Kønsfordeling Studier

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf Slettet bruger » 22. jul 2020, 04:57

avdotja skrev:Jeg har ikke kigget specifikt på datalogi (skrev også meget bevidst it-uddannelser). Så en oversigt fra de amerikanske studier og Prosas medlemstal indikerede en lignende udvikling.

Prosas andel af kvindelige medlemmer (inkl studerende):
Årstal Andel af kvinder i %
1990 29,37
1995 25,85
2000 20,74
2005 18,28
2010 16,29
I dag 15,07

Du tror vitterlig ikke at det for de fleste kræver lidt mere at vælge et fag hvor man stort set vil være ene kvinde/mand? Studierne selv er af en anden overbevisning. F.eks. så vælger man, når der er så kvinder, ofte bevidst at placere dem på samme hold.
Jeg er sikker på at det også har krævet noget ekstra at vælge medicin som kvinde i 50'erne fremfor at indskrive sig på sygeplejestudiet sammen med alle de andre kvinder. Men hvis du var ambitiøs (nok), havde du ikke noget valg. Det har du i dag. Alternativet til datalogi er ikke sygeplejestudiet eller rollen som hjemmegående husmor. Alternativet i dag hedder økonomi, jura, medicin, psykologi osv.

Jeg påstår i øvrigt ikke at kvinder der virkelig VIL datalogi fravælger det pga den lave andel af kvinder. Mit budskab er at den lave andel af kvinder, betyder at uddannelsen slet ikke dukker på radaren af de kvinder som ikke en aktiv drøm om at blive datalog. Masser af unge har ikke en stålsat plan om at blive X eller Y; men ender på en given uddannelser pga større eller mindre tilfældigheder. Det betyder at der, f.eks. på datalogi, er mænd som har tænkt "hm tjo jeg er nogenlunde god til matematik, så måske skulle jeg læse datalogi." Hvor mit bud er at de kvinder der findes på datalogi, er der i kraft af en aktiv beslutning.


Hvem var Prosas medlemmer i 80'erne? Var det IT-folk, der f.eks. udviklede software eller vedligeholdt en virksomheds IT-netværk, eller dækkede det f.eks. også over grupper der bare tastede ting ind på computere? Jeg har læst datalogi i 5 år og efterfølgende arbejdet med det i 15 år, og jeg har reolmeter efter reolmeter af IT-bøger forfattet af mænd. Jeg har derfor mødt mange IT-folk, og jeg er selvfølgelig også stødt på IT-folk der var IT-folk i 80'erne, men de er også mænd, og jeg har til gode at få øje på det påståede kvindelige aftryk på faget. Jeg tror det dækker over noget andet end de tekniske dele af IT hvor man skal forstå hvordan tingene er skruet sammen. Man ser jo også i dag at selv de kvinder der trodser statistikken og tager en IT-uddannelse, ender med at arbejde med de lidt blødere sider. Hvis en server brænder sammen, er det så godt som altid en mand der kommer og fikser det.

Og det er ikke bare IT, det er alle fag hvor man bygger eller vedligeholder et eller andet. Alt fra kloakker til rumraketter bygges og vedligeholdes langt overvejende af mænd.

Men jo, det kræver da sikkert lidt mere at vælge et fag som er domineret af mænd hvis man er kvinde. Men jeg tror ikke på det er "problemet". Kvinder gider bare ikke. Hvis de gad, ville de i Danmark have trodset de statistikker for længe siden. Det var derfor jeg efterspurgte eksempler på kvinder som har drømt om eller bare seriøst overvejet at arbejde med IT, men har valgt noget andet på grund af kønsfordeling. Jeg har aldrig læst eller hørt om sådanne eksempler.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf dgd2007 » 27. jul 2020, 22:15

avdotja skrev:[...]
Prosas andel af kvindelige medlemmer (inkl studerende):
Årstal Andel af kvinder i %
1990 29,37
1995 25,85
2000 20,74
2005 18,28
2010 16,29
I dag 15,07
[...]

Interessant ... jeg tog en datamatikeruddannelse i 90'erne, og min første tanke var at der var da flere kvinder på studiet end de 14% der nævnes i startoplægget. Jeg kunne dog reelt ikke huske det - og jeg gik i nogle forskellige "klasser" og/eller grupper i forløbet, så det ville være lidt svært at rekonstruere meningsfuldt.

Jeg vil dog sige i praksis har jeg mest set en temmelig stærk tendens til kønsopdeling i hvad man så reelt beskæftigede sig med inden for it'en bagefter - hvor mændene typisk blev serviceteknikere, driftsmedarbejdere, systemudviklere og programmører, mens kvinderne blev brugersupport, projektledere, testere og den slags.

Ikke 100% selvfølgelig, det fandtes, men meget sjældent med fx en kvindelig programmeringsnørd.

Altså, jeg synes ikke der er noget grund til at "nudge" flere kvinder til at programmere, hvis det ikke fanger dem på samme måde. Der hvor jeg syntes, der kunne have været noget som på en eller anden måde kunne have været bedre, var at der var som regel kvinder med til at definere de overordnede krav til et givet nyt system til at begynde med, og til at bedømme det bagefter - men i mellemtiden fik en flok drenge lov at programmere på livet løs ... og drenge kan jo som bekendt godt blive grebet og køre ud af en tangent, eller gøre noget "bare fordi man kan", mens formålet fortoner sig lidt.

Der plejer kvinder at være mindre benovede og bedre i stand til at holde sig de praktiske formål for øje. Så hvis systemet ikke blev overladt til en ren drengeghetto i programmeringsfasen, ville det nok være en fordel.

Jeg tror ikke det nytter at tvinge nogen til noget - men strukturelt burde man prøve at komme væk fra den meget rigide opdeling mellem udviklere/programmører og "alle andre der har noget at gøre med det".
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf dgd2007 » 3. aug 2020, 13:47

CherryMilkshake skrev:Jeg tror det hænger sammen med interesse. Man vælger som regel uddannelse efter interesse og det giver god mening at der ikke er mange kvinder der interesserer sig for biler. Dermed vil der ikke være mange kvindelige automekanikere.

Samtidig tror jeg også der er flere som fravælger en uddannelse på grund af kønsfordelingen. Man ved jo at der er ‘mandehørm’ på et autoværksted. Det er muligt at de fleste kvinder ikke kan holde det ud... men at de faktisk gerne ville være mekaniker.

Ligeledes gælder det nok også på de uddannelser man ved samler flere kvinder. Ene hane i hønsegården er nok ikke altid enhver mands drøm.

Jeg tror du har ret i det med at der både er typiske interesser der gør sig gældende, og det miljø der er omkring en given type arbejde. Det synes jeg også selv jeg har erfaret gennem et langt og til tider lidt omflakkende arbejdsliv - langt mest på altovervejende mandearbejdspladser og et enkelt halvt år hvor jeg var i drastisk undertal på en "kvindearbejdsplads". Dog på ret forskellige måder.

Men også med fritidssysler - jeg kom til at tænke på det her i disse dage, hvor der er nogle skaktransmissiomner på nettet, og de bl.a. har haft ungareren Judit Polgar inde for at kommentere. Inden for skak har man jo en rangordning med internationale mestre og stormestre osv., om man har så længe også haft en kvindeliste, hvor man kunne blive stormester eller verdensmester meget billigere - sikkert for at lokke flere kvinder til, så de også havde noget at stile efter, selv om det jo i princippet er absurd, når skak ikke kræver fysisk styrke, hvilket jo er den åbenlyse grund til at man normalt deler en sportsgren op i en mande- og en kvindeserie.

Men okay, Judit Polgar var så en af dem (måske den første) som gjorde sig gældende i den "rigtige" verdenselite. Det skal dog siges at hun også var opdraget til det - idet faren havde trænet hende og hendes to søstre benhårdt i skak. :)

Men det mindede mig om da jeg selv spillede i klub. Der kunne man altså godt se, at det ville være en meget større sag for en pige eller kvinde at møde op og snuse til det, end hvis det var en ny dreng/mand, som relativt ubemærket kunne liste ind og gøre sig sine erfaringer. Men en pige var en sensation, og der ville helt sikkert blive sagt en joke eller to, eller nogen ville flirte med hende ... Alt sammen sikkert ikke af ond vilje, men set ud fra en piges synspunkt, var det jo ikke sikkert man var interesseret i al den opmærksomhed, hvis man bare ville se om det var noget for en.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf Slettet bruger » 4. aug 2020, 04:30

SurSødSovs skrev:Det er sjovt med skak. Siden 3. klasse har jeg gerne ville lære det - men jeg har af de grunde du selv nævner aldtig turde. På et tidspunkt omkring gymnasiet gjorde det sig også gældende, at jeg nu vil være håbløst bagud. Og så kan mændene rigtigt sidde der og være overbærende med års træning. Nej tak


Min datter har lært skak i SFO'en af en af de ansatte og spillet en del med en veninde efter skole. De er vist stoppet lidt igen. Hvis der var en væsentlig andel af piger/kvinder som blev fanget af skak, har jeg svært ved at forestille mig at de ikke ville finde hinanden og vinde fodfæste ligesom de har gjort i så mange andre mandsdominerede ting. Min datter og hendes veninde kunne jo tage ned i den lokale skak-klub sammen, eller det ville være nærliggende for min datter at spille på sin iPad hvis hun var blevet bidt af det, men det gør hun ikke. Hvis hun efterspurgte det, ville vi forældre gøre en betydelig indsats for at finde nogle rammer hvor hun ville have lyst at udøve det. Det ville andre forældre givetvis også, og tiderne gør det let at finde hinanden - internettet og sociale medier. Hvis der virkelig sidder en større mængde piger og undertrykker et ønske om skak, har jeg meget svært ved at forestille mig at det ikke skulle manifesteres i forældreaktivitet på Facebook så de piger ville finde hinanden. Men jeg tror ikke at internettet og sociale medier vil vise sig at resultere i nogen væsentlig fremgang i mængden af kvindelige skakspillere.

Hvis man skal være en af de bedste skakspillere, skal man bruge timer, timer og atter timer på at studere og øve sig i hvordan nogle brikker kan flyttes inden for nogle snævre rammer. Kvinder virker i mine øjne til gennemsnitligt at være alt for afbalancerede mennesker til at gide at bruge alt deres tid på den slags. Derfor - og ikke på grund af skadelig mandekultur - tror jeg ikke at kvinder nogensinde vinder fodfæste inden for skak, uanset hvor mange pige-skak-klubber man måtte starte.

Det kan godt være at der så er en selvforstærkende effekt hvor nogle af de få kvinder der faktisk ville gide, bliver skræmt væk af at der er for mange mænd, men det ser jeg som en ubetydelig bi-ting i det store billede, overordnet set tror jeg mænds dominans primært er konsekvens af forskelle i natur, ellers ville kvinder have fundet en vej, det andet virker helt usandsynligt på mig.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf RavenClaw » 5. aug 2020, 08:39

0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf dgd2007 » 5. aug 2020, 17:57

abcd skrev:[...]
Det kan godt være at der så er en selvforstærkende effekt hvor nogle af de få kvinder der faktisk ville gide, bliver skræmt væk af at der er for mange mænd, men det ser jeg som en ubetydelig bi-ting i det store billede, overordnet set tror jeg mænds dominans primært er konsekvens af forskelle i natur, ellers ville kvinder have fundet en vej, det andet virker helt usandsynligt på mig.

Det har den sursøde sovs jo lige sagt at hun gjorde :)

Men altså, der er vist ingen der har sagt at det skulle være grunden til at det overvejende er en mandedisciplin. Jeg tror de fleste piger/kvinder har været fuldt oprigtige, når de slet ikke har kunnet forholde sig til at nogen skulle have lyst til sidde i 4 timer og nørde ud over et enkelt skakparti. :D

Men når det så er sådan, så opstår der jo det, som både SSS og jeg har nævnt, at miljøet omkring det bliver ekstra svært at glide ubemærket ind i.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf Slettet bruger » 5. aug 2020, 18:17

dgd2007 skrev:
abcd skrev:[...]
Det kan godt være at der så er en selvforstærkende effekt hvor nogle af de få kvinder der faktisk ville gide, bliver skræmt væk af at der er for mange mænd, men det ser jeg som en ubetydelig bi-ting i det store billede, overordnet set tror jeg mænds dominans primært er konsekvens af forskelle i natur, ellers ville kvinder have fundet en vej, det andet virker helt usandsynligt på mig.

Det har den sursøde sovs jo lige sagt at hun gjorde :)

Men altså, der er vist ingen der har sagt at det skulle være grunden til at det overvejende er en mandedisciplin. Jeg tror de fleste piger/kvinder har været fuldt oprigtige, når de slet ikke har kunnet forholde sig til at nogen skulle have lyst til sidde i 4 timer og nørde ud over et enkelt skakparti. :D

Men når det så er sådan, så opstår der jo det, som både SSS og jeg har nævnt, at miljøet omkring det bliver ekstra svært at glide ubemærket ind i.


Jeg opfatter det helt klart som at man mener giftige miljøer er primær årsag til mandsdominerede interesser. I linket til Uniavisen et par indlæg oppe citeres en for helt at afvise at biologi kan have noget at sige for kønsfordelingen på studierne.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf TomKah » 5. aug 2020, 18:21

SurSødSovs skrev:Min datter var interesseret i it og tog et eller andet som brobygningsfag. Hun ringede hjem i første time og fortalte, hun pjækkede fra det.
Hun var eneste pige og havde fundet blikke ig kommentarer voldsomt ubehageligt

Da hun som eneste pige valgte noget lignende, satte de en kvindelig lærer på og der var så en anden pige der turde skifte valgfag

Hun har helt afskrevet de tekniske fag.

Mit indtryk - baseret på kommentarer om hendes valg - er, at piger er MEGET bevidste om, de bliver omringet af drenge... Jeg tænker, det samme gør sig gældende for mænd, der er interesserede i at blive frisører, pædagoger, sygeplejerskere...


Jeg håber din datter kommer bedre tanker. Er hun allerede blevet student?

Teknik er skønt.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf TomKah » 5. aug 2020, 18:24

Jeg ville heller ikke gide et studie hvor man var ene kvinde. Vi var 5 på mit - jeg synes det var dejligt. Befriende på mange måder. Vi fik et rigtig godt sammenhold os fem selvom vi var mega forskellige. Men ingen af os var din tøsefnidderende.
Jeg hader tøsefnider og kvindemiljøer. Jeg har aldrig duet til det.
Jeg synes det var megaskøbt at gå på et mandsdomineret studium.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf dgd2007 » 5. aug 2020, 22:08

Jeg kan vist overgå de fleste herinde ... jeg kan nemlig huske Billedblads- eller BT-overskrifter som "Første kvindelige sporvognskonduktør" og en del år senere: "Første kvindelige kranfører". :) Jeg har muligvis endda arbejdet sammen med "sprovognskonduktricen" senere som buschauffør i mine unge dage, men jeg er ikke helt sikker. :gruble:
0
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27055

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf ajnaM » 6. aug 2020, 11:19

Wizzze skrev:Vi går generelt meget op i frie valg, og at har man evnerne og karaktererne, så har man også mulighederne. Men er der reelt tale om frie valg, når 92% af dem der vælger, har samme køn, eller ligger det køn under for et mere eller mindre udtalt pres, eller nudging i en retning? :gruble:

Jeg tror at sygeplejen ville have godt af flere mænd, og jeg tror at IT og datamatikken ville have godt af flere kvinder, jeg ved bare ikke hvordan det skulle ske, uden aktivt at tvinge / forfordele :gruble:



De typiske mande- og kvindefag afspejler meget tydeligt vores kønsnormer. Kvinder vælger det nære, mænd vælger det tekniske, naturvidenskabelige mv. Tidligere har det også været sådan, at mænd vælger det højtuddannede, mens kvinder vælger de mellemlange. Heldigvis er det ikke sådan længere, og det viser også, at der ikke er lighedstegn mellem 'vælger' og 'interesserer sig naturgivent for'. Så lad os nu aflive den myte, der også bliver fremsat her i tråden, om at studievalg skulle afspejle en form for naturlig verdensorden mellem kønnene.

Studievalg handler om kønsnormer, og det handler om strukturer. Og dem er vi alle underlagt - et valg er som sådan aldrig frit, men påvirket af verden omkring os. Det, man kan gøre, er at rykke ved incitamentsstrukturerne - altså de strukturer, der allerede findes, og som er blevet besluttet politisk på tidligere tidspunkter - og på sigt rykke ved normerne.

Samtidig handler en del af problemstillingen om løn, og om at traditionelle kvindefag aflønnes dårligere. Vil man have en mere ligelig kønsfordeling, skal man begynde med den generelle ligestilling - også den økonomiske.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf avdotja » 10. aug 2020, 15:35

TomKah skrev:Jeg ville heller ikke gide et studie hvor man var ene kvinde. Vi var 5 på mit - jeg synes det var dejligt. Befriende på mange måder. Vi fik et rigtig godt sammenhold os fem selvom vi var mega forskellige. Men ingen af os var din tøsefnidderende.
Jeg hader tøsefnider og kvindemiljøer. Jeg har aldrig duet til det.
Jeg synes det var megaskøbt at gå på et mandsdomineret studium
.

Nu ved jeg ikke hvad tøsefnidder og kvindemiljøer dækker over og dermed heller ikke hvad der er så forfærdeligt ved dem, men mon ikke det du har problem med, snarere er knyttet op til faget end folks køn?

Alt andet lige, så vil det være en anden type kvinde der vælger at blive matematiker end den der vælger at blive pædagog. Og jeg tænker umiddelbart at miljøet blandt en flok kvindelige matematikere vil have langt mere tilfælles med miljøet hos en flok mandige matematikere, end det miljø man finder blandt en flok kvindelige pædagoger.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf dgd2007 » 10. aug 2020, 22:56

SurSødSovs skrev:[...]
Hvilket også hænger fint sammen med, man kam se det på bundlinjen, når der kommer kvinder ind på mænds poster

Hvordan skal denne sætning forstås? :gruble:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf dgd2007 » 11. aug 2020, 00:48

SurSødSovs skrev:At jeg skriver fra mobilen :blush:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/fakta ... rre-profit

Jeg er egentlig ret enig med det her - ikke som jeg fik formuleret mig i det citerede. Men som i det, du klippede ud, så kam det være svært at skelne årsager fra hinanden, uagtet man kan konstatere en forskel

Ha ha, nej det var ikke stavefejlen jeg mente - det var det der, om du mente at firmaer tjente flere penge hvis de havde flere kvinder.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf avdotja » 11. aug 2020, 07:45

SurSødSovs skrev:
avdotja skrev:
TomKah skrev:Jeg ville heller ikke gide et studie hvor man var ene kvinde. Vi var 5 på mit - jeg synes det var dejligt. Befriende på mange måder. Vi fik et rigtig godt sammenhold os fem selvom vi var mega forskellige. Men ingen af os var din tøsefnidderende.
Jeg hader tøsefnider og kvindemiljøer. Jeg har aldrig duet til det.
Jeg synes det var megaskøbt at gå på et mandsdomineret studium
.

Nu ved jeg ikke hvad tøsefnidder og kvindemiljøer dækker over og dermed heller ikke hvad der er så forfærdeligt ved dem, men mon ikke det du har problem med, snarere er knyttet op til faget end folks køn?

Alt andet lige, så vil det være en anden type kvinde der vælger at blive matematiker end den der vælger at blive pædagog. Og jeg tænker umiddelbart at miljøet blandt en flok kvindelige matematikere vil have langt mere tilfælles med miljøet hos en flok mandige matematikere, end det miljø man finder blandt en flok kvindelige pædagoger.


Jeg synes nu, jeg også ser forskellen ved kvinder i mandsdominerede miljøer.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er medført, men jeg synes man går med skyklapper for virkeligheden, hvis man ikke ser en forskel i den gennemsnitlige kvindes sociale redskabskasse kontra den gennemsnitlige mand, uanset personlighedstype og erhverv.

Hvilket også hænger fint sammen med, man kam se det på bundlinjen, når der kommer kvinder ind på mænds poster

Det undrer mig, for jeg har aldrig lagt mærke til at kvinder skulle opføre sig anderledes. Når jeg observerer forskelle i mine kollegaers generelle opførelse/tankegang, er det snarere på tværs af roller. En chef vil typisk have en anden tilgang til tingene end en programmør, som igen vil have en anden tilgang til tingene end en tester eller sælger. Så kan det godt være der feks er flere mandlige end kvindlige programmører (det er der), men indenfor samme faggruppe, har jeg ikke observeret generelle forskelle.
0

Tilbage til "Studie"