Kønsfordeling Studier

Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf tron » 11. aug 2020, 10:35

avdotja skrev:men det kunne være at nogen af de mange kvinder der i dag vælger f.eks. medicin eller farmaceutuddannelsen, ville have set datalogi som et muligt valg, hvis samfundet syn på køn og uddannelse havde været anderledes.


Problemer er at det du sige det er ret gæt og ikke baseret på faktisk viden. Her du noget dokumentation for at samfundet syn på køn og uddannelse er det samme som de resultat du ser på optagelserne at studierne?

Samfundet syn på køn er at alle fag bør have en lige kønsfordeling, men samfundet syn er politisk. Virkeligheden er noget andet, så længe det er fire valg. Jo mere frie folk er, jo mer skævt vil fordelingen af køn bliver på fagende, det skyldes ret enklet at folk personlig ikke ønsker at understøtte samfundet syn på køn.
1
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf tron » 11. aug 2020, 10:39

abcd skrev:
avdotja skrev:På mig virker det dog naivt at påstå at det udelukkende er et spørgsmål om biologisk betingede, kønsspecifikke interesser når f.eks. datalogi er så mandsdomineret som det er. Jeg er såmænd enig i at der ikke nødvendigvis gemmer sig en kæmpe pulje af potentielle datalogistuderende blandt de sygeplejestuderende, men det kunne være at nogen af de mange kvinder der i dag vælger f.eks. medicin eller farmaceutuddannelsen, ville have set datalogi som et muligt valg, hvis samfundet syn på køn og uddannelse havde været anderledes.

Programmering var trods alt oprindeligt kvindearbejde. På samme måde som mejerist og ølbrygning var det. Medicin, lærergerningen og ikke mindst præstestillingen var derimod noget man tidligere vidste ikke var noget for kvinder.


Datalogi har aldrig været en kvindeuddannelse i Danmark, den har været domineret af mænd siden den startede op i slut-60'erne/start-70'erne. Der findes lande hvor flere kvinder tager en IT-uddannelse, men det er fattigere lande hvor det at en IT-uddannelse giver adgang til et vellønnet job, har større betydning. Faktisk ser man færre og færre IT-kvinder jo mere frit landet bliver - de skandinaviske lande er nogle af de frieste i verden, og nogle af dem med færrest IT-kvinder. Det tyder på at jo mere man sætter mænd og kvinder fri, jo mere vælger de forskelligt.

IT-virksomheder - blandt andet min arbejdsgiver - bruger i øvrigt mange ressourcer på at forsøge at rekruttere piger/kvinder helt fra gymnasieårene, det har de jo en stor interesse i. Men det virker ikke.

Størstedelen af kvinder i IT fager, vælger så også de bløde IT grene. Design, arkitektur, project mangere osv .

Kun få af de kvinder som vælger IT, er hardcore tekniske uanset hvilken gren de har valgt.
1
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf tron » 11. aug 2020, 10:46

Wizzze skrev:
PerXX skrev:
Wizzze skrev:
Jeg tror at sygeplejen ville have godt af flere mænd, og jeg tror at IT og datamatikken ville have godt af flere kvinder, jeg ved bare ikke hvordan det skulle ske, uden aktivt at tvinge / forfordele :gruble:


Hvorfor?
Nu forholder jeg mig kun til IT-delen, da det er det jeg kender noget til, men jeg er ret sikker på at en gang C# eller JSON kode er pænt ligeglad med hvad personen der har skrevet koden har mellem benene.

De kvinder jeg har mødt i branchen har da bestemt været på niveau med deres mandlige kollegaer. Men det har da været fordi de har været dygtige til deres arbejde, ikke fordi de var kvinder. Jeg ser ingen fordel, eller ulempe, uanset hvilket køn man har.
Hvad er det du mener flere kvinder kan tilføje IT-verdenen?

Jeg forstår virkelig ikke hele den tanke om at alle jobs skal repræsentere samfundets andel af mænd/kvinder/etniske danskere/indvandrere/rødhårede/blåøjede osv osv.
Folk skal have lov til at søge den karriereretning de ønsker, uanset hvordan fordelingen ser ud inden for den karriere.

Når det så er sagt, så er det selvfølgelig et stort problem hvis folk ikke føler de kan søge de jobs de ønsker! Det er noget man skal bekæmpe! Men en ligelig fordeling af mænd/kvinder ser jeg ikke som et mål.


Der er jo mange måder at udtænke løsninger, sammensætte coden på, det er min erfaring at når der er kvindelige udviklere med i projekter, så er produktet/kvaliteten bedre, man kommer bredere omkring og mere ud i krogene. Jeg synes at mange mænd, især de nyuddannede er meget optaget af teknikvalget / code sproget, hvor kvindelige udviklere er mere opmærksomme på formålet, slutbrugeren, end om det skal være .net, java, osv.

Til gengæld er kvinderne generelt ikke til at finde blandt de bedste teknikere, de har valg de bløde projekt, design bla bla ting eller er bare levebrøds IT folk uden at nå til tops.

Søger du blandt de bedste af de bedste som er tekniske, hvor mange kvinder finder du så?

PS: Kvinder har meget godt at byde ind med, de er ofte bedre til dokumention, tale med bruger og formidle mellem bruge og tekniker.
1
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf tron » 11. aug 2020, 10:49

SurSødSovs skrev:Min datter var interesseret i it og tog et eller andet som brobygningsfag. Hun ringede hjem i første time og fortalte, hun pjækkede fra det.
Hun var eneste pige og havde fundet blikke ig kommentarer voldsomt ubehageligt

Da hun som eneste pige valgte noget lignende, satte de en kvindelig lærer på og der var så en anden pige der turde skifte valgfag

Hun har helt afskrevet de tekniske fag.

Mit indtryk - baseret på kommentarer om hendes valg - er, at piger er MEGET bevidste om, de bliver omringet af drenge... Jeg tænker, det samme gør sig gældende for mænd, der er interesserede i at blive frisører, pædagoger, sygeplejerskere...


Meget muligt, men det er et dårligt argument for at ville indføre diskrimination, fordi det er der, det altid ender i den slags debatter.
1
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf tron » 11. aug 2020, 10:53

ajnaM skrev:
Wizzze skrev:Vi går generelt meget op i frie valg, og at har man evnerne og karaktererne, så har man også mulighederne. Men er der reelt tale om frie valg, når 92% af dem der vælger, har samme køn, eller ligger det køn under for et mere eller mindre udtalt pres, eller nudging i en retning? :gruble:

Jeg tror at sygeplejen ville have godt af flere mænd, og jeg tror at IT og datamatikken ville have godt af flere kvinder, jeg ved bare ikke hvordan det skulle ske, uden aktivt at tvinge / forfordele :gruble:



De typiske mande- og kvindefag afspejler meget tydeligt vores kønsnormer. Kvinder vælger det nære, mænd vælger det tekniske, naturvidenskabelige mv. Tidligere har det også været sådan, at mænd vælger det højtuddannede, mens kvinder vælger de mellemlange. Heldigvis er det ikke sådan længere, og det viser også, at der ikke er lighedstegn mellem 'vælger' og 'interesserer sig naturgivent for'. Så lad os nu aflive den myte, der også bliver fremsat her i tråden, om at studievalg skulle afspejle en form for naturlig verdensorden mellem kønnene.

Studievalg handler om kønsnormer, og det handler om strukturer. Og dem er vi alle underlagt - et valg er som sådan aldrig frit, men påvirket af verden omkring os. Det, man kan gøre, er at rykke ved incitamentsstrukturerne - altså de strukturer, der allerede findes, og som er blevet besluttet politisk på tidligere tidspunkter - og på sigt rykke ved normerne.

Samtidig handler en del af problemstillingen om løn, og om at traditionelle kvindefag aflønnes dårligere. Vil man have en mere ligelig kønsfordeling, skal man begynde med den generelle ligestilling - også den økonomiske.

Og så kom det, ender altid med råb om at diskriminer via lovgivning.

Du kan have ens rettigheder eller ens kønsfordeling, du kan ikke opnår ens kønsfordeling via ens rettigheder.

Ens rettigheder er det vigtigste, så må kønsfordeling ligge som den nu gør.
1
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf tron » 11. aug 2020, 11:01

SurSødSovs skrev:
avdotja skrev:
SurSødSovs skrev:
avdotja skrev:
TomKah skrev:Jeg ville heller ikke gide et studie hvor man var ene kvinde. Vi var 5 på mit - jeg synes det var dejligt. Befriende på mange måder. Vi fik et rigtig godt sammenhold os fem selvom vi var mega forskellige. Men ingen af os var din tøsefnidderende.
Jeg hader tøsefnider og kvindemiljøer. Jeg har aldrig duet til det.
Jeg synes det var megaskøbt at gå på et mandsdomineret studium
.

Nu ved jeg ikke hvad tøsefnidder og kvindemiljøer dækker over og dermed heller ikke hvad der er så forfærdeligt ved dem, men mon ikke det du har problem med, snarere er knyttet op til faget end folks køn?

Alt andet lige, så vil det være en anden type kvinde der vælger at blive matematiker end den der vælger at blive pædagog. Og jeg tænker umiddelbart at miljøet blandt en flok kvindelige matematikere vil have langt mere tilfælles med miljøet hos en flok mandige matematikere, end det miljø man finder blandt en flok kvindelige pædagoger.


Jeg synes nu, jeg også ser forskellen ved kvinder i mandsdominerede miljøer.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er medført, men jeg synes man går med skyklapper for virkeligheden, hvis man ikke ser en forskel i den gennemsnitlige kvindes sociale redskabskasse kontra den gennemsnitlige mand, uanset personlighedstype og erhverv.

Hvilket også hænger fint sammen med, man kam se det på bundlinjen, når der kommer kvinder ind på mænds poster

Det undrer mig, for jeg har aldrig lagt mærke til at kvinder skulle opføre sig anderledes. Når jeg observerer forskelle i mine kollegaers generelle opførelse/tankegang, er det snarere på tværs af roller. En chef vil typisk have en anden tilgang til tingene end en programmør, som igen vil have en anden tilgang til tingene end en tester eller sælger. Så kan det godt være der feks er flere mandlige end kvindlige programmører (det er der), men indenfor samme faggruppe, har jeg ikke observeret generelle forskelle.


Det er sjovt. Jeg oplever kvinder som nogle, der har en hel anden gruppedynamik end mændene. Jeg oplever dem som meget mere personlige, når de går efter de gode opgave, mens mænd mere fokuserer på opgaven og netværket omkring den. Jeg oplever omvendt ikke kvinderne som helt så gode til det gode netværk, hvilket ganske ofte hænger sammen med, de ikke har den samme tid til rådighed.

Uagtet oplever jeg kvinder være mere fokuseret på alt muligt uden om opgaven. Og på orden og struktur i opgaveløsningen. Jeg kan være 100 % sikker på, det er en kvinde, der har løst en opgave, hvis notater er indført fint og pædagogisk (jeg kan ikke være 100 % sikker på, en kvinde vil løse opgaven sådan) I gamle dage så man det på mapperne. Mange kvinders var fint indelt med farve, skilleplade mm. Mændenes system var lige knap så direkte afkodeligt.


Når du kan anerkende kvinders fordel vedrørende dokumentation og at arbejde struktureret, så kan du vels også anerkende mænd beder tekniske egenskaber, eller er det for maget at forlange at du kan erkende at mænd er beder end kvinder til andre ting som også er positiver egenskaber?
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf dgd2007 » 11. aug 2020, 11:41

SurSødSovs skrev:[...]
Uagtet oplever jeg kvinder være mere fokuseret på alt muligt uden om opgaven. Og på orden og struktur i opgaveløsningen. Jeg kan være 100 % sikker på, det er en kvinde, der har løst en opgave, hvis notater er indført fint og pædagogisk (jeg kan ikke være 100 % sikker på, en kvinde vil løse opgaven sådan) I gamle dage så man det på mapperne. Mange kvinders var fint indelt med farve, skilleplade mm. Mændenes system var lige knap så direkte afkodeligt.

Arh, jeg må nu protestere mod ideen om at det skulle være umandigt at skrive ordentlig dokumentation af sine ting! :lol:

I begyndelsen af min it-løbebane gjorde jeg faktisk meget ud af det og syntes det var vigtigt, og faktisk også lidt sjovt! Det var først efterhånden som det gik op for mig at ingen alligevel gad læse det, at jeg begyndte at tage lidt lettere på det.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf ajnaM » 11. aug 2020, 13:13

tron skrev:
ajnaM skrev:
Wizzze skrev:Vi går generelt meget op i frie valg, og at har man evnerne og karaktererne, så har man også mulighederne. Men er der reelt tale om frie valg, når 92% af dem der vælger, har samme køn, eller ligger det køn under for et mere eller mindre udtalt pres, eller nudging i en retning? :gruble:

Jeg tror at sygeplejen ville have godt af flere mænd, og jeg tror at IT og datamatikken ville have godt af flere kvinder, jeg ved bare ikke hvordan det skulle ske, uden aktivt at tvinge / forfordele :gruble:



De typiske mande- og kvindefag afspejler meget tydeligt vores kønsnormer. Kvinder vælger det nære, mænd vælger det tekniske, naturvidenskabelige mv. Tidligere har det også været sådan, at mænd vælger det højtuddannede, mens kvinder vælger de mellemlange. Heldigvis er det ikke sådan længere, og det viser også, at der ikke er lighedstegn mellem 'vælger' og 'interesserer sig naturgivent for'. Så lad os nu aflive den myte, der også bliver fremsat her i tråden, om at studievalg skulle afspejle en form for naturlig verdensorden mellem kønnene.

Studievalg handler om kønsnormer, og det handler om strukturer. Og dem er vi alle underlagt - et valg er som sådan aldrig frit, men påvirket af verden omkring os. Det, man kan gøre, er at rykke ved incitamentsstrukturerne - altså de strukturer, der allerede findes, og som er blevet besluttet politisk på tidligere tidspunkter - og på sigt rykke ved normerne.

Samtidig handler en del af problemstillingen om løn, og om at traditionelle kvindefag aflønnes dårligere. Vil man have en mere ligelig kønsfordeling, skal man begynde med den generelle ligestilling - også den økonomiske.

Og så kom det, ender altid med råb om at diskriminer via lovgivning.

Du kan have ens rettigheder eller ens kønsfordeling, du kan ikke opnår ens kønsfordeling via ens rettigheder.

Ens rettigheder er det vigtigste, så må kønsfordeling ligge som den nu gør.


Der er ikke ens rettigheder, som det er nu. Særligt ikke inden for familiepolitikken, som er ligestillingens arnested.

Igen: Drop nu forestillingen om, at vi ikke allerede har lovgivning på området. Vi er allerede underlagt massiv regulering.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf deliciouscookie » 11. aug 2020, 14:30

ajnaM skrev:
tron skrev:
ajnaM skrev:
Wizzze skrev:Vi går generelt meget op i frie valg, og at har man evnerne og karaktererne, så har man også mulighederne. Men er der reelt tale om frie valg, når 92% af dem der vælger, har samme køn, eller ligger det køn under for et mere eller mindre udtalt pres, eller nudging i en retning? :gruble:

Jeg tror at sygeplejen ville have godt af flere mænd, og jeg tror at IT og datamatikken ville have godt af flere kvinder, jeg ved bare ikke hvordan det skulle ske, uden aktivt at tvinge / forfordele :gruble:



De typiske mande- og kvindefag afspejler meget tydeligt vores kønsnormer. Kvinder vælger det nære, mænd vælger det tekniske, naturvidenskabelige mv. Tidligere har det også været sådan, at mænd vælger det højtuddannede, mens kvinder vælger de mellemlange. Heldigvis er det ikke sådan længere, og det viser også, at der ikke er lighedstegn mellem 'vælger' og 'interesserer sig naturgivent for'. Så lad os nu aflive den myte, der også bliver fremsat her i tråden, om at studievalg skulle afspejle en form for naturlig verdensorden mellem kønnene.

Studievalg handler om kønsnormer, og det handler om strukturer. Og dem er vi alle underlagt - et valg er som sådan aldrig frit, men påvirket af verden omkring os. Det, man kan gøre, er at rykke ved incitamentsstrukturerne - altså de strukturer, der allerede findes, og som er blevet besluttet politisk på tidligere tidspunkter - og på sigt rykke ved normerne.

Samtidig handler en del af problemstillingen om løn, og om at traditionelle kvindefag aflønnes dårligere. Vil man have en mere ligelig kønsfordeling, skal man begynde med den generelle ligestilling - også den økonomiske.

Og så kom det, ender altid med råb om at diskriminer via lovgivning.

Du kan have ens rettigheder eller ens kønsfordeling, du kan ikke opnår ens kønsfordeling via ens rettigheder.

Ens rettigheder er det vigtigste, så må kønsfordeling ligge som den nu gør.


Der er ikke ens rettigheder, som det er nu. Særligt ikke inden for familiepolitikken, som er ligestillingens arnested.

Igen: Drop nu forestillingen om, at vi ikke allerede har lovgivning på området. Vi er allerede underlagt massiv regulering.

Haha nej det er der ikke mænd diskrimineret massivt :)

Vi har lovgivning på mange områder men det bliver det ikke minder krænkende af, eks. hvorfor har mænd værnepligt og kan fængsles hvis de ikke vil yde tjeneste, imens piger går fri for den "beskatning" men kan stadig vælge at gøre karriere i forsvaret? ligestilling, det tror jeg ikke vi har men det er ikke kvinder der har grund til klage.
0
make cookies not war
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf deliciouscookie » 11. aug 2020, 14:35

SurSødSovs skrev:
tron skrev:
SurSødSovs skrev:
avdotja skrev:
SurSødSovs skrev:
avdotja skrev:
TomKah skrev:Jeg ville heller ikke gide et studie hvor man var ene kvinde. Vi var 5 på mit - jeg synes det var dejligt. Befriende på mange måder. Vi fik et rigtig godt sammenhold os fem selvom vi var mega forskellige. Men ingen af os var din tøsefnidderende.
Jeg hader tøsefnider og kvindemiljøer. Jeg har aldrig duet til det.
Jeg synes det var megaskøbt at gå på et mandsdomineret studium
.

Nu ved jeg ikke hvad tøsefnidder og kvindemiljøer dækker over og dermed heller ikke hvad der er så forfærdeligt ved dem, men mon ikke det du har problem med, snarere er knyttet op til faget end folks køn?

Alt andet lige, så vil det være en anden type kvinde der vælger at blive matematiker end den der vælger at blive pædagog. Og jeg tænker umiddelbart at miljøet blandt en flok kvindelige matematikere vil have langt mere tilfælles med miljøet hos en flok mandige matematikere, end det miljø man finder blandt en flok kvindelige pædagoger.


Jeg synes nu, jeg også ser forskellen ved kvinder i mandsdominerede miljøer.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er medført, men jeg synes man går med skyklapper for virkeligheden, hvis man ikke ser en forskel i den gennemsnitlige kvindes sociale redskabskasse kontra den gennemsnitlige mand, uanset personlighedstype og erhverv.

Hvilket også hænger fint sammen med, man kam se det på bundlinjen, når der kommer kvinder ind på mænds poster

Det undrer mig, for jeg har aldrig lagt mærke til at kvinder skulle opføre sig anderledes. Når jeg observerer forskelle i mine kollegaers generelle opførelse/tankegang, er det snarere på tværs af roller. En chef vil typisk have en anden tilgang til tingene end en programmør, som igen vil have en anden tilgang til tingene end en tester eller sælger. Så kan det godt være der feks er flere mandlige end kvindlige programmører (det er der), men indenfor samme faggruppe, har jeg ikke observeret generelle forskelle.


Det er sjovt. Jeg oplever kvinder som nogle, der har en hel anden gruppedynamik end mændene. Jeg oplever dem som meget mere personlige, når de går efter de gode opgave, mens mænd mere fokuserer på opgaven og netværket omkring den. Jeg oplever omvendt ikke kvinderne som helt så gode til det gode netværk, hvilket ganske ofte hænger sammen med, de ikke har den samme tid til rådighed.

Uagtet oplever jeg kvinder være mere fokuseret på alt muligt uden om opgaven. Og på orden og struktur i opgaveløsningen. Jeg kan være 100 % sikker på, det er en kvinde, der har løst en opgave, hvis notater er indført fint og pædagogisk (jeg kan ikke være 100 % sikker på, en kvinde vil løse opgaven sådan) I gamle dage så man det på mapperne. Mange kvinders var fint indelt med farve, skilleplade mm. Mændenes system var lige knap så direkte afkodeligt.


Når du kan anerkende kvinders fordel vedrørende dokumentation og at arbejde struktureret, så kan du vels også anerkende mænd beder tekniske egenskaber, eller er det for maget at forlange at du kan erkende at mænd er beder end kvinder til andre ting som også er positiver egenskaber?


Som sagt mener jeg ikke, jeg ligger inde med svaret im hønen og ægget.

Jeg vil gerne forholde mig til den måde mænd og kvinder agerer generelt. Men jeg vil ikke hoppe på at det siger noget om alle eller medfødte egenskaber.

Men det er jo medfødte egenskaber som en gruppe er forskellige. Højde er en let måling forskel. Er alle mænd højrer end alle kvinder nej. Men er mænd generelt højrer end kvinder ja og er det medfødt ja.

Du erkender kun fysiske forskelle men benægter åbenbart de mentale og følelsesmæssige forskelle som ellers udgør en væsentlig del af den lille forskel som gør at de to køn tiltrække af hinanden.

Kvinder som grupper er beder end mænd som gruppe til nogen ting. Mænd som grupper er beder end kvinder som gruppe til andre ting.

Sådan er det og det er der ikke noget galt, odiøst eller nyt ved.
0
make cookies not war
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf tron » 12. aug 2020, 06:18

ajnaM skrev:
tron skrev:
ajnaM skrev:
Wizzze skrev:Vi går generelt meget op i frie valg, og at har man evnerne og karaktererne, så har man også mulighederne. Men er der reelt tale om frie valg, når 92% af dem der vælger, har samme køn, eller ligger det køn under for et mere eller mindre udtalt pres, eller nudging i en retning? :gruble:

Jeg tror at sygeplejen ville have godt af flere mænd, og jeg tror at IT og datamatikken ville have godt af flere kvinder, jeg ved bare ikke hvordan det skulle ske, uden aktivt at tvinge / forfordele :gruble:



De typiske mande- og kvindefag afspejler meget tydeligt vores kønsnormer. Kvinder vælger det nære, mænd vælger det tekniske, naturvidenskabelige mv. Tidligere har det også været sådan, at mænd vælger det højtuddannede, mens kvinder vælger de mellemlange. Heldigvis er det ikke sådan længere, og det viser også, at der ikke er lighedstegn mellem 'vælger' og 'interesserer sig naturgivent for'. Så lad os nu aflive den myte, der også bliver fremsat her i tråden, om at studievalg skulle afspejle en form for naturlig verdensorden mellem kønnene.

Studievalg handler om kønsnormer, og det handler om strukturer. Og dem er vi alle underlagt - et valg er som sådan aldrig frit, men påvirket af verden omkring os. Det, man kan gøre, er at rykke ved incitamentsstrukturerne - altså de strukturer, der allerede findes, og som er blevet besluttet politisk på tidligere tidspunkter - og på sigt rykke ved normerne.

Samtidig handler en del af problemstillingen om løn, og om at traditionelle kvindefag aflønnes dårligere. Vil man have en mere ligelig kønsfordeling, skal man begynde med den generelle ligestilling - også den økonomiske.

Og så kom det, ender altid med råb om at diskriminer via lovgivning.

Du kan have ens rettigheder eller ens kønsfordeling, du kan ikke opnår ens kønsfordeling via ens rettigheder.

Ens rettigheder er det vigtigste, så må kønsfordeling ligge som den nu gør.


Der er ikke ens rettigheder, som det er nu. Særligt ikke inden for familiepolitikken, som er ligestillingens arnested.

Igen: Drop nu forestillingen om, at vi ikke allerede har lovgivning på området. Vi er allerede underlagt massiv regulering.

Hvor bliver kvinder diskrimineret via lovgivningen i 2020, eks. inden for familiepolitikken?
0
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf tron » 12. aug 2020, 06:22

SurSødSovs skrev:
tron skrev:
SurSødSovs skrev:
avdotja skrev:
SurSødSovs skrev:
avdotja skrev:
TomKah skrev:Jeg ville heller ikke gide et studie hvor man var ene kvinde. Vi var 5 på mit - jeg synes det var dejligt. Befriende på mange måder. Vi fik et rigtig godt sammenhold os fem selvom vi var mega forskellige. Men ingen af os var din tøsefnidderende.
Jeg hader tøsefnider og kvindemiljøer. Jeg har aldrig duet til det.
Jeg synes det var megaskøbt at gå på et mandsdomineret studium
.

Nu ved jeg ikke hvad tøsefnidder og kvindemiljøer dækker over og dermed heller ikke hvad der er så forfærdeligt ved dem, men mon ikke det du har problem med, snarere er knyttet op til faget end folks køn?

Alt andet lige, så vil det være en anden type kvinde der vælger at blive matematiker end den der vælger at blive pædagog. Og jeg tænker umiddelbart at miljøet blandt en flok kvindelige matematikere vil have langt mere tilfælles med miljøet hos en flok mandige matematikere, end det miljø man finder blandt en flok kvindelige pædagoger.


Jeg synes nu, jeg også ser forskellen ved kvinder i mandsdominerede miljøer.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er medført, men jeg synes man går med skyklapper for virkeligheden, hvis man ikke ser en forskel i den gennemsnitlige kvindes sociale redskabskasse kontra den gennemsnitlige mand, uanset personlighedstype og erhverv.

Hvilket også hænger fint sammen med, man kam se det på bundlinjen, når der kommer kvinder ind på mænds poster

Det undrer mig, for jeg har aldrig lagt mærke til at kvinder skulle opføre sig anderledes. Når jeg observerer forskelle i mine kollegaers generelle opførelse/tankegang, er det snarere på tværs af roller. En chef vil typisk have en anden tilgang til tingene end en programmør, som igen vil have en anden tilgang til tingene end en tester eller sælger. Så kan det godt være der feks er flere mandlige end kvindlige programmører (det er der), men indenfor samme faggruppe, har jeg ikke observeret generelle forskelle.


Det er sjovt. Jeg oplever kvinder som nogle, der har en hel anden gruppedynamik end mændene. Jeg oplever dem som meget mere personlige, når de går efter de gode opgave, mens mænd mere fokuserer på opgaven og netværket omkring den. Jeg oplever omvendt ikke kvinderne som helt så gode til det gode netværk, hvilket ganske ofte hænger sammen med, de ikke har den samme tid til rådighed.

Uagtet oplever jeg kvinder være mere fokuseret på alt muligt uden om opgaven. Og på orden og struktur i opgaveløsningen. Jeg kan være 100 % sikker på, det er en kvinde, der har løst en opgave, hvis notater er indført fint og pædagogisk (jeg kan ikke være 100 % sikker på, en kvinde vil løse opgaven sådan) I gamle dage så man det på mapperne. Mange kvinders var fint indelt med farve, skilleplade mm. Mændenes system var lige knap så direkte afkodeligt.


Når du kan anerkende kvinders fordel vedrørende dokumentation og at arbejde struktureret, så kan du vels også anerkende mænd beder tekniske egenskaber, eller er det for maget at forlange at du kan erkende at mænd er beder end kvinder til andre ting som også er positiver egenskaber?


Som sagt mener jeg ikke, jeg ligger inde med svaret im hønen og ægget.

Jeg vil gerne forholde mig til den måde mænd og kvinder agerer generelt. Men jeg vil ikke hoppe på at det siger noget om alle eller medfødte egenskaber.

Det er fint at forholde sig til den måde mænd og kvinder agerer generelt, men årsagen til at mænd og kvinder agerer som de gør generelt er ret afgørende for hvilket løsninger man finder og bør anvende.

Jeg vil anbefale at du ikke kun lytter til førelser og feministisk tankegods når du forsøger at finde årsager, sammenhæng og dermed løsninger på problemer som ikke kun omhandler kvinder.

Faktisk så kan definition på hvad der udgøre et problem, kun afgøres når man kender den bagvedliggende årsag.
0
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Kønsfordeling Studier

Indlægaf tron » 12. aug 2020, 06:27

dgd2007 skrev:
SurSødSovs skrev:[...]
Uagtet oplever jeg kvinder være mere fokuseret på alt muligt uden om opgaven. Og på orden og struktur i opgaveløsningen. Jeg kan være 100 % sikker på, det er en kvinde, der har løst en opgave, hvis notater er indført fint og pædagogisk (jeg kan ikke være 100 % sikker på, en kvinde vil løse opgaven sådan) I gamle dage så man det på mapperne. Mange kvinders var fint indelt med farve, skilleplade mm. Mændenes system var lige knap så direkte afkodeligt.

Arh, jeg må nu protestere mod ideen om at det skulle være umandigt at skrive ordentlig dokumentation af sine ting! :lol:

I begyndelsen af min it-løbebane gjorde jeg faktisk meget ud af det og syntes det var vigtigt, og faktisk også lidt sjovt! Det var først efterhånden som det gik op for mig at ingen alligevel gad læse det, at jeg begyndte at tage lidt lettere på det.


Min erfaring sige mig, at generelt er kinder mere omhyggelige og derfor ofte bedre til at lave dokumentation end mænd, som til gengæld er bedre teknisk/teknologisk. Der er altid afvigelser, kvinder som er dårlige til dokumentation og teknisk dygtige og omvendt med mænd. Men som folk er fleste, mener jeg at der er nogle egenskaber for begge køn som er positive men forskellige og som derfor giver sig udslag forskelligt.

Som køn er vi mere ens end forskellige, men det betyder ikke at der ikke er forskelle.
0

Tilbage til "Studie"