Hvad er reglerne for ny uddannelse?

MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Hvad er reglerne for ny uddannelse?

Indlægaf MrMister » 5. aug 2021, 13:20

Jeg har overvejet såvel at videreuddanne som omuddanne mig. Jeg har en længerevarende kandidatgrad med 10 år på bagen. Er i arbejde. Og står lidt ved en skillevej.

Enten skal jeg fortsætte i samme spor og gå efter en mba inden for 2-4 år. Eller sadle helt og aldeles om og uddanne mig til noget helt - HELT - andet.

Jeg har overvejet, at forfølge den gamle drøm om at læse jura. Men udsigten til 5 år uden indtægt overhovedet er … op af bakke. Er der nogle herinde, der kender reglerne for dette?
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Hvad er reglerne for ny uddannelse?

Indlægaf 1234 » 5. aug 2021, 13:24

Jeg tror den her vil være relevant for dig.

https://www.sdu.dk/da/uddannelse/efter_ ... PgQAvD_BwE
1
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Hvad er reglerne for ny uddannelse?

Indlægaf MrMister » 5. aug 2021, 14:14

1234 skrev:Jeg tror den her vil være relevant for dig.

https://www.sdu.dk/da/uddannelse/efter_ ... PgQAvD_BwE

:gogo: taaaaaaak!
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1957
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6279

Re: Hvad er reglerne for ny uddannelse?

Indlægaf MrsHyacinth » 5. aug 2021, 16:24

MrMister skrev:Jeg har overvejet såvel at videreuddanne som omuddanne mig. Jeg har en længerevarende kandidatgrad med 10 år på bagen. Er i arbejde. Og står lidt ved en skillevej.

Enten skal jeg fortsætte i samme spor og gå efter en mba inden for 2-4 år. Eller sadle helt og aldeles om og uddanne mig til noget helt - HELT - andet.

Jeg har overvejet, at forfølge den gamle drøm om at læse jura. Men udsigten til 5 år uden indtægt overhovedet er … op af bakke. Er der nogle herinde, der kender reglerne for dette?


Det er ikke relevant ift det, du spørger om, men jeg kan (som jurist der i dag ikke arbejder som sådan) ikke lade være med at spørge:

Hvorfor jura? Har du en ide om, hvad du vil lave efter endt uddannelse, og hvordan vil det liv positivt adskille sig fra den jobtype, du har nu?

Bare ignorer mig hvis det er irriterende, når nu tråden går på noget andet, så vender jeg tilbage og sletter mit indlæg senere.
0
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Hvad er reglerne for ny uddannelse?

Indlægaf Kolibrien » 5. aug 2021, 16:59

Mig bekendt kan man ikke tage to kandidatgrader. Man kan vist få dispensation, men kun hvis man eks. er kirurg og mister begge hænder.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Hvad er reglerne for ny uddannelse?

Indlægaf MrMister » 5. aug 2021, 18:48

MrsHyacinth skrev:
MrMister skrev:Jeg har overvejet såvel at videreuddanne som omuddanne mig. Jeg har en længerevarende kandidatgrad med 10 år på bagen. Er i arbejde. Og står lidt ved en skillevej.

Enten skal jeg fortsætte i samme spor og gå efter en mba inden for 2-4 år. Eller sadle helt og aldeles om og uddanne mig til noget helt - HELT - andet.

Jeg har overvejet, at forfølge den gamle drøm om at læse jura. Men udsigten til 5 år uden indtægt overhovedet er … op af bakke. Er der nogle herinde, der kender reglerne for dette?


Det er ikke relevant ift det, du spørger om, men jeg kan (som jurist der i dag ikke arbejder som sådan) ikke lade være med at spørge:

Hvorfor jura? Har du en ide om, hvad du vil lave efter endt uddannelse, og hvordan vil det liv positivt adskille sig fra den jobtype, du har nu?

Bare ignorer mig hvis det er irriterende, når nu tråden går på noget andet, så vender jeg tilbage og sletter mit indlæg senere.


Jeg har jurister i familien og arbejdet tæt sammen med dem. Jeg kan godt li’ elementet af nørdviden, koblet med den konstante omskiftelighed. Ingen sag er ens - omend feltet naturligvis vil være ens. Der er mange elementer af min personlighed og person, jeg tror passer rigtig godt til at være jurist / fuldmægtig / advokat.

Tilsat at jeg ville have skiftet tilbage i bachelortiden, men valgte det sikre - og >15 år efter stadig har lyst til det. Såvel som at det er et fag, hvor alderen ikke er imod en.

Det skulle i så fald målrettes M&A, skat eller famile (omend jeg ikke tror mit retfærdighedsgen ville magte dét område).
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Hvad er reglerne for ny uddannelse?

Indlægaf MrMister » 5. aug 2021, 18:48

Kolibrien skrev:Mig bekendt kan man ikke tage to kandidatgrader. Man kan vist få dispensation, men kun hvis man eks. er kirurg og mister begge hænder.


Det er også det, jeg er i tvivl om
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Hvad er reglerne for ny uddannelse?

Indlægaf Rapfisk » 5. aug 2021, 18:54

MrMister skrev:
Kolibrien skrev:Mig bekendt kan man ikke tage to kandidatgrader. Man kan vist få dispensation, men kun hvis man eks. er kirurg og mister begge hænder.


Det er også det, jeg er i tvivl om

Det er rigtigt. Reglen blev genindført i 2020, og et lovforslag fra DF om at afskaffe reglen blev forkastet i Folketinget tidligere i år.

Eller rettere: Man kan kun blive optaget på en ny uddannelse (professionsbachelor, bachelor eller kandidat), hvis der er ledige pladser. Jeg ved ikke, om SDU plejer at have ledige pladser på deltidsuddannelsen.
Senest rettet af Rapfisk 5. aug 2021, 19:00, rettet i alt 2 gange.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7489
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19598

Re: Hvad er reglerne for ny uddannelse?

Indlægaf Animi » 5. aug 2021, 18:57

Man kan vist godt, hvis der er ledige pladser (?)

https://ufm.dk/uddannelse/videregaende- ... uddannelse
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Hvad er reglerne for ny uddannelse?

Indlægaf Rapfisk » 5. aug 2021, 18:59

Animi skrev:Man kan vist godt, hvis der er ledige pladser (?)

https://ufm.dk/uddannelse/videregaende- ... uddannelse

Helt rigtigt :klap:
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6297
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14875

Re: Hvad er reglerne for ny uddannelse?

Indlægaf Ata » 22. sep 2021, 13:34

Som de andre skriver, blev kandidatreglen genindført da uddannelsesloftet blev afskaffet. Så nu kan man kun som kandidat søge ind på studier med ledige pladser. Jeg var en af de heldige der nåede at søge ind, mens kandidatreglen var afskaffet!
0

Tilbage til "Studie"