Hvorfor droppede du ud af studiet?

Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14439

Hvorfor droppede du ud af studiet?

Indlægaf Mangoness » 20. sep 2019, 11:19

Jeg overvejer at droppe ud af kandidaten og kunne godt tænke mig at høre andres personlige erfaringer med at droppe ud. :)

Som overskriften lyder:

- Hvorfor droppede du ud af studiet?
- Hvad gjorde du bagefter?
- Fortryder du, at du droppede ud? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvordan fandt du din rette hylde?
Senest rettet af Mangoness 20. sep 2019, 13:36, rettet i alt 1 gang.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvorfor droppede du ud af studiet?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. sep 2019, 11:27

Hvorfor gjorde du?
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19601

Re: Hvorfor droppede du ud af studiet?

Indlægaf Animi » 20. sep 2019, 11:27

Jeg droppede ud af mit studie, fordi det overhovedet ikke var noget, jeg havde lyst til at beskæftige mig med. Jeg blev på studiet i alt, alt for lang tid, fordi det rent faktisk at droppe ud, var et rigtig svært skridt at tage. Men alle de grunde jeg havde for at blive på studiet,det handlede kun om, hvad alle andre mon ville tænke, hvad samfundet synes man 'bør' gøre, at nu var jeg alligevel kommet så langt, så hvorfor bare ikke kæmpe mig igennem. Men fordi det heller ikke var et område, jeg kunne se mig selv arbejde i, var der virkelig ingen grund til at blive.

Derudover var jeg også bare rigtig ked af det. Det påvirkede mig virkelig meget at være på et studie, jeg ikke havde lyst til at være på. Og vendepunktet blev, da jeg sad og græd i to timer i telefonen med min søster, fordi jeg ikke kunne overskue studiet. Så kunne jeg godt mærke, at jeg blev nødt til at droppe ud.

Jeg fik arbejde i en børnehave nogle måneder senere, som jeg stadigvæk arbejder hos i dag. Det er midlertidigt, men jeg er rigtig glad for det. Og jeg fortryder ikke et sekund, at jeg droppede ud, fordi jeg er blevet SÅ meget gladere. Det er efterfølgende gået op for mig, HVOR skidt jeg har haft det de sidste par år og jeg kan virkelig bare mærke, at det var det rigtige valg og jeg burde have gjort det noget tidligere.

Jeg har ikke fundet min rette hylde endnu, ikke mindst fordi jeg venter på, at uddannelsesloftet officielt bliver afskaffet. Men lige nu er jeg glad og det er det vigtigste for mig
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Hvorfor droppede du ud af studiet?

Indlægaf billiebean » 20. sep 2019, 11:39

Jeg droppede ud efter 6 uger. Det var ikke det, jeg havde håbet det ville være. Naturvidenskabelige fag er meget mere teoretiske på uni end i gym. Samtidig var man meget alene - og hvis ikke man var alene var man i konkurrence (KU..).

Siden gymnasiet havde jeg ønsket at studere noget bestemt, men var usikker pga udsigten til ikke at kunne få job. Så jeg brugte lidt tid på at undersøge og endte med at søge ind. Og det var det helt rigtige studie for mig - i hvert fald 100 gange bedre end det forrige.

Nej, jeg fortryder bestemt ikke at jeg droppede ud. Det var slet ikke en mulighed at fortsætte - ikke mindst fordi det var et studie, der krævede lidt flere/andre skills end jeg har anlæg for.

Jeg fortryder dog bitterligt i dag, at jeg ikke, under mit andet studie, sørgede for at tone det i en mere erhvervsvenlig retning og at jeg ikke havde et studiejob, der kunne glide over i en ansættelse bagefter.

Den rette hylde vidste jeg sådan set godt, hvad var inden i mig selv fra ret tidligt - jeg havde bare ikke modet, selvtilliden og selvstændigheden til at vælge det i første omgang. Og derfra skulle jeg så have tænkt lidt mere strategisk.
1
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hvorfor droppede du ud af studiet?

Indlægaf JoyNips » 20. sep 2019, 13:26

Jeg droppede ud fra veterinærmedicin fordi jeg nok bare ikke var parat/modig nok til rent faktisk at få min drøm opfyldt og det etellerandet sted var lettere at spænde ben for mig selv. Jeg havde desuden haft en alt for nem skolegang i folkeskole og gymnasie og aldrig lært at læse lektier, men stadig været i toppen af klassen på venstrehåndsafleveringer, og det ramte mig på 2. år af studiet, hvor min dovenskab (kombineret med kærestesorger) resulterede i et par reeksamener.
Der var desuden bare så mange kloge og målrettede 13-talspiger, der brændte for det og levede og åndede det og terpede som gale og alt muligt andet. Jeg havde virkelig svært ved at tage mig sammen til at læse og følte ikke, at jeg fortjente studiet lige så meget som de gjorde, når jeg ikke kunne tage mig sammen. I bund og grund var jeg nok massivt ramt af imposter-syndrome. Og istedet for at tage mig sammen og risikere at fejle, så traf jeg selv valget om at fejle. Det var dumt. Så efter 5 års studier, heraf det sidste hvor jeg slet ikke mødte op, skiftede jeg.

Jeg fortryder helt klart, at jeg droppede ud. For jeg brændte virkelig for mit gamle studie og jeg havde faktisk relativt nemt ved det og en god, instinktiv forståelse for det. Og selv idag, knap 10 år efter at jeg droppede ud, sluger jeg fagartikler og cases som hyggelæsning, mens jeg kun sjældent er nysgerrig på samme måde omkring min metier. Så jeg er ikke landet på rette hylde, og fordi det var så nemt for mig at blive jurist, har jeg faktisk ikke den store respekt for faget - men jeg får det bedste ud af hvad jeg har, for jeg har vel ikke rigtig andet valg.
Senest rettet af JoyNips 3. okt 2019, 20:20, rettet i alt 1 gang.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Hvorfor droppede du ud af studiet?

Indlægaf TomKah » 21. sep 2019, 15:07

Jeg droppede ikke ud, men vil alligevel fortælle min historie.
Da jeg læste på 7.-8. Semester var jeg bare sindsygt træt af studiet, jeg kunne næsten ikke tage mig sammen og jeg kom næsten aldrig fysisk. Jeg havde mange snakke med mine veninder og min mor. Min mor er sådan rimelig "man bøjer ikke nakken"-agtig, så jeg synes det var svært at hente andet end opbakning til at fortsætte hos hende.

9. Semester startede jeg speciale og det gik helt i hegnet. Min vejleder støttede mig ikke og efter 3 måneder var jeg overhovedet Ikke kommet i gang. Jeg droppede specialet og min vejleder blev simpelt hen så sur på mig, fordi han mistede penge/spildt arbejde. På trods af at han nærmest ikke havde gidet fortælle mig hvad jeg skulle skrive om.
Jeg startede 10. Semester med nyt speciale og hen mod sommerferien synes jeg det var så hårdt at jeg nærmest græd mig igennem. Jeg skulle fortsætte halvt ind i 11. Semester pga jeg droppede det første speciale, og i september havde jeg nærmest buret mig inde. Jeg var dybt depressiv, fik et angstanfald hvor min mand tog mig til psykiatrisk skadestue fordi jeg slet ikke kunne rummes og kom slet ikke uden for en dør, men jeg arbejdede stadig hver dag.
Afleverede specialet 1. November og faldt næsten fra hinanden i krisereaktion.

Min mand tog orlov fra sit arbejde og vi rejste til i 3 måneder for at komme væk fra det hele. Havde stadig angstanfald og krisereaktioner på turen, men det at have min mand 24-7 ved min side fik mig til at få modet tilbage og da vi kom tilbage til Danmark i marts var jeg næsten ok igen.

Det er næsten 20 år siden nu, og selvom afslutningen på mit studie var så sindssygt hård og jeg tvivlede vildt meget på om den var den rigtige vej og det rigtige spor jeg havde valgt, så passer det virkelig godt til mig nu. Den der akademiske konkurrence, perfektionisme og rundsave fik mig til at miste glæden ved den praktiske del af fagligheden.
Så jeg er taknemmelig for at jeg fuldførte.
4
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8693

Re: Hvorfor droppede du ud af studiet?

Indlægaf englishchannel » 22. sep 2019, 06:04

Jeg droppede ikke ud af studiet, men det skulle jeg virkelig have gjort. Jeg skiftede også totalt spor mellem bachelor og kandidat.

Allerede 14 dage inde i mit humaniorastudie var jeg klar over, at det var helt forkert for mig. Jeg røvkedede mig rent ud sagt, jeg havde intet til fælles med mine medstuderende og studiet havde absolut ingen relevans for det virkelige arbejdsliv (med en tårnhøj ledighed til følge). Set i bagspejlet burde jeg bare være droppet ud efter 2. semester, men jeg var fuldkommen paralyseret af angst, fordi jeg ikke vidste hvad jeg ville eller hvad jeg var god til.

For et gøre en lang historie kort, lagde jeg en minimal indsats på studiet over de næste tre år, mens jeg gennemlevede den ene "Åh gud, hvad skal jeg med mit liv"-krise efter den anden. Da jeg havde færdiggjort min bachelor, havde jeg kun fem kandidatuddannelser på landsplan at vælge imellem. Jeg overvejede at starte forfra på en ny bachelor, men var vanvittigt studietræt og efterhånden ret resigneret over hele studievalgsprocessen, så jeg søgte den mindst trælse kandidat og fik dispensation til at blive cand.merc. trods min humanistiske baggrund.

Fire år senere går det ret godt. Jeg arbejder indenfor min kandidatgrads område og har faktisk en rigtig spændende karriere med lederansvar, fin løn og mange udviklingsmuligheder. Alligevel kan jeg til tider godt sidde med fornemmelsen af, at der er en hylde, der ville være mere rigtig for mig. Jeg er rigtig god til mit job, men en stor del af det er ikke intuitivt for mig, og jeg brænder ikke for det på samme måde som mange af mine kollegaer gør. Samtidig er jeg på personligt plan ked af, at jeg ikke har et større netværk med mig fra studietiden.

Hvis jeg kunne ændre én beslutning i mit liv, ville det være at droppe ud af mit studie. Også selvom mit liv på mange måder har artet sig rigtig fint, trods forkert studievalg.
2
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Hvorfor droppede du ud af studiet?

Indlægaf Kerrigan » 23. sep 2019, 06:50

Pga. stress. Jeg sov dårligt og tog otte kilo på i løbet af 1½ måned.
Vi havde to ugentlige prøver, det kunne jeg slet ikke med. Snakkede med en af mine gamle studiekammerater i april, underviseren kørte stadig med prøver på tredje år.

Jeg fortryder det på ingen måde.

Derefter tog jeg ud at rejse, og er sidenhen startet på ny uddannelse.
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4634
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 676
Likede indlæg: 21197

Re: Hvorfor droppede du ud af studiet?

Indlægaf catnip » 23. sep 2019, 07:37

Første gang droppede jeg ud efter 2 år på biologi. Jeg var udelukkende startet på uddannelsen for at samle point til kvote 2 til at komme ind på veterinær og var gået total død i alle de obligatoriske, intetsigende grundkurser. Det gik ikke efter planen med veterinær, og jeg endte lidt tilfældigt på medicin i stedet for. Spændende nok, men ikke min passion, så jeg brændte ud efter 3 år, droppede ud og fik et 9-17 job mens jeg tænkte mig om. Det gik ikke værre eller bedre end at jeg endte tilbage på biologi, fandt min passion og mit kald, og har nu en forsker karriere. Det var absolut ikke sådan jeg havde forestillet mig det skulle være da jeg gik ud af gymnasiet (for det havde jeg ikke fantasien til), men jeg kan ærligt sige at jeg er glad for at jeg endte hvor jeg er i dag, og ikke som dyrlæge. Det var alle detours og frustrationer værd, fordi det gav mig den nødvendige perspektivering og indsigt til vælge rigtigt, selvom det virkede meget lidt konstruktivt at gå tilbage til en fuser. For mig var det i høj grad også et spørgsmål om at blive moden og intellektuelt klar til det en universitetsuddannelse kræver.
Senest rettet af catnip 24. sep 2019, 07:58, rettet i alt 1 gang.
2
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Hvorfor droppede du ud af studiet?

Indlægaf Selina » 23. sep 2019, 10:15

Jeg sprang fra sygeplejerskeuddannelsen efter 3. semester. For lidt action, for meget hønsegård og så havde jeg fået mere lyst til at arbejde med mennesker på en anden måde. I min praktik var jeg faldet i snak med ambulancefolkene og det var lige det jeg skulle være. Tog et job på et plejehjem og 4 måneder i militæret. Søgte ind til Falck året efter og blev optaget. Har nu kørt ambulance i 1,5 år og satser på at gå hele vejen til paramediciner. Bedste beslutning jeg længe har truffet.
Senest rettet af Selina 23. sep 2019, 19:06, rettet i alt 1 gang.
1
Venflon lægger man da mens man kører. :)
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Re: Hvorfor droppede du ud af studiet?

Indlægaf Little_Woman » 23. sep 2019, 18:20

Jeg læste på biblioteksskolen, men droppede ud på 2. semester. Jeg kedede mig bravt og fandt ud af, at det slet ikke var mig. Så inden vi skulle skrive en stor opgave, stoppede jeg.

Et par dage efter havde jeg fået et job, som ledte mig på sporet af min nuværende profession.

Det var en god beslutning!
1
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52561

Re: Hvorfor droppede du ud af studiet?

Indlægaf fisken80 » 3. okt 2019, 15:17

Jeg droppede ud af mit første studie, fordi det var for svært. Jeg sad dag efter dag og fattede ikke et klap og mit hjemmearbejde var konsekvent forkert. Det orkede jeg ikke så efter et år droppede jeg det.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Hvorfor droppede du ud af studiet?

Indlægaf MrMister » 3. okt 2019, 15:26

Overvejede det og havde besluttet mig efter bacheloren, at jeg ville skifte til en anden retning. Men lod mig overtale af, at det var bedre for familien, hvis jeg blev, hvor jeg var. Økonomisk på kort og mellemlang bane. Fortryder det engang imellem, fordi den anden branche havde været mere “mig”. Men står ved mit valg om, at det var det, der var valget jeg traf.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvorfor droppede du ud af studiet?

Indlægaf cola » 7. okt 2019, 18:21

- Hvorfor droppede du ud af studiet? Flere forskellige uddannelser har jeg startet, men alle har næsten haft samme grund, kun en var fordi det var noget helt andet end hvad jeg forventede, og at jeg bare ikke kan tegne, alle andre var fordi det ikke var noget der "tændte" mig
- Hvad gjorde du bagefter? Jeg gik videre til næste studie.
- Fortryder du, at du droppede ud? Hvorfor/hvorfor ikke? Nej det gør jeg ikke, for de var ikke for mig
- Hvordan fandt du din rette hylde? jeg tog min oprindelige uddannelse færdig, bare for at have noget at falde tilbage på, og det viste sig at det rent faktisk var der jeg hørte hjemme, selvom min studievejleder flere år før havde sagt at det ikke var for mig.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17189
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41781

Re: Hvorfor droppede du ud af studiet?

Indlægaf LaMariposa » 19. okt 2019, 03:33

Jeg har en bachelor i sprog fra ASB (det var før fusionen med Aarhus Universitet), og besluttede mig for at prøve med en kandidat i humaniora på universitetet.

Det var simpelthen så røvkedeligt, og jeg havde virkelig svær ved at se, hvad en kommende arbejdsgiver skulle få ud af, at jeg f.eks. havde læst Don Quijote på originalsproget. Da jeg så dumpede en eksamen fordi min opgave var for målrettet, opgav jeg og vendte tilbage til ASB og tog en kandidat i markedskommunikation der.

De første år brugte jeg ikke sprog ret meget i mit job, og jeg fandt også ud af, at markedskommunikation i sig selv er ret kendeligt. Så nu er jeg endt med at lave noget, der er relateret til kommunikation, men som også har en masse andre andre ting, og det er jeg rigtig glad for.
0
:lun: Be brave

Tilbage til "Studie"