Snart færdiguddannet humanist - og angst for arbejdsløshed

ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27055

Re: Snart færdiguddannet humanist - og angst for arbejdsløshed

Indlægaf ajnaM » 4. feb 2020, 11:34

englishchannel skrev:Desværre er min erfaring, at for humanister betyder karakterer ikke en tredjedel så meget som at man kan vise, at man kan bruge sin uddannelse i praksis. Derfor vil mit allerstørste råd til dig være at få noget studierelevant arbejde - og helst i går.

I forhold til at søge jobs efter uddannelse, vil jeg meget stærkt anbefale allerede at søge jobs fra før du påbegynder dit speciale. Mange gør ikke dette, fordi de tillægger deres speciale (for) stor betydning og frygter at de ikke vil kunne skrive specialet færdigt ved siden af et fuldtidsjob. I den virkelige verden er det dog så meget mere værd at have et fuldtidsjob og en halvringe specialekarakter end et 12-talsspeciale og ledighed. Det er en rigtig god prioritering at vælge job over speciale.

Mens du skriver speciale kan du tillade dig at være lidt mere kritisk i forhold til visse jobs, du søger, men jeg vil alligevel foreslå at du forsøger at holde en kadence på 1-2 søgte jobs om ugen. Hvis du stadig ikke har job når specialet er afleveret, er det på tide at søge alt, hvad der er tilnærmelsesvis relevant (her tænker jeg ikke kassedame eller pædagogmedhjælper, men alt der lugter af din uddannelse). For nyuddannede humanister indenfor sprog, kommunikation og journalistik er jobsøgning et number's game, så lad for Guds skyld være med at bruge fire dage på hver ansøgning. Få smækket 10 ansøgninger afsted om ugen indtil den er der, og så kan det godt være at første job ikke er skide spændende, men når du først har foden indenfor er det meget lettere at komme videre til næste og mere spændende job.

Ovenstående virker måske lidt ekstremt, men jeg kender alt for mange humanister, der stadig fedter rundt i midlertidige og/eller utilfredsstillende jobs 3-5-10 år efter at de er færdiguddannede.


Meget enig i det hele bortset fra det markerede, som jeg så til gengæld er dybt uenig i. :P

Jeg vil mene, at det lige præcis inden for kommunikation, journalistik og strategisk kommunikation er særligt vigtigt at lægge kræfter i en god ansøgning. Det er i høj grad der, du viser, at du kan formidle, og at du har forståelse for den kontekst, du skal indgå i. Der er typisk flere hundrede ansøgninger til en stilling, så har du ikke gjort noget ud af det dér, har du ikke en chance - især ikke som nyuddannet uden noget særligt på cv'et.

Og så vil jeg i øvrigt, som flere andre, også opfordre til at komme i gang med med noget studierelevant arbejde hurtigst muligt. Det ville jeg sætte allerøverst på prioriteringslisten. Og kan man ikke finde noget studierelevant, så noget andet - bare det at vise, at man er vant til at få noget fra hånden og kan indgå på en arbejdsplads, er bedre end ingenting! Frivilligt arbejde inden for nogen af de områder, du kan forestille dig at ville arbejde med, er også et klart plus.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Snart færdiguddannet humanist - og angst for arbejdsløshed

Indlægaf Wunder8 » 22. feb 2020, 08:13

Jeg har en humanistisk uddannelse inden for medier, og jeg fik job, mens jeg skrev speciale. Det gjorde jeg uden tvivl fordi jeg arbejdede rigtigt meget under studiet og prioriterede at opbygge et godt CV.

Som andre også skriver, så er de fleste arbejdsgivere fløjtende ligeglade med dine karakterer eller dit speciale. Du behøver heller ikke have en perlerække af jobs i prestigevirksomheder, men du skal kunne vise, at du er nysgerrig på dit fag, har prøvet forskellige ting af, og at du er proaktiv og kan fungere i en arbejdsmæssig kontekst. Du konkurrerer med rigtigt mange andre, så virkeligheden er desværre, at du kommer bagerst i køen, hvis du ingen erfaring har.

Må jeg spørge, hvorfor et studiejob er udelukket?
0
FrederikFW
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. nov 2020, 07:51
Kort karma: 0

Re: Snart færdiguddannet humanist - og angst for arbejdsløshed

Indlægaf FrederikFW » 23. nov 2020, 21:30

Hej Puf

Nu kommer jeg lidt sent ind i tråden, men jeg vil høre, hvordan det går med tankerne omkring din uddannelse og dine jobmuligheder?

Jeg er også nysgerrig på, hvorfor du ikke kan påtage dig dig et studiejob? Det, sammen med netværk, er nok noget af det mest effektive, i forhold til at komme tættere et fuldtidsjob.

Desuden vil jeg anbefale dig siden her: (Link fjernet af moderator)

Den er målrettet studerende, der gerne vil optimere deres muligheder for at komme i arbejde efter endt uddannelse :-) Det kan være, du kan blive lidt klogere og mere rolig omkring din situation.

Mit bedste råd til dig er, at du skal finde ud af, hvad du gerne vil arbejde med, og hvad arbejdsmarkedet efterspørger. Og så se, om du kan finde nogle overlap der. Så har du noge konkret, du enten kan lære eller blive bedre til - og dermed har du noget, du kan byde dig til med :-)
0
FrederikFW
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. nov 2020, 07:51
Kort karma: 0

Re: Snart færdiguddannet humanist - og angst for arbejdsløshed

Indlægaf FrederikFW » 24. nov 2020, 08:15

FrederikFW skrev:Hej Puf

Nu kommer jeg lidt sent ind i tråden, men jeg vil høre, hvordan det går med tankerne omkring din uddannelse og dine jobmuligheder?

Jeg er også nysgerrig på, hvorfor du ikke kan påtage dig dig et studiejob? Det, sammen med netværk, er nok noget af det mest effektive, i forhold til at komme tættere et fuldtidsjob.

Desuden vil jeg anbefale dig siden her: (Link fjernet af moderator)

Den er målrettet studerende, der gerne vil optimere deres muligheder for at komme i arbejde efter endt uddannelse :-) Det kan være, du kan blive lidt klogere og mere rolig omkring din situation.

Mit bedste råd til dig er, at du skal finde ud af, hvad du gerne vil arbejde med, og hvad arbejdsmarkedet efterspørger. Og så se, om du kan finde nogle overlap der. Så har du noget konkret, du enten kan lære eller blive bedre til - og dermed har du noget, du kan byde dig til med :-)


Mit link til den pågældende side blev fjernet, da jeg stadig er ny herinde. Anyways, jeg vil rigtig gerne høre, hvordan det går med dine tanker om at uddanne dig ud i arbejdsløsheden - for det er der råd for :-)
0

Tilbage til "Studie"