Jordemoderuddannelsen - kan jeg overhovedet komme ind?

SjuskeMor
Indlæg: 292
Tilmeldt: 20. okt 2018, 10:00
Kort karma: 28
Likede indlæg: 311

Jordemoderuddannelsen - kan jeg overhovedet komme ind?

Indlægaf SjuskeMor » 4. nov 2018, 14:43

Hej :wave:

Jeg har drømt i mange år om at blive jordemoder, men har haft sat drømmen til side fordi jeg fik børn. Men nu vil jeg gerne prøve alligevel, for jeg er ret sikker på at det er noget jeg ville trives rigtig godt med, og det er der altså ikke ret meget jeg gør generelt.

Men for det første har jeg kun et snit på 9,5, alene af den grund at jeg bare gerne ville have afsluttet min hf dengang i 2010 da jeg blev student, og derfor fik overført et par skodkarakterer fra da jeg gik i 1.g. Så jeg skal ind via kvote 2, og kan forstå at der er omkring 50% der kommer ind via kvote 2 på netop jordemoderuddannelsen. Så konkurrencen er vist også rimelig hård. Jeg har ikke relevant erhvervserfaring, ej heller højskole- eller udlandsophold. Jeg har de sidste 7 år været primært mor for mine børn, og studeret et sprogfag på KU uden at afslutte. Jeg tænker at lægge meget vægt på hvordan jeg forstår jordemoderfaget, det faktum at jeg har børn og har prøvet lidt af hvert i den henseende, samt at jeg som granvoksen kvinde har en nuanceret og fokuseret indstilling til uddannelsen og hvordan jeg vil klare den.

Til dem der ved det, måske endda har været igennem det: Hvad er jeres erfaringer og oplevelser af kvote 2 optagelsen på jordemoderuddannelsen? På forhånd tak.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Jordemoderuddannelsen - kan jeg overhovedet komme ind?

Indlægaf Sangius » 4. nov 2018, 16:56

Ved intet om det - men måske du kunne kigge lidtnpå doula uddannelsen, og tjekke op på om den kunne hjælpe til i forhold til kvote 2?
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Jordemoderuddannelsen - kan jeg overhovedet komme ind?

Indlægaf Rapfisk » 4. nov 2018, 17:17

Jeg tænker, at du skal lægge vægt på, at du har studiekompetencer med fra dine uafsluttede uddannelser.

Derudover tænker jeg, at du skal undersøge jordemoderfagets udfordringer. Hvad diskuteres der i fagforeningens blad? Hvordan tænker du om arbejdsforholdene og om din egen rolle over for de gravide og fødende? Hvad tænker du om de dele om jordemoderfaget, som ikke er den romantiske forestilling om at være til stede ved livets begyndelse?

At du selv er mor kan godt indgå, men du skal være superskarp på, hvordan du kan overføre det til den professionelle rolle, hvis du skal adskille dig fra konkurrenterne.

Jeg kender ingen i kvote 2-udvalg ved jordemoderuddannelserne, men det er de mest gængse ting at se efter i de udvalg, jeg kender til.
4
Livslinjen: 70 201 201
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Jordemoderuddannelsen - kan jeg overhovedet komme ind?

Indlægaf 1234 » 4. nov 2018, 17:21

Jeg vel nok starte med at finde ud af om det er en, hvor motivation og skriftlig ansøgning betyder meget ved kvote 2 eller en de mere "point" baseret hvor det handler om have prøvet diverse ting, der tæller op og hvor intet andet trækker op.

Jeg ved min kusine tog til Malawi og arbejdede på en fødeafdeling for forbedre hendes chancer for komme ind, så tænker det måske er den mere pointbaseret.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Jordemoderuddannelsen - kan jeg overhovedet komme ind?

Indlægaf Rapfisk » 4. nov 2018, 17:49

1234 skrev:Jeg vel nok starte med at finde ud af om det er en, hvor motivation og skriftlig ansøgning betyder meget ved kvote 2 eller en de mere "point" baseret hvor det handler om have prøvet diverse ting, der tæller op og hvor intet andet trækker op.

Jeg ved min kusine tog til Malawi og arbejdede på en fødeafdeling for forbedre hendes chancer for komme ind, så tænker det måske er den mere pointbaseret.

Min kusine gjorde noget af det samme, men det var et års studiekompetencer, der gjorde udfaldet (altså først frivilligt arbejde med fødende i et uland, hvorefter hun ikke kom ind, og så et år på andenprioritetsuddsnnelsen, hvorefter hun gjorde.

Hun fik i øvrigt at vide, at hendes manglende livserfaring, herunder at hun endnu ikke havde børn, trak i den anden retning.

Det tyder for mig at se på, at man dengang på uddannelsen i København lagde meget vægt på motivationen og de bløde værdier.

Det er dog cirka 10 år siden.
0
Livslinjen: 70 201 201
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Jordemoderuddannelsen - kan jeg overhovedet komme ind?

Indlægaf 1234 » 4. nov 2018, 17:54

Rapfisk skrev:
1234 skrev:Jeg vel nok starte med at finde ud af om det er en, hvor motivation og skriftlig ansøgning betyder meget ved kvote 2 eller en de mere "point" baseret hvor det handler om have prøvet diverse ting, der tæller op og hvor intet andet trækker op.

Jeg ved min kusine tog til Malawi og arbejdede på en fødeafdeling for forbedre hendes chancer for komme ind, så tænker det måske er den mere pointbaseret.

Min kusine gjorde noget af det samme, men det var et års studiekompetencer, der gjorde udfaldet (altså først frivilligt arbejde med fødende i et uland, hvorefter hun ikke kom ind, og så et år på andenprioritetsuddsnnelsen, hvorefter hun gjorde.

Hun fik i øvrigt at vide, at hendes manglende livserfaring, herunder at hun endnu ikke havde børn, trak i den anden retning.

Det tyder for mig at se på, at man dengang på uddannelsen i København lagde meget vægt på motivationen og de bløde værdier.

Det er dog cirka 10 år siden.


Min kusine var for 4 år siden i Esbjerg, så kan også være stederne har forskellige tilgange. Endnu andre tager jo bare snit af karakterene i de adgangsgivende fag.
1
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Jordemoderuddannelsen - kan jeg overhovedet komme ind?

Indlægaf Selina » 5. nov 2018, 09:57

Min veninde forsøgte for to år siden at komme ind på kvote 2 hos Metropol.
Der er normalt mange ansøgere og kampen er hård. Hun kom så ikke ind.

De ligger stor vægt på en motiveret gennemtænkt ansøgning og erhvervserfaring. Har du erfaring fra sundhedssektoren eller pædagogik, giver det plus i bogen. Desuden er det et krav at du har bestået kemi på C eller bioteknologi på A niveau. Ikke for at nedgøre dig, men jeg tror at det du har gået hjemme i syv år og ikke har gennemført dit sprogfag tæller ned. Men go for it, hvem ved.
0
Venflon lægger man da mens man kører. :)
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Jordemoderuddannelsen - kan jeg overhovedet komme ind?

Indlægaf Alphilia » 6. nov 2018, 05:11

Jeg tænker det kan være relevant at ringe og få en snak med studievejlederen på den skole, du primært har fokus på.
Der kan også være specifikke fag, der er adgangskrævende.
Det er ikke ualmindeligt ikke at komme ind i første hug, og chancerne bliver selvfølgelig større hvis du søger alle 3 skoler
4
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Jordemoderuddannelsen - kan jeg overhovedet komme ind?

Indlægaf Bergen » 6. nov 2018, 11:04

Tal med studievejledningen om, hvad dit fokus kan være og hvordan du kan kvalificere dig yderligere mhp. optagelse i kvote 2.

Min mands kollegas kone tog en SSA på elevløn og kom ind i kvote 2 på JM med et godt snit fra STX.
Hun tog også kemi B og psykologi C på VUC samtidigt med SSA.
Hun tog ufaglært arbejde i hjemmepleje og en døgninstitution for børn under 5 år gennem elevtiden for at tjene til livets ophold, men også for at vinkle praktisk erfaring med pleje og omsorg.

Det er så ingen garanti for optagelse nærmest uanset, hvad man gør, desværre.

Hendes plan B var at blive sygeplejerske med fokus på børn (neonatal/barsel/børneafdeling) omend hun kunne komme ind der i gruppe 1, da der er mindre run på. sygeplejestudiet.
0
SjuskeMor
Indlæg: 292
Tilmeldt: 20. okt 2018, 10:00
Kort karma: 28
Likede indlæg: 311

Re: Jordemoderuddannelsen - kan jeg overhovedet komme ind?

Indlægaf SjuskeMor » 9. nov 2018, 15:40

Selina skrev:Min veninde forsøgte for to år siden at komme ind på kvote 2 hos Metropol.
Der er normalt mange ansøgere og kampen er hård. Hun kom så ikke ind.

De ligger stor vægt på en motiveret gennemtænkt ansøgning og erhvervserfaring. Har du erfaring fra sundhedssektoren eller pædagogik, giver det plus i bogen. Desuden er det et krav at du har bestået kemi på C eller bioteknologi på A niveau. Ikke for at nedgøre dig, men jeg tror at det du har gået hjemme i syv år og ikke har gennemført dit sprogfag tæller ned. Men go for it, hvem ved.

Jeg har ikke gået hjemme i 7 år, jeg har gået hjemme i 1,5 år, studeret nogle år på KU, været på barsel i 2 år, osv. Så jeg har altså ikke gået hjemme, jeg har bare prioriteret min familie, også da jeg studerede. Jeg ville jo faktisk slet ikke kunne søge ind på jordemoderuddannelsen hvis jeg havde afsluttet min sproglige uddannelse på KU, så det tænker jeg umiddelbart er det mindste problem.
0
SjuskeMor
Indlæg: 292
Tilmeldt: 20. okt 2018, 10:00
Kort karma: 28
Likede indlæg: 311

Re: Jordemoderuddannelsen - kan jeg overhovedet komme ind?

Indlægaf SjuskeMor » 9. nov 2018, 15:44

Bergen skrev:Tal med studievejledningen om, hvad dit fokus kan være og hvordan du kan kvalificere dig yderligere mhp. optagelse i kvote 2.

Min mands kollegas kone tog en SSA på elevløn og kom ind i kvote 2 på JM med et godt snit fra STX.
Hun tog også kemi B og psykologi C på VUC samtidigt med SSA.
Hun tog ufaglært arbejde i hjemmepleje og en døgninstitution for børn under 5 år gennem elevtiden for at tjene til livets ophold, men også for at vinkle praktisk erfaring med pleje og omsorg.

Det er så ingen garanti for optagelse nærmest uanset, hvad man gør, desværre.

Hendes plan B var at blive sygeplejerske med fokus på børn (neonatal/barsel/børneafdeling) omend hun kunne komme ind der i gruppe 1, da der er mindre run på. sygeplejestudiet.

Tak for tip :) jeg fik faktisk kontakt med en der arbejder inde på uddannelsen, og hun gav mig en masse gode tip. Blandt andet fortalte hun at de lægger mere vægt på modenhed og hvordan man ser på selve rollen og jobbet som jordemoder end hvad man har lavet. Så ikke sagt at det ikke kan have betydning for optagelsen. Så det du fortæller, det er også mit indtryk at det er ekstremt individuelt, og de kigger grundigt på helheden af ansøgeren, fremfor hvor meget erfaring man kan skrive på papiret.
0
SjuskeMor
Indlæg: 292
Tilmeldt: 20. okt 2018, 10:00
Kort karma: 28
Likede indlæg: 311

Re: Jordemoderuddannelsen - kan jeg overhovedet komme ind?

Indlægaf SjuskeMor » 9. nov 2018, 15:46

Alphilia skrev:Jeg tænker det kan være relevant at ringe og få en snak med studievejlederen på den skole, du primært har fokus på.
Der kan også være specifikke fag, der er adgangskrævende.
Det er ikke ualmindeligt ikke at komme ind i første hug, og chancerne bliver selvfølgelig større hvis du søger alle 3 skoler

Jeg har faktisk allerede fået fat i en fra skolen og haft en god snak med hende. Hun gav mig en masse gode tips, og ville gerne hjælpe mig med min ansøgning når jeg har fået skrevet sådan en.
Og så er jeg selvfølgelig indstillet på at det kan være jeg skal søge ind flere gange, og vil da også finde noget arbejde med børn, som jeg ved de godt kan lide på en ansøgning. Om jeg så kun skal arbejde med det et halvt år eller flere år, det er så spørgsmålet.
0
SjuskeMor
Indlæg: 292
Tilmeldt: 20. okt 2018, 10:00
Kort karma: 28
Likede indlæg: 311

Re: Jordemoderuddannelsen - kan jeg overhovedet komme ind?

Indlægaf SjuskeMor » 9. nov 2018, 15:49

Rapfisk skrev:Jeg tænker, at du skal lægge vægt på, at du har studiekompetencer med fra dine uafsluttede uddannelser.

Derudover tænker jeg, at du skal undersøge jordemoderfagets udfordringer. Hvad diskuteres der i fagforeningens blad? Hvordan tænker du om arbejdsforholdene og om din egen rolle over for de gravide og fødende? Hvad tænker du om de dele om jordemoderfaget, som ikke er den romantiske forestilling om at være til stede ved livets begyndelse?

At du selv er mor kan godt indgå, men du skal være superskarp på, hvordan du kan overføre det til den professionelle rolle, hvis du skal adskille dig fra konkurrenterne.

Jeg kender ingen i kvote 2-udvalg ved jordemoderuddannelserne, men det er de mest gængse ting at se efter i de udvalg, jeg kender til.

Tak for tips :) jeg har faktisk fået kontakt med en fra uddannelsen som har været rigtig hjælpsom med råd og vejledning. Men det du nævner vil jeg da helt sikkert også gøre mig overvejelser om. Der er mange muligheder for sådan en ansøgning, og når den kun må fylde 2 sider kan man jo slet ikke få brugt det hele. Så det handler om hvad der stikker ud og hvad der virkelig understreger ens egnethed. Den er sværere synes jeg.
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Jordemoderuddannelsen - kan jeg overhovedet komme ind?

Indlægaf ajnaM » 16. nov 2018, 21:29

SjuskeMor skrev:
Bergen skrev:Tal med studievejledningen om, hvad dit fokus kan være og hvordan du kan kvalificere dig yderligere mhp. optagelse i kvote 2.

Min mands kollegas kone tog en SSA på elevløn og kom ind i kvote 2 på JM med et godt snit fra STX.
Hun tog også kemi B og psykologi C på VUC samtidigt med SSA.
Hun tog ufaglært arbejde i hjemmepleje og en døgninstitution for børn under 5 år gennem elevtiden for at tjene til livets ophold, men også for at vinkle praktisk erfaring med pleje og omsorg.

Det er så ingen garanti for optagelse nærmest uanset, hvad man gør, desværre.

Hendes plan B var at blive sygeplejerske med fokus på børn (neonatal/barsel/børneafdeling) omend hun kunne komme ind der i gruppe 1, da der er mindre run på. sygeplejestudiet.

Tak for tip :) jeg fik faktisk kontakt med en der arbejder inde på uddannelsen, og hun gav mig en masse gode tip. Blandt andet fortalte hun at de lægger mere vægt på modenhed og hvordan man ser på selve rollen og jobbet som jordemoder end hvad man har lavet. Så ikke sagt at det ikke kan have betydning for optagelsen. Så det du fortæller, det er også mit indtryk at det er ekstremt individuelt, og de kigger grundigt på helheden af ansøgeren, fremfor hvor meget erfaring man kan skrive på papiret.


Det tror jeg er helt rigtigt. Og så tror jeg, det vil tælle opad at forstå nogle af de problematikker, der ligger i faget - og reflektere over, hvordan du vil fungere med dem.

Eksempelvis taler du her om, at du har prioriteret dine børn. Jordemoderfaget er benhårdt, med masser af overarbejde og skemaer, der ikke er kendt ret langt ud i fremtiden. Hvordan ser du på de vilkår, du skal arbejde under? Hvordan ser du fagets udvikling under rammer, der konstant forringes? Og hvordan kan du se dig selv i det? Det tror jeg er relevant at gøre sig nogle tanker om, så det ikke bliver 'åh, jeg elsker børn og fødsler' det hele... hvis du forstår, hvad jeg mener.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
SjuskeMor
Indlæg: 292
Tilmeldt: 20. okt 2018, 10:00
Kort karma: 28
Likede indlæg: 311

Re: Jordemoderuddannelsen - kan jeg overhovedet komme ind?

Indlægaf SjuskeMor » 17. nov 2018, 13:37

ajnaM skrev:
SjuskeMor skrev:
Bergen skrev:Tal med studievejledningen om, hvad dit fokus kan være og hvordan du kan kvalificere dig yderligere mhp. optagelse i kvote 2.

Min mands kollegas kone tog en SSA på elevløn og kom ind i kvote 2 på JM med et godt snit fra STX.
Hun tog også kemi B og psykologi C på VUC samtidigt med SSA.
Hun tog ufaglært arbejde i hjemmepleje og en døgninstitution for børn under 5 år gennem elevtiden for at tjene til livets ophold, men også for at vinkle praktisk erfaring med pleje og omsorg.

Det er så ingen garanti for optagelse nærmest uanset, hvad man gør, desværre.

Hendes plan B var at blive sygeplejerske med fokus på børn (neonatal/barsel/børneafdeling) omend hun kunne komme ind der i gruppe 1, da der er mindre run på. sygeplejestudiet.

Tak for tip :) jeg fik faktisk kontakt med en der arbejder inde på uddannelsen, og hun gav mig en masse gode tip. Blandt andet fortalte hun at de lægger mere vægt på modenhed og hvordan man ser på selve rollen og jobbet som jordemoder end hvad man har lavet. Så ikke sagt at det ikke kan have betydning for optagelsen. Så det du fortæller, det er også mit indtryk at det er ekstremt individuelt, og de kigger grundigt på helheden af ansøgeren, fremfor hvor meget erfaring man kan skrive på papiret.


Det tror jeg er helt rigtigt. Og så tror jeg, det vil tælle opad at forstå nogle af de problematikker, der ligger i faget - og reflektere over, hvordan du vil fungere med dem.

Eksempelvis taler du her om, at du har prioriteret dine børn. Jordemoderfaget er benhårdt, med masser af overarbejde og skemaer, der ikke er kendt ret langt ud i fremtiden. Hvordan ser du på de vilkår, du skal arbejde under? Hvordan ser du fagets udvikling under rammer, der konstant forringes? Og hvordan kan du se dig selv i det? Det tror jeg er relevant at gøre sig nogle tanker om, så det ikke bliver 'åh, jeg elsker børn og fødsler' det hele... hvis du forstår, hvad jeg mener.

Ja, det har du ret i, det er en rigtig god ide at få taget med. Og så synes jeg, netop som du også siger, det her med at man ih åh synes babyer er søde og fødsler er spændende, det egentlig heller ikke lyser med modenhed i forhold til at varetage jobbet. For ja, det er da dagens lyspunkt at tage imod en ny verdensborger på en fødegangsvagt, men jobbet går jo ud på ret meget mere end at gribe nyfødte :D
1

Tilbage til "Studie"