Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

ajnaM
Kort karma: 656
Likede indlæg: 14603

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf ajnaM » 17. dec 2020, 22:29

Artem skrev:
ajnaM skrev:Igen - hvis nogen undrer sig (eller tror, det handler om manglende forældreengagement, sultne børn i overklassehjem og hvad jeg ellers har hørt af forklaringer):

Udklip.JPG

Det her handler om økonomi - eller nærmere det socialdemokratiske ønske om en lang skoledag, der får udsatte børn væk fra hjemmet og over i skolen, hvor de kan løftes af stærke elever, uden at man vil betale det, det koster, at indføre de ekstra timer. Nogle vil hævde, at der er brugt flere penge på skolen, men når man ser på, hvor mange ressourcer man bruger på undervisningen, er der sket store besparelser.

Det skaber det modsatte af intentionerne med reformen, som var at øge variationen - det skaber mere lærebogsundervisning, mere røvtilbænk, mere uforberedt undervisning. Samtidig har besparelserne på undervisningen medført lærerflugt og følgende rekrutteringsudfordringer, enormt vikarforbrug, 16 procent ikke-uddannede læreransatte osv.

Igen - hvis man undrer sig, så er der meget klare årsager til, at elevernes niveau falder.

Men reelt er udgiften til skolerne vil ikke faldet? Det er bare prisen pr undervisningstime der er det. Fordi man forlanger flere timer for de samme penge med mindre forberedelse til lærer osv...

Men ja en skør udvikling, og som om at flere timer skulle hjælpe. Kvalitet frem for kvantitet tak.

Præcis - nogle vil hævde, at der er investeret i skolen, og at de dårlige resultater derfor ikke handler om økonomi. Men de penge, der er kommet til, er på ingen måde nok til at dække den øgede opgavemængde. I øvrigt har man samtidig nedlagt 10.000 lærerstillinger over de sidste 10 år - samtidig med at de tilbageværende uddannede lærere er flygtet, optaget på læreruddannelsen er gået i stå osv. osv.

Jeg kunne blive ved med at nævne årsager til udviklingen. Politikerne ved naturligvis godt alle de her ting - ikke mindst S, der er hovedansvarlige for udviklingen og alligevel stædigt fastholder 'intentionerne i reformen'. Hver gang der dukker negative resultater op, hævder de, at det er fordi, reformen endnu ikke er implementeret. At man kan forvente et dyk 'i begyndelsen', og at reformen skal have mere tid. At man skal gøre MERE af det her, som indtil videre ikke virker.

Jeg vil mene, den har fået alt for meget tid allerede. Og at Socialdemokraterne enten skal opgive deres tanke om en heldagsskole og i stedet give skolerne frihed til at korte skoledagen og bruge pengene på at få mere kvalitet i undervisningen - eller at regeringen skal kaste de penge efter de mange undervisningstimer, som det koster. Så skal vi nok se resultater.

... men det er jo meget nemmere at nedsætte endnu en arbejdsgruppe. :rulle:
10
CuteNBad
Kort karma: 54
Likede indlæg: 467

Indlægaf CuteNBad » 18. dec 2020, 17:43

Guilded_Lily skrev:Altså, nu er det jo baseret på nationale tests, og de resultater skal man altså tage med et gran salt - eller rettere, mange.
Man kan sige, de er blevet dårligere til at gennemskue, hvad det præcis er, de høje herrer på Borgen ønsker svar på. Det er fuldstændig ligesom læsetestene.

Men ja, der har været et større fokus på læsning, også faglig læsning, da mange elever har svært ved at læse opgaverne i problemregning - de glemmer at læse spørgsmålene til ende. Og der er bare kun så meget, vi kan nå i den almindelige undervisning. Men der er mange skoler, der har stort fokus på læsning og matematik, så jeg vil skyde på - nu er resultatet, du refererer til, 4. klasse - at de ville være bedre, hvis man tog en senere test som grundlag.

Nej, det er ikke baseret på Nationale test men TiMSS - test.
Du har fuldstændig ret i at matematik er mere fokuseret på problemregning, og dermed krav til at elever kan læse, kan læse mellem linjerne og "regne den ud".

Men TIMSS testen er lige som PISA test ikke særlig brugbar, da den sætter en stadard for hvad elever på tværs af grænser lærer, og hvad der forventes at de lærer på samme alders/klassetrin.

Dette er en TIMSS test i matematik 3.- 4. klasse

https://www.edinformatics.com/timss/pop ... +Math+Test

Fx. så forventes en 3. klasses elev iflg de faglige mål herhjemme at kunne genkende enkle brøker i hverdagssituationer.
Mange af de decimal og brøkopgaver der er i TIMSS testen for 3.-4 klasse er de slet ikke noget til herhjemme.
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 23. dec 2020, 22:55

CuteNBad skrev:
Guilded_Lily skrev:Altså, nu er det jo baseret på nationale tests, og de resultater skal man altså tage med et gran salt - eller rettere, mange.
Man kan sige, de er blevet dårligere til at gennemskue, hvad det præcis er, de høje herrer på Borgen ønsker svar på. Det er fuldstændig ligesom læsetestene.

Men ja, der har været et større fokus på læsning, også faglig læsning, da mange elever har svært ved at læse opgaverne i problemregning - de glemmer at læse spørgsmålene til ende. Og der er bare kun så meget, vi kan nå i den almindelige undervisning. Men der er mange skoler, der har stort fokus på læsning og matematik, så jeg vil skyde på - nu er resultatet, du refererer til, 4. klasse - at de ville være bedre, hvis man tog en senere test som grundlag.

Nej, det er ikke baseret på Nationale test men TiMSS - test.
Du har fuldstændig ret i at matematik er mere fokuseret på problemregning, og dermed krav til at elever kan læse, kan læse mellem linjerne og "regne den ud".

Men TIMSS testen er lige som PISA test ikke særlig brugbar, da den sætter en stadard for hvad elever på tværs af grænser lærer, og hvad der forventes at de lærer på samme alders/klassetrin.

Dette er en TIMSS test i matematik 3.- 4. klasse

https://www.edinformatics.com/timss/pop ... +Math+Test

Fx. så forventes en 3. klasses elev iflg de faglige mål herhjemme at kunne genkende enkle brøker i hverdagssituationer.
Mange af de decimal og brøkopgaver der er i TIMSS testen for 3.-4 klasse er de slet ikke noget til herhjemme.

Og derfor giver det ikke meget mening at sammenligne direkte på tværs - til gengæld viser testen en udvikling over tid herhjemme. Og så kan den vise, at udviklingen i andre lande går frem, mens vi går tilbage...
0
Cbas
Kort karma: 4
Likede indlæg: 33

Indlægaf Cbas » 25. dec 2020, 09:21

Stars skrev:Min niece, som går i 4. klasse er dårligere til matematik end tidligere tiders elever, fordi hun på nuværende tidspunkt har haft 7 - syv - forskellige matematiklærere :tie:

Er det ikke lidt en dårlig undskyldning?

Min søn går også i 4. klasse og er på hans 5. matematiklærer og hans 6. dansklærer, og enig det er ikke optimalt men jeg ved ikke helt, om det har påvirket hans niveau.

Hvis noget har påvirket det, vil jeg mere sige, at Corona har spillet ind.
0
Marott
Kort karma: 319
Likede indlæg: 2112

Indlægaf Marott » 25. dec 2020, 11:18

Cbas skrev:
Stars skrev:Min niece, som går i 4. klasse er dårligere til matematik end tidligere tiders elever, fordi hun på nuværende tidspunkt har haft 7 - syv - forskellige matematiklærere :tie:

Hvis noget har påvirket det, vil jeg mere sige, at Corona har spillet ind.

Jeg mærker også en afmatning i forhold til engagement efter corona. Netop fordi alt på tværs nu er aflyst og det foregår virtuelt. Så er det godt nok svært at holde fokus.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1098
Likede indlæg: 16386

Indlægaf dgd2007 » 25. dec 2020, 13:34

Klart bedre end gennemsnittet - 8 mod 7,7 :banan2:

Nej, jeg kunne ikke huske hvad en trapez og en hældningskoefficient var, og talrækken kunne jeg ikke engang forstå da jeg fik løsningen :gruble: Sidstnævnte havde vi vist slet ikke i min tid.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Kort karma: 1
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 14
Kontakt:

Indlægaf EmoJanice » 4. jan 2021, 08:39

At blive god til fag i Folkeskolen er som at trække i lotteriet. En fætter nåede at have 13 lærere i matematik inden han gik ud af Folkeskolen. Mange af dem vikarer mens skolen ventede på den rette. Kommunen ville heller ikke tegne lokal-aftale så mange smuttede de første år til kommuner som ville uddannelse mere.

Bliver man god eller dårlig? Det er ikke så afgørende. Det som tæller er at ens forældre så finder pengene til en privat mentor under ungdomsuddannelsen. Det rykker kan jeg love for.
0
Brugeravatar
FrkFauna
Kort karma: 17
Likede indlæg: 101

Indlægaf FrkFauna » 6. jan 2021, 20:06

Jeg priser mig faktisk lykkelig for, at jeg ikke skal gå i folkeskolen i dag. Alt det reform der kom, har det ikke ødelagt mere end det har gavnet? - Måske det har lidt af skylden for, Danske skolebørn sakker bagud i de tests.

Fra 5-9 klasse, der hadede jeg matematik, vi skiftede meget i lærerne og de havde hver deres måde og 'undervise' på, det skabte mange forvirringer og skolen var ikke just lydhør. De havde en meget laissez faire holdning til alt faktisk. I gymnasiet fik jeg en skide god matematiklærer, som gjorde jeg genfandt min glæde/lyst til matematik.
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 8. jan 2021, 08:39

1
fisken80
Kort karma: 678
Likede indlæg: 24809

Indlægaf fisken80 » 9. jan 2021, 19:04

dgd2007 skrev:Klart bedre end gennemsnittet - 8 mod 7,7 :banan2:

Nej, jeg kunne ikke huske hvad en trapez og en hældningskoefficient var, og talrækken kunne jeg ikke engang forstå da jeg fik løsningen :gruble: Sidstnævnte havde vi vist slet ikke i min tid.

I talrækken starter du med at lægge 4 til tallet i rækken herefter 6 til næste tal så 8 så 10 og 12. Så tallet du lægger til stiger hele tiden med 2
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Brugeravatar
LystigPer
Kort karma: 2
Likede indlæg: 23

Indlægaf LystigPer » 9. jan 2021, 20:40

Ja og hvem har skylden?
Er det børnene forde de er dovne og ikke gider lave lektier?
Er det lærenerne den er gal med er det fordi der idag er alt for mange som ikke gider deres job eller fordi de ikke forstår at lærer fra sig fordi de putter børnene i alle de åndssvage kasser og hvis de ikke passer ind i dem er de fra dag 1 dømt ude?
Er det forældrene som ikke engagerer sig nok i deresbørns skolegang hjælper når der er brug for det eller fordi de har mere travlt med venner og karrieren ??

Er det de “klogehoveder” i Folketinget som blander sig for meget men i grunden sætter sig ind i for lidt men de vil gerne fremstå som eksperter?

Eller ligger den bare et helt andet sted eller midt i mellem?

Folkeskolen er blevet ringere og der er ikke plads til børn som skiller sig ud
0
Polaris
Kort karma: 6
Likede indlæg: 185

Indlægaf Polaris » 10. jan 2021, 08:28

Min yngste datters matematikundervisning har været under al kritik i folkeskolen. Skiftende lærere, vikarer og aflyste timer. Ingen gennemgang af aflevere matematikopgaver i 9. Klasse overhovedet. Altså jeg er med på at det tager tid at rette en klasses opgaver, men man kunne da i det mindste gennemgå dem eller udlevere løsning. Det toppede da hendes matematiklærer ikke havde tid til at besvare spørgsmål i forbindelse med afgangseksamen efter 9. Klasse fordi han skulle hjælpe en kollegas barn.

Min datteren ret fornuftigt til matematik, men det skyldes hendes mors indsats og ikke skolens. Så et eksempel på social arv.
2
Polaris

Indlægaf Polaris » 10. jan 2021, 08:28

Polaris skrev:Min yngste datters matematikundervisning har været under al kritik i folkeskolen. Skiftende lærere, vikarer og aflyste timer. Ingen gennemgang af aflevere matematikopgaver i 9. Klasse overhovedet. Altså jeg er med på at det tager tid at rette en klasses opgaver, men man kunne da i det mindste gennemgå dem eller udlevere løsning. Det toppede da hendes matematiklærer ikke havde tid til at besvare spørgsmål i forbindelse med afgangseksamen efter 9. Klasse fordi han skulle hjælpe en kollegas barn.

Min datteren ret fornuftigt til matematik, men det skyldes hendes egen og hendes mors indsats og ikke skolens. Så et eksempel på social arv.
0
Polaris

Indlægaf Polaris » 10. jan 2021, 08:32

Hvad skete der lige der? Beklager!
Senest rettet af Polaris 10. jan 2021, 08:46, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1098
Likede indlæg: 16386

Indlægaf dgd2007 » 10. jan 2021, 08:35

Min søn underviste i matematik på et gymnasium mens han studerede. Han erklærede sig "rystet" over niveauet. :D
0

Tilbage til "Studie"