Smidt ud af bachelor pga. en manglende eksamen

marcias
Indlæg: 65
Tilmeldt: 10. feb 2016, 08:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 10

Smidt ud af bachelor pga. en manglende eksamen

Indlægaf marcias » 28. nov 2017, 16:53

Hej,

Min ven er blevet smidt ud af sin bachelor pga. en eksamen, som hun ikke har bestået efter først tre normale forsøg og derefter et forsøg i dispensation. Det er en eksamen med en høj dumpeprocent. De andre 175 ECTS inkl. bacheloren har hun bestået, men studienævnet har afvist et femte forsøg og nu star hun og har spildt tre år og kan aldrig blive skrevet ind på den uddannelse igen.

Er der noget, man kan gøre? Selvfølgelig skal man gøre sig umage og bestå sine eksamener, men hun lider af eksamensangst og modgangen i denne eksamen har virkelig udfordret hende. Kan det virkelig passe at en enkelt eksamen til fem ECTS skal betyde at hun har spildt tre år, nu hvor regeringen også gerne vil have folk hurtigt igennem? Hun har gennemført resten af uddannelsen på normeret tid, så er ingen evighedsstuderende (men skulle måske I bagklogskabens lys have udsat nogle af kurserne)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Smidt ud af bachelor pga. en manglende eksamen

Indlægaf Slettet bruger » 28. nov 2017, 17:38

Hvis der ikke er flere klagemuligheder, så er det jo det. Men hun skal da ind på nogen kontorer og høre om de ikke kan redde det på en eller anden måde, hendes studiested vil jo helst have hvis der er en eller anden måde hun kan bestå op.

Måske kan hun finde en lignende uddannelse hvor folk ender i de samme jobs og så overføre ECTS-pointene, som minimum redde nogen af dem.

Sidst men ikke mindst er der den mulighed at hun fremskaffer en lægeeklæring på at hun pga [indsæt sygdom] ikke kunne bestå eksamen, i så fald burde der komme nogen nye muligheder for dispensation. Læger kan godt være flinke og stikke en erklæring ud i den slags tilfælde "har jeg hørt" :fløjt:
1
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Smidt ud af bachelor pga. en manglende eksamen

Indlægaf Chichu » 28. nov 2017, 17:59

Det lyder godt nok lidt stramt af dem. Jeg har også en veninde, som lavede samme nummer og hun fik et femte forsøg. Det er dog nok cirka 10 år siden, og jeg har indtrykket af, at der er strammet op på området i mellemtiden.

Jeg tror, at hendes eneste potentielle mulighed er, hvis hun har været i kontakt med sundhedssystemet undervejs. Fx angst eller sådan noget, som vil kunne begrunde det. Men de færreste læger vil skrive erklæringer på bagkant, så det er nok kun relevant, hvis hun rent faktisk har været i kontakt med dem før om det. Hvis hun allerede har brugt dokumentation om eksamensangst i ansøgning om femte forsøg, så er der nok ikke så meget at hente.

Ellers er løsningsforslaget med at finde et lignende studie og meritoverføre så meget som muligt nok desværre det bedste. Hun kunne også overveje at gå tage en lettere uddannelse. Hvis hun fx læser medicin, så overveje sygeplejerske, fra klassiske unifag til læreuddannelsen, samfundsvidenskab til socialrådgiver, etc.. Det endte førnævnte veninde faktisk med, også selvom hun egentlig bestod i femte forsøg. Og det har været den bedste beslutning for hendes liv her set bagefter :)
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Smidt ud af bachelor pga. en manglende eksamen

Indlægaf Rapfisk » 28. nov 2017, 18:12

Hvis hun har dokumentation for, at hendes eksamensangst er invaliderende, og hun ikke allerede har fremlagt dokumentation, kan hun gøre det og bede om at få sagen genoptaget.

Det er desværre lovgivningen, at man ikke må lægge vægt på studieegnethed i tildelingen af ekstra eksamensforsøg. Det betyder, at det er fuldstændig ligegyldigt, hvor meget hun har bestået forinden.

Der er mulighed for at søge om genindskrivning ved næste optagelsesrunde. I sin ansøgning skal hun lægge vægt på, hvad der er sket, som sandsynliggør, at hun efter sin pause kan bestå faget og uddannelsen og hendes motivation for at fortsætte.

Ellers er der som de andre skriver den mulighed at finde en beslægtet uddannelse og søge meritoverførsel (hvilket går semi-automatisk efter reglerne om startmerit).
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Smidt ud af bachelor pga. en manglende eksamen

Indlægaf Tanten » 28. nov 2017, 18:46

Jeg går ud fra, at hun allerede har snakket med sin studievejleder og evt. studenterådgivningen? Hvis hun ikke får behandling for sin eksamensangst, vil det her ske igen, selvom hun får merit til en anden uddannelse.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Smidt ud af bachelor pga. en manglende eksamen

Indlægaf Hunkat » 28. nov 2017, 19:07

Hvis hun har dokumentation hun ikke har fremlagt, f.eks. udtalelse fra læge, psykolog, psykiater som kan støtte hende i at hun har svært ved at gå til eksamen, så ville jeg anke afslaget på 5. forsøg og fremlægge det nu.
Selv hvis hun får 5. forsøg skal hun måske begynde at affinde sig med at hun valgte et forkerte studie (which sucks) for man kan ikke få 6. forsøg, det findes bare ikke.

På den anden side kan man jo sige at hvis man ikke kan minimum af det et studie kræver (sat på spidsen) i 4. forsøg, så skal man måske begynde at overveje sine livsvalg helt generelt. Og det er sagt i bedste mening.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Smidt ud af bachelor pga. en manglende eksamen

Indlægaf avdotja » 28. nov 2017, 21:26

Rapfisk skrev:Hvis hun har dokumentation for, at hendes eksamensangst er invaliderende, og hun ikke allerede har fremlagt dokumentation, kan hun gøre det og bede om at få sagen genoptaget.

Det er desværre lovgivningen, at man ikke må lægge vægt på studieegnethed i tildelingen af ekstra eksamensforsøg. Det betyder, at det er fuldstændig ligegyldigt, hvor meget hun har bestået forinden.

Der er mulighed for at søge om genindskrivning ved næste optagelsesrunde. I sin ansøgning skal hun lægge vægt på, hvad der er sket, som sandsynliggør, at hun efter sin pause kan bestå faget og uddannelsen og hendes motivation for at fortsætte.

Ellers er der som de andre skriver den mulighed at finde en beslægtet uddannelse og søge meritoverførsel (hvilket går semi-automatisk efter reglerne om startmerit).

Ej men, det er jo fuldstændig sort :stoned:
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Smidt ud af bachelor pga. en manglende eksamen

Indlægaf avdotja » 28. nov 2017, 21:29

Hunkat skrev:Hvis hun har dokumentation hun ikke har fremlagt, f.eks. udtalelse fra læge, psykolog, psykiater som kan støtte hende i at hun har svært ved at gå til eksamen, så ville jeg anke afslaget på 5. forsøg og fremlægge det nu.
Selv hvis hun får 5. forsøg skal hun måske begynde at affinde sig med at hun valgte et forkerte studie (which sucks) for man kan ikke få 6. forsøg, det findes bare ikke.

På den anden side kan man jo sige at hvis man ikke kan minimum af det et studie kræver (sat på spidsen) i 4. forsøg, så skal man måske begynde at overveje sine livsvalg helt generelt. Og det er sagt i bedste mening.

Joh - men når man har bestået de resterende 175 ECTS på normeret tid uden problemer, kunne det måske også tænkes at være et resultat af nogle uheldige omstændigheder.
1
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9550

Re: Smidt ud af bachelor pga. en manglende eksamen

Indlægaf FrøkenM » 28. nov 2017, 21:33

Jeg var i en lignende situation da jeg studerede på min bachelor, men jeg har et fysisk handicap der betyder at jeg er hjerneskadet og KAN have svært ved at gennemføre tingene på ordinære vilkår. Det har jeg haft før, men ikke tænkt, at det skulle blive et problem på min videregående uddannelse. Derfor havde jeg insisteret på at gennemføre på ordinære vilkår. Det var, set i bakspejlet dumt, så da jeg virkelig stod med håret i postkassen, måtte jeg til læge og hun skrev uden problemer den udtalelse, jeg havde brug for, fordi hun vidste, at det var et reelt handicap der var tale om og ikke "bare" at jeg ikke kunne læse til eksamen eksempelvis. (Den undskyldning brugte en veninde i samme situation, og hun fik afslag)

I dag er det svært at få mere end de forsøg man har ret til, så medmindre man har en rigtig, rigtig god grund, så er det altså svært. Også selvom man tænker, at det "kun" er 5 sølle point. Den følelse kender jeg godt. Den er mega sur, men sådan er det, desværre.

Jeg fik 4. forsøg og dispensation til at følge kurserne for 3. gang. (På mit studie var det et krav at man fulgte kurset igen inden 3. forsøg)
Samtidig havde de i mellemtiden erkendt, at eksamensformen var for svær og ændrede den. Det hjalp mig meget.

Jeg overvejede min livsvej mange gange i løbet af den tid. Rigtig meget så jeg kan godt følge Hunkat i hendes tanker, men hvis din veninde har mod på det så ville jeg nok alligevel forsøge at anke, selvom en ankesag vil være svært at vinde uden virkelig, virkelig gode argumenter..
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9550

Re: Smidt ud af bachelor pga. en manglende eksamen

Indlægaf FrøkenM » 28. nov 2017, 21:35

avdotja skrev:
Hunkat skrev:Hvis hun har dokumentation hun ikke har fremlagt, f.eks. udtalelse fra læge, psykolog, psykiater som kan støtte hende i at hun har svært ved at gå til eksamen, så ville jeg anke afslaget på 5. forsøg og fremlægge det nu.
Selv hvis hun får 5. forsøg skal hun måske begynde at affinde sig med at hun valgte et forkerte studie (which sucks) for man kan ikke få 6. forsøg, det findes bare ikke.

På den anden side kan man jo sige at hvis man ikke kan minimum af det et studie kræver (sat på spidsen) i 4. forsøg, så skal man måske begynde at overveje sine livsvalg helt generelt. Og det er sagt i bedste mening.

Joh - men når man har bestået de resterende 175 ECTS på normeret tid uden problemer, kunne det måske også tænkes at være et resultat af nogle uheldige omstændigheder.

Hvis man kan bevise de uheldige omstændigheder er de fleste studienævn nu meget lydhør. Som jeg har skrevet i et selvstændigt indlæg skulle jeg igennem fire forsøg til en eksamen på BA niveau, men argumenterne skal være virkelig gode.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Smidt ud af bachelor pga. en manglende eksamen

Indlægaf avdotja » 28. nov 2017, 21:44

FrøkenM skrev:
avdotja skrev:
Hunkat skrev:Hvis hun har dokumentation hun ikke har fremlagt, f.eks. udtalelse fra læge, psykolog, psykiater som kan støtte hende i at hun har svært ved at gå til eksamen, så ville jeg anke afslaget på 5. forsøg og fremlægge det nu.
Selv hvis hun får 5. forsøg skal hun måske begynde at affinde sig med at hun valgte et forkerte studie (which sucks) for man kan ikke få 6. forsøg, det findes bare ikke.

På den anden side kan man jo sige at hvis man ikke kan minimum af det et studie kræver (sat på spidsen) i 4. forsøg, så skal man måske begynde at overveje sine livsvalg helt generelt. Og det er sagt i bedste mening.

Joh - men når man har bestået de resterende 175 ECTS på normeret tid uden problemer, kunne det måske også tænkes at være et resultat af nogle uheldige omstændigheder.

Hvis man kan bevise de uheldige omstændigheder er de fleste studienævn nu meget lydhør. Som jeg har skrevet i et selvstændigt indlæg skulle jeg igennem fire forsøg til en eksamen på BA niveau, men argumenterne skal være virkelig gode.

Jeg tænkte nu ikke nødvendigvis på håndfaste, dokumenterbare grunde. Jeg havde en medstuderende der ikke fik sin bachelor af samme grund og hun var ellers dygtig og havde et ganske fornuftigt snit. Men pga en uheldig oplevelse ved første eksamensforsøg, fik hun tilsyneladende en form for psykisk blokering over for det her konkrete fag. Det var dengang man godt kunne starte på kandidaten, selvom man manglede enkelte bachelorfag, så hun både tog og bestod 3 kandidatfag (det var altså ikke en generel blokering), før hun blev smidt ud.,
0
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9550

Re: Smidt ud af bachelor pga. en manglende eksamen

Indlægaf FrøkenM » 28. nov 2017, 21:51

avdotja skrev:
FrøkenM skrev:
avdotja skrev:
Hunkat skrev:Hvis hun har dokumentation hun ikke har fremlagt, f.eks. udtalelse fra læge, psykolog, psykiater som kan støtte hende i at hun har svært ved at gå til eksamen, så ville jeg anke afslaget på 5. forsøg og fremlægge det nu.
Selv hvis hun får 5. forsøg skal hun måske begynde at affinde sig med at hun valgte et forkerte studie (which sucks) for man kan ikke få 6. forsøg, det findes bare ikke.

På den anden side kan man jo sige at hvis man ikke kan minimum af det et studie kræver (sat på spidsen) i 4. forsøg, så skal man måske begynde at overveje sine livsvalg helt generelt. Og det er sagt i bedste mening.

Joh - men når man har bestået de resterende 175 ECTS på normeret tid uden problemer, kunne det måske også tænkes at være et resultat af nogle uheldige omstændigheder.

Hvis man kan bevise de uheldige omstændigheder er de fleste studienævn nu meget lydhør. Som jeg har skrevet i et selvstændigt indlæg skulle jeg igennem fire forsøg til en eksamen på BA niveau, men argumenterne skal være virkelig gode.

Jeg tænkte nu ikke nødvendigvis på håndfaste, dokumenterbare grunde. Jeg havde en medstuderende der ikke fik sin bachelor af samme grund og hun var ellers dygtig og havde et ganske fornuftigt snit. Men pga en uheldig oplevelse ved første eksamensforsøg, fik hun tilsyneladende en form for psykisk blokering over for det her konkrete fag. Det var dengang man godt kunne starte på kandidaten, selvom man manglede enkelte bachelorfag, så hun både tog og bestod 3 kandidatfag (det var altså ikke en generel blokering), før hun blev smidt ud.,

Det er så ærgerligt når det sker.

Skal jeg være helt ærlig så tror jeg også mit uheld skyldes en form for psykisk blokering, men efter en snak med min læge, mente hun at det med 99,9% sikkerhed kunne påvises, at min hjerneskade som jeg fik ved fødslen, var årsagen. Det var sådan set heldigt nok, tror jeg, for i dag skal der bare tit alle de der håndgribelige beviser til, som mange ikke nødvendigvis har.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
marcias
Indlæg: 65
Tilmeldt: 10. feb 2016, 08:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 10

Re: Smidt ud af bachelor pga. en manglende eksamen

Indlægaf marcias » 29. nov 2017, 14:06

Tak for svar. Ang. hendes evner så er det en meget teknisk programmeringseksamen på en kreativ uddannelse, som hun ikke har kunnet bestå indtil nu. Det er en helt ny uddannelse, hvor noget kan tyde på at niveauet for netop denne eksamen er for højt i forhold til undervisningen, da ca. 50% dumper i hver runde og to andre også er blevet smidt ud under præcis samme forhold.

Nogle konkrete forslag til hvad hun kan gøre? Det ser ud som om der ikke kan indsendes mere information i forhold til dispensationen, men kun klages over måden sagen er blevet håndteret på ifgl. afvisningen:

"Klagevejledning:

Denne afgørelse kan indbringes for Styrelsen for Videregående Uddannelser, hvis klagen vedrører retlige spørgsmål. Retlige spørgsmål kan eksempelvis være inhabilitet, mangelfuld høring, mangelfuld klagevejledning eller øvrige bekendtgørelsesmæssige eller forvaltningsretlige uoverensstemmelser. Skriftlig og begrundet klage skal indgives til XXX senest to uger, efter du er blevet meddelt afgørelsen. Hvis afgørelsen fastholdes, afgiver universitetet en udtalelse, som du får lejlighed til at kommentere inden for en frist af mindst en uge. Klagen sendes herefter til styrelsen vedlagt udtalelsen og dine eventuelle kommentarer."
0

Tilbage til "Studie"