Sygefraværsregler, Vi skal nok vurdere om du er syg

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Sygefraværsregler, Vi skal nok vurdere om du er syg

Indlægaf Wizzze » 6. feb 2019, 11:57

What the actual fuck ?

Svendborg Gymnasium har en noget speciel procedure for elever med højt fravær, mød op på skolen, så skal vi nok vurdere om du er syg!
https://www.bt.dk/samfund/svendborg-gym ... -du-er-syg

Hvis nogen har for højt fravær / nærmer sig nogen grænser, så tag en samtale med dem, men at blande sig i vurderingen om folk er syge eller ej, er noget over grænsen synes jeg. Hvad siger I ??
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Sygefraværsregler, Vi skal nok vurdere om du er syg

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. feb 2019, 12:15

Jeg har på fornemmelsen, at målgruppen har en del tilfælles med de elever, jeg havde flest af i mine 10. klasser.
Hvis det er tilfældet, forstår jeg behovet for at gøre noget drastisk, hvis ikke de unge skal blive tabt på gulvet. Selv de gymnasiale uddannelse har i dag en meget bred elevgruppe, hvoraf en hel del aldrig burde være startet på deres skole. Man kan her indvende, at det vel så er ok bare at holde sig til fraværsprocenten og smide elever, der overskrider denne, ud, sådan som man gjorde det i min gymnasietid. Problemet er dog, at det kan betyde, at der aldrig rigtig bliver taget fat om roden til de problemer, som gør at eleven mistrives i uddannelsessystemet. At den unge "forsvinder" ud i ingenting for senere at forsøge sig med en anden uddannelse eller få et ufaglært arbejde, som de måske heller ikke kan passe.

Jeg er derfor tilhænger af initiativer, som gør det svært for eleven at gemme sig bag påstande om synlig somatisk sygdom, men det skal ske ved et hyppigere brug af lægeerklæringer og bekymringssamtaler. Skolen skal ikke ind og vurdere, om eleven er syg, for så bliver det jo bare noget med at kigge efter tegn på forkølelse og influenza, og det er sjældent den slags, der fører til stort fravær, og andre, mere komplekse grunde, behøver altså ikke bare at være rendyrket pjæk.
Senest rettet af DetSorteCirkus 6. feb 2019, 12:17, rettet i alt 1 gang.
7
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Sygefraværsregler, Vi skal nok vurdere om du er syg

Indlægaf Persnikedy » 6. feb 2019, 12:16

"Det er ikke noget jeg vil gå ind i en lægefaglig vurdering af...." :rulle:

Hvis de overskrider fraværet kan de jo smides ud, inden da kan man tage en snak, og ellers er det ikke deres job at blande sig i.
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Sygefraværsregler, Vi skal nok vurdere om du er syg

Indlægaf HappyPaww » 6. feb 2019, 13:28

Tænk hvis en arbejdsgiver sagde sådan?
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Sygefraværsregler, Vi skal nok vurdere om du er syg

Indlægaf Daine » 6. feb 2019, 14:09

Mistermor skrev:
HappyPaww skrev:Tænk hvis en arbejdsgiver sagde sådan?


Det synes jeg egentlig, vi arbejder os hen imod.

Jeg mener, det var Skive kommune, som forlangte, at kontanthjælpsmodtagere i aktivering skulle møde op til vurdering på sundhedsklinikken og tjekkes af en sygeplejerske, hvis de var syge.

Jeg har mødt mange sygemeldte, hvor deres kontaktperson/praktikvejleder/ den man melder sig syg til mere end antyder, at de bare kunne tage sig sammen, uanset om de eksempelvis er ved at arbejde sig tilbage i jobbet ved at være deltidssygemeldt.

Der er masser af arbejdspladser, hvor det forventes, at man møder op, selvom man er syg; det står selvfølgelig ikke i personalehåndbogen, men det ligger i luften, og folk reagerer med eksklusion, hvis man ikke gør det.


Men hvis vi vender tilbage til gymnasiet, tænker jeg, at det lyder meget værre end det er. Hvis man selv er opsøgende i forhold til at forklare, hvorfor man har meget fravær, møder man forhåbentlig støtte og tilbud om hjælp og ikke krav om at møde op. Hvis de bruger metoden til at fange de unge, som Det sorte Cirkus skriver, og de ikke bare truer men hjælper med at finde løsninger, kan det godt være del af en løsning.

Vi oplevede i forhold til min datter, som havde en psykisk nedtur i 3.g. at gymnasiet var mere end villigt til at se stort på fraværsprocent og fremmøde i det hele taget, fordi vi mødte op og talte med dem om det. Så en ting er, hvad man melder ud, noget andet er, hvordan man løser det, hvis eleverne er ved at blive ramt af reglerne.

Når man er ‘i systemet’ gælder der andre regler - desværre, som oftest. En arbejdsgiver må ikke spørge om hvad du fejler, ergo kan de heller ikke forlange du møder op til en vurdering af om du er syg - de ved jo ikke hvad de skal kigge efter. De kan forlange en sygeerklæring men det er alt. Dog håber jeg at trivselssamtaler/bekymringssamtaler/sygefraværssamtaler kan tage meget i opløbet på en arbejdsplads, så vi aldrig behøver kommer derud, hvor det er op til en arbejdsgiver at vurdere (tænker også at fagforeningerne vil have en fest hvis det blev foreslået).

Jeg kan dog et eller andet sted godt forstå skolen. Jeg håber, at der op til den udmelding til eleven vil være en række samtaler, hvor man forsøger at samle vedkommende op og få dem til at forstå at det er alvor det her, sådan at eleven ved at det er sidste chance for at fortsætte på skolen, der nu bliver taget i brug med den ordning.
Og mit gæt vil være (selvom det ikke fremgår direkte), at der også er forskel på arten af sygefravær. Har en elev virkelig haft et langt dokumenteret sygeforløb tæller det nok ikke på samme måde i denne kontekst som “klat” sygemeldinger pga tømmermænd og/eller ugidelighed.
3
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Lea
Permanent bortvist
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29. aug 2023, 10:28
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Sygefraværsregler, Vi skal nok vurdere om du er syg

Indlægaf Lea » 31. aug 2023, 08:19

Uanset om man har meget eller lidt fravær skal det ikke være et krav at møde op på skolen selvom man er syg og især ikke for at bevise at man er "syg nok" til at være fraværende.
Reglerne for fravær på gym er i forvejen meget strikse og stresser utrolig mange unge. Der skal ikke komme flere regler om fravær og stresse unge.
Det er ens eget ansvar hvis man misser meget af skolen, selvfølgelig skal der være nogle sanktioner i form af samtaler osv., men når man er syg er man altså syg og skal ik bevise det til skolen. Så må man altså også stole mere på folk, man er jo på gymnasiet af en grund. Det er klart ens karakterer bliver lavere hvis man er syg meget, men det er så den konsekvens man selv må tage.
Desuden er det da også et problem hvordan skolen kan vurdere at elven er syg nok. Det er forskelligt fra person til person hvordan man er syg og i hvilken grad man er syg og om man er i stand til at tage i skole.
2
StillyJustWilly
Permanent bortvist
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31. aug 2023, 08:23
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: Sygefraværsregler, Vi skal nok vurdere om du er syg

Indlægaf StillyJustWilly » 31. aug 2023, 08:30

Be a Man get up and get to work
0

Tilbage til "Studie"