Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Bimmerdyret » 20. apr 2016, 21:35

OberstNasig skrev:Blandt andet kontaktede jeg manden bag en artikel, jeg skulle analysere. Jeg ville gerne vide, hvad hans formål med den var. Så var det ligesom lettere for mig at analysere den. Den var nok lige på kanten.


I min verden er det noget, der giver pote...det er langt bedre at høre det fra hestens egen mund, eller tilfældige personers forestillinger om hvad og hvordan vedkommende tænkte, da h*n skrev.
Der er sikkert mangen forfatter, der vender sig i graven på daglig basis.

Jeg har lavet en tilsvarende...i 7. klasse hvor vi skulle læse Suzanne og Leonard, og lave en analyse, der tog jeg sgu knoglen og ringede til Bjarne Reuter med nogle spørgsmål.
Jeg skrev det naturligvis i opgaven.
0
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf kokkenok » 21. maj 2016, 13:39

Jeg har ikke selv snydt. Ift reglerne, ihvertfald. At det føles som snyd er en lidt anden snak.

til gengæld har jeg skullet stå til ansvar for en anden persons plagiering under et semesterprojekt. I en gruppe på 6 personer.
Det gode ved et, er at det blev opdaget, på google!. Det dårlige ved det er at det blev opdaget 21 timer inden afleveringen, i slutningen af en tolvtimers dag.

Vi bad vedkommende meget pænt(og surt), om bare at holde sig væk. Skrev til vejlederen om vi kunne få udskudt afleveringsfristen nogle timer.
Fik omformuleret, de afsnit vedkommende havde skrevet og Vi afleverede 21+6 timer senere, efter en "arbejdsdag" der endte med at være 45 timer lang, hvor Vi skiftedes til at sove 3 timer af gangen.
Senest rettet af kokkenok 21. maj 2016, 23:29, rettet i alt 1 gang.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Orchidea » 21. maj 2016, 15:06

Nej, det er jeg alt for ærekær til.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. maj 2016, 15:18

Mus84 skrev:Nej, men er bekendt med et par stykker der snød på 1. Semester.


Jeg har fandeme mødt mange på uni, som har snydt ved at lade andre - og mere kyndige - gennemlæse selv bachelorrapporter og specialer. Som regel for at læse korrektur, og i mindre omfang for at kvalitetssikre indholdet, hvis de er fagligt kompetente til det. Begge dele er klart eksamenssnyd.

En ting er spørgsmålet om integritet, men jeg fatter ikke at man tør løbe risikoen for at blive afsløret - af erhvervslivet. Måske slipper man af sted med at snyde til eksamen, men bagefter står der jo en arbejdsgiver som forventer at éns evner på et område svarer til 10-12 stykker, selvom man reelt kun kan præstere evner svarende til 2-4 stykker. Man kan jo ikke blive ved med at fake den slags.

For 10 år siden var der en sag med en jurist, der gik all in med snyderiet. Hun snød ikke til eksamen, men forfalskede til gengæld sit eksamensbevis. Eksempelvis blev et 03 rettet til et 13! Bagefter søger hun både job hos Kammeradvokaten, som troede hun var til et 13-tal i nogle af deres kernediscipliner, OG hos KU som ekstern underviser. Hun var uddannet fra KU, og det var deres bevis, hun havde forfalsket!

Hun blev afsløret da kammeradvokaten undrede sig over at en person med 13 ikke kunne finde ud af fuldmægtig-opgaverne, og de ringede derfor til KU, og så rullede sagen. Den endte med at hun fik 60 dages ubetinget fængsel af Østre Landsret efter hun tilstod.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Fuck.exe » 21. maj 2016, 16:14

kokkenok skrev:Jeg har ikke selv snydt. Ift reglerne, ihvertfald. At det føles som snyd er en lidt anden snak.

til gengæld har jeg skullet stå til ansvar for en anden persons plagiering under et semesterprojekt. I en gruppe på 6 personer.
Det gode ved et, er at det blev opdaget, på google!. Det dårlige ved det er at det blev opdaget 21 timer inden afleveringen, i slutningen af en tolvtimers dag.

Vi bad vedkommende meget pænt(og surt), om bare at holde sig væk. Skrev til vejlederen om vi kunne få udskudt afleveringsfristen nogle timer.
Fik omformuleret, de afsnit vedkommende havde skrevet og Vi afleverede 21 timer senere, efter en "arbejdsdag" der endte med at være 45 timer lang, hvor Vi skiftedes til at sove 3 timer af gangen.


Nej hvor grumt :tie: Hold op det må have været hårdt. Og bittert.
0
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf kokkenok » 21. maj 2016, 23:46

Fuck.exe skrev:Nej hvor grumt :tie: Hold op det må have været hårdt. Og bittert.


Vi var også virkeligt sure.Vi gik fra at kunne holde tidlig weekend til at være superpressede.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf IrmaPigen » 22. maj 2016, 05:18

Nej.
Og har heller aldrig følt mig fristet.

Det ligger så langt væk fra mine menneskelige værdier.

Edit:
jeg ved faktisk ikke om det var tilladt, at tale med medstuderende under døgneksaminer på jura? F.eks. til Folkeret sad vi tre mennesker i en lejlighed. Vi lavede ikke opgaven sammen, men drøftede naturligvis opgavens problemstillinger. Jeg husker vi var uenige på visse punkter, og jeg valgte at indtage min egen holdning, så jeg afleverede en opgave der konklusionsmæssigt afveg fra de andre tos opgaver. Jeg fik den højeste karakter af os tre :-D Men summasummarum, alle drøftede disse opgaver med medstuderende, jeg er dog ikke sikker på det formelt var lovligt. Men ingen opfattede det som "snyd", det var ligesom bare sådan alle gjorde.
0
Brugeravatar
BlindfullyCool
Indlæg: 124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:38
Kort karma: 41
Likede indlæg: 263

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf BlindfullyCool » 22. maj 2016, 16:20

Nej, det har jeg ikke. Men jeg har på uni engang opdaget, at en anden gruppe havde plagieret noget, jeg engang havde skrevet. Jeg havde tidligere været i gruppe med et par af gruppemedlemmerne og i forbindelse med en anden opgave, spurgte jeg, om jeg måtte se deres opgave (som på det tidspunkt var bedømt til et 12-tal) for at blive inspireret til et eller andet. Det var virkeligt underligt at se ens egne ord i en totalt fremmed sammenhæng og jeg blev sgu lidt vred.
Jeg gjorde dem dog bare høfligt opmærksom på det og opfordrede dem til ikke at dele opgaven yderligere.
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf MissDitte » 26. maj 2016, 13:38

JEg havde tegnet en kvintcirkel på mit lår til musikeksamen. Men jeg havde så travlt, at jeg ikke nåede på toilettet, så selvom jeg havde til hensigt at snyde, gjorde jeg det vel ikke...
2
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Danseprinsesse » 26. maj 2016, 15:10

Jeg trak samme tekst til dansk i 9. og 10. klasse. Jeg sagde det til min lærer, der sagde "det ved censor ikke, og du siger ikke noget!".
Det havde jeg det skidt med lang tid efter, så at planlægge snyderi, ville jeg absolut ikke kunne.

Jeg var til en tyskeksamen med 24-timers forberedelsestid, hvor alle hjælpemidler var tilladt. Jeg lavede en virkelig grundig forberedelse og fik 12. En medstuderende fik lov til at se mine noter, hvorefter hun gik ind og fremførte dem ordret (uden endda at have slået ord op, hun ikke kendte). Min lærer fortalte mig det bagefter, censor ville dumpe hende.
Jeg var rasende, tænkt hvis det havde ødelagt min eksamen også.
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf lulu-p » 4. jun 2016, 18:55

MissDitte skrev:JEg havde tegnet en kvintcirkel på mit lår til musikeksamen. Men jeg havde så travlt, at jeg ikke nåede på toilettet, så selvom jeg havde til hensigt at snyde, gjorde jeg det vel ikke...


Jeg havde glemt alt om kvintcirkler...men kan huske at jeg overvejede at tegne en på min mave :lol: . Jeg gjorde det dog ikke, og har i øvrigt aldrig snydt til en eksamen.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Grissebassen » 8. jun 2016, 16:08

Hmm... Nej. Ikke bevidst i hvert fald. Men til hjemmeopgaver på uni har mine medstuderende og jeg da flittigt benyttet hinanden til at diskutere vores opgaver (som ofte har været forskellige), samt fået hinanden til kritisk at gennemlæse afsnit i hinandens opgaver og komme med forslag til forbedringer. Det har dog aldrig været mere omfattende end "x er godt" og "jeg synes du skal stramme lidt op i forhold til y". Eller simpelt "giver dette afsnit mening?", svar "ja, det ser fint ud.".
Mig bekendt er det ikke snyd, og jeg har aldrig lagt skjul på det overfor fx vejledere. Når en vejleder på et projekt fx har spurgt mig, hvordan det går med x-afsnit, har jeg åbent fortalt, at det går fint og jeg har fået nogen til at gennemlæse det for mig. Jeg har da også fået folk til at læse decideret korrektur med henblik på sproglige fejl, slåfejl og kommafejl. Mig bekendt er det heller ikke snyd, eftersom der jo findes firmaer man kan hyre til den slags.
Det er muligt, det forholder sig anderledes på andre studier end mit. Men jeg kan virkelig ikke se, hvordan det skulle være snyd at spørge andre fagpersoner om fx litteraturanbefalinger og få kammerater til at kigge på enkeltstående afsnit. Så længe det stadig er en selv, der udarbejder det samlede produkt, men med hjælp til nogle finjusteringer her og der.
Den eneste gang jeg ubevidst er kommet til at snyde, var da jeg anbefalede en bog til en veninde under en hjemmeeksamen. Jeg læste senere mit studiets reglement igennem, og bed mærke i, at det måtte man ikke.
Jeg har dog aldrig foretaget mig noget, der ikke var tilladt i et eksamens- eller forberedelseslokale.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 18. jun 2016, 11:18

Grissebassen skrev: Jeg har da også fået folk til at læse decideret korrektur med henblik på sproglige fejl, slåfejl og kommafejl. Mig bekendt er det heller ikke snyd, eftersom der jo findes firmaer man kan hyre til den slags.


At der findes firmaer man kan hyre, betyder jo ikke at det ikke er snyd.

Det ER snyd, og det står direkte i loven. Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår som en ting der skal lægges vægt på, udover det faglige indhold. Det gælder for alle universitetsuddannelser. Det betyder at det er snyd, at få andre - ikke mindst professionelle - til at rette éns stave- og formuleringsevne på forhånd.

Fra eksamensbekendtgørelsen:
"§ 24. Ved bedømmelsen af bachelorprojekt, kandidatspeciale, masterprojekt og andre større skriftlige opgaver skal der ud over det faglige indhold også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne, jf. § 6. I studieordningen fastsættes regler om, hvorledes stave- og formuleringsevnen indgår i den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, idet det faglige indhold dog vægtes tungest, medmindre faget eller fagelementet er sprog eller fremmedsprog."
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Grissebassen » 19. jun 2016, 17:51

Advocatus-Diaboli skrev:
Grissebassen skrev: Jeg har da også fået folk til at læse decideret korrektur med henblik på sproglige fejl, slåfejl og kommafejl. Mig bekendt er det heller ikke snyd, eftersom der jo findes firmaer man kan hyre til den slags.


At der findes firmaer man kan hyre, betyder jo ikke at det ikke er snyd.

Det ER snyd, og det står direkte i loven. Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår som en ting der skal lægges vægt på, udover det faglige indhold. Det gælder for alle universitetsuddannelser. Det betyder at det er snyd, at få andre - ikke mindst professionelle - til at rette éns stave- og formuleringsevne på forhånd.

Fra eksamensbekendtgørelsen:
"§ 24. Ved bedømmelsen af bachelorprojekt, kandidatspeciale, masterprojekt og andre større skriftlige opgaver skal der ud over det faglige indhold også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne, jf. § 6. I studieordningen fastsættes regler om, hvorledes stave- og formuleringsevnen indgår i den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, idet det faglige indhold dog vægtes tungest, medmindre faget eller fagelementet er sprog eller fremmedsprog."

Hmm... Det var jeg ikke klar over. Jeg mindes engang at have læst i en bekendtgørelse på mit studie, at korrekturlæsning var tilladt.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf sigge » 27. jun 2016, 11:37

Nej, det har jeg ikke, men det var også betydeligt sværere i min studietid, hvor internettet ikke var så udbygget endnu (student i '95 og færdig med videregående uddannelse i 2000). Desuden har alle mine skriftlige eksamener på min videregående uddannelse været skrevet i hånden, og vi sad så langt fra hinanden, at man ikke umiddelbart kunne se, hvad sidemanden skrev.
Jeg har så forøvrigt heller ikke haft lysten til det.

Det er dog tæt på, at min fysikkarakter i gymnasiet var snyd. Jeg var (heldigvis) ikke oppe til eksamen i fysik, så jeg fik overført min årskarakter til eksamensbeviset, og jeg skulle godt nok have været utroligt heldig for at opnå et 10-tal til en eksamen. Jeg fik vist primært 10 i årskarakter, fordi min lærer var virkelig sød og kendte min mor.

Min søster, som er 3 år yngre end mig, havde stor glæde af mine afleveringer og noter, da hun skulle i gymnasiet. Men hun har ikke brugt dem til eksamen, kun som inspiration og facitliste til afleveringer i løbet af skoleåret.
0
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Studie"