Balance mellem arbejde og praktik

Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Balance mellem arbejde og praktik

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 8. dec 2017, 17:35

Godaften alle,

Jeg sidder lidt i en situation hvor jeg har brug for andre øjne - igen. Sådan er det jo altid :fløjt:

Det er sådan at jeg har 6 måneder tilbage på Uni og de måneder jeg har tilbage, skal gå med praktik og bachelorskrivning (på samme tid). Jeg har været svine heldig at få praktik i - indtil videre - to professionelle fodboldklubber, samt venter bekræftelse for en tredje. Det betyder at jeg har mellem 30-38 timers praktik om ugen, hvor der ligger kampe i weekenden også. Dog er det for det meste altid om lørdagen, og så er søndag fridag. Det har været nødvendigt for mig at flytte i en måneds tid for at kunne være hos det ene praktiksted også.

Det er fodbold jeg gerne vil arbejde indenfor, så det er en perfekt mulighed og jeg glæder mig helt vildt. Jeg vil selvfølgelig ikke sige nej til at tage med til kampene, da det er erfaring som jeg højest sandsynlig ikke kan få andre steder som ny udlært.
Derudover mangler jeg med de nuværende praktikker stadig 80 timer for at nå de påkrævede 400 timer, så det ville også hjælpe i det regnskab.

Mit bachelorprojekt er noget jeg interessere mig helt vildt for og min vejleder har sagt at hvis afhandlingen bliver ligeså god som forslaget, så er der stor sandsynlighed for at det kan blive udgivet.
Vi er to omkring testingen (kommer til at være tidskrævende! 3-4 timer pr. testning pr. person), men selve skrivningen er alene. Vi har fået etisk godkendelse sent, så vi er en smule pressede på tid.

Hele problemet opstår egentlig i det at jeg også har et fritidsarbejde. Jeg er pt. på prøvetid (indtil slut-Januar), har ikke været vildt glad for at være der, men er faktisk begyndt at være glad for det - og mine kollegaer. Min kontrakt hedder 14.5 timer om ugen, fordelt på lørdag og søndag. Jeg informerede til ansættelsessamtalen om at jeg ville have praktik henover jul og første halvdel af 2018, men at jeg ikke vidste hvordan og hvorledes med timerne.
Der blev sagt at det måtte vi se på - eftersom jeg har været utrolig fleksibel og behjælpelig i løbet af mine første 5 måneder vil de også gå længere for mig. Samtidig blev der dog sagt at min manager ikke ville skulle ud i at få vikarer ind.

Nu har jeg som sagt fået timerne - dog kan de ikke give mig et fastlagt skema, da der er så mange faktorer der spiller ind. Jeg har 2.5 dages fri om ugen, hvis jeg tager med til alle kampene (hvilket jeg har tænkt mig).
Søndag som er min normale arbejdsdag vil være en fridag, mens lørdag vil være optaget.

Jeg aner ikke om jeg kan tillade mig at sige til arbejdet at jeg i hvert fald Dec-Jan-Feb ikke kan arbejde overhovedet. Jeg har jo søndagen fri, men hvis jeg samtidig skal kunne nå at fordøje ny læring/oplevelser, få skrevet på bachelorprojekt og kunne nå at få redet (min afstressning) eller se min kæreste (kommer som sagt ikke til at bo hjemme) bliver det en rigtig lang praktik periode.

Jeg har før haft 4 dages uni og 3 dages arbejde, hvor jeg også kun var semiglad på arbejdet og jeg endte med at have det rigtig skidt. Jeg er derfor bange for at hvis jeg siger jeg stadig kan tage mine søndage som normalt, får jeg lagt for meget pres på mig selv og ender med at knække nakken.
Men jeg vil jo egentlig helst ikke miste mit arbejde. Praktikken er ulønnet, så jeg har kun min SU i perioden. Pengene er rigtig gode for hvad det er jeg laver, så det ville være rigtig træls at miste ..

Hvordan dælen skal den grejes?
Uni er uden tvivl min 1. prioritet, men jeg føler at jeg svigter min kæreste og min kollega+manager som rent faktisk har gjort en indsats for at jeg skal have det godt på arbejdet.
Jeg elsker at arbejde, men føler mig måske også lidt doven ved at trække stikket bare fordi der kommer 30+ timer praktisk arbejde samt opgaveskrivning oven i.

Hvad dælen havde i gjort og hvad er jeres tanker?
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Balance mellem arbejde og praktik

Indlægaf Viskelæder » 8. dec 2017, 18:27

Så hvis jeg forstår det rigtigt, så har du 30-38 timers praktik om ugen og fodboldkampe om lørdagen, udover det skal du indsamle empiri til dit bachelorprojekt, som lyder tidskrævende, samarbejde med din partner i det OG skrive bachelorprojektet - ved siden af praktikken?

Og udover det har du et fritidsarbejde på 14,5 timer om ugen, som du også skal udover praktikken, fodboldkampene, empiriindsamling, samabejde med bachelormakker og skrivning?
Udover det har du også en kæreste, du gerne vil se.

Hvor er de 2,5 dage om ugen, du skulle have fri? Dem kan jeg slet ikke finde?

Kan du klare dig økonomisk kun på en SU?

Når du siger, at du havde det rigtigt skidt, da du havde 4 dages uni og 3 dages arbejde, hvad er "rigtig skidt" så? Var det stress?
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Balance mellem arbejde og praktik

Indlægaf Kattefjæs » 8. dec 2017, 18:35

Jeg maa indroemme at jeg, hvis jeg har forstaaet korrekt at det drejer sig om en rimelig kort periode, nok havde spaendt ballerne sammen - men jeg ved ikke hvor meget det overhovedet gavner dig at sammenligne dig selv med andre? Det vigtigste er jo hvordan DU har det med det, og om du foeler at det er for meget for dig.

Hvis du er bekymret for at svigte kaereste, venner osv. - saa laenge det drejer sig om saa kort en periode, igen, jeg ville ikke bekymre mig. Hvis der er fremtid i jeres forhold, saa forstaar de da godt at du i en kort periode er noedt til at koncentrere dig om praktik og studier!

Det var noget andet hvis du skulle bruge de naeste 2-3 aar paa denne her maade. Det kan jeg saa godt forstaa hvis kaereste og venner ville opponere mod. Men aerligt talt, alles liv gaar op og ned i intensitet - det tager man jo med naar man elsker nogen. Det kommer aldrig til at vaere smooth sailing 100% af tiden.

Hvis du har en tendens til at blive overvaeldet eller stresset, saa skal du klart overveje om det er en god strategi at spaende ballerne sammen. Det er det ikke noedvendigvis. Heller ikke hvis du tror at det kan paavirke det faglige ifht. din BA - det er klart at dit helbred og dine studier er vigtigst og det skal du fokusere paa.

Men at man lige er lidt mindre paa paa hjemmefronten i et par maaneder, det synes jeg er mindre vigtigt saadan i det store hele, naar man taenker paa at skole og praktik/arbejde faar betydning for hele resten af livet. Og forhaabentlig paa en positiv maade som jo i sidste ende ogsaa vil gavne dit liv med kaeresten in the long run.
2
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Balance mellem arbejde og praktik

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 8. dec 2017, 18:53

Ja, første praktiksted har jeg 30 timer pr. uge, plus kamp om lørdagen. Søndag og onsdag er markeret som fridage (som kan ændres alt efter situationen), så der regner jeg med at køre hjem og bruge tid sammen med min kæreste/få redet hesten.
Onsdag vil højest sandsynlig blive sat til side til at få testet folk til vores bachelorprojekt i det de skal testes samme dag med 2 ugers mellemrum pr. test og der er 3 tests.

Så jae, det er muligvis kun søndag der egentlig er fri og der er jeg nødt til at få set hesten. Ellers kører jeg helt af sporet, det er ligesom der hvor jeg får slappet af og ladet op.

Rigtig skidt var nedsat appetit, fuldkommen drænet for energi, kunne ikke slappe af når jeg rent faktisk havde fri, ingen information sad fast og jeg følte mig trist og ugidelig hele tiden. Jeg talte timer til jeg kunne gå hjem ligeså snart jeg ankom på arbejdet og hvis jeg f.eks. havde aftaler med min kæreste eller venner, så prøvede jeg altid på at finde undskyldninger til at komme uden om det - eller talte minutter til det var ovre ligeså snart jeg kom af sted. Utrolig let til gråd og generelt følelserne uden på tøjet.
Jeg vil bare ikke tilbage dertil, for det var forfærdeligt. Følte mig som en zombie uden håb og alt for mange bekymringer.

Mht økonomien, så er jeg lidt i tvivl. Jeg har levet på et stramt budget før og kan nok også gøre det igen, men jeg kan jo godt lide at være i stand til at smide en 4000 kr til side hver måned. Især fordi vi står overfor at købe hus og jeg føler at jeg svigter min kæreste ved at skære i min indkomst.
Dog har jeg taget omkring 60 timers overarbejde over de sidste to måneder, så der vil være en buffer indtil jeg har tid til at arbejde igen. Jeg har også et andet arbejde hvor jeg kan tage en 5-6 timers vagt her og der, hvilket så giver en god 5-600 kr to uger efter. Så kommer ikke til at ryge i RKI pga det ...
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Balance mellem arbejde og praktik

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 8. dec 2017, 18:57

Kattefjæs skrev:Jeg maa indroemme at jeg, hvis jeg har forstaaet korrekt at det drejer sig om en rimelig kort periode, nok havde spaendt ballerne sammen - men jeg ved ikke hvor meget det overhovedet gavner dig at sammenligne dig selv med andre? Det vigtigste er jo hvordan DU har det med det, og om du foeler at det er for meget for dig.

Hvis du er bekymret for at svigte kaereste, venner osv. - saa laenge det drejer sig om saa kort en periode, igen, jeg ville ikke bekymre mig. Hvis der er fremtid i jeres forhold, saa forstaar de da godt at du i en kort periode er noedt til at koncentrere dig om praktik og studier!

Det var noget andet hvis du skulle bruge de naeste 2-3 aar paa denne her maade. Det kan jeg saa godt forstaa hvis kaereste og venner ville opponere mod. Men aerligt talt, alles liv gaar op og ned i intensitet - det tager man jo med naar man elsker nogen. Det kommer aldrig til at vaere smooth sailing 100% af tiden.

Hvis du har en tendens til at blive overvaeldet eller stresset, saa skal du klart overveje om det er en god strategi at spaende ballerne sammen. Det er det ikke noedvendigvis. Heller ikke hvis du tror at det kan paavirke det faglige ifht. din BA - det er klart at dit helbred og dine studier er vigtigst og det skal du fokusere paa.

Men at man lige er lidt mindre paa paa hjemmefronten i et par maaneder, det synes jeg er mindre vigtigt saadan i det store hele, naar man taenker paa at skole og praktik/arbejde faar betydning for hele resten af livet. Og forhaabentlig paa en positiv maade som jo i sidste ende ogsaa vil gavne dit liv med kaeresten in the long run.


Mine venner står selv overfor bachelorskrivning, så der er fuld forståelse. Min kæreste mener at jeg skal sige mit job op, så der kommer ikke til at være nogen modstand der.
Det er mig selv hele vejen igennem - det er mig der er problemet.

Det er potentielt fra mid-december til mid-marts, længere hvis jeg bliver sendt ud i andet praktik også.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Balance mellem arbejde og praktik

Indlægaf ajnaM » 8. dec 2017, 20:11

Kan du måske sige op fra dit studiejob, hvis det bliver for meget? Du ved det jo reelt ikke endnu, selvom det for mig muligvis lyder lidt voldsomt.


Jeg havde en overgang 37 timers obligatorisk undervisning på uni om ugen, 10 timers transport og 15 timers studiejob - og en baby, der lige var begyndt i vuggestue. Det troede jeg godt, jeg kunne, og det kunne jeg også, forstået på den måde at det jo sådan set gik. Men det havde nogle personlige konsekvenser og var ikke noget, jeg havde gjort igen.

Derfor må mit råd være, at du mærker ordentligt efter i forhold til, om det bliver for meget. Og barren behøver ikke ligge ved, om du kan. Man kan det meste, hvis man skal. Det betyder ikke, at man bør.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Balance mellem arbejde og praktik

Indlægaf ajnaM » 8. dec 2017, 20:12

I øvrigt ville jeg, hvis jeg skulle gøre det på den måde, du lægger op til, sætte forventningerne til bacheloren HELT ned.


Er det en almindelig bachelor + kandidat? I så fald ville jeg ikke have nogen kvaler ved at vælge den model. Det ville også være nemt at bortforklare en eventuel semidårlig karakter med, at du havde to praktikker, du prioriterede højere.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Balance mellem arbejde og praktik

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 8. dec 2017, 20:32

ajnaM skrev:I øvrigt ville jeg, hvis jeg skulle gøre det på den måde, du lægger op til, sætte forventningerne til bacheloren HELT ned.


Er det en almindelig bachelor + kandidat? I så fald ville jeg ikke have nogen kvaler ved at vælge den model. Det ville også være nemt at bortforklare en eventuel semidårlig karakter med, at du havde to praktikker, du prioriterede højere.


Jeg ved ikke helt hvad det svare til i Danmark, men det er en Bachelor of Science og jeg skal bruge min overall karakter på at komme ind på en (meget eftertragtet) master. Praktikkerne er direkte relateret til hvad jeg vil efter min bachelor/master og hvis jeg dumper bare én praktik, så bliver jeg ikke færdig til sommer.
0
Bumline
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26. nov 2017, 21:30
Kort karma: 1
Likede indlæg: 5

Re: Balance mellem arbejde og praktik

Indlægaf Bumline » 10. dec 2017, 14:56

Ud fra det du skriver havde jeg nok valgt at forsøge at få orlov fra arbejdet og hvis ikke dette var muligt, så opsige jobbet. Men det er mest fordi du skriver at uni er din 1. prioritet og jeg kan forstå at karakteren i dit bachelorprojekt og dine praktikker er ret væsentlige i den sammenhæng. Hvorimod det lyder til at du har en økonomisk "buffer" til at kunne klare dig økonomisk uden arbejdet gennem den her tid og at dine kvaler ved at droppe arbejdet mere handler om din kollega, manager og kæreste. Men selv din kæreste synes du bør opsige jobbet, så det lader til han er ret forstående overfor det. Og så tænker jeg også bare at jeg personligt ville fortryde hvis arbejdet endte med at gå udover bachelorkarakteren eller praktikkerne, hvis det fik den konsekvens at jeg ikke bestod studiet eller at jeg ikke kom ind på den master jeg gerne ville. Det med at arbejde og spare op til hus, kan man jo altid gøre efterfølgende igen - og det går sandsynligvis også meget lettere med at få sparet op, når man først har fået uddannelsen i hus og får en højere løn. Så ja, det er i hvertfald umiddelbart mine tanker om det.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Balance mellem arbejde og praktik

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 14. dec 2017, 15:54

Jeg har informeret min GM om perioden jeg ikke kan arbejde - og big surprise, det er et problem for dem.
Om jeg vil bruge mine feriedage? Well, har ikke nok. Hvad jeg vil have de skal gøre? Eeeeh, det ved jeg ikke, men jeg har fortalt dem fra starten af at der ville komme en praktikperiode omkring jul og efter, men at jeg ikke kunne garantere tiderne.

Det er et problem nu. Havde en 10 mins telefonsamtale med GM og en anden manager her til morgen. De vil nu kontakte HR og høre hvad der er af muligheder. Såååå, det ligner lidt at jeg snart står uden job.

Ikke at jeg er ked af det over det efter alt det lort der er foregået der. Så ligemeget hvad udkommet bliver, så er det egentlig ikke noget jeg er forfærdelig ked af det over.
0

Tilbage til "Job"