Glem karaktererne!

Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Glem karaktererne!

Indlægaf Guldfisk » 20. jun 2016, 19:35

Filipai skrev:Altså hos os bliver karaktererne brugt til at afgøre om man kan få tilbudt en phD


Men er det bare, fordi de ikke har andet at vurdere det på?
Det virker jo ulogisk, at karakterer kan vise, om du kan lave en phd, men er fuldstændigt ubrugelige til at vise, om du kan varetage et job.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Glem karaktererne!

Indlægaf Neenah » 20. jun 2016, 19:59

Guldfisk skrev:
Filipai skrev:Altså hos os bliver karaktererne brugt til at afgøre om man kan få tilbudt en phD


Men er det bare, fordi de ikke har andet at vurdere det på?
Det virker jo ulogisk, at karakterer kan vise, om du kan lave en phd, men er fuldstændigt ubrugelige til at vise, om du kan varetage et job.


Det giver nu meget god mening at karakterer kan bruges til en PhD - det er jo trods alt det en PhD handler om - forskning og research. Der er det nærmest direkte overførbar erfaring, og kan man dokumentere fremragende resultater på studiet, må man også gå ud fra at vedkommende kan præstere i en anden akademisk og videnskabelig kontekst. Men det er knap så overførbart på en jobsituation - især for humanister. Hvordan skal min karakter i et historiefag sige noget om jeg kan finde ud af at koordinere et event eller snakke med en studerende om et fremtidigt udlandsophold?
1
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Glem karaktererne!

Indlægaf Guldfisk » 21. jun 2016, 06:20

Neenah skrev:
Guldfisk skrev:
Filipai skrev:Altså hos os bliver karaktererne brugt til at afgøre om man kan få tilbudt en phD


Men er det bare, fordi de ikke har andet at vurdere det på?
Det virker jo ulogisk, at karakterer kan vise, om du kan lave en phd, men er fuldstændigt ubrugelige til at vise, om du kan varetage et job.


Det giver nu meget god mening at karakterer kan bruges til en PhD - det er jo trods alt det en PhD handler om - forskning og research. Der er det nærmest direkte overførbar erfaring, og kan man dokumentere fremragende resultater på studiet, må man også gå ud fra at vedkommende kan præstere i en anden akademisk og videnskabelig kontekst. Men det er knap så overførbart på en jobsituation - især for humanister. Hvordan skal min karakter i et historiefag sige noget om jeg kan finde ud af at koordinere et event eller snakke med en studerende om et fremtidigt udlandsophold?


Men så kunne man jo stadig nøjes med at teste dem, der ønsker en phd.
Hvis de vitterligt ikke bruges til noget i de allerfleste virksomheder i de fleste fag...

Jeg troede faktisk, virksomheder for det meste i det mindste skævede til dem. Men hvis ikke, så lad dog eksamenssystemet dø. Eller nøjes med bestået/ikke-bestået.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Glem karaktererne!

Indlægaf Filipai » 21. jun 2016, 07:21

Guldfisk skrev:
Neenah skrev:
Guldfisk skrev:
Filipai skrev:Altså hos os bliver karaktererne brugt til at afgøre om man kan få tilbudt en phD


Men er det bare, fordi de ikke har andet at vurdere det på?
Det virker jo ulogisk, at karakterer kan vise, om du kan lave en phd, men er fuldstændigt ubrugelige til at vise, om du kan varetage et job.


Det giver nu meget god mening at karakterer kan bruges til en PhD - det er jo trods alt det en PhD handler om - forskning og research. Der er det nærmest direkte overførbar erfaring, og kan man dokumentere fremragende resultater på studiet, må man også gå ud fra at vedkommende kan præstere i en anden akademisk og videnskabelig kontekst. Men det er knap så overførbart på en jobsituation - især for humanister. Hvordan skal min karakter i et historiefag sige noget om jeg kan finde ud af at koordinere et event eller snakke med en studerende om et fremtidigt udlandsophold?


Men så kunne man jo stadig nøjes med at teste dem, der ønsker en phd.
Hvis de vitterligt ikke bruges til noget i de allerfleste virksomheder i de fleste fag...

Jeg troede faktisk, virksomheder for det meste i det mindste skævede til dem. Men hvis ikke, så lad dog eksamenssystemet dø. Eller nøjes med bestået/ikke-bestået.


Det synes jeg nu bestemt ikke. For mig som studerende er der bestemt en tilfredshedsfornemmelse i at få gode karakterer, selvom jeg ved de ikke skal bruges til noget. At der er karakterer får mig bestemt til at præstere bedre. Det fag jeg har lige nu er bestået/ikke bestået, og der yder jeg slet ikke ligeså meget.
1
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Glem karaktererne!

Indlægaf Thitida-No-Chey » 26. jun 2016, 08:02

Jeg synes ikke som sådan, at vi skal lade karaktersystemet uddø, men jeg synes bestemt, vi skal gøre noget ved karakterRÆSET! Især i gymnasiet. Selvfølgelig skal man ikke sove sig igennem sin uddannelse, men den modsatte ende er altså heller ikke altid lige god. Jeg har set en del af mine elever være ved at gå psykisk ned, fordi jeg har givet dem 10 i en aflevering i stedet for deres sædvanelige 12. Jeg skriver altid en konstruktiv kommentar til deres afleveringer og alligevel kan en elev afkræve mig et kvarters stillen spørgsmål, så hun aldrig aldrig aldrig laver den fejl igen. Det er... uhyggeligt og trist at være vidne til at de unge mennesker er så bange for at begå fejl eller ikke være perfekte, at et tital anses som værende en dårlig karakter... Jeg gad godt vide, hvor det kommer fra.... Nåh, det var sikkert OT af pommeren til, men oh well... :)
2
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Glem karaktererne!

Indlægaf musel » 27. jun 2016, 11:22

Thitida-No-Chey skrev:Jeg synes ikke som sådan, at vi skal lade karaktersystemet uddø, men jeg synes bestemt, vi skal gøre noget ved karakterRÆSET! Især i gymnasiet. Selvfølgelig skal man ikke sove sig igennem sin uddannelse, men den modsatte ende er altså heller ikke altid lige god. Jeg har set en del af mine elever være ved at gå psykisk ned, fordi jeg har givet dem 10 i en aflevering i stedet for deres sædvanelige 12. Jeg skriver altid en konstruktiv kommentar til deres afleveringer og alligevel kan en elev afkræve mig et kvarters stillen spørgsmål, så hun aldrig aldrig aldrig laver den fejl igen. Det er... uhyggeligt og trist at være vidne til at de unge mennesker er så bange for at begå fejl eller ikke være perfekte, at et tital anses som værende en dårlig karakter... Jeg gad godt vide, hvor det kommer fra.... Nåh, det var sikkert OT af pommeren til, men oh well... :)


Jeg er helt med på den her, men kan samtidig godt forstå hvor det kommer fra. Karaktersnittene på de videregående uddannelser er jo relativt høje, og det er klart at hvis man vil dén vej, så er man jo nødt til at gå efter de høje karakterer allerede i gymnasiet.
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Glem karaktererne!

Indlægaf Thitida-No-Chey » 27. jun 2016, 19:00

musel skrev:Jeg er helt med på den her, men kan samtidig godt forstå hvor det kommer fra. Karaktersnittene på de videregående uddannelser er jo relativt høje, og det er klart at hvis man vil dén vej, så er man jo nødt til at gå efter de høje karakterer allerede i gymnasiet.

Kvote to kigger mig bekendt ikke så meget på snittet, men jeg er ikke sikker på, det er helt sandt, for det har jeg fra eleverne :D
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Glem karaktererne!

Indlægaf musel » 27. jun 2016, 19:23

Thitida-No-Chey skrev:
musel skrev:Jeg er helt med på den her, men kan samtidig godt forstå hvor det kommer fra. Karaktersnittene på de videregående uddannelser er jo relativt høje, og det er klart at hvis man vil dén vej, så er man jo nødt til at gå efter de høje karakterer allerede i gymnasiet.

Kvote to kigger mig bekendt ikke så meget på snittet, men jeg er ikke sikker på, det er helt sandt, for det har jeg fra eleverne :D


Men kvote 2 er ca. 10% af samlede optag, og det kræver ofte relevant erhvervserfaring - så det er ikke så ligetil :)
0

Tilbage til "Studie"