokmåls(nær) uttale av disse ordene. Som norske barn lærer i skolen når rett staving skal øves: "I og Y/skulle til by/møtte J/fikk ei være med".

Ellers foreslår jeg vi tar videre språklige tema på språktråden, da blir slikt lettere å finne for andre interesserte i temaet også :).
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Min avatar

Indlægaf dgd2007 » 20. jun 2022, 22:54

Den norske løve skrev:[...]
Ellers foreslår jeg vi tar videre språklige tema på språktråden, da blir slikt lettere å finne for andre interesserte i temaet også :).

God ide! Er du "gammel" nok til at starte en tråd i Sprogforum? (Kan ikke huske om man først skal have skrevet X indlæg før man kan starte en ny tråd.) Men ellers bare sig hvad den skal hedde/handle om, så skal jeg gerne oprette den. :)
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23129

Re: Min avatar

Indlægaf Aragorn » 21. jun 2022, 03:51

Jeg kan også sætte et par ord på min avatar. Så har vi ligesom lært hinanden lidt at kende.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Min avatar

Indlægaf Purple Haze » 21. jun 2022, 05:03

dgd2007 skrev:
Den norske løve skrev:[...]
Ellers foreslår jeg vi tar videre språklige tema på språktråden, da blir slikt lettere å finne for andre interesserte i temaet også :).

God ide! Er du "gammel" nok til at starte en tråd i Sprogforum? (Kan ikke huske om man først skal have skrevet X indlæg før man kan starte en ny tråd.) Men ellers bare sig hvad den skal hedde/handle om, så skal jeg gerne oprette den. :)


Han har startet denne her, så mon ikke :D
4
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Den norske løve
Indlæg: 41
Tilmeldt: 17. jun 2022, 10:12
Kort karma: 1
Likede indlæg: 22

Re: Min avatar

Indlægaf Den norske løve » 21. jun 2022, 07:44

Ser ikke ut til å være noe problem for meg å starte en tråd om emnet. Arbeid for konge og fedreland - eller i hvert fall min arbeidsgiver - gjør at jeg ikke har tid akkurat nå, men regner med den kommer i løpet av dagen/kvelden.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Min avatar

Indlægaf DenBruneMunk » 21. jun 2022, 07:59

Min avatar: Tro flytter bjerge :love:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Min avatar

Indlægaf dgd2007 » 21. jun 2022, 08:22

Purple Haze skrev:Han har startet denne her, så mon ikke :D

Ja okay, det kan du selvfølgelig have en pointe i :D :fløjt:
2

Tilbage til "Sniksnak"