Mit nye job saver mig midt over - hvad skal jeg gøre?

Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Mit nye job saver mig midt over - hvad skal jeg gøre?

Indlægaf Wunder8 » 13. feb 2018, 19:43

Undtagelsen skrev:Det kunne lyde som om din chef faktisk sidder i samme dilemma som dig - bare et trin højere.
For mange opgaver, som ingen prioriterer for hende og som hun derfor bare tager imod. Som chef burde hun så bare vide bedre og stå imod og udover opgaverne, også skabe sig et overblik over sine ansatte.

Held og lykke med din beslutning.
Det lyder som om det er det rigtige for dig.


Det tror jeg godt, du kan have ret i. Hun trives sikkert bare bedre med det, end jeg gør. For mig er det ikke prisen værd. Jeg er nødt til at have et liv ved siden af, hvor jeg har tid og overskud. Det er ikke tilfældet nu.
2
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 283
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 72
Likede indlæg: 836

Re: Mit nye job saver mig midt over - hvad skal jeg gøre?

Indlægaf Kasper » 1. mar 2018, 00:32

Nu ved jeg ikke, om du allerede har besluttet dig for at sige op. Men uanset hvad, så synes jeg, du skulle bruge det som en mulighed for at øve dig i at markere dine grænser og tage nogle svære snakke. Både i forhold til din leder og din kollega. Hvis du ikke bliver bedre til det nu, så risikerer du bare at problemet genopstår på din næste arbejdsplads.

Det er vigtigt at finde ud af, hvor meget arbejdspres, man trives med - og lære at sige fra, når pipelinen er fyldt. Gode ledere lytter til og sætter pris på den slags feedback, fordi det gør dem i stand til at lede endnu bedre - både opad og nedad.

Det er også vigtigt at blive helt klar på, hvor snitfladen mellem leder og medarbejder ligger. F.eks. er det ikke fair, hvis din leder lægger op til at I systematisk skubber opgaver over til hinanden. Det er hendes job at have et overblik over ressourcer og arbejdspres, og uddelegere opgaver. Det andet skaber bare potentielt fnidder mellem kollegaer, eller endnu mere stress, hvis du hele tiden skal have en fornemmelse for, hvordan din kollegas arbejdsbyrde er på et givent tidspunkt, oveni at du prøver at jonglere din egen.
5
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Mit nye job saver mig midt over - hvad skal jeg gøre?

Indlægaf LaScrooge » 1. mar 2018, 06:49

Wunder8 skrev:
Jeg er rigtigt glad for at høre, at det med CV'et ikke er en bekymring, jeg skal lade fylde for meget. Mine øvrige ansættelser har en ok varighed i forhold til normalen i branchen (hvor folk shopper meget rundt). Jeg kan bare ikke lade være med at tænke, at der er noget galt med mig, når jeg ikke kan "klare mosten". Aner ikke, om andre også har det på den her måde. Det ville seriøst undre mig, hvis det kun er mig. Har dog observeret, at der generelt er relativt mange sygedage, og jeg mistænker lidt, at det simpelthen er folks metode til at holde fri på. På samme tid bliver det ofte italesat, hvor problematisk det er, at X og Y er syge, så det er jo ikke ligefrem befordrende for, at man bliver hjemme, hvis man rent faktisk har det dårligt.


Der er absolut ikke noget galt med dig, men jeg tror, at den type job kræver en bestemt mentalitet. Ikke en "jeg knokler til jeg segner"-mentalitet (som ikke er attråværdig, synes jeg, fordi den nærer usunde kulturer), men en mentalitet der accepterer at tingene er flydende, at projekter ikke bliver færdige, at kvaliteten ikke er hvad den kunne være, som kan sige "pyt" rigtig ofte, som kan adskille tingene helt hardcore og identificere hvornår noget skyldes ydre omstændigheder og hvornår noget skyldes ens egne manglende indsats, som ved, hvornår man gør det godt nok og derfor ikke bliver stresset over ikke at nå deadlines, som kan tænke "Hvis jeg ikke kan nå mine opgaver, er det ikke fordi jeg ikke er god nok, så er det fordi jeg ikke har tid nok" - og tid er virksomhedens problem, det er et ledelsesproblem. Du må for alt i verden ikke vende det mod dig selv, når du kan se, at det er kulturen omkring dig, der er skaber umulige forudsætninger.
Det ville ikke overraske mig spor om dine kollegaer heller ikke når tingene, men bare er gode til udadtil at lade som om det går fint, og/eller er gode til at gøre som jeg skriver: at give slip på forventninger om at nå i mål.

Når jeg læser dine beskrivelser, tænker jeg, at du er i en stilling som kræver at DU tager styring, definerer og afgrænser og bringer klare meldinger med valgmuligheder til din chef og derefter eksekverer hendes prioritering uden at skele til noget andet. At du hele tiden kommunikerer og er klar i mælet om hvilke muligheder der er og konsekvenserne af de valg, der bliver truffet. Hvor du bereder dig på at skulle være en statue med teflon på ydersiden, som magter at skærme sig selv, og som snævrer sit "servicefelt" ind til at omhandle dig selv og din chef. Hvis du kan det, kan stormen rase omkring dig, uden at du tager skade. Det indebærer også at du begynder, venligt, at afvise opgaver der kommer fra din kollega. Dem alle sammen, med mindre du kan tage dem uden at lægge noget af dit eget til side.

Spørgsmålet er om du kan leve med at være et sted, hvor du måske meget sjældent vil opleve glæden ved et velgennemført projekt, eller følelsen af at aflevere opgaver af den standard du gerne vil? Kan du identificere hvad der er en succes i virksomheden og gøre det til dit eget mål for succes? For jeg synes det lyder som en stilling, hvor det er nødvendigt at du kalibrerer dine egne succeskriterier efter hvad der er muligt, og hvor du vil være ulykkelig og presset så længe du har andre standarder.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Mit nye job saver mig midt over - hvad skal jeg gøre?

Indlægaf billiebean » 1. mar 2018, 07:00

Godt beskrevet, Scrooge! Eller jeg kan i hvert fald identificere mig 100% med det, du beskriver, fra tidligere stillinger. Og ja, i sidste ende er det et valg, man skal træffe - duer man til den type stilling eller ej?

For mig gav nogle ting mere mening, da jeg så, hvilken personprofil jeg havde kontra en god del af mine kolleger. Ikke at test på den måde er lig den evige sandhed, men de kan godt give et prej om i hvilken del af spekret, man ligger, og dermed hvilken type stilling og arbejdsmiljø, man trives i.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Mit nye job saver mig midt over - hvad skal jeg gøre?

Indlægaf LaScrooge » 1. mar 2018, 09:28

billiebean skrev:Godt beskrevet, Scrooge! Eller jeg kan i hvert fald identificere mig 100% med det, du beskriver, fra tidligere stillinger. Og ja, i sidste ende er det et valg, man skal træffe - duer man til den type stilling eller ej?

For mig gav nogle ting mere mening, da jeg så, hvilken personprofil jeg havde kontra en god del af mine kolleger. Ikke at test på den måde er lig den evige sandhed, men de kan godt give et prej om i hvilken del af spekret, man ligger, og dermed hvilken type stilling og arbejdsmiljø, man trives i.


Jeg kan genkende meget af det beskrevne fra mit eget arbejde. Jeg er ansat i en virksomhed som er vokset til det tredobbelte i løbet af de 2 sidste år (og som vandt en Gazellepris - det skal man ikke nødvendigvis forstå som et bevis for soliditet), og hvis selvforståelse halter bagefter udviklingen, så at sige. Det er en entreprenørvirksomhed præget af entreprenante mennesker, der er vant til at kunne få ideer og give sig i kast med dem uden at planlægge yderligere eller overveje, hvordan det kommer til at påvirke resten af organisationen, og som ikke fungerer godt med strukturer, procedurer og styrede processer, - alt, hvad der kan føles (eller er) bureaukratisk. Den selvforståelse og mentalitet har gode vilkår i mindre virksomheder hvor man arbejder tæt, også fysisk, og kan handle hurtigt, men får det sværere i større organisationer med større afstand og et større behov for planlægning og ressourcestyring. Ind kommer jeg, med en anden baggrund end de fleste, og med erfaringer fra virksomheder, som er knækket sammen under deres egen vækst, fordi skelettet ikke fulgte med. Jeg kan se behovet for struktur og styring og jeg kan se konflikten, der opstår, når de her iværksættertyper pludselig skal leve med at beslutninger fx skal igennem flere lag, eller når de skal stå i kø for at få assistance fra en bestemt medarbejdergruppe. Man har ambitioner om at styrke skelettet, men forstår ikke hvad det kræver - og at det blandt andet kræver afgivelse af kontrol til andre, som kan tage styringen på de dele af organiseringen, som kræver planlægning og processtyring. Sjovt nok ønsker de at topstyre, samtidig med, at de hader rigiditet, og ville få meget mere ud af at afgive styring nedad. De kan gå på vandet, tror de, men det er kun fordi de ikke er tunet ind på konsekvenserne det har for virksomheden.

Jeg befinder mig i mit eget beskrevne stormvejr og har heldigvis en chef, som er bevidst om at ønsket om vækst skaber behov for anderledes organisering og stiller andre krav til ledelse, men som stadig bliver enormt frustreret og irriteret over at skulle bruge tid på administration, og som slår sig i tøjret over at skulle sætte farten ned. Jeg oplever det samme som Wonder beskriver, mere eller mindre hver dag: "Scrooge, gør det her!" dagen efter: "Scrooge, prioritér det her!" og det er sindssygt vigtigt, at jeg klart kommunikerer til ham hvad det betyder at andre opgaver skubbes i baggrunden. Samtidig har jeg ikke helt en position endnu, hvor mine ord har vægt, så når jeg insisterer på at man skal holde fast i beslutninger der er truffet fordi de styrker skelettet, også selvom det er irriterende, så møder jeg en vis skepsis. Jeg har forstand på at arbejde med kultur i virksomheder og at skabe ændringer med solid forankring i medarbejderne, men jeg har slet ikke en position, hvor jeg kan få lov til det.
Det er frustrerende for mig, og jeg er bevidst om, at jeg sagtens kan fejle på den måde, at det ikke bliver mig, der ender med at være den drivende kraft bag de organisatoriske og strukturelle ændringer. Men jeg forstår samtidig at vilkårene for det er svære og at virksomheden muligvis skal opleve et knæk før direktørerne tager det alvorligt, og derfor kan jeg ikke tage det som en personlig fiasko. Jeg er ikke ene om at bestemme, om mit virke skal ende som en succes eller blot en spændende erfaring på vej mod noget andet. Flere meget dygtige folk er allerede skredet på den konto (og det tager direktørerne - selvfølgelig, og meget typisk- ikke til efterretning ;)).

Så jeg kender det og erkender, at jeg selv bevæger mig på en knivsæg - at det kræver koncentration og fokus og evnen til at sige pyt, til at sige fra, modet til at minde min chef om hvad en beslutning betyder og tvinge ham til at tage stilling til, at han skal tage stilling, hvis jeg skal "overleve" og være med til at bære virksomheden frem mod et sted, hvor den kan bære sin egen vægt.
1
And we both know: I will be delicious
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Mit nye job saver mig midt over - hvad skal jeg gøre?

Indlægaf Wunder8 » 7. mar 2018, 17:32

Jeg skylder jer en update. Først og fremmest vil jeg gerne sige tak for jeres gode og indsigtsfulde inputs - de betyder rigtigt meget! Jeg lægger lige ud med et kort, samlet svar: jeg har nemlig sagt mit job op, og det føles så rigtigt og så godt.

Det er en beslutning, jeg har taget efter en del overvejelser og tænketid. Jeg vil ikke sige, den var svær - for da jeg først accepterede, sådan rigtigt, at det faktisk VAR en reel mulighed, så virkede det som det eneste rigtige. Når det er sagt, var det ubehageligt at overlevere beskeden til min chef, der dog tog det meget professionelt og pænt. Og når jeg ser på situationen nu, så giver det mening, at jeg ikke skal arbejde dér.

Sådan helt overordnet, så kan jeg ikke tage på mig at ændre kulturen på mit arbejde eller påtage mig arbejde, der egentlig er min leders. Det virker måske dovent på nogle, men i den her konkrete situation var/er det ikke en opgave, jeg magter. Ja, jeg erkender, at man kan komme et stykke ved at ændre indstilling, blive bedre til at markere grænser og gøre en aktiv indsats for at bringe sin leder i spil, men de ressourcer har jeg ikke lyst til at skulle lægge i mit arbejde ligenu. For hold nu op, hvor har jeg brugt meget tid og energi på at tænke, reflektere og "arbejde" med mig selv i det her job. På det niveau, hvor jeg er blevet totalt bims af det. Fordi jeg synes jo, jeg HAR prøvet de her ting, men slutresultatet er ligesom det samme. Lige så relevant at sige er, at beslutningen også er taget i en erkendelse af, at det her job - den her konkrete type stilling - ikke er mig. Punktum, slut. Jeg trives ikke i rollen af forskellige årsager, hvoraf travlheden i virkeligheden nok er den mindste. Og det føles SÅ befriende at erkende - og slet ikke som det nederlag jeg havde forventet at føle det som. Derfor er jeg også meget fortrøstningsfuld omkring, at jeg nok skal finde noget skidegodt på et tidspunkt. For jeg har virkeligt lært noget af det her.
22
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Mit nye job saver mig midt over - hvad skal jeg gøre?

Indlægaf Wunder8 » 7. mar 2018, 17:34

Hunkat skrev:Jeg har altid anskuet det sådan at ledelsesretten også handler om pligten til at lede. En leder som kan/vil bestemme hvad medarbejderne skal lave har også pligt til at prioriterer når medarbejderne kommer med noget. Der har nogle ledere en tendens til at glemme, eller have for travlt til at gøre.


Jeg oplever i hvertfald, at der er en del selvledelse a'la: "Kan I ikke lige finde ud af, hvem af jer, der gør det her?". Der er min kollega så, efter min mening, ikke ret god til at tag fra. Så den ender tit hos mig. Af samme årsag er jeg begyndt at involvere min leder i beslutningen, så det ikke er MIG, der skal bestemme, hvem af os, der løser opgaven.
0
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Mit nye job saver mig midt over - hvad skal jeg gøre?

Indlægaf Wunder8 » 7. mar 2018, 17:54

Kasper skrev:Nu ved jeg ikke, om du allerede har besluttet dig for at sige op. Men uanset hvad, så synes jeg, du skulle bruge det som en mulighed for at øve dig i at markere dine grænser og tage nogle svære snakke. Både i forhold til din leder og din kollega. Hvis du ikke bliver bedre til det nu, så risikerer du bare at problemet genopstår på din næste arbejdsplads.

Det er vigtigt at finde ud af, hvor meget arbejdspres, man trives med - og lære at sige fra, når pipelinen er fyldt. Gode ledere lytter til og sætter pris på den slags feedback, fordi det gør dem i stand til at lede endnu bedre - både opad og nedad.

Det er også vigtigt at blive helt klar på, hvor snitfladen mellem leder og medarbejder ligger. F.eks. er det ikke fair, hvis din leder lægger op til at I systematisk skubber opgaver over til hinanden. Det er hendes job at have et overblik over ressourcer og arbejdspres, og uddelegere opgaver. Det andet skaber bare potentielt fnidder mellem kollegaer, eller endnu mere stress, hvis du hele tiden skal have en fornemmelse for, hvordan din kollegas arbejdsbyrde er på et givent tidspunkt, oveni at du prøver at jonglere din egen.


Tak for input. Der er ingen tvivl om, at jeg er ret pligtopfyldende. Dog har jeg ikke oplevet noget lignende på nogen anden arbejdsplads, så jeg tør godt stå inde for, at mit nuværende sted er lidt ekstremt ift. arbejdspres og forventninger. Og det er bl.a. også en erkendelse, der har medvirket til, at jeg har sagt op. Fordi jeg har ikke lyst til at være et sted, hvor jeg skal slå knuder på mig selv for at få det til at fungere, heller ikke selvom jeg helt sikkert er en god og dygtig medarbejder. Jeg er klar på, at intet job er perfekt, men det skal heller ikke være en daglig kamp, og jeg skal ikke være tyndslidt når jeg rammer fyraften.
0
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Mit nye job saver mig midt over - hvad skal jeg gøre?

Indlægaf Wunder8 » 7. mar 2018, 18:07

LaScrooge skrev:
Wunder8 skrev:
Jeg er rigtigt glad for at høre, at det med CV'et ikke er en bekymring, jeg skal lade fylde for meget. Mine øvrige ansættelser har en ok varighed i forhold til normalen i branchen (hvor folk shopper meget rundt). Jeg kan bare ikke lade være med at tænke, at der er noget galt med mig, når jeg ikke kan "klare mosten". Aner ikke, om andre også har det på den her måde. Det ville seriøst undre mig, hvis det kun er mig. Har dog observeret, at der generelt er relativt mange sygedage, og jeg mistænker lidt, at det simpelthen er folks metode til at holde fri på. På samme tid bliver det ofte italesat, hvor problematisk det er, at X og Y er syge, så det er jo ikke ligefrem befordrende for, at man bliver hjemme, hvis man rent faktisk har det dårligt.


Der er absolut ikke noget galt med dig, men jeg tror, at den type job kræver en bestemt mentalitet. Ikke en "jeg knokler til jeg segner"-mentalitet (som ikke er attråværdig, synes jeg, fordi den nærer usunde kulturer), men en mentalitet der accepterer at tingene er flydende, at projekter ikke bliver færdige, at kvaliteten ikke er hvad den kunne være, som kan sige "pyt" rigtig ofte, som kan adskille tingene helt hardcore og identificere hvornår noget skyldes ydre omstændigheder og hvornår noget skyldes ens egne manglende indsats, som ved, hvornår man gør det godt nok og derfor ikke bliver stresset over ikke at nå deadlines, som kan tænke "Hvis jeg ikke kan nå mine opgaver, er det ikke fordi jeg ikke er god nok, så er det fordi jeg ikke har tid nok" - og tid er virksomhedens problem, det er et ledelsesproblem. Du må for alt i verden ikke vende det mod dig selv, når du kan se, at det er kulturen omkring dig, der er skaber umulige forudsætninger.
Det ville ikke overraske mig spor om dine kollegaer heller ikke når tingene, men bare er gode til udadtil at lade som om det går fint, og/eller er gode til at gøre som jeg skriver: at give slip på forventninger om at nå i mål.

Når jeg læser dine beskrivelser, tænker jeg, at du er i en stilling som kræver at DU tager styring, definerer og afgrænser og bringer klare meldinger med valgmuligheder til din chef og derefter eksekverer hendes prioritering uden at skele til noget andet. At du hele tiden kommunikerer og er klar i mælet om hvilke muligheder der er og konsekvenserne af de valg, der bliver truffet. Hvor du bereder dig på at skulle være en statue med teflon på ydersiden, som magter at skærme sig selv, og som snævrer sit "servicefelt" ind til at omhandle dig selv og din chef. Hvis du kan det, kan stormen rase omkring dig, uden at du tager skade. Det indebærer også at du begynder, venligt, at afvise opgaver der kommer fra din kollega. Dem alle sammen, med mindre du kan tage dem uden at lægge noget af dit eget til side.

Spørgsmålet er om du kan leve med at være et sted, hvor du måske meget sjældent vil opleve glæden ved et velgennemført projekt, eller følelsen af at aflevere opgaver af den standard du gerne vil? Kan du identificere hvad der er en succes i virksomheden og gøre det til dit eget mål for succes? For jeg synes det lyder som en stilling, hvor det er nødvendigt at du kalibrerer dine egne succeskriterier efter hvad der er muligt, og hvor du vil være ulykkelig og presset så længe du har andre standarder.


Du kommer som altid med nogle kloge betragtninger :kys:

Til det markerede: Problemet med den tilgang - som jeg bestemt også finder attråværdig - ikke praktiseres af min chef, der selv er enormt perfektionistisk, faktisk langt mere end mig. Min erfaring og tidligere jobs har netop lært mig, at nogle gange skal ting bare ud af døren og so what hvis det ikke er perfekt. Den tilgang er ikke gangbar i mit job og min virksomhed, desværre. For var der rum til, at man netop kunne slække på visse ting, så ville presset være langt mindre, tror jeg. Altså, jeg kan godt sige "pyt, der var en kæmpe stavefejl i det slide", men det siger min chef ikke. Makes sense?
0
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Mit nye job saver mig midt over - hvad skal jeg gøre?

Indlægaf Wunder8 » 7. mar 2018, 18:13

billiebean skrev:Godt beskrevet, Scrooge! Eller jeg kan i hvert fald identificere mig 100% med det, du beskriver, fra tidligere stillinger. Og ja, i sidste ende er det et valg, man skal træffe - duer man til den type stilling eller ej?

For mig gav nogle ting mere mening, da jeg så, hvilken personprofil jeg havde kontra en god del af mine kolleger. Ikke at test på den måde er lig den evige sandhed, men de kan godt give et prej om i hvilken del af spekret, man ligger, og dermed hvilken type stilling og arbejdsmiljø, man trives i.


Jeg er meget positiv over for personlighedstests a'la JTI, og jeg synes man kan finde ret værdifuld viden i dem ift. et arbejdsliv. Jeg hælder fx til den introverte side, og min stilling er ekstremt udadvendt. Det har jeg det fint med, når jeg er på arbejde, men når jeg kommer hjem, er jeg helt færdig, fordi jeg har brugt al min energi. På mit gamle job var der meget mere tid og rum til at sidde for sig selv og arbejde, og det er der sjældent her. Det er noget, jeg vil være opmærksom på fremover i min kommende jobsøgning.
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Mit nye job saver mig midt over - hvad skal jeg gøre?

Indlægaf billiebean » 7. mar 2018, 18:41

Wunder8 skrev:
billiebean skrev:Godt beskrevet, Scrooge! Eller jeg kan i hvert fald identificere mig 100% med det, du beskriver, fra tidligere stillinger. Og ja, i sidste ende er det et valg, man skal træffe - duer man til den type stilling eller ej?

For mig gav nogle ting mere mening, da jeg så, hvilken personprofil jeg havde kontra en god del af mine kolleger. Ikke at test på den måde er lig den evige sandhed, men de kan godt give et prej om i hvilken del af spekret, man ligger, og dermed hvilken type stilling og arbejdsmiljø, man trives i.


Jeg er meget positiv over for personlighedstests a'la JTI, og jeg synes man kan finde ret værdifuld viden i dem ift. et arbejdsliv. Jeg hælder fx til den introverte side, og min stilling er ekstremt udadvendt. Det har jeg det fint med, når jeg er på arbejde, men når jeg kommer hjem, er jeg helt færdig, fordi jeg har brugt al min energi. På mit gamle job var der meget mere tid og rum til at sidde for sig selv og arbejde, og det er der sjældent her. Det er noget, jeg vil være opmærksom på fremover i min kommende jobsøgning.


Det lyder som om det bare var helt den rigtige beslutning at sige op :) Så tillykke med den beslutning og med alt det du har lært og kan tage med fra den stilling om dig selv og hvad du trives med.

Jeg boner rigtig meget ud på introverthed (ikke forstået som generthed eller menneskeskyhed men at energien kommer når jeg ikke er sammen med andre). Og det er klart noget jeg bliver nødt til at tage højde for fremover. Har arbejdet i konsulentmiljøer og med iværksætter-typer med en del udadvendte arbejdsopgaver (workshops, undervisning, salgsmøder) og det drænede mig fuldstændig. Jeg havde altid set mig selv som ret udadvendt men jeg har nok forvekslet min interesse i andre mennesker med udadvendthed.
1
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Mit nye job saver mig midt over - hvad skal jeg gøre?

Indlægaf Wunder8 » 7. mar 2018, 19:14

billiebean skrev:
Wunder8 skrev:
billiebean skrev:Godt beskrevet, Scrooge! Eller jeg kan i hvert fald identificere mig 100% med det, du beskriver, fra tidligere stillinger. Og ja, i sidste ende er det et valg, man skal træffe - duer man til den type stilling eller ej?

For mig gav nogle ting mere mening, da jeg så, hvilken personprofil jeg havde kontra en god del af mine kolleger. Ikke at test på den måde er lig den evige sandhed, men de kan godt give et prej om i hvilken del af spekret, man ligger, og dermed hvilken type stilling og arbejdsmiljø, man trives i.


Jeg er meget positiv over for personlighedstests a'la JTI, og jeg synes man kan finde ret værdifuld viden i dem ift. et arbejdsliv. Jeg hælder fx til den introverte side, og min stilling er ekstremt udadvendt. Det har jeg det fint med, når jeg er på arbejde, men når jeg kommer hjem, er jeg helt færdig, fordi jeg har brugt al min energi. På mit gamle job var der meget mere tid og rum til at sidde for sig selv og arbejde, og det er der sjældent her. Det er noget, jeg vil være opmærksom på fremover i min kommende jobsøgning.


Det lyder som om det bare var helt den rigtige beslutning at sige op :) Så tillykke med den beslutning og med alt det du har lært og kan tage med fra den stilling om dig selv og hvad du trives med.

Jeg boner rigtig meget ud på introverthed (ikke forstået som generthed eller menneskeskyhed men at energien kommer når jeg ikke er sammen med andre). Og det er klart noget jeg bliver nødt til at tage højde for fremover. Har arbejdet i konsulentmiljøer og med iværksætter-typer med en del udadvendte arbejdsopgaver (workshops, undervisning, salgsmøder) og det drænede mig fuldstændig. Jeg havde altid set mig selv som ret udadvendt men jeg har nok forvekslet min interesse i andre mennesker med udadvendthed.


Jeg har det på præcis samme måde. Jeg er nok sådan middel-introvert, og en dag med mange møder eller - det allerværste - workshops, dræner mig også fulstændigt. På samme måde trives jeg ikke i en kultur, hvor man hele tiden kan blive forstyrret af opkald eller folk, der "lige kommer forbi" og snakker i en halv time om en opgave. Jeg anerkender totalt, at det virker for nogen, men for mig er det nærmest en stressfaktor, hvis jeg ikke selv kan kontrollere min tid. Må jeg spørge, hvad du arbejder med nu?
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Mit nye job saver mig midt over - hvad skal jeg gøre?

Indlægaf billiebean » 7. mar 2018, 19:57

Wunder8 skrev:
billiebean skrev:
Wunder8 skrev:
billiebean skrev:Godt beskrevet, Scrooge! Eller jeg kan i hvert fald identificere mig 100% med det, du beskriver, fra tidligere stillinger. Og ja, i sidste ende er det et valg, man skal træffe - duer man til den type stilling eller ej?

For mig gav nogle ting mere mening, da jeg så, hvilken personprofil jeg havde kontra en god del af mine kolleger. Ikke at test på den måde er lig den evige sandhed, men de kan godt give et prej om i hvilken del af spekret, man ligger, og dermed hvilken type stilling og arbejdsmiljø, man trives i.


Jeg er meget positiv over for personlighedstests a'la JTI, og jeg synes man kan finde ret værdifuld viden i dem ift. et arbejdsliv. Jeg hælder fx til den introverte side, og min stilling er ekstremt udadvendt. Det har jeg det fint med, når jeg er på arbejde, men når jeg kommer hjem, er jeg helt færdig, fordi jeg har brugt al min energi. På mit gamle job var der meget mere tid og rum til at sidde for sig selv og arbejde, og det er der sjældent her. Det er noget, jeg vil være opmærksom på fremover i min kommende jobsøgning.


Det lyder som om det bare var helt den rigtige beslutning at sige op :) Så tillykke med den beslutning og med alt det du har lært og kan tage med fra den stilling om dig selv og hvad du trives med.

Jeg boner rigtig meget ud på introverthed (ikke forstået som generthed eller menneskeskyhed men at energien kommer når jeg ikke er sammen med andre). Og det er klart noget jeg bliver nødt til at tage højde for fremover. Har arbejdet i konsulentmiljøer og med iværksætter-typer med en del udadvendte arbejdsopgaver (workshops, undervisning, salgsmøder) og det drænede mig fuldstændig. Jeg havde altid set mig selv som ret udadvendt men jeg har nok forvekslet min interesse i andre mennesker med udadvendthed.


Jeg har det på præcis samme måde. Jeg er nok sådan middel-introvert, og en dag med mange møder eller - det allerværste - workshops, dræner mig også fulstændigt. På samme måde trives jeg ikke i en kultur, hvor man hele tiden kan blive forstyrret af opkald eller folk, der "lige kommer forbi" og snakker i en halv time om en opgave. Jeg anerkender totalt, at det virker for nogen, men for mig er det nærmest en stressfaktor, hvis jeg ikke selv kan kontrollere min tid. Må jeg spørge, hvad du arbejder med nu?


Jeg er ledig men på vej på barsel. Min jobsøgning har været meget svingende her under graviditeten. Så jeg har desværre ikke lige svaret på hvilket miljø eller hvilken stilling der passer til en introvert akademiker. Ikke endnu i hvert fald. Legede dog kraftigt med ideen om at starte noget selv. Muligvis ville det også stille en del krav til fx at skulle sælge mig selv og netværke, men samtidig ville jeg kunne planlægge og styre, så jeg ikke løber tør for energi og overskud pga for mange udadvendte aktiviteter og manglende mulighed for at fokusere og koncentrere mig.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Mit nye job saver mig midt over - hvad skal jeg gøre?

Indlægaf IrmaPigen » 8. mar 2018, 10:43

Wunder8 skrev:
billiebean skrev:
Wunder8 skrev:
billiebean skrev:Godt beskrevet, Scrooge! Eller jeg kan i hvert fald identificere mig 100% med det, du beskriver, fra tidligere stillinger. Og ja, i sidste ende er det et valg, man skal træffe - duer man til den type stilling eller ej?

For mig gav nogle ting mere mening, da jeg så, hvilken personprofil jeg havde kontra en god del af mine kolleger. Ikke at test på den måde er lig den evige sandhed, men de kan godt give et prej om i hvilken del af spekret, man ligger, og dermed hvilken type stilling og arbejdsmiljø, man trives i.


Jeg er meget positiv over for personlighedstests a'la JTI, og jeg synes man kan finde ret værdifuld viden i dem ift. et arbejdsliv. Jeg hælder fx til den introverte side, og min stilling er ekstremt udadvendt. Det har jeg det fint med, når jeg er på arbejde, men når jeg kommer hjem, er jeg helt færdig, fordi jeg har brugt al min energi. På mit gamle job var der meget mere tid og rum til at sidde for sig selv og arbejde, og det er der sjældent her. Det er noget, jeg vil være opmærksom på fremover i min kommende jobsøgning.


Det lyder som om det bare var helt den rigtige beslutning at sige op :) Så tillykke med den beslutning og med alt det du har lært og kan tage med fra den stilling om dig selv og hvad du trives med.

Jeg boner rigtig meget ud på introverthed (ikke forstået som generthed eller menneskeskyhed men at energien kommer når jeg ikke er sammen med andre). Og det er klart noget jeg bliver nødt til at tage højde for fremover. Har arbejdet i konsulentmiljøer og med iværksætter-typer med en del udadvendte arbejdsopgaver (workshops, undervisning, salgsmøder) og det drænede mig fuldstændig. Jeg havde altid set mig selv som ret udadvendt men jeg har nok forvekslet min interesse i andre mennesker med udadvendthed.


Jeg har det på præcis samme måde. Jeg er nok sådan middel-introvert, og en dag med mange møder eller - det allerværste - workshops, dræner mig også fulstændigt. På samme måde trives jeg ikke i en kultur, hvor man hele tiden kan blive forstyrret af opkald eller folk, der "lige kommer forbi" og snakker i en halv time om en opgave. Jeg anerkender totalt, at det virker for nogen, men for mig er det nærmest en stressfaktor, hvis jeg ikke selv kan kontrollere min tid. Må jeg spørge, hvad du arbejder med nu?


Jeg trives heller ikke med mange afbrydelser og forstyrrelser. Jeg når ingenting af det jeg skal, på den måde.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Mit nye job saver mig midt over - hvad skal jeg gøre?

Indlægaf Rapfisk » 12. mar 2018, 22:17

Tillykke med beslutningen. Det lyder som om, det var det helt rigtige.

I øvrigt er arbejdspladser som kærester. Der skal to til tango, og man kan ikke reparere et dårligt forhold alene.
1
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Job"