Kvote 2 - erfaringer

Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Kvote 2 - erfaringer

Indlægaf RavenClaw » 24. feb 2018, 16:16

Er der nogen herinde, der har søgt optagelse via kvote 2 på Københavns Universitet, eller bare generelt? Jeg er droppet ud af mit (tidligere) studie, da jeg ikke har haft mulighed for at afslutte det grundet sygdom. Sygdommen har også gjort, at jeg har nogle halvdårlige resultater fra uddannelsen, og de resultater skal selvfølgelig vedlægges.

De skal jo bedømme min studieegnethed, når jeg søger kvote 2, og derfor er jeg lidt i tvivl, om jeg skal kommentere på de resultater, jeg har fået på den tidligere uddannelse. Jeg har først efter 2,5 næsten 3 år modtaget den korrekte behandling for min sygdom (som indtraf da jeg begyndte på andet semester), og jeg er derfor frisk igen og føler mig klar til at starte igen på en anden uddannelse. Burde jeg nævne i ansøgningen, at jeg har været igennem et længere sygdomsforløb, som har påvirket min uddannelse? Jeg fik besked på dengang af studieledelsen, at jeg skulle fortsætte som fuldtidsstuderende, og det var først efter 2 år, jeg fik papirer fra min nye læge om, at jeg ikke kunne varetage et fuldtidsstudie pga. sygdomsgenerne. Jeg kom derfor rigtig mange eksaminer bagud, da jeg var nødt til att prioritere i dem pga. manglende overskud.

Et eller andet sted tænker jeg jo, det vil være en stopklods, når de skal vurdere min studieegnethed, hvis de kun kan se karaktererne. Jeg hælder derfor mest til at nævne forløbet i ansøgningen, men jeg ved ikke, om det ville være normalt at gøre? Jeg har både en hel del dokumentation for selve sygdomsforløbet og for de seneste undersøgelser, hvor der er angivet, jeg er i væsentlig bedring.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9549

Re: Kvote 2 - erfaringer

Indlægaf FrøkenM » 24. feb 2018, 16:23

Jeg har aldrig søgt ind på kvote 2, men jeg har også en sygdom der påvirker resultaterne af min nuværende kandidatuddannelse og især min bacheloreksamen som jeg afsluttede i sommer.

Hvis jeg havde stået i din situation, så havde jeg helt sikkert nævnt det forløb, du har været igennem, men samtidig lagt vægt på at du har styr på det nu mv. Jeg tænker, det ikke kan skade, fordi det netop giver en forklaring på de karakterer der måske ikke er optimale ift. studieegnethed, men samtidig fortæller du også at du har styr på det mv. og det må da tælle op i egnetheden, tænker jeg.

Først meget sent i min uddannelse blev jeg ærlig overfor universitetet(går i Aalborg) og mig selv omkring de begrænsninger, jeg har, men samtidig også meget bevidst om, hvilke fordele og hvilke forcer, jeg har. Det har helt sikkert været en fordel for mig - og jeg tænker, at det havde været bedre at være ærlig fra start, men bagklog kan man altid være :)

Held og lykke :kys:
1
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Kvote 2 - erfaringer

Indlægaf Rapfisk » 24. feb 2018, 16:41

Jeg er ikke i tvivl om, at du skal skrive det, men som FrøkenM nævner skal du også understrege, at du med behandling er et andet sted nu, hvor du godt kan gennemføre det studium, du søger ind på.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Kvote 2 - erfaringer

Indlægaf Zombie » 28. feb 2018, 14:52

Jeg ville nævne det, uden at bruge for meget plads på det. Brug det hellere som en indledning til at fortælle om, hvorfor du brænder for dit nye studievalg og hvordan din tidligere studieerfaring har gjort dig til en struktureret og rutineret studerende, og den erfaring vil gøre dig til en engageret elev som også kan bakke op om studiekammeraterne, hvis de ikke er inde i en god rutine.

Og hvis ovenstående ikke er sandt - så lyv og skriv det alligevel. ;)

På den måde kan du give udtryk for, at selvom karaktererne grundet sygdom ikke var i top, så har din tidligere erfaring stadig gode ting med sig, som er en fordel for både dit studiested, kommende medstuderende og dig selv.
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Kvote 2 - erfaringer

Indlægaf RavenClaw » 1. mar 2018, 20:53

FrøkenM skrev:Jeg har aldrig søgt ind på kvote 2, men jeg har også en sygdom der påvirker resultaterne af min nuværende kandidatuddannelse og især min bacheloreksamen som jeg afsluttede i sommer.

Hvis jeg havde stået i din situation, så havde jeg helt sikkert nævnt det forløb, du har været igennem, men samtidig lagt vægt på at du har styr på det nu mv. Jeg tænker, det ikke kan skade, fordi det netop giver en forklaring på de karakterer der måske ikke er optimale ift. studieegnethed, men samtidig fortæller du også at du har styr på det mv. og det må da tælle op i egnetheden, tænker jeg.

Først meget sent i min uddannelse blev jeg ærlig overfor universitetet(går i Aalborg) og mig selv omkring de begrænsninger, jeg har, men samtidig også meget bevidst om, hvilke fordele og hvilke forcer, jeg har. Det har helt sikkert været en fordel for mig - og jeg tænker, at det havde været bedre at være ærlig fra start, men bagklog kan man altid være :)

Held og lykke :kys:


Jeg tænker, du helt sikkert har ret mht. at være ærlig fra starten af. Det har jeg jo også kunnet se på mit tidligere studie, hvor jeg har fået længere snor hos de undervisere, der kendte til hele situationen.

Tusind tak for dit svar :kys:
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9549

Re: Kvote 2 - erfaringer

Indlægaf FrøkenM » 1. mar 2018, 21:03

RavenClaw skrev:
FrøkenM skrev:Jeg har aldrig søgt ind på kvote 2, men jeg har også en sygdom der påvirker resultaterne af min nuværende kandidatuddannelse og især min bacheloreksamen som jeg afsluttede i sommer.

Hvis jeg havde stået i din situation, så havde jeg helt sikkert nævnt det forløb, du har været igennem, men samtidig lagt vægt på at du har styr på det nu mv. Jeg tænker, det ikke kan skade, fordi det netop giver en forklaring på de karakterer der måske ikke er optimale ift. studieegnethed, men samtidig fortæller du også at du har styr på det mv. og det må da tælle op i egnetheden, tænker jeg.

Først meget sent i min uddannelse blev jeg ærlig overfor universitetet(går i Aalborg) og mig selv omkring de begrænsninger, jeg har, men samtidig også meget bevidst om, hvilke fordele og hvilke forcer, jeg har. Det har helt sikkert været en fordel for mig - og jeg tænker, at det havde været bedre at være ærlig fra start, men bagklog kan man altid være :)

Held og lykke :kys:


Jeg tænker, du helt sikkert har ret mht. at være ærlig fra starten af. Det har jeg jo også kunnet se på mit tidligere studie, hvor jeg har fået længere snor hos de undervisere, der kendte til hele situationen.

Tusind tak for dit svar :kys:

Helt sikkert. På mit 6. semester og til dels også mit 7. var det ret kaotisk for mig, min mor var alvorligt syg og jeg selv kæmpede meget med psyken som følge af dette. Især min BA vejleder var fantastisk så helt afgjort ærlighed frem for alt.

Jeg håber, du har fået skrevet en super god ansøgning. Jeg krydser fingre for dig :kys:
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Kvote 2 - erfaringer

Indlægaf RavenClaw » 1. mar 2018, 21:04

Zombie skrev:Jeg ville nævne det, uden at bruge for meget plads på det. Brug det hellere som en indledning til at fortælle om, hvorfor du brænder for dit nye studievalg og hvordan din tidligere studieerfaring har gjort dig til en struktureret og rutineret studerende, og den erfaring vil gøre dig til en engageret elev som også kan bakke op om studiekammeraterne, hvis de ikke er inde i en god rutine.

Og hvis ovenstående ikke er sandt - så lyv og skriv det alligevel. ;)

På den måde kan du give udtryk for, at selvom karaktererne grundet sygdom ikke var i top, så har din tidligere erfaring stadig gode ting med sig, som er en fordel for både dit studiested, kommende medstuderende og dig selv.


Mange tak for svar. Jeg tror, det er den vej, jeg vil gå i ansøgningen. Så har jeg også en måde at starte den på, det er altid det værste :genert:

Jeg var til åbent hus i går, for at høre lidt mere om studiet fra dem, der er i det i forvejen. Det er et meget lille studie med meget få optagende, så det burde helt sikkert være en force, at jeg har hands on erfaringer med de svære/tunge dele af universitetslivet. Det har også givet mig en idé om, hvordan jeg kan vende det direkte til en fordel, at jeg også har haft de tre års betænkningstid om min fremtid. Når det er et intimt studiemiljø, så tænker jeg, det ikke kan være en ulempe i hvert fald at kunne trække på sine tidligere erfaringer :)
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?

Tilbage til "Studie"