Bachelorforsvar

Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8234

Bachelorforsvar

Indlægaf Fru Himmelblå » 29. nov 2016, 15:04

Ja rimelig simpelt spørgsmål. Hvad er en god fremgangsmåde, når man skal op og forsvare sit bachelorprojekt?
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bachelorforsvar

Indlægaf Slettet bruger » 29. nov 2016, 15:09

Billede
1
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Bachelorforsvar

Indlægaf lillebjoern » 29. nov 2016, 16:38

Det kommer jo an på rammerne, der er sat. Skal du lave et talepapir? Skal du forklare nogle modeller? Må du have noget visuelt med? Der står vel noget i din studieordning? :)
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8234

Re: Bachelorforsvar

Indlægaf Fru Himmelblå » 29. nov 2016, 16:44

beskrivelsen:
Efter aflevering skal du forsvare projektet mundtligt. Der er tale om individuelle eksamener, hvor du eksamineres alene - også hvis der er flere forfattere til et projekt. Uanset om du har skrevet projekt alene eller i en gruppe, skal du have styr på hele projektet.

Den mundtlig eksamen tager udgangspunkt i din skriftlige fremstilling. Du skal ved denne mundtlige eksamen demonstrere at du behersker de metoder, du har anvendt ved udarbejdelse af projektet, og du skal kunne redegøre klart og tydeligt for problemstillingen og dennes afklaring.

Eksamen indledes med, at du holder et oplæg på omkring 5-10 minutter. Efter oplægget vil vejleder og censor komme med spørgsmål til projektet. Den samlede eksamination inkl. votering forventes at vare ca. 30 minutter.

Selvom du har skrevet dit projekt i en gruppe, får du din karakter umiddelbart efter din mundtlige eksamen.
Det er ikke tilladt at vejleder og censor venter med at foretage bedømmelsen til alle i en gruppe er blevet eksamineret.


Har fået at vide, at vi frarådes at medbringe powerpoint eller lignende, da vi kun har kort tid.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Bachelorforsvar

Indlægaf lillebjoern » 29. nov 2016, 16:58

Vi blev altid rådet til - i vores talepapir/præsentation - først kort at præsentere projektet og problemformuleringen for ligesom at "tune" censor og vejleder ind i indholdet. Dernæst kan man jo snakke om en videre perspektivering af projektet - hvad ville det have ført til? Hvordan forestiller man sig det kunne have bidraget til X eller Y? Flere gange talte vi (når jeg siger "vi" er det fordi vi var inde som gruppe) også om, hvad vi kunne have gjort bedre, men lod det aldrig fylde så meget. Det giver bare en hint til censor om, at man er klar over at ens projekt ikke er perfekt og at man har evnen til at være kritisk refleksiv. Hvis vi havde benyttet modeller kunne disse uddybes og især hvis der er mere komplekse udgaver af en model eller teori kan denne udfoldes med henblik på emnet eller genstandsfeltet. Denne liste fik vi udleveret fra RUC:

1. En kort indledning med afsæt i projektet
2. De fagligt vigtigste og mest selvstændige resultater af undersøgelsen – dem, du i
projektet kun har præsenteret kort/i punktform. Det er vigtigt, at hovedpointerne i
undersøgelsen bliver præsenteret tidligt!
3. En gennemgang af eventuelt nyt stof, der er kommet til, siden projektet blev skrevet.
4. Forklaring på fremgangsmåde: Hvordan empiri/materialer, teori og metode fra de
forskellige fagområder er anvendt.
5. Undersøgelsens perspektiver og begrænsninger – eventuelt revidere konklusionen i
forhold til nyt stof. (Vigtigt at stille sig kritisk over for undersøgelsen, projektet og vise, du
har lært noget, siden du skrev den)
6. Undersøgelsen set i forhold til projektet (Det er vigtigt, du kan demonstrere dette
overblik og vise sammenhængen)
7. Afslutning med forslag til emner til dialog, eksempelvis konsekvenser, metodeproblemer,
perspektiver.
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Bachelorforsvar

Indlægaf lillebjoern » 29. nov 2016, 16:59

Og nu ved jeg ikke om du kun taler om selve eksamen - eller hele perioden op til :P
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8234

Re: Bachelorforsvar

Indlægaf Fru Himmelblå » 29. nov 2016, 17:29

lillebjoern skrev:Vi blev altid rådet til - i vores talepapir/præsentation - først kort at præsentere projektet og problemformuleringen for ligesom at "tune" censor og vejleder ind i indholdet. Dernæst kan man jo snakke om en videre perspektivering af projektet - hvad ville det have ført til? Hvordan forestiller man sig det kunne have bidraget til X eller Y? Flere gange talte vi (når jeg siger "vi" er det fordi vi var inde som gruppe) også om, hvad vi kunne have gjort bedre, men lod det aldrig fylde så meget. Det giver bare en hint til censor om, at man er klar over at ens projekt ikke er perfekt og at man har evnen til at være kritisk refleksiv. Hvis vi havde benyttet modeller kunne disse uddybes og især hvis der er mere komplekse udgaver af en model eller teori kan denne udfoldes med henblik på emnet eller genstandsfeltet. Denne liste fik vi udleveret fra RUC:

1. En kort indledning med afsæt i projektet
2. De fagligt vigtigste og mest selvstændige resultater af undersøgelsen – dem, du i
projektet kun har præsenteret kort/i punktform. Det er vigtigt, at hovedpointerne i
undersøgelsen bliver præsenteret tidligt!
3. En gennemgang af eventuelt nyt stof, der er kommet til, siden projektet blev skrevet.
4. Forklaring på fremgangsmåde: Hvordan empiri/materialer, teori og metode fra de
forskellige fagområder er anvendt.
5. Undersøgelsens perspektiver og begrænsninger – eventuelt revidere konklusionen i
forhold til nyt stof. (Vigtigt at stille sig kritisk over for undersøgelsen, projektet og vise, du
har lært noget, siden du skrev den)
6. Undersøgelsen set i forhold til projektet (Det er vigtigt, du kan demonstrere dette
overblik og vise sammenhængen)
7. Afslutning med forslag til emner til dialog, eksempelvis konsekvenser, metodeproblemer,
perspektiver.


Tusind tak :) Der er helt sikkert noget jeg kan bruge i den liste. I og med vi kun har 5-10 minutter er der jo ikke meget man kan nå at tale om :gruble:
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Bachelorforsvar

Indlægaf lillebjoern » 29. nov 2016, 21:15

Frøken Himmelblå skrev:
lillebjoern skrev:Vi blev altid rådet til - i vores talepapir/præsentation - først kort at præsentere projektet og problemformuleringen for ligesom at "tune" censor og vejleder ind i indholdet. Dernæst kan man jo snakke om en videre perspektivering af projektet - hvad ville det have ført til? Hvordan forestiller man sig det kunne have bidraget til X eller Y? Flere gange talte vi (når jeg siger "vi" er det fordi vi var inde som gruppe) også om, hvad vi kunne have gjort bedre, men lod det aldrig fylde så meget. Det giver bare en hint til censor om, at man er klar over at ens projekt ikke er perfekt og at man har evnen til at være kritisk refleksiv. Hvis vi havde benyttet modeller kunne disse uddybes og især hvis der er mere komplekse udgaver af en model eller teori kan denne udfoldes med henblik på emnet eller genstandsfeltet. Denne liste fik vi udleveret fra RUC:

1. En kort indledning med afsæt i projektet
2. De fagligt vigtigste og mest selvstændige resultater af undersøgelsen – dem, du i
projektet kun har præsenteret kort/i punktform. Det er vigtigt, at hovedpointerne i
undersøgelsen bliver præsenteret tidligt!
3. En gennemgang af eventuelt nyt stof, der er kommet til, siden projektet blev skrevet.
4. Forklaring på fremgangsmåde: Hvordan empiri/materialer, teori og metode fra de
forskellige fagområder er anvendt.
5. Undersøgelsens perspektiver og begrænsninger – eventuelt revidere konklusionen i
forhold til nyt stof. (Vigtigt at stille sig kritisk over for undersøgelsen, projektet og vise, du
har lært noget, siden du skrev den)
6. Undersøgelsen set i forhold til projektet (Det er vigtigt, du kan demonstrere dette
overblik og vise sammenhængen)
7. Afslutning med forslag til emner til dialog, eksempelvis konsekvenser, metodeproblemer,
perspektiver.


Tusind tak :) Der er helt sikkert noget jeg kan bruge i den liste. I og med vi kun har 5-10 minutter er der jo ikke meget man kan nå at tale om :gruble:


Ja, det er virkelig ikke meget tid man får. På RUC havde vi max 5 minutter pr. person - vi var jo så typisk 5-6 personer, så fik man pludselig en halv time. Så begyndte man altså at løbe tør for ting :-D
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:

Tilbage til "Studie"