Bioanalytiker biokemiker og kemiker

Regina Phalange
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31. jan 2018, 11:15
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Bioanalytiker biokemiker og kemiker

Indlægaf Regina Phalange » 22. feb 2018, 13:59

Ved bla. skjoldbruskkirtelproblemer kan man få en radioaktiv jod.
Jeg kom til at tænke på.
Hvem sidder og laver denne radioaktive jod?
Og Hvad er forskellene på de forskellige uddannelser?

Derfor den mærkelige overskrift :)
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Bioanalytiker biokemiker og kemiker

Indlægaf Planten » 22. feb 2018, 14:34

Det er jeg forholdsvis sikker på at de køber. Ellers er det en bioanalytiker, der laver det.

Forskellen ved jeg ikke, om jeg kan forklare. Jeg er bioanalytiker på en biokemisk afdeling en uge endnu. Og de arbejder med radioaktivt jod på nuklearmedicinsk.

Hvis du vil vide mere om uddannelsen generelt fortæller jeg gerne mere.
0
Regina Phalange
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31. jan 2018, 11:15
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: Bioanalytiker biokemiker og kemiker

Indlægaf Regina Phalange » 22. feb 2018, 16:09

Jeg har lige fået en behandling med det jod og derfor kom jeg i tanke om hvordan og hvem der laver det. Det kom i et metalrør så det så lidt ‘farligt’ ud :)
Det var nemlig på en nuklearmedicinsk afdeling.

Jeg troede faktisk de havde folk til at sidde og lave det inden patienten skulle have det. Det har jeg nemlig forstået at de laver kemo på den måde.
Har nok misforstået noget.

Nu bliver jeg jo nysgerrig. Hvad består dit arbejde i?
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Bioanalytiker biokemiker og kemiker

Indlægaf Planten » 22. feb 2018, 16:57

Regina Phalange skrev:Jeg har lige fået en behandling med det jod og derfor kom jeg i tanke om hvordan og hvem der laver det. Det kom i et metalrør så det så lidt ‘farligt’ ud :)
Det var nemlig på en nuklearmedicinsk afdeling.

Jeg troede faktisk de havde folk til at sidde og lave det inden patienten skulle have det. Det har jeg nemlig forstået at de laver kemo på den måde.
Har nok misforstået noget.

Nu bliver jeg jo nysgerrig. Hvad består dit arbejde i?

Jamen blybeholderen er jo beskyttelse :) tænk al den stråling en bioanalytiker kan få i løbet af en dag ellers. Det er også derfor de går med den lille boks på sig. Den indeholder et stykke "film", der jævnligt tjekkes, så man ved, hvor meget stråling, de har fået, så de ikke risikerer noget.

Kemo laves på sygehusapotekerne og er ikke radioaktive, men i bund og grund gift.

På biokemisk laver vi en masse analyser på blodprøver, urin og fæces. Jeg ved ikke om du har kigget i tråden med ondt i maven? Der skal vedkommende aflevere en afføringsprøve, jeg er ret sikker på at det er den prøve vi laver hos.
Vi laver kemiske, immunologiske, hæmatologiske analyser og koagulationsanalyser. Vi arbejder døgnet rundt, alle årets dage.
Vi tager blodprøver i vores ambulatorium for forskellige ambulatorier på sygehuset, for praktiserende læger og speciallæger. Hele døgnet rundt tager vi prøver i modtagelsen og på sygehusets afdelinger, på voksne og børn, nyfødte og døende. Vi deltager i traumer, hvor vi jo tager prøver og analyserer dem efterfølgende.
Nogle analyser er såkaldte vagtanalyser, mens andre kun udføres på hverdage. Fx allergianalyser.
Vi har et blodtypelab, hvor vi laver blodtyper og forligelighedstests og udleverer blodprodukter.

Der er udover nuklearmedicinsk og biokemisk tre andre specialer.

Patologisk, hvis man præparerer væv og celler til mikroskopi og nogle ting mikroskoperer bioanalytikerne også. Måske kan nogle af de andre bioanalytikere, der er herinde, forklare lidt mere, hvis de arbejder der. Jeg skrev bachelorprojekt på patologisk om screening af livmoderhalsskrab.

Mikrobiologisk, hvor man ser på virus, parasitter og bakterier. Undersøger hvilke antibiotika, der virker bedst på bakterierne, samt analyserer blodprøver for om de indeholder antistoffer mig bestemme bakterier og vira. Igen, andre må gerne forklare mere.

Immunologisk, som i daglig tale kaldes blodbanken. Her tapper man donorer. Det er vist oftest sygeplejersker, der gør det. Man producerer blodprodukter ud fra det tappede fuldblod, lagrer det, udleverer det. Bioanalytikerne udfører typer, forlig og udvidede forlig, hvis patienten skulle have dannet antistoffer mod blod de tidligere har fået.

Håber du kan bruge det til noget :)
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Bioanalytiker biokemiker og kemiker

Indlægaf Sangius » 22. feb 2018, 17:41

Jeg er bioanalytiker på en specialenhed, knyttet til en patologiafdeling. Jeg udfører FISH, som er en selvlysende farvning af væv. Så aflæser jeg dem, og svarer resultatet ud. Det er hovedsageligt cancer patienter vi har inde.

Ud over det deltager jeg i en masse forskning og forsøg. Lige for tiden er vi ved at forsøge os med at oprense tumorceller fra blodprøver, så man slipper for biopsi. :)

Jeg har snuset lidt til klinisk fysiologisk - og ved de selv blander nogle af de radioaktive ting tidligt om morgenen, bla tc99. Men ærligt ved jeg meget lidt om det, det er lang tid siden, og var kun studerende.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Bioanalytiker biokemiker og kemiker

Indlægaf Planten » 22. feb 2018, 17:45

Sangius skrev:Jeg er bioanalytiker på en specialenhed, knyttet til en patologiafdeling. Jeg udfører FISH, som er en selvlysende farvning af væv. Så aflæser jeg dem, og svarer resultatet ud. Det er hovedsageligt cancer patienter vi har inde.

Ud over det deltager jeg i en masse forskning og forsøg. Lige for tiden er vi ved at forsøge os med at oprense tumorceller fra blodprøver, så man slipper for biopsi. :)

Jeg har snuset lidt til klinisk fysiologisk - og ved de selv blander nogle af de radioaktive ting tidligt om morgenen, bla tc99. Men ærligt ved jeg meget lidt om det, det er lang tid siden, og var kun studerende.

Technetium99 anvendes vel mest til fx nyrescintigrafi. Det udsender så vidt huskes gamma fotoner, hvor det radioaktive jod undersender alpha fotoner. Ikke? Åh det er ikke altid nemt at huske alt man lærte for 13-14 år siden :lol:

Ts, jeg skifter til at være underviser i næste uge. Dog i et andet speciale end det, jeg er i nu :)
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Bioanalytiker biokemiker og kemiker

Indlægaf Sangius » 22. feb 2018, 17:49

Planten skrev:
Sangius skrev:Jeg er bioanalytiker på en specialenhed, knyttet til en patologiafdeling. Jeg udfører FISH, som er en selvlysende farvning af væv. Så aflæser jeg dem, og svarer resultatet ud. Det er hovedsageligt cancer patienter vi har inde.

Ud over det deltager jeg i en masse forskning og forsøg. Lige for tiden er vi ved at forsøge os med at oprense tumorceller fra blodprøver, så man slipper for biopsi. :)

Jeg har snuset lidt til klinisk fysiologisk - og ved de selv blander nogle af de radioaktive ting tidligt om morgenen, bla tc99. Men ærligt ved jeg meget lidt om det, det er lang tid siden, og var kun studerende.

Technetium99 anvendes vel mest til fx nyrescintigrafi. Det udsender så vidt huskes gamma fotoner, hvor det radioaktive jod undersender alpha fotoner. Ikke? Åh det er ikke altid nemt at huske alt man lærte for 13-14 år siden :lol:

Ts, jeg skifter til at være underviser i næste uge. Dog i et andet speciale end det, jeg er i nu :)


Jo, Tc99 er gamma. Og det kommer vist en del længere ind i vævet end alpha - hvilket jo så gør det anvendeligt til scintigrafier - mener også man bruger Tc99 til thyreoidea? Hvad bruger man i grunden det radioaktive jod til - hvis det er alpha? Det må være noget lokaltvirkende.
Jeg kunne virkelig ikke lide min underviser på klin fys, så jeg brugte det meste af min tid der på at forsøge ikke at hoppe ud af vinduet :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Bioanalytiker biokemiker og kemiker

Indlægaf Planten » 22. feb 2018, 17:59

Sangius skrev:
Planten skrev:
Sangius skrev:Jeg er bioanalytiker på en specialenhed, knyttet til en patologiafdeling. Jeg udfører FISH, som er en selvlysende farvning af væv. Så aflæser jeg dem, og svarer resultatet ud. Det er hovedsageligt cancer patienter vi har inde.

Ud over det deltager jeg i en masse forskning og forsøg. Lige for tiden er vi ved at forsøge os med at oprense tumorceller fra blodprøver, så man slipper for biopsi. :)

Jeg har snuset lidt til klinisk fysiologisk - og ved de selv blander nogle af de radioaktive ting tidligt om morgenen, bla tc99. Men ærligt ved jeg meget lidt om det, det er lang tid siden, og var kun studerende.

Technetium99 anvendes vel mest til fx nyrescintigrafi. Det udsender så vidt huskes gamma fotoner, hvor det radioaktive jod undersender alpha fotoner. Ikke? Åh det er ikke altid nemt at huske alt man lærte for 13-14 år siden :lol:

Ts, jeg skifter til at være underviser i næste uge. Dog i et andet speciale end det, jeg er i nu :)


Jo, Tc99 er gamma. Og det kommer vist en del længere ind i vævet end alpha - hvilket jo så gør det anvendeligt til scintigrafier - mener også man bruger Tc99 til thyreoidea? Hvad bruger man i grunden det radioaktive jod til - hvis det er alpha? Det må være noget lokaltvirkende.
Jeg kunne virkelig ikke lide min underviser på klin fys, så jeg brugte det meste af min tid der på at forsøge ikke at hoppe ud af vinduet :D

Det er til behandling af struma eller hyperthyreoidisme. Der skal vævet slås ned eller inaktiveres. Hvis ikke man fjerner noget operativt. Men jeg kan ikke huske, hvornår man gør hvad :)

Jo, Tc99 må vel bruges til alle scintigrafier.
1
Regina Phalange
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31. jan 2018, 11:15
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: Bioanalytiker biokemiker og kemiker

Indlægaf Regina Phalange » 22. feb 2018, 19:13

Planten skrev:
Regina Phalange skrev:Jeg har lige fået en behandling med det jod og derfor kom jeg i tanke om hvordan og hvem der laver det. Det kom i et metalrør så det så lidt ‘farligt’ ud :)
Det var nemlig på en nuklearmedicinsk afdeling.

Jeg troede faktisk de havde folk til at sidde og lave det inden patienten skulle have det. Det har jeg nemlig forstået at de laver kemo på den måde.
Har nok misforstået noget.

Nu bliver jeg jo nysgerrig. Hvad består dit arbejde i?

Jamen blybeholderen er jo beskyttelse :) tænk al den stråling en bioanalytiker kan få i løbet af en dag ellers. Det er også derfor de går med den lille boks på sig. Den indeholder et stykke "film", der jævnligt tjekkes, så man ved, hvor meget stråling, de har fået, så de ikke risikerer noget.

Kemo laves på sygehusapotekerne og er ikke radioaktive, men i bund og grund gift.

På biokemisk laver vi en masse analyser på blodprøver, urin og fæces. Jeg ved ikke om du har kigget i tråden med ondt i maven? Der skal vedkommende aflevere en afføringsprøve, jeg er ret sikker på at det er den prøve vi laver hos.
Vi laver kemiske, immunologiske, hæmatologiske analyser og koagulationsanalyser. Vi arbejder døgnet rundt, alle årets dage.
Vi tager blodprøver i vores ambulatorium for forskellige ambulatorier på sygehuset, for praktiserende læger og speciallæger. Hele døgnet rundt tager vi prøver i modtagelsen og på sygehusets afdelinger, på voksne og børn, nyfødte og døende. Vi deltager i traumer, hvor vi jo tager prøver og analyserer dem efterfølgende.
Nogle analyser er såkaldte vagtanalyser, mens andre kun udføres på hverdage. Fx allergianalyser.
Vi har et blodtypelab, hvor vi laver blodtyper og forligelighedstests og udleverer blodprodukter.

Der er udover nuklearmedicinsk og biokemisk tre andre specialer.

Patologisk, hvis man præparerer væv og celler til mikroskopi og nogle ting mikroskoperer bioanalytikerne også. Måske kan nogle af de andre bioanalytikere, der er herinde, forklare lidt mere, hvis de arbejder der. Jeg skrev bachelorprojekt på patologisk om screening af livmoderhalsskrab.

Mikrobiologisk, hvor man ser på virus, parasitter og bakterier. Undersøger hvilke antibiotika, der virker bedst på bakterierne, samt analyserer blodprøver for om de indeholder antistoffer mig bestemme bakterier og vira. Igen, andre må gerne forklare mere.

Immunologisk, som i daglig tale kaldes blodbanken. Her tapper man donorer. Det er vist oftest sygeplejersker, der gør det. Man producerer blodprodukter ud fra det tappede fuldblod, lagrer det, udleverer det. Bioanalytikerne udfører typer, forlig og udvidede forlig, hvis patienten skulle have dannet antistoffer mod blod de tidligere har fået.

Håber du kan bruge det til noget :)

Nå ja bly er beholderen lavet af. Det var lige helt væk hehe.

Tusind tak for uddybningen. Hvad er forskellen på biokemiker og så analytiker?

Jeg blev gammascannet første gang hvor jeg så fik jod inden scanningen. Så giver det måske mening at tc 99 er gammastråling.
Her sidste gang jeg fik jod blev jeg ikke scannet. Jeg fik fjernet over halvdelen af kirtlen efterfølgende pga knuder og den voksede ind af så jeg følte jeg havde noget siddende i halsen hele tiden.
0
Regina Phalange
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31. jan 2018, 11:15
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: Bioanalytiker biokemiker og kemiker

Indlægaf Regina Phalange » 22. feb 2018, 19:20

Sangius skrev:
Planten skrev:
Sangius skrev:Jeg er bioanalytiker på en specialenhed, knyttet til en patologiafdeling. Jeg udfører FISH, som er en selvlysende farvning af væv. Så aflæser jeg dem, og svarer resultatet ud. Det er hovedsageligt cancer patienter vi har inde.

Ud over det deltager jeg i en masse forskning og forsøg. Lige for tiden er vi ved at forsøge os med at oprense tumorceller fra blodprøver, så man slipper for biopsi. :)

Jeg har snuset lidt til klinisk fysiologisk - og ved de selv blander nogle af de radioaktive ting tidligt om morgenen, bla tc99. Men ærligt ved jeg meget lidt om det, det er lang tid siden, og var kun studerende.

Technetium99 anvendes vel mest til fx nyrescintigrafi. Det udsender så vidt huskes gamma fotoner, hvor det radioaktive jod undersender alpha fotoner. Ikke? Åh det er ikke altid nemt at huske alt man lærte for 13-14 år siden :lol:

Ts, jeg skifter til at være underviser i næste uge. Dog i et andet speciale end det, jeg er i nu :)


Jo, Tc99 er gamma. Og det kommer vist en del længere ind i vævet end alpha - hvilket jo så gør det anvendeligt til scintigrafier - mener også man bruger Tc99 til thyreoidea? Hvad bruger man i grunden det radioaktive jod til - hvis det er alpha? Det må være noget lokaltvirkende.
Jeg kunne virkelig ikke lide min underviser på klin fys, så jeg brugte det meste af min tid der på at forsøge ikke at hoppe ud af vinduet :D

Hvis jeg husker rigtigt så bruger de jod i det radioaktive stof fordi skjoldbruskkirtlen har brug for jod og dermed ‘tiltrækker’ jod. Ved at tilføje radioaktivitet så vil det ikke lande alle mulige steder i kroppen og ‘løber’ direkte til skjoldbruskkirtlen.
Så hvis tc 99 er gamma og de bruger et gammakamera giver det mening synes jeg. Ved ikke om man kan bruge alpha og gamma sammen.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Bioanalytiker biokemiker og kemiker

Indlægaf Lilleluftballon » 22. feb 2018, 19:37

Både biokemi og kemi er akademiske universitetsuddannelser.
Man kan måske sige at hvor en bioanalytiker udfører en test, så vil en biokemiker udvikle testen. Det vil være biokemikeren der tager sig af hvis testen ikke opfører sig som forventet - og optimere på testen.
Der sidder også virkeligt mange biokemikere i medicinalindustrien. Her er det både udvikling, men også rigtigt meget papirarbejde. Alt skal dokumenteres, så man kan fortælle myndighederne at man har styr på det.
Rigtig mange biokemikere vil i øvrigt også have en phd.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Bioanalytiker biokemiker og kemiker

Indlægaf Planten » 22. feb 2018, 20:21

Lilleluftballon skrev:Både biokemi og kemi er akademiske universitetsuddannelser.
Man kan måske sige at hvor en bioanalytiker udfører en test, så vil en biokemiker udvikle testen. Det vil være biokemikeren der tager sig af hvis testen ikke opfører sig som forventet - og optimere på testen.
Der sidder også virkeligt mange biokemikere i medicinalindustrien. Her er det både udvikling, men også rigtigt meget papirarbejde. Alt skal dokumenteres, så man kan fortælle myndighederne at man har styr på det.
Rigtig mange biokemikere vil i øvrigt også have en phd.

Hos os udvikler bioanalytikere nu også tests. Og vi har ikke nogen biokemikere ansat.
Jeg ved ikke ellers noget om biokemikere, for jeg er jo bioanalytiker :D men jeg tror, du har ret i, at der er mange biokemikere ansat i industrien.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Bioanalytiker biokemiker og kemiker

Indlægaf Rapfisk » 22. feb 2018, 20:48

Man kan læse om alle uddannelser i Danmark på http://www.ug.dk :)

Men så havde vi ikke fået denne skønne nørdetråd :blomst:
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Bioanalytiker biokemiker og kemiker

Indlægaf Planten » 22. feb 2018, 20:50

Rapfisk skrev:Man kan læse om alle uddannelser i Danmark på http://www.ug.dk :)

Men så havde vi ikke fået denne skønne nørdetråd :blomst:

Du kan selv være en nørd :D :kys:
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Bioanalytiker biokemiker og kemiker

Indlægaf Lilleluftballon » 22. feb 2018, 21:02

Planten skrev:
Lilleluftballon skrev:Både biokemi og kemi er akademiske universitetsuddannelser.
Man kan måske sige at hvor en bioanalytiker udfører en test, så vil en biokemiker udvikle testen. Det vil være biokemikeren der tager sig af hvis testen ikke opfører sig som forventet - og optimere på testen.
Der sidder også virkeligt mange biokemikere i medicinalindustrien. Her er det både udvikling, men også rigtigt meget papirarbejde. Alt skal dokumenteres, så man kan fortælle myndighederne at man har styr på det.
Rigtig mange biokemikere vil i øvrigt også have en phd.

Hos os udvikler bioanalytikere nu også tests. Og vi har ikke nogen biokemikere ansat.
Jeg ved ikke ellers noget om biokemikere, for jeg er jo bioanalytiker :D men jeg tror, du har ret i, at der er mange biokemikere ansat i industrien.


Ok. Nu er jeg akademiker, så jeg har sjovt nok aldrig været steder uden akademikere :)

Jeg har altid oplevet arbejdsfordelingen at bioanalytikeren udførte det praktiske arbejde og biokemiker/akademiker var teoretikeren. Læste artikler, tænkte på nye forsøg, skrev rapporter, artikler osv.
0

Tilbage til "Studie"