Bachelor, kandidat og master...

Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Bachelor, kandidat og master...

Indlægaf Sophies-mor » 28. mar 2016, 10:03

Jeg ved godt, at bachelor er ca. 3 år på uni, og kandidaten er overbygningen (ca. 3 år) - stadig på universitetet.
Men, hvad er en master?

Jeg snakkede med én forleden, der fik det til at lyde som, at man i princippet kunne komme lige fra gaden med al sin viden, lave et forskningsprojekt og gå op og forsvare den. Og dermed blive master.
Kræver det ikke skolegang? Undervisning? Selvstudie? osv.?

:gruble:

Jeg spørger, fordi jeg indtil videre ikke har kunnet finde noget specifikt om kravene til at få en master.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Bachelor, kandidat og master...

Indlægaf Rapfisk » 28. mar 2016, 10:14

En kandidatuddannelse er en toårig overbygning på en bacheloruddannelse.

En masteruddannelse har lidt videre rammer, men er ofte étårig med en god del af det år til "specialeskrivning". Ofte er adgangskravet en bachelor eller tilsvarende.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Bachelor, kandidat og master...

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 1. apr 2016, 11:07

Sophies-mor skrev:Jeg ved godt, at bachelor er ca. 3 år på uni, og kandidaten er overbygningen (ca. 3 år) - stadig på universitetet.
Men, hvad er en master?

Jeg snakkede med én forleden, der fik det til at lyde som, at man i princippet kunne komme lige fra gaden med al sin viden, lave et forskningsprojekt og gå op og forsvare den. Og dermed blive master.
Kræver det ikke skolegang? Undervisning? Selvstudie? osv.?

:gruble:

Jeg spørger, fordi jeg indtil videre ikke har kunnet finde noget specifikt om kravene til at få en master.


Der er de ordinære videregående uddannelser (KVU, MVU og LVU), og så er der de videregående uddannelser i voksenuddannelsessystemet, (akademiuddannelser, diplomuddannelser og masteruddannelser). Både LVU og master er på næsthøjeste niveau, kun overgået af pH.d'en, som de begge giver adgang til.

KVU er på niveau med en akademiuddannelse, MVU (fx bachelor) er på niveau med en diplomuddannelse og LVU (fx kandidat) er på niveau med en masteruddannelse. De tager bare ikke nødvendigvis lige lang tid. Især fordi at KVU, MVU og LVU normalt tages som heltidsuddannelse (primær indgangsuddannelse til arbejdsmarkedet), mens de andre tit tages som deltidsuddannelse (efteruddannelse/videreuddannelse) sideløbende med personens faste job.

Der er den forskel, at voksensystemet normalt kræver relevant erhvervserfaring. Du kan starte på en akademi-uddannelse med en gymnasial uddannelse, men hvis du vil videre på en diplomuddannelse, kræver det at du har 2-3 års relevant erhvervserfaring EFTER din akademiuddannelse FØR du kan blive optaget på diplomuddannelsen. Det samme gælder mellem akademiuddannelsen og masteruddannelsen. I det ordinære system kan du tage det hele ud i én køre.

Der er desuden den forskel, at danske statsborgere normalt har gratis adgang til KVU, MVU og LVU, mens der er brugerbetaling på akademi-, diplom- og masteruddannelser. Typisk fra 10.000-20.000 pr. semester for undervisning og bøger, og opefter. En fuldtids-MBA fra CBS koster 319.000 alene i undervisningsfag. Dertil kommer et reservationsgebyr på 33.000. Bøger, transport, osv. kommer oveni.

For at besvare dit spørgsmål: Det kræver både uddannelse på mindst MVU- eller diplomniveau, samt flere års relevant erhvervsuddannelse, at få adgang til en masteruddannelse. Men har du først adgang, kan du godt tage det på et år ved selvstudie eller fjernstudie.

Wiki har en smidig oversigt over det. https://da.wikipedia.org/wiki/Videreg%C ... _i_Danmark
3
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Studie"