Tage en ny uddannelse efter kandidat.

Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Tage en ny uddannelse efter kandidat.

Indlægaf billiebean » 29. okt 2016, 23:00

Hvis man har en færdiggjort kandidatuddannelse, hvilke muligheder er der så for at tage en ny (kortere) uddannelse? Er der nogen, der har gjort det?

Og kan man få økonomisk støtte (når man har brugt sin SU på kandidaten) på en eller anden måde?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Tage en ny uddannelse efter kandidat.

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. okt 2016, 05:21

Du kan godt tage meritlæreruddannelsen, mens du modtager dagpenge og står til rådighed for arbejdsmarkedet. Det er ikke svært at få lov til, men ren formalia. Uddannelsen betaler du til gengæld selv, og den koster i omegnen af 55.000 kr.
For også at få det dækket skal du, så vidt jeg ved, være langtidsledig, og det er ikke en ret, men en skønssag.

Merituddannelserne er noget særligt, fordi de ikke er SU-berettigedende. Er dit nye studie det, kan du ikke få dagpenge. Årsagen er, at der ellers kan spekuleres i at uddanne sig på dagpenge i stedet for på SU. Har du ikke flere SU-klip, kan du ikke få SU til en ny uddannelse.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Tage en ny uddannelse efter kandidat.

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. okt 2016, 05:24

Mht. at tage en ny uddannelse, hvor du imens arbejder eller lever for opsparede penge, er der forskellige optagelsesregler fra studie til studie, så det skal undersøges individuelt.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Tage en ny uddannelse efter kandidat.

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. okt 2016, 06:49

Samano skrev:Men der har været snak om at folk ikke ville kunne tage en ny uddannelse på lavere niveau end den de har gratis, men ved ikke om det blev gennemført.


Det er rigtigt, men det har ikke betydning for merituddannelserne, hvis det er det, du tænker på. Det skyldes, at de ikke er en ny uddannelse, men en supplering.
0
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Tage en ny uddannelse efter kandidat.

Indlægaf Chichu » 30. okt 2016, 08:27

De har vedtaget (siger Google) at man ikke kan tage en ny lavere ell tilsvarende uddannelse med mindre man betaler den selv (=betale både uddannelse og SU selv). Men jeg ved ikke om den er trådt i kraft endnu? Jeg ville skynde mig at kontakte uddannelsesvejledning for at høre om du kan nå at komme igang.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Tage en ny uddannelse efter kandidat.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 30. okt 2016, 08:44

billiebean skrev:Hvis man har en færdiggjort kandidatuddannelse, hvilke muligheder er der så for at tage en ny (kortere) uddannelse? Er der nogen, der har gjort det?


Der er alle akademi-, diplom- og masteruddannelserne.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Tage en ny uddannelse efter kandidat.

Indlægaf Buller » 31. okt 2016, 09:18

jeg er ved at tage en prof. bsc. og jeg har allerede en kandidat.

Jeg skulle søge dispensation og blev optaget fordi der var ledige pladser. Jeg får ingen støtte, så jeg arbejder en del ved siden af. Men jeg har så også noget lettere ved studiet end mine medstuderende fordi det ikke er første gang jeg skal skrive en opgave eller læse en artikel.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Tage en ny uddannelse efter kandidat.

Indlægaf Torn » 31. okt 2016, 09:41

Buller skrev:jeg er ved at tage en prof. bsc. og jeg har allerede en kandidat.

Jeg skulle søge dispensation og blev optaget fordi der var ledige pladser. Jeg får ingen støtte, så jeg arbejder en del ved siden af. Men jeg har så også noget lettere ved studiet end mine medstuderende fordi det ikke er første gang jeg skal skrive en opgave eller læse en artikel.


Men du skal ikke selv betale for uddannelsen, vel? Så det kun egen manglende SU-indtægt, du må arbejde ekstra for?
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Tage en ny uddannelse efter kandidat.

Indlægaf Buller » 1. nov 2016, 00:06

Torn skrev:
Buller skrev:jeg er ved at tage en prof. bsc. og jeg har allerede en kandidat.

Jeg skulle søge dispensation og blev optaget fordi der var ledige pladser. Jeg får ingen støtte, så jeg arbejder en del ved siden af. Men jeg har så også noget lettere ved studiet end mine medstuderende fordi det ikke er første gang jeg skal skrive en opgave eller læse en artikel.


Men du skal ikke selv betale for uddannelsen, vel? Så det kun egen manglende SU-indtægt, du må arbejde ekstra for?


nej jeg betaler ikke for selve uddannelsen. Det er kun det at leve for der skal tjenes. :)
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8189

Re: Tage en ny uddannelse efter kandidat.

Indlægaf Anilara » 25. nov 2016, 13:32

Buller skrev:
Torn skrev:
Buller skrev:jeg er ved at tage en prof. bsc. og jeg har allerede en kandidat.

Jeg skulle søge dispensation og blev optaget fordi der var ledige pladser. Jeg får ingen støtte, så jeg arbejder en del ved siden af. Men jeg har så også noget lettere ved studiet end mine medstuderende fordi det ikke er første gang jeg skal skrive en opgave eller læse en artikel.


Men du skal ikke selv betale for uddannelsen, vel? Så det kun egen manglende SU-indtægt, du må arbejde ekstra for?


nej jeg betaler ikke for selve uddannelsen. Det er kun det at leve for der skal tjenes. :)

Det træder også først i kraft næste år, altså at man skal betale sin uddannelse selv, hvis den er tilsvarende eller kortere end den man har i forvejen.

Men vidste ikke man også selv skulle betale SU... Nu har jeg lige taget en hel prof.bach uden SU, for at have klip nok til en ekstra uddannelse, hmpf... :skeptisk:
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Tage en ny uddannelse efter kandidat.

Indlægaf JoyNips » 25. nov 2016, 13:53

Anilara skrev:Det træder også først i kraft næste år, altså at man skal betale sin uddannelse selv, hvis den er tilsvarende eller kortere end den man har i forvejen.

Men vidste ikke man også selv skulle betale SU... Nu har jeg lige taget en hel prof.bach uden SU, for at have klip nok til en ekstra uddannelse, hmpf... :skeptisk:


Man kan vist slet ikke efter de nye regler, heller ikke selvom man gerne vil betale selv: http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... il-betale/
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8189

Re: Tage en ny uddannelse efter kandidat.

Indlægaf Anilara » 25. nov 2016, 14:20

JoyNips skrev:

Man kan vist slet ikke efter de nye regler, heller ikke selvom man gerne vil betale selv: http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... il-betale/

Whaaat? Jeg har taget hele min uddannelse med det ene formål at blive en bedre betjent og har relevant uddannelse. Jeg troede jeg selv kunne betale :( Må vidst hellere til tasterne og skrive til en avis eller noget, for det der ødelægger min livsdrøm. :cuss:
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Tage en ny uddannelse efter kandidat.

Indlægaf Animi » 25. nov 2016, 14:27

Anilara skrev:
JoyNips skrev:

Man kan vist slet ikke efter de nye regler, heller ikke selvom man gerne vil betale selv: http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... il-betale/

Whaaat? Jeg har taget hele min uddannelse med det ene formål at blive en bedre betjent og har relevant uddannelse. Jeg troede jeg selv kunne betale :( Må vidst hellere til tasterne og skrive til en avis eller noget, for det der ødelægger min livsdrøm. :cuss:


Ja, det er simpelthen SÅ latterligt! Et er at de ikke vil betale for en ekstra uddannelse, fair nok - men at man ikke selv må betale for en, er helt ude i skoven.
Så synes jeg også det burde være sådan at det først gælder dem der starter på en uddannelse fra næste sommer, eller sådan noget - så det netop ikke går udover jer der har taget en uddannelse, under andre regler.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8189

Re: Tage en ny uddannelse efter kandidat.

Indlægaf Anilara » 25. nov 2016, 15:04

Animi skrev:
Anilara skrev:
JoyNips skrev:

Man kan vist slet ikke efter de nye regler, heller ikke selvom man gerne vil betale selv: http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... il-betale/

Whaaat? Jeg har taget hele min uddannelse med det ene formål at blive en bedre betjent og har relevant uddannelse. Jeg troede jeg selv kunne betale :( Må vidst hellere til tasterne og skrive til en avis eller noget, for det der ødelægger min livsdrøm. :cuss:


Ja, det er simpelthen SÅ latterligt! Et er at de ikke vil betale for en ekstra uddannelse, fair nok - men at man ikke selv må betale for en, er helt ude i skoven.
Så synes jeg også det burde være sådan at det først gælder dem der starter på en uddannelse fra næste sommer, eller sådan noget - så det netop ikke går udover jer der har taget en uddannelse, under andre regler.

Altså jeg skal aflevere bachelorprojektet om én måned. Nu skal jeg tage stilling til om jeg helt bare skal smide de her 3,5 år ud, og lade være (kan selvfølgelig tage den eksamen en anden gang, men jeg havde ikke regnet med at jeg skulle vælge eller vrage med én måned igen).
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Tage en ny uddannelse efter kandidat.

Indlægaf Buller » 5. dec 2016, 17:15

Der er oprettet en underskriftindsamling mod forslaget her https://www.wechange.dk/indsamling/uddannelsesloft-99/

Det er jo værd at støtte.
1

Tilbage til "Studie"