Må man det!?

Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Må man det!?

Indlægaf Æble » 12. dec 2017, 13:41

Hvis nu der er en overvægt at kvinder og en enkelt mand i teamet så kan det godt give god mening uden at være chauvinistisk. Man kigger jo på alt muligt ift team sammensætning.

Hvis det derimod er fordi man mener at mænd t bedre end kvinder eller at kun mænd kan finde ud af jobbet så vil jeg mene det er problematisk.
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Må man det!?

Indlægaf Grissebassen » 12. dec 2017, 13:47

dgd2007 skrev:
Grissebassen skrev:Jeg ved det ikke. Men kan ikke lade være med at blive provokeret af sådanne diskussioner. Jeg kan forstå, at man ønsker at få nogle flere af den slag, der er i undertal. Især hvis der er et stort overtal. Men at sige det højt, endda til en ansøger, synes jeg er ekstremt upassende, lovgivning eller ej. I øvrigt kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvorfor køn overhovedet skal spille en rolle på en almindelig arbejdsplads. Jeg kan forstå, at der er nogle jobs, hvor køn spiller en rolle. Fx at man ønsker flere mandlige pædagoger, fordi det er sundt for børn at interagere med voksne af begge køn. Men på en voksenarbejdsplads, hvor det eneste formål med jobbet er at løse opgaver, synes jeg egentlig det er forkert at tillægge køn en betydning i ansættelsesprocessen, ligeså vel som seksualitet, alder og etnicitet ikke bør være en faktor.

Men i praksis gør det nu en kæmpe forskel, om det er en næsten ren mande-/kvindearbejdsplads. Jeg har hovedsaglig været på det første, men prøvede også det andet i et halvt års tid for længe siden. Det er selvfølgelig ikke nok statistisk grundlag, men jeg syntes ikke, man kan sige, at det slet ikke gør nogen forskel. :)

Disclaimer: det er ikke fordi jeg vil agitere for det ene eller andet - bare konversation om erfaringerne.

Jeg siger heller ikke, at det ikke gør nogen forskel. For selvfølgelig gør det det. Men hvordan man så ansætter en homogen arbejdsplads i praksis er en kompleks problemstilling, der desværre ikke findes nogen nem løsning på.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Må man det!?

Indlægaf Akehurst2 » 12. dec 2017, 13:55

Rapfisk skrev:
Akehurst2 skrev:Man må gerne beslutte at iværksætte ligestillingsfremmende initiativer uden dispensation. Det er ligefrem undertitlen på Bekendtgørelse om initiativer til fremme af ligestilling: https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... x?id=20835

§ 1. Arbejdsgivere, myndigheder og organisationer kan iværksætte forsøgs- og udviklingsinitiativer for en periode på indtil 2 år for at tiltrække det underrepræsenterede køn. Det er en forudsætning for at iværksætte initiativerne, at det ene køn er repræsenteret med 25 % eller derunder på området, og at det underrepræsenterede køn ikke ved ansættelse og optagelse på kompetencegivende uddannelse har en fortrinsstilling.

Men netop ikke ved ansættelse - eller læser jeg det forkert?


Jo - jeg læste for hurtigt.

Det er lidt dumt, synes jeg. Det er jo netop der, man kan iværksætte initiativer.
0

Tilbage til "Job"