Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Brugeravatar
FrkFauna
Indlæg: 390
Tilmeldt: 21. dec 2020, 16:42
Kort karma: 36
Likede indlæg: 562

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf FrkFauna » 6. jan 2021, 20:06

Jeg priser mig faktisk lykkelig for, at jeg ikke skal gå i folkeskolen i dag. Alt det reform der kom, har det ikke ødelagt mere end det har gavnet? - Måske det har lidt af skylden for, Danske skolebørn sakker bagud i de tests.

Fra 5-9 klasse, der hadede jeg matematik, vi skiftede meget i lærerne og de havde hver deres måde og 'undervise' på, det skabte mange forvirringer og skolen var ikke just lydhør. De havde en meget laissez faire holdning til alt faktisk. I gymnasiet fik jeg en skide god matematiklærer, som gjorde jeg genfandt min glæde/lyst til matematik.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf ajnaM » 8. jan 2021, 08:39

1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf fisken80 » 9. jan 2021, 19:04

dgd2007 skrev:Klart bedre end gennemsnittet - 8 mod 7,7 :banan2:

Nej, jeg kunne ikke huske hvad en trapez og en hældningskoefficient var, og talrækken kunne jeg ikke engang forstå da jeg fik løsningen :gruble: Sidstnævnte havde vi vist slet ikke i min tid.


I talrækken starter du med at lægge 4 til tallet i rækken herefter 6 til næste tal så 8 så 10 og 12. Så tallet du lægger til stiger hele tiden med 2
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LystigPer
Indlæg: 67
Tilmeldt: 5. jan 2021, 09:40
Kort karma: 2
Likede indlæg: 25

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf LystigPer » 9. jan 2021, 20:40

Ja og hvem har skylden?
Er det børnene forde de er dovne og ikke gider lave lektier?
Er det lærenerne den er gal med er det fordi der idag er alt for mange som ikke gider deres job eller fordi de ikke forstår at lærer fra sig fordi de putter børnene i alle de åndssvage kasser og hvis de ikke passer ind i dem er de fra dag 1 dømt ude?
Er det forældrene som ikke engagerer sig nok i deresbørns skolegang hjælper når der er brug for det eller fordi de har mere travlt med venner og karrieren ??

Er det de “klogehoveder” i Folketinget som blander sig for meget men i grunden sætter sig ind i for lidt men de vil gerne fremstå som eksperter?

Eller ligger den bare et helt andet sted eller midt i mellem?

Folkeskolen er blevet ringere og der er ikke plads til børn som skiller sig ud
0
Polaris
Indlæg: 332
Tilmeldt: 14. jul 2018, 01:10
Kort karma: 18
Likede indlæg: 614

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf Polaris » 10. jan 2021, 08:28

Min yngste datters matematikundervisning har været under al kritik i folkeskolen. Skiftende lærere, vikarer og aflyste timer. Ingen gennemgang af aflevere matematikopgaver i 9. Klasse overhovedet. Altså jeg er med på at det tager tid at rette en klasses opgaver, men man kunne da i det mindste gennemgå dem eller udlevere løsning. Det toppede da hendes matematiklærer ikke havde tid til at besvare spørgsmål i forbindelse med afgangseksamen efter 9. Klasse fordi han skulle hjælpe en kollegas barn.

Min datteren ret fornuftigt til matematik, men det skyldes hendes mors indsats og ikke skolens. Så et eksempel på social arv.
2
Polaris
Indlæg: 332
Tilmeldt: 14. jul 2018, 01:10
Kort karma: 18
Likede indlæg: 614

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf Polaris » 10. jan 2021, 08:28

Polaris skrev:Min yngste datters matematikundervisning har været under al kritik i folkeskolen. Skiftende lærere, vikarer og aflyste timer. Ingen gennemgang af aflevere matematikopgaver i 9. Klasse overhovedet. Altså jeg er med på at det tager tid at rette en klasses opgaver, men man kunne da i det mindste gennemgå dem eller udlevere løsning. Det toppede da hendes matematiklærer ikke havde tid til at besvare spørgsmål i forbindelse med afgangseksamen efter 9. Klasse fordi han skulle hjælpe en kollegas barn.

Min datteren ret fornuftigt til matematik, men det skyldes hendes egen og hendes mors indsats og ikke skolens. Så et eksempel på social arv.
0
Polaris
Indlæg: 332
Tilmeldt: 14. jul 2018, 01:10
Kort karma: 18
Likede indlæg: 614

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf Polaris » 10. jan 2021, 08:32

Hvad skete der lige der? Beklager!
Senest rettet af Polaris 10. jan 2021, 08:46, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf dgd2007 » 10. jan 2021, 08:35

Min søn underviste i matematik på et gymnasium mens han studerede. Han erklærede sig "rystet" over niveauet. :D
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf TomKah » 14. jan 2021, 21:00

De har diskuteret dette emne i podcasten Cordua og Steno de sidste to uger. Der har været forskellige partier inde og sige deres mening - SF, S og C. Jeg blev så frustreret af det at jeg næsten ikke kan holde det ud.
SF og C er enige om at vi skal have kortere skoledage.
S synes vi skal fokusere på at implementere skolereformen med flere læringsstile.
Alle tre partier synes det skal mere bevægelse ind og metalsløjd.

Som mor til boglige børn som klarer sig ekstremt dårligt i matematik pga dårlig undervisning (for meget fokus på forskellige stile som udelukkende forvirrer) og for lidt øvelse (røv til bænk, regn, repeat), så fatter jeg simpelt hen ikke diskussionen. Hvordan skal mit barn lære at regne ved at svejse?

Det er sgu da ikke kun motivationen og skoletrætheden som gør udslaget. Man skal øve. Øvelse gør mester.
1
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf TomKah » 15. jan 2021, 15:52

CuteNBad skrev:
Det går totalt banjo i skolen :wacko:
Hvis man faktisk GAD eller overhovedet interesserede sig for bevægelse i skolen, så nedlagde man forbud mod indeordninger - ALLE ud i pauser og frikvarterer.
Eleverne i udskolingen på min skole gidder ikke bevæge sig udenfor med mindre, det er i spisepausen, hvor de går 400 m til pizzeria eller på tanken for at købe chips og sodavand. I de andre pauser er det bare ud af klassen og så sætter de sig på gangen.

Og ja....ingen tager hensyn til de børn, der lærer bedst med røv til bænk undervisning.

Det er lidt som om man glemmer, at elever skal "aflæres" når de går videre i uddannelsessystemet. Hvis man i grundskole og gym har lært kemi ved at hoppe rundt i piratleg,forme molekyler i ler, og lave quiz og byt ... hvordan skal de kunne lære noget på uni ... :gruble:

Den slags "lege" er ikke noget nyt, I en fagbog om (ja, det er ordet..) Læseretarderede, der står der at de sjove ting ikke fungerer i store klasser og i små grupper der tager det lang tid for at læring alligevel finder sted.


I min søns 8. Klasse har de skrevet 100 gange ud i år om at børnene ikke har tøj med og hvis de har det med tager de det ikke på. Forældrene kan jo ikke gøre noget med mindre de går med i skole og klæder børnene om.
Jeg forstår simpelt hen ikke at man ikke kan indføre nogen form for disciplin.
Jeg fik da eftersidninger da jeg gik i skole. Det var sgu ikke fedt, vel. Men skal man lade være med at pjække fra sløjd eller glemme sit gymnastik 3 gange.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf dgd2007 » 16. jan 2021, 01:06

CuteNBad skrev:Der er desværre mange forældre, der er skide ligeglade (og det har intet med manglende ressourcer at gøre).
De mener at deres børn er gamle nok til selv at bestemme og tage ansvar. Problemet er at de aldrig har lært deres børn hvordan man tager ansvar eller hvad der er klogt/ikke klogt

Det er der sikkert - men måske lidt barsk sat op. Hvis man selv følte sig hægtet af matematikken (og andre fag) fra 5. klasse, står skolearbejdet jo bare som en stor trussel for en. Og så har man jo dårligere muligheder for at hjælpe eller inspirere børnene til at det muligt at finde ud af det stof.
1

Tilbage til "Studie"