Opsagt uden begrundelse

Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf Rapfisk » 23. nov 2017, 09:28

Tag fat i din a-kasse og spørg dem. Hvis de beder om dokumentation for, at din ledighed ikke er selvforskyldt, kan du med det i hånden bede om en udtalelse fra din arbejdsgiver.

Hvis du selv har brug for det (for din sjælefreds skyld eller noget), synes jeg også godt, du kan bede om et møde med din arbejdsgiver, hvor du beder om en forklaring. Det er det mindste, man kan gøre som arbejdsgiver, der fyrer en medarbejder, der trods alt har været i virksomheden nogen tid. Det kan hjælpe dig fremadrettet også i forhold til jobsøgning, at du er bevidst om, hvad der gik galt, hvis du ikke allerede ved det.

Endeligt skal du se fritstillingen som et gode. Det kan være rart at komme på arbejde en gang eller to efter, men derefter er det for de fleste rarest at kunne se fremad.

Edit: Hvis du har skriftligt, at de ikke mener, de skal give dig en begrundelse, kan du muligvis bruge det over for A-kassen.
Senest rettet af Rapfisk 23. nov 2017, 22:34, rettet i alt 1 gang.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf LaScrooge » 23. nov 2017, 15:40

Problemet kan opstå hvis din A-kasse mener, at din opsigelse er selvforskyldt, for er den det, kan du komme i karantæne, - dvs. ikke modtage dagpenge i en periode. Derfor skal du snakke med din A-kasse om opsigelsen og sikre dig, at du er dækket som du skal og kan modtage dagpenge så snart din opsigelsesperiode udløber. Og så skal du huske at melde dig ledig på din første ledighedsdag (men det vejleder din A-kasse forhåbentlig om).
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Opsagt uden begrundelse

Indlægaf Zonta » 30. nov 2017, 11:27

Jeg blev opsagt for to måneder siden uden begrundelse og jeg fik fagforeningen ind over - lang historie kort, så sagde HK, at der skal være en årsag, netop så du ikke ender i karantæne i a-kassen for at være selvforskyldt ledig.
1
J, juli 2018.

Tilbage til "Job"