Opsagt uden begrundelse

uniden
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22. nov 2017, 15:30
Kort karma: 0

Opsagt uden begrundelse

Indlægaf uniden » 22. nov 2017, 15:35

Hej,

Efter at have været ansat i 7 måneder på min arbejdsplads, er jeg blevet opsagt og fritstillet i min opsigelsesperiode, som følger overenskomsten.

Der er ikke givet nogen begrundelse for min opsigelse, og derfor tænker jeg nu om det evt. vil give nogle problemer i forhold til min ansøgning om dagpenge.

Min skriftlige opsigelse siger bare at det er med beklagelse at min arbejdsgiver må meddele mig at jeg er opsagt, samt oplyser om at jeg får det opsigelsesvarsel som min overenskomst foreskriver, hvori jeg så er fritstillet.
Senest rettet af uniden 22. nov 2017, 16:02, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf Juki » 22. nov 2017, 15:45

Hvor lang er opsigelsesperioden? Er det i sidste del af den er det måske lidt mistænkeligt..

Jeg ville nok kontakte fagforeningen uanset :)
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf DenBruneMunk » 22. nov 2017, 15:51

Du får ikke dagpenge før endt fritstilling, altså efter min. 3 måneder som jeg antager her. Og når den skriftlige opsigelse ikke siger andet, så bør der jo intet være at frygte når du om 3 måneder får dagpenge.

Fritstilling er ikke negativt, det er noget virksomheder bruger til at sikre deres ejendom og fremtidig drift. Der er desværre de medarbejdere som tager opsigelser hårdt men nok ikke efter kun 7 måneder :)
Men igen, ikke noget negativt i sådan en skriftlig opsigelse.
0
uniden
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22. nov 2017, 15:30
Kort karma: 0

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf uniden » 22. nov 2017, 16:01

Min opsigelsesperiode er kun en uge, til en uges udgang, idet jeg har været ansat under fødevareoverenskomst.
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf musling » 22. nov 2017, 16:06

Da jeg blev opsagt fra mit forrige job forlangte fagforeningen en årsag på opsigelsen - og de var klar til at køre en sag, hvis ikke der kom en saglig grund. Så bed pænt om det og hvis ikke du bryder dig om det, er jeg sikker på, at din fagforening gerne vil gøre det for dig. Også uden, at du bliver stillet i dårligt lys - de har nogle teknikker ;-)
0
uniden
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22. nov 2017, 15:30
Kort karma: 0

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf uniden » 22. nov 2017, 16:11

Min arbejdsgiver og tillidsrepræsentant har oplyst mig at jeg ikke har krav på en begrundelse for opsigelsen, når jeg ikke har været ansat i længere tid, og jeg har heler ikke selv kunnet finde belæg for andet i min søgen rundt på nettet.

Hvis man er funktionær har man krav på en begrundelse efter 12 måneders ansættelse, og ellers har man krav på det efter 9 måneders ansættelse på en overenskomstdækket arbejdsplads.
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf Anlewi » 22. nov 2017, 16:17

Du bør kontakte din fagforening hurtigt, de har ekspertisen til at gennemskue om det er forløbet korrekt og hvad det betyder for dig fremadrettet
2
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf Planten » 22. nov 2017, 17:32

Er du medlem af den overenskomstforhandlende fagforening på området?
0
uniden
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22. nov 2017, 15:30
Kort karma: 0

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf uniden » 22. nov 2017, 17:50

Nej, jeg er ikke medlem af fagforeningen, jeg er udelukkende medlem af en a-kasse, som heller ikke har relation til fagområdet.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf DenBruneMunk » 22. nov 2017, 18:16

uniden skrev:Nej, jeg er ikke medlem af fagforeningen, jeg er udelukkende medlem af en a-kasse, som heller ikke har relation til fagområdet.

fyi,
Er man kun medlem af A-kassen i en fagforening, så er du ikke berettiget til de ydelser som en medlem af fagforeningen er. Når man vælger A-kasse, går man bare efter den fagforening som har det laveste admin. gebyr i forbindelse med a-kasse , mens man har arbejde, for du kan vist ikke skifte når du først er uden job.

Og nu indser jeg, at du vist har helt forstået det, og derfor er i en a-kasse, som IKKE er relateret til det fagområde ;) Sorry !!
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf ajnaM » 23. nov 2017, 07:15

DenBruneMunk skrev:
uniden skrev:Nej, jeg er ikke medlem af fagforeningen, jeg er udelukkende medlem af en a-kasse, som heller ikke har relation til fagområdet.

fyi,
Er man kun medlem af A-kassen i en fagforening, så er du ikke berettiget til de ydelser som en medlem af fagforeningen er. Når man vælger A-kasse, går man bare efter den fagforening som har det laveste admin. gebyr i forbindelse med a-kasse , mens man har arbejde, for du kan vist ikke skifte når du først er uden job.

Og nu indser jeg, at du vist har helt forstået det, og derfor er i en a-kasse, som IKKE er relateret til det fagområde ;) Sorry !!


Og bare lige for at tage den videre, så giver det for mange rigtig god mening at være medlem af en fagrelateret a-kasse. Bliver du ledig, har du rådgivning af mennesker, der kender din branche og forstår udfordringer og smutveje.

Det gjorde en kæmpe forskel for mig. Jeg kan slet ikke forestille mig at have stået et sted, hvor rådgivningen var generel - hvad skulle jeg dog have ud af det.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf Planten » 23. nov 2017, 07:42

uniden skrev:Nej, jeg er ikke medlem af fagforeningen, jeg er udelukkende medlem af en a-kasse, som heller ikke har relation til fagområdet.

Når du ikke er medlem af fagforeningen, så kan jeg ikke se, at der er så meget at gøre. Især hvis der står i din kontrakt, at du kan opsiges fra uge til uge. Fagforeningen hjælper kun dem, der er medlemmer. Ligesom et forsikringsselskab kun udbetaler erstatning til folk, der har tegnet forsikring hos dem.
2
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf Planten » 23. nov 2017, 07:43

ajnaM skrev:
DenBruneMunk skrev:
uniden skrev:Nej, jeg er ikke medlem af fagforeningen, jeg er udelukkende medlem af en a-kasse, som heller ikke har relation til fagområdet.

fyi,
Er man kun medlem af A-kassen i en fagforening, så er du ikke berettiget til de ydelser som en medlem af fagforeningen er. Når man vælger A-kasse, går man bare efter den fagforening som har det laveste admin. gebyr i forbindelse med a-kasse , mens man har arbejde, for du kan vist ikke skifte når du først er uden job.

Og nu indser jeg, at du vist har helt forstået det, og derfor er i en a-kasse, som IKKE er relateret til det fagområde ;) Sorry !!


Og bare lige for at tage den videre, så giver det for mange rigtig god mening at være medlem af en fagrelateret a-kasse. Bliver du ledig, har du rådgivning af mennesker, der kender din branche og forstår udfordringer og smutveje.

Det gjorde en kæmpe forskel for mig. Jeg kan slet ikke forestille mig at have stået et sted, hvor rådgivningen var generel - hvad skulle jeg dog have ud af det.

Fuldstændig enig i, at man er bedst stillet med rådgivning fra en fagrelevant a-kasse.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf Akehurst2 » 23. nov 2017, 08:45

Dikus skrev:
Planten skrev:
uniden skrev:Nej, jeg er ikke medlem af fagforeningen, jeg er udelukkende medlem af en a-kasse, som heller ikke har relation til fagområdet.

Når du ikke er medlem af fagforeningen, så kan jeg ikke se, at der er så meget at gøre. Især hvis der står i din kontrakt, at du kan opsiges fra uge til uge. Fagforeningen hjælper kun dem, der er medlemmer. Ligesom et forsikringsselskab kun udbetaler erstatning til folk, der har tegnet forsikring hos dem.



Hvis der er noget galt, kan man altså gøre præcis lige meget, om man er i fagforening eller ej. Det er ikke sådan, så ens rettigheder forsvinder, når man ikke er i fagforening


Det kræver bare, at man ved, hvad ens rettigheder er og er i stand til at gå ind i kampen med virksomheden - eller at man selv betaler for juridisk rådgivning.
1
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf Planten » 23. nov 2017, 08:47

Akehurst2 skrev:
Dikus skrev:
Planten skrev:
uniden skrev:Nej, jeg er ikke medlem af fagforeningen, jeg er udelukkende medlem af en a-kasse, som heller ikke har relation til fagområdet.

Når du ikke er medlem af fagforeningen, så kan jeg ikke se, at der er så meget at gøre. Især hvis der står i din kontrakt, at du kan opsiges fra uge til uge. Fagforeningen hjælper kun dem, der er medlemmer. Ligesom et forsikringsselskab kun udbetaler erstatning til folk, der har tegnet forsikring hos dem.



Hvis der er noget galt, kan man altså gøre præcis lige meget, om man er i fagforening eller ej. Det er ikke sådan, så ens rettigheder forsvinder, når man ikke er i fagforening


Det kræver bare, at man ved, hvad ens rettigheder er og er i stand til at gå ind i kampen med virksomheden - eller at man selv betaler for juridisk rådgivning.

Enig, og dikus, jeg mener, som skrevet, at man ikke kan få hjælp af sin fagforening. Og hvis man ikke selv kender reglerne, så er det svært at gøre noget.
0

Tilbage til "Job"