Kønsfordeling Studier

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Kønsfordeling Studier

Indlægaf Wizzze » 21. jul 2020, 12:09

Der findes stadig mande studier og kvinde studier, således er 92% af de nye sygeplejestuderende kvinder, men 86% af de nye datamatiker studerende mænd. Er det et problem, eller er det bare en realitet, baseret på folks interesser / valg, eller er det et samfundsproblem der føder videre til mandefag og kvindefag, jobs, skæve lønninger osv. ?

Vil et studie bliver bedre af, at der er en mere ligelig fordeling mellem kønnene? :gruble: så meget at der skal tages hensyn til køn, når studiepladser fordeles, sådan at mænd nemmere kommer ind på sygeplejerske uddannelsen, og kvinder kommer nemmere ind på Datamatiker? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf Slettet bruger » 21. jul 2020, 12:14

Jeg tror det bare er en realitet. Mænd er mere interesserede i ting, og kvinder er mere interesserede i mennesker.

Ideelt set synes jeg alle fag havde 50/50 af hver, det ville give en god balance både i børnehaven og på IT-arbejdspladsen, men jeg tror ikke det er et realistisk mål hvis folk samtidig skal have frihed til at forfølge deres interesser, og det må trods alt være vigtigere.
8
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf Wizzze » 21. jul 2020, 12:15

Vi går generelt meget op i frie valg, og at har man evnerne og karaktererne, så har man også mulighederne. Men er der reelt tale om frie valg, når 92% af dem der vælger, har samme køn, eller ligger det køn under for et mere eller mindre udtalt pres, eller nudging i en retning? :gruble:

Jeg tror at sygeplejen ville have godt af flere mænd, og jeg tror at IT og datamatikken ville have godt af flere kvinder, jeg ved bare ikke hvordan det skulle ske, uden aktivt at tvinge / forfordele :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf Slettet bruger » 21. jul 2020, 12:25

Wizzze skrev:Men er der reelt tale om frie valg, når 92% af dem der vælger, har samme køn, eller ligger det køn under for et mere eller mindre udtalt pres, eller nudging i en retning? :gruble:


Man hører ofte den med at kvinder ikke har forbilleder i f.eks. datalogi så derfor vælger de ikke det. Jeg køber det bare ikke da kvinder heller ikke havde alverden af forbilleder i medicin for 100 år siden, men nu er medicin domineret af kvinder.

Jeg føler heller ikke det er en mangel på forbilleder som gør at jeg har valgt IT frem for sygepleje. Jeg har ingen interesse overhovedet i at være sygeplejerske, men jeg har været meget optaget af IT siden jeg var barn. Det virker ikke realistisk på mig at det skulle være fordi jeg er nudget i den retning, jeg fik lov at lege med hvad jeg ville, og jeg kan slet ikke se hvordan man skulle have nudget mig til at ønske mig at arbejde med sygepleje.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. jul 2020, 12:25

Wizzze skrev:Vi går generelt meget op i frie valg, og at har man evnerne og karaktererne, så har man også mulighederne. Men er der reelt tale om frie valg, når 92% af dem der vælger, har samme køn, eller ligger det køn under for et mere eller mindre udtalt pres, eller nudging i en retning? :gruble:

Jeg tror at sygeplejen ville have godt af flere mænd, og jeg tror at IT og datamatikken ville have godt af flere kvinder, jeg ved bare ikke hvordan det skulle ske, uden aktivt at tvinge / forfordele :gruble:


Jeg tror egentlig ikke så meget, at de 92/86% ligger under for et pres som dem, der evt. IKKE søger ind på de to uddannelser, selvom de har lyst, gør det.
Personligt er jeg hverken tilhænger af kvoter eller lignende regulerende foranstaltninger, da jeg mener, at det danske samfund trods alt er så frit, at de nødvendige justeringer på dette område må komme af sig selv mellem mennesker, eller at den enkelte må finde styrken til at gå imod evt. forstokkede ideer om mande- og kvindefag, hvis de er omgivet af den slags.
Selvfølgelig kan det i nogle tilfælde kamme over i decideret social kontrol, og der kan det godt være relevant med offentlig støtte og indblanding.
Senest rettet af DetSorteCirkus 21. jul 2020, 12:28, rettet i alt 1 gang.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf avdotja » 21. jul 2020, 16:50

Ideelt set, så så jeg gerne at der, på alle studier (måske med undtagelsen af enkelte meget specifikke studier, såsom jordmoderuddannelsen), var mindst 30% af begge køn; men det er ikke noget jeg mener der skal lovgives om.

På mig virker det dog naivt at påstå at det udelukkende er et spørgsmål om biologisk betingede, kønsspecifikke interesser når f.eks. datalogi er så mandsdomineret som det er. Jeg er såmænd enig i at der ikke nødvendigvis gemmer sig en kæmpe pulje af potentielle datalogistuderende blandt de sygeplejestuderende, men det kunne være at nogen af de mange kvinder der i dag vælger f.eks. medicin eller farmaceutuddannelsen, ville have set datalogi som et muligt valg, hvis samfundet syn på køn og uddannelse havde været anderledes.

Programmering var trods alt oprindeligt kvindearbejde. På samme måde som mejerist og ølbrygning var det. Medicin, lærergerningen og ikke mindst præstestillingen var derimod noget man tidligere vidste ikke var noget for kvinder.

Og så er der frisør. Findes der nogen danske, heteroseksuelle mænd i det fag? Jeg har før hørt at den slags absolut ikke er noget der interesserer mænd. Men i Mellemøsten er det ikke desto mindre et normalt mandefag.
2
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf JoyNips » 21. jul 2020, 16:55

Jeg synes det er helt fjong at nogle fag appellerer mere til ét køn end det andet. Men jeg synes vi som samfund skal arbejde hen imod at det skal være mindre stigmatiseret fx at være mand og vælge sygeplejerstudiet. For jeg tror der er nogle, som fravælger et studie, der ellers kunne have passet dem rigtig godt og det er jo synd.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf JoyNips » 21. jul 2020, 16:56

Jeg havde i øvrigt en mandlig, heteroseksuel frisør en overgang. Han sagde at folk altid gik ud fra, at han var homo. Og det er sådan noget, der kan afholde mænd fra fx at blive frisører. Eller kvinder fra at blive mekanikere.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4533

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf PerXX » 21. jul 2020, 17:10

Wizzze skrev:
Jeg tror at sygeplejen ville have godt af flere mænd, og jeg tror at IT og datamatikken ville have godt af flere kvinder, jeg ved bare ikke hvordan det skulle ske, uden aktivt at tvinge / forfordele :gruble:


Hvorfor?
Nu forholder jeg mig kun til IT-delen, da det er det jeg kender noget til, men jeg er ret sikker på at en gang C# eller JSON kode er pænt ligeglad med hvad personen der har skrevet koden har mellem benene.

De kvinder jeg har mødt i branchen har da bestemt været på niveau med deres mandlige kollegaer. Men det har da været fordi de har været dygtige til deres arbejde, ikke fordi de var kvinder. Jeg ser ingen fordel, eller ulempe, uanset hvilket køn man har.
Hvad er det du mener flere kvinder kan tilføje IT-verdenen?

Jeg forstår virkelig ikke hele den tanke om at alle jobs skal repræsentere samfundets andel af mænd/kvinder/etniske danskere/indvandrere/rødhårede/blåøjede osv osv.
Folk skal have lov til at søge den karriereretning de ønsker, uanset hvordan fordelingen ser ud inden for den karriere.

Når det så er sagt, så er det selvfølgelig et stort problem hvis folk ikke føler de kan søge de jobs de ønsker! Det er noget man skal bekæmpe! Men en ligelig fordeling af mænd/kvinder ser jeg ikke som et mål.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf Slettet bruger » 21. jul 2020, 17:21

avdotja skrev:På mig virker det dog naivt at påstå at det udelukkende er et spørgsmål om biologisk betingede, kønsspecifikke interesser når f.eks. datalogi er så mandsdomineret som det er. Jeg er såmænd enig i at der ikke nødvendigvis gemmer sig en kæmpe pulje af potentielle datalogistuderende blandt de sygeplejestuderende, men det kunne være at nogen af de mange kvinder der i dag vælger f.eks. medicin eller farmaceutuddannelsen, ville have set datalogi som et muligt valg, hvis samfundet syn på køn og uddannelse havde været anderledes.

Programmering var trods alt oprindeligt kvindearbejde. På samme måde som mejerist og ølbrygning var det. Medicin, lærergerningen og ikke mindst præstestillingen var derimod noget man tidligere vidste ikke var noget for kvinder.


Datalogi har aldrig været en kvindeuddannelse i Danmark, den har været domineret af mænd siden den startede op i slut-60'erne/start-70'erne. Der findes lande hvor flere kvinder tager en IT-uddannelse, men det er fattigere lande hvor det at en IT-uddannelse giver adgang til et vellønnet job, har større betydning. Faktisk ser man færre og færre IT-kvinder jo mere frit landet bliver - de skandinaviske lande er nogle af de frieste i verden, og nogle af dem med færrest IT-kvinder. Det tyder på at jo mere man sætter mænd og kvinder fri, jo mere vælger de forskelligt.

IT-virksomheder - blandt andet min arbejdsgiver - bruger i øvrigt mange ressourcer på at forsøge at rekruttere piger/kvinder helt fra gymnasieårene, det har de jo en stor interesse i. Men det virker ikke.
0
Kakadu
Indlæg: 3478
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10263

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf Kakadu » 21. jul 2020, 17:35

Jeg har aldrig helt forstået, at man på den ene side kan mene, at køn er fuldstændigt ligegyldigt for erhverv - som i en mand og en kvinde er fuldstændigt lige kompetente som hhv sygeplejerske og IT-ekspert, og så samtidig agitere for, at der bør være flere af det underepræsenterede køn i disse fag. Er det ikke selvmodsigende?
3
Hvis hesten er død, så stå af.
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf avdotja » 21. jul 2020, 17:38

abcd skrev:
avdotja skrev:På mig virker det dog naivt at påstå at det udelukkende er et spørgsmål om biologisk betingede, kønsspecifikke interesser når f.eks. datalogi er så mandsdomineret som det er. Jeg er såmænd enig i at der ikke nødvendigvis gemmer sig en kæmpe pulje af potentielle datalogistuderende blandt de sygeplejestuderende, men det kunne være at nogen af de mange kvinder der i dag vælger f.eks. medicin eller farmaceutuddannelsen, ville have set datalogi som et muligt valg, hvis samfundet syn på køn og uddannelse havde været anderledes.

Programmering var trods alt oprindeligt kvindearbejde. På samme måde som mejerist og ølbrygning var det. Medicin, lærergerningen og ikke mindst præstestillingen var derimod noget man tidligere vidste ikke var noget for kvinder.


Datalogi har aldrig været en kvindeuddannelse i Danmark, den har været domineret af mænd siden den startede op i slut-60'erne/start-70'erne. Der findes lande hvor flere kvinder tager en IT-uddannelse, men det er fattigere lande hvor det at en IT-uddannelse giver adgang til et vellønnet job, har større betydning. Faktisk ser man færre og færre IT-kvinder jo mere frit landet bliver - de skandinaviske lande er nogle af de frieste i verden, og nogle af dem med færrest IT-kvinder. Det tyder på at jo mere man sætter mænd og kvinder fri, jo mere vælger de forskelligt.

Ja, men i computerens spæde barndom, helt tilbage til anden verdenskrig, blev arbejdet med computere og beregninger i høj grad betragtet som sekretær (dvs kvinde) arbejde.

Helt op til midt-firserne, var omkring en tredjedel af de studerende på it-uddannelser kvinder.

Hvorfor ændrede det sig så markant der? Skyldes det virkelig kun at kvinder pludselig begyndte at vælge det de oprigtigt interesserede sig for? Har f.eks. indtoget af hjemmecomputeren og dens primære markedsføring rettet mod mænd, slet ikke nogen betydning for samfundets opfattelse af faget?

Derudover tror jeg heller ikke man skal være blind for at forskellen kan blive så stor at den udgør en hindring i sig selv. Det år jeg startede med at læse (hvilket er mere end 15 år siden), mener jeg der startede 3 kvinder og 98 mænd på datalogi på mit universitet. I sådan en situation vil jeg vove at påstå at de færreste kvinder vil vælge datalogi ud fra en "tja hvorfor ikke"-betragtning. Dem der ender med at vælge det, er dem der virkelig vil læse datalogi. Der er selvfølgelig også masser af mænd der virkelig vil læse datalogi. Men der er også en pæn håndfuld for hvem det er en venstrehåndsbeslutning.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf Slettet bruger » 21. jul 2020, 17:51

avdotja skrev:Ja, men i computerens spæde barndom, helt tilbage til anden verdenskrig, blev arbejdet med computere og beregninger i høj grad betragtet som sekretær (dvs kvinde) arbejde.

Helt op til midt-firserne, var omkring en tredjedel af de studerende på it-uddannelser kvinder.

Hvorfor ændrede det sig så markant der? Skyldes det virkelig kun at kvinder pludselig begyndte at vælge det de oprigtigt interesserede sig for? Har f.eks. indtoget af hjemmecomputeren og dens primære markedsføring rettet mod mænd, slet ikke nogen betydning for samfundets opfattelse af faget?

Derudover tror jeg heller ikke man skal være blind for at forskellen kan blive så stor at den udgør en hindring i sig selv. Det år jeg startede med at læse (hvilket er mere end 15 år siden), mener jeg der startede 3 kvinder og 98 mænd på datalogi på mit universitet. I sådan en situation vil jeg vove at påstå at de færreste kvinder vil vælge datalogi ud fra en "tja hvorfor ikke"-betragtning. Dem der ender med at vælge det, er dem der virkelig vil læse datalogi. Der er selvfølgelig også masser af mænd der virkelig vil læse datalogi. Men der er også en pæn håndfuld for hvem det er en venstrehåndsbeslutning.


Hvilke uddannelser er det? Aarhus Universitets komplette datalogi-kandidatliste tilbage fra starten ligger her: https://cs.au.dk/da/uddannelsedatalogi/ ... -datalogi/ - og jeg synes ikke jeg kan se i nærheden af 1/3 kvindenavne på noget tidspunkt.

Mht. 3 kvinder og 98 mænd-argumentet, så var det vel også situationen da kvinder fik adgang til universiteterne - var alle medicin-studerende ikke mænd i gamle dage? Hvad er forskellen der gør at kvinderne har overvundet den dominans på medicinstudiet, men ikke har gjort det på datalogi-studiet?

Dette forum er kvindedomineret. Det kunne være interessant at høre hvis der blandt debattørerne fandtes en kvinde som har valgt datalogi eller anden IT-uddannelse fra.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf avdotja » 21. jul 2020, 18:25

abcd skrev:
avdotja skrev:Ja, men i computerens spæde barndom, helt tilbage til anden verdenskrig, blev arbejdet med computere og beregninger i høj grad betragtet som sekretær (dvs kvinde) arbejde.

Helt op til midt-firserne, var omkring en tredjedel af de studerende på it-uddannelser kvinder.

Hvorfor ændrede det sig så markant der? Skyldes det virkelig kun at kvinder pludselig begyndte at vælge det de oprigtigt interesserede sig for? Har f.eks. indtoget af hjemmecomputeren og dens primære markedsføring rettet mod mænd, slet ikke nogen betydning for samfundets opfattelse af faget?

Derudover tror jeg heller ikke man skal være blind for at forskellen kan blive så stor at den udgør en hindring i sig selv. Det år jeg startede med at læse (hvilket er mere end 15 år siden), mener jeg der startede 3 kvinder og 98 mænd på datalogi på mit universitet. I sådan en situation vil jeg vove at påstå at de færreste kvinder vil vælge datalogi ud fra en "tja hvorfor ikke"-betragtning. Dem der ender med at vælge det, er dem der virkelig vil læse datalogi. Der er selvfølgelig også masser af mænd der virkelig vil læse datalogi. Men der er også en pæn håndfuld for hvem det er en venstrehåndsbeslutning.


Hvilke uddannelser er det? Aarhus Universitets komplette datalogi-kandidatliste tilbage fra starten ligger her: https://cs.au.dk/da/uddannelsedatalogi/ ... -datalogi/ - og jeg synes ikke jeg kan se i nærheden af 1/3 kvindenavne på noget tidspunkt.

Mht. 3 kvinder og 98 mænd-argumentet, så var det vel også situationen da kvinder fik adgang til universiteterne - var alle medicin-studerende ikke mænd i gamle dage? Hvad er forskellen der gør at kvinderne har overvundet den dominans på medicinstudiet, men ikke har gjort det på datalogi-studiet?

Dette forum er kvindedomineret. Det kunne være interessant at høre hvis der blandt debattørerne fandtes en kvinde som har valgt datalogi eller anden IT-uddannelse fra.

Jeg har ikke kigget specifikt på datalogi (skrev også meget bevidst it-uddannelser). Så en oversigt fra de amerikanske studier og Prosas medlemstal indikerede en lignende udvikling.

Prosas andel af kvindelige medlemmer (inkl studerende):
Årstal Andel af kvinder i %
1990 29,37
1995 25,85
2000 20,74
2005 18,28
2010 16,29
I dag 15,07

Du tror vitterlig ikke at det for de fleste kræver lidt mere at vælge et fag hvor man stort set vil være ene kvinde/mand? Studierne selv er af en anden overbevisning. F.eks. så vælger man, når der er så kvinder, ofte bevidst at placere dem på samme hold.
Jeg er sikker på at det også har krævet noget ekstra at vælge medicin som kvinde i 50'erne fremfor at indskrive sig på sygeplejestudiet sammen med alle de andre kvinder. Men hvis du var ambitiøs (nok), havde du ikke noget valg. Det har du i dag. Alternativet til datalogi er ikke sygeplejestudiet eller rollen som hjemmegående husmor. Alternativet i dag hedder økonomi, jura, medicin, psykologi osv.

Jeg påstår i øvrigt ikke at kvinder der virkelig VIL datalogi fravælger det pga den lave andel af kvinder. Mit budskab er at den lave andel af kvinder, betyder at uddannelsen slet ikke dukker på radaren af de kvinder som ikke en aktiv drøm om at blive datalog. Masser af unge har ikke en stålsat plan om at blive X eller Y; men ender på en given uddannelser pga større eller mindre tilfældigheder. Det betyder at der, f.eks. på datalogi, er mænd som har tænkt "hm tjo jeg er nogenlunde god til matematik, så måske skulle jeg læse datalogi." Hvor mit bud er at de kvinder der findes på datalogi, er der i kraft af en aktiv beslutning.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf Wizzze » 21. jul 2020, 18:53

PerXX skrev:
Wizzze skrev:
Jeg tror at sygeplejen ville have godt af flere mænd, og jeg tror at IT og datamatikken ville have godt af flere kvinder, jeg ved bare ikke hvordan det skulle ske, uden aktivt at tvinge / forfordele :gruble:


Hvorfor?
Nu forholder jeg mig kun til IT-delen, da det er det jeg kender noget til, men jeg er ret sikker på at en gang C# eller JSON kode er pænt ligeglad med hvad personen der har skrevet koden har mellem benene.

De kvinder jeg har mødt i branchen har da bestemt været på niveau med deres mandlige kollegaer. Men det har da været fordi de har været dygtige til deres arbejde, ikke fordi de var kvinder. Jeg ser ingen fordel, eller ulempe, uanset hvilket køn man har.
Hvad er det du mener flere kvinder kan tilføje IT-verdenen?

Jeg forstår virkelig ikke hele den tanke om at alle jobs skal repræsentere samfundets andel af mænd/kvinder/etniske danskere/indvandrere/rødhårede/blåøjede osv osv.
Folk skal have lov til at søge den karriereretning de ønsker, uanset hvordan fordelingen ser ud inden for den karriere.

Når det så er sagt, så er det selvfølgelig et stort problem hvis folk ikke føler de kan søge de jobs de ønsker! Det er noget man skal bekæmpe! Men en ligelig fordeling af mænd/kvinder ser jeg ikke som et mål.


Der er jo mange måder at udtænke løsninger, sammensætte coden på, det er min erfaring at når der er kvindelige udviklere med i projekter, så er produktet/kvaliteten bedre, man kommer bredere omkring og mere ud i krogene. Jeg synes at mange mænd, især de nyuddannede er meget optaget af teknikvalget / code sproget, hvor kvindelige udviklere er mere opmærksomme på formålet, slutbrugeren, end om det skal være .net, java, osv.
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Studie"