Hvad er din oplevelse med at søge legater?

Har du søgt legater før?

Ja
8
44%
Nej
6
33%
Har kun tænkt på at gøre det
4
22%
 
Afgivne stemmer: 18
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Hvad er din oplevelse med at søge legater?

Indlægaf Mangoness » 19. maj 2019, 04:08

Jeg har siddet og tænkt lidt over det der med legatsøgning, og da jeg ikke rigtigt har prøvet det før, kunne jeg godt tænke mig at høre andres oplevelser med det :)

Hvilke områder har du søgt legat indenfor? (ikke nødvendigvis kun uddannelse)
Har det kunne betale sig for dig at søge legat?
Hvor mange legater søgte du, og hvad fik du ud af det?
Hvorfor søgte du legater / Hvad brugte du pengene til?
Hvor lang tid brugte du på det, og var der nogle bøger/artikler/legatsider/andet, som var en stor hjælp?
Er der noget, man skal være særligt opmærksom på, når man søger?
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1545
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2154

Re: Hvad er din oplevelse med at søge legater?

Indlægaf Lucia » 19. maj 2019, 09:38

Jeg søgte tre legater, da jeg skulle i praktik i Kina et semester i løbet af min kandidat (industrielt design). Jeg var så heldig at mit praktiksted betalte for både flybilletter og det hotelværelse, jeg boede på under opholdet, så det legatpengene gik til var primært mad, vaccinationer, visum, forsikring, lokal transport og fornøjelser.
Jeg endte med at få tildelt to legater, der tilsammen gav 12500, og knap halvdelen af pengene var faktisk i overskud, da jeg kom hjem. Så det kunne klart betale sig at bruge nogle dage på at undersøge, hvilket legater der var at søge, lave budget og skrive ansøgning.
Det ene legat var via universitetet, så der skulle jeg bare lave budget og udfylde et skema, mens jeg til de to andre også skulle skrive en motiveret ansøgning.

Nu er det efterhånden nogle år siden, så jeg kan ikke huske specifikt, hvor jeg fik info fra, men jeg klarede mig med at google andres erfaringer og så fandt jeg flere oversigter over forskellige legater, hvor det mest tidskrævende nok var at sortere i, hvilke der var relevante for mig. Jeg husker hele budgetlægningen som lidt uoverskuelig, men det var nok egentlig mest fordi jeg havde svært ved at forestille mig, hvordan mine udgifter derude ville være og var bange for om mine gæt var fuldstændig urealistiske. I bagklogskabens lys virkede det nu som et meget enkelt og ligetil budget, så jeg forstår ikke helt at jeg var så nervøs for det.
1
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Hvad er din oplevelse med at søge legater?

Indlægaf Æble » 20. maj 2019, 17:29

Jeg søgte ca 5 stk da jeg skrev speciale og skulle ud og rejse. Fik det ene og det lød på 10.000kr så detvar super cool. Skrev bare lidt om hvad vi skulle og hvad vi håbede at få ud af projektet.
1
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Hvad er din oplevelse med at søge legater?

Indlægaf SonataA » 20. maj 2019, 17:56

Jeg lavede noget research i udlandet i forbindelse med min uddannelse. Der fik jeg 2 legater. Et var fra en privat fond jeg kunne søge via min fars arbejde.
Det andet var via uddannelsesstedet. Pengene blev brugt til flybilletter, gaver til de familier jeg besøgte mv. Jeg fik omkring 11.000 i alt.
Så ja det kan godt betale sig.
1
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Hvad er din oplevelse med at søge legater?

Indlægaf Tanten » 20. maj 2019, 21:32

Min kæreste har søgt legater til ophold på højskole.

Man skal være opmærksom på, at nogle legater opgives som indtægt til skattevæsnet, hvilket kan få betydning, hvis man er på overførselsindkomst. Han oplevede i hvert fald, at han fik mindre i boligstøtte året efter, fordi han havde "tjent" penge pga. legaterne.
1
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Hvad er din oplevelse med at søge legater?

Indlægaf Mangoness » 20. maj 2019, 21:39

Tanten skrev:Min kæreste har søgt legater til ophold på højskole.

Man skal være opmærksom på, at nogle legater opgives som indtægt til skattevæsnet, hvilket kan få betydning, hvis man er på overførselsindkomst. Han oplevede i hvert fald, at han fik mindre i boligstøtte året efter, fordi han havde "tjent" penge pga. legaterne.


Det er meget godt at vide. Jeg er også stødt på legater, hvor der er tale om lån med lav rente :gruble:
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede

Tilbage til "Studie"