Løn - Hvad tjener du?

Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7366

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Neenah » 5. okt 2017, 18:46

Jeg er 28, lang videregående uddannelse, 1 års anciennitet - tjener 28.500 (plus 5000 i pension) + variabel bonus alt efter hvilke ekstra opgaver/censorater jeg påtager mig. Sidste år fik jeg vel en 35.000 ekstra fordelt hen over året.
0
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf ajnaM » 5. okt 2017, 19:31

kartoffelpizza skrev:
Chachacha skrev:TS, jeg tror altså det er meget vigtigt at huske, at denne tråd aldrig bliver repræsentativ. Folk, der er tilfredse med deres løn har måske mere lyst til at dele den her, og desuden ved du ikke hvor gamle de er (som 45-årig med mange års erfaring tjener man ofte mere end en grønnere 28-årig), og du kender heller ikke branchen (IT jobs giver typisk end bedre løn end PR-jobs men er for nogen måske også lidt kedeligere). Derudover kommer arbejdstid. Min veninde er i advokatbranchen og lægger 70+ timer ugentligt, så selvom hendes månedsløn er høj, er timelønnen ikke nødvendigvis ligeså god.

Når du bare ser lønnen alene kan du ikke sammenligne dig selv med den. Der er SÅ mange faktorer heri, som ikke ses ved et tal alene.

Enig. Fx ser min løn ikke ekstremt høj ud. Men for en på 25 og med 4000 i pension, sindssygt gode barselsvilkår, gode sygevilkår og ekstra betaling for hvert eneste minut over 37 timer er det RET ok. Plus jeg stiger med tiden.



Enig.

Jeg er med i et netværk af kvinder, der er nogenlunde samme sted som mig selv - også nyuddannede og inden for samme branche. Vi havde tema om løn, lønforhandlinger osv. sidste gang og gik i detaljerne med vores løn. Virkelig spændende. Blandt andet gik det op for mig, at en bekendt, hvis løn jeg har været ret misundelig på, og som arbejder inden for samme felt som mig, i virkeligheden ikke tjente ret meget mere end mig, fordi hun ikke havde pension - og i øvrigt havde markant dårligere vilkår.

Man kan ikke bruge selve lønnen til ret meget. Ikke når man sammenligner med nogen i samme båd, og slet ikke når du sammenligner med tilfældige mennesker på en debat. :)
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 377
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 468

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Ubiquitous » 5. okt 2017, 20:14

Jeg synes tråde som denne er sjove nok at læse, fordi løn er så stort et tabu at tale om, men diverse anekdoter siger naturligvis ikke noget omkring indtjening generelt. Personligt er jeg mere fokuseret på at kunne lide mit arbejde frem for lønnen. Løn er kun vigtig hvis den er i underkanten. Efter et vist punkt betyder det ikke rigtigt noget, er mit indtryk, udover et eller andet arbitrært sammenligningsgrundlag, der ingenting siger om hvor lykkelig man i øvrigt er i sit liv.

Anyway, jeg bor ikke i Danmark, men tjener omkring 67k netto, hvis man omregner.
2
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Orchidea » 5. okt 2017, 20:49

Ubiquitous skrev:Jeg synes tråde som denne er sjove nok at læse, fordi løn er så stort et tabu at tale om, men diverse anekdoter siger naturligvis ikke noget omkring indtjening generelt. Personligt er jeg mere fokuseret på at kunne lide mit arbejde frem for lønnen. Løn er kun vigtig hvis den er i underkanten. Efter et vist punkt betyder det ikke rigtigt noget, er mit indtryk, udover et eller andet arbitrært sammenligningsgrundlag, der ingenting siger om hvor lykkelig man i øvrigt er i sit liv.

Anyway, jeg bor ikke i Danmark, men tjener omkring 67k netto, hvis man omregner.


Til det markerede: Sådan har jeg det også. Jeg tjente markant mere i mit tidligere job i det private, men jeg var ikke glad og jeg følte ikke at jeg udrettede noget af betydning.

I dag, som sygeplejerske i det offentlige, med hæslige arbejdstider og et arbejdspres der nærmest er umenneskeligt, er jeg tæt på at være lykkelig. Jeg knus elsker mit arbejde, der giver rigtig meget mening for mig. Lønnen, tja - den tænker jeg faktisk ikke så meget over.
3
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf ajnaM » 5. okt 2017, 21:51

Ubiquitous skrev:Jeg synes tråde som denne er sjove nok at læse, fordi løn er så stort et tabu at tale om, men diverse anekdoter siger naturligvis ikke noget omkring indtjening generelt. Personligt er jeg mere fokuseret på at kunne lide mit arbejde frem for lønnen. Løn er kun vigtig hvis den er i underkanten. Efter et vist punkt betyder det ikke rigtigt noget, er mit indtryk, udover et eller andet arbitrært sammenligningsgrundlag, der ingenting siger om hvor lykkelig man i øvrigt er i sit liv.

Anyway, jeg bor ikke i Danmark, men tjener omkring 67k netto, hvis man omregner.


Meget enig.

I øvrigt oplever jeg faktisk ikke, at løn er et tabu i min omgangskreds. Og i visse segmenter (*host, advokaterne, host*) er det nærmest kammet over, så der bliver talt til kvalmegrænsen om løn.

Det er egentlig meget interessant, om der er ved at ske et skift, hvor yngre generationer er mere åbne. Eller om det er branche- eller lønafhængigt, hvorvidt man er mere tilbøjelig til at tale om sin løn.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Artem » 5. okt 2017, 22:21

ajnaM skrev:Det er egentlig meget interessant, om der er ved at ske et skift, hvor yngre generationer er mere åbne. Eller om det er branche- eller lønafhængigt, hvorvidt man er mere tilbøjelig til at tale om sin løn.

Tror mest det handler om arbejdspladsen. Nu har jeg selv haft brugt en helt del år i Forsvaret først som militær, og siden som civil i forsvarets bygningstjeneste. Der oplevede jeg meget stor åbenhed om løn, og hvor det generelt fungererede sådan at samme jobfunktion, uddannelse, og rang gav den samme løn for det samme arbejde.
Siden har jeg arbejdet i det private inden for byggeri, og der var meget hemmelighedskrammeri for os funktionærer, hvor det var sådan noget med at man bare havde en fornemmelse af hvor de andre lagde, og hvor chefen en gang kom til at røbe at den gamle beregner betalte topskat.
Siden er jeg endt i det kommunale, og troede faktisk at det mere ville ligne forsvaret med samme løn for det samme arbejde, og at der er ville være åbenhed om løn. Men nej det er der slet ikke, og her inden sommerferie havde vi et møde med fagforeningen op til de kommende lønforhandlinger, hvor jeg prøvede at ligge op til at vi skulle tale om hvad vi hver i sær fik i løn. Hvor jeg nævnte at jeg netop ikke vidste hvor de andre lagde? Men det var der ikke nogle af de andre der ville følge op på.
Det eneste jeg ved med sikkerhed er at jeg får mindre i løn end mine kollegaer, for i forbindelse med min ansættelse i foråret ville han ikke give mig mere i løn da jeg så kom op fik det samme som de andre der havde været der i flere år. Hvilket jeg tolker som jeg nok får 1-2000 kr mindre end den kollega som får mindst.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 377
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 468

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 08:10

ajnaM skrev:Meget enig.

I øvrigt oplever jeg faktisk ikke, at løn er et tabu i min omgangskreds. Og i visse segmenter (*host, advokaterne, host*) er det nærmest kammet over, så der bliver talt til kvalmegrænsen om løn.

Det er egentlig meget interessant, om der er ved at ske et skift, hvor yngre generationer er mere åbne. Eller om det er branche- eller lønafhængigt, hvorvidt man er mere tilbøjelig til at tale om sin løn.


Blandt kolleger har jeg det fint med at være åben omkring løn. Blandt kolleger på arbejdspladsen er jeg mindre åben, fordi det potentielt er en kilde til utilfredshed og fordi jeg selv er tilfreds. Blandt folk generelt holder jeg min løn for mig selv, fordi jeg har oplevet at folk reagerede uhensigtsmæssigt. Hvis det er af ren nysgerrighed, så er det fint nok, men det er ikke altid det eneste motiv.
0
Dynen
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. aug 2015, 05:36
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Dynen » 6. okt 2017, 08:21

Jeg får omkring 20k i grundløn og med tillæg bliver det omkring 22k + pension. Arbejder deltid som pædagog.
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Chachacha » 6. okt 2017, 13:29

Mine veninder og jeg med samme baggrund er MEGET åbne om løn og vilkår overfor hinanden. Må den måde presser vi hinanden på en god måde ifbm lønforhandlinger, støtter hinanden i hvad man fortjener, hjælper hinanden ved jobskifte og forventninger. Det er jeg mega glad for.

På arbejdet er der nul gennemsigtighed og vi snakker kun løn i generelle vendinger. Jeg ved ikke om jeg har lyst til at åbne ballet :gruble:
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5235

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf girl_beat » 6. okt 2017, 13:53

Chachacha skrev:Mine veninder og jeg med samme baggrund er MEGET åbne om løn og vilkår overfor hinanden. Må den måde presser vi hinanden på en god måde ifbm lønforhandlinger, støtter hinanden i hvad man fortjener, hjælper hinanden ved jobskifte og forventninger. Det er jeg mega glad for.

På arbejdet er der nul gennemsigtighed og vi snakker kun løn i generelle vendinger. Jeg ved ikke om jeg har lyst til at åbne ballet :gruble:

Har du nævnt herinde, hvad du tjener? :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf DenBruneMunk » 6. okt 2017, 14:04

Chachacha skrev:Mine veninder og jeg med samme baggrund er MEGET åbne om løn og vilkår overfor hinanden. Må den måde presser vi hinanden på en god måde ifbm lønforhandlinger, støtter hinanden i hvad man fortjener, hjælper hinanden ved jobskifte og forventninger. Det er jeg mega glad for.

På arbejdet er der nul gennemsigtighed og vi snakker kun løn i generelle vendinger. Jeg ved ikke om jeg har lyst til at åbne ballet :gruble:

Jeg tror ikke det kan blive mere generelt, når ALIAS nedgørende benævnelse af anden debattør fjernet af moderator, siger at man får 55.000 og bonus og lidt ekstra og har fri bil og en vagtordning?

Hvad siger det, udover være en tekst på forum, du intet forhold har til?
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Chachacha » 6. okt 2017, 14:51

girl_beat skrev:Har du nævnt herinde, hvad du tjener? :)

Nej, det tror jeg ikke.


DenBruneMunk skrev:
Chachacha skrev:Mine veninder og jeg med samme baggrund er MEGET åbne om løn og vilkår overfor hinanden. Må den måde presser vi hinanden på en god måde ifbm lønforhandlinger, støtter hinanden i hvad man fortjener, hjælper hinanden ved jobskifte og forventninger. Det er jeg mega glad for.

På arbejdet er der nul gennemsigtighed og vi snakker kun løn i generelle vendinger. Jeg ved ikke om jeg har lyst til at åbne ballet :gruble:

Jeg tror ikke det kan blive mere generelt, når ALIAS nedgørende benævnelse af anden debattør fjernet af moderator, siger at man får 55.000 og bonus og lidt ekstra og har fri bil og en vagtordning?

Hvad siger det, udover være en tekst på forum, du intet forhold har til?

Jeg ved ikke om min hjerne bare er gået på weekend, men jeg forstår ikke dit svar overhovedet? :D
8
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf fisken80 » 6. okt 2017, 17:56

Artem skrev:
ajnaM skrev:Det er egentlig meget interessant, om der er ved at ske et skift, hvor yngre generationer er mere åbne. Eller om det er branche- eller lønafhængigt, hvorvidt man er mere tilbøjelig til at tale om sin løn.

Tror mest det handler om arbejdspladsen. Nu har jeg selv haft brugt en helt del år i Forsvaret først som militær, og siden som civil i forsvarets bygningstjeneste. Der oplevede jeg meget stor åbenhed om løn, og hvor det generelt fungererede sådan at samme jobfunktion, uddannelse, og rang gav den samme løn for det samme arbejde.
Siden har jeg arbejdet i det private inden for byggeri, og der var meget hemmelighedskrammeri for os funktionærer, hvor det var sådan noget med at man bare havde en fornemmelse af hvor de andre lagde, og hvor chefen en gang kom til at røbe at den gamle beregner betalte topskat.
Siden er jeg endt i det kommunale, og troede faktisk at det mere ville ligne forsvaret med samme løn for det samme arbejde, og at der er ville være åbenhed om løn. Men nej det er der slet ikke, og her inden sommerferie havde vi et møde med fagforeningen op til de kommende lønforhandlinger, hvor jeg prøvede at ligge op til at vi skulle tale om hvad vi hver i sær fik i løn. Hvor jeg nævnte at jeg netop ikke vidste hvor de andre lagde? Men det var der ikke nogle af de andre der ville følge op på.
Det eneste jeg ved med sikkerhed er at jeg får mindre i løn end mine kollegaer, for i forbindelse med min ansættelse i foråret ville han ikke give mig mere i løn da jeg så kom op fik det samme som de andre der havde været der i flere år. Hvilket jeg tolker som jeg nok får 1-2000 kr mindre end den kollega som får mindst.


Jeg oplever lidt af det samme. Men jeg forsøger at gå imod strømmen og taler fuldkommen åbent om, hvad jeg får i løn og hvad jeg har af tillæg.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Chachacha » 6. okt 2017, 18:28

DenBruneMunk skrev:
Chachacha skrev:
DenBruneMunk skrev:Jeg tror ikke det kan blive mere generelt, når ALIAS nedgørende benævnelse af anden debattør fjernet af moderator, siger at man får 55.000 og bonus og lidt ekstra og har fri bil og en vagtordning?

Hvad siger det, udover være en tekst på forum, du intet forhold har til?

Jeg ved ikke om min hjerne bare er gået på weekend, men jeg forstår ikke dit svar overhovedet? :D

og selv om du skrev du fik 89.000, så forstod ingen hvorfor alligevel :)

:forvirret:
Jeg tror ikke du skal køre bil i dag :lol:
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf DenBruneMunk » 6. okt 2017, 18:51

Chachacha skrev:
DenBruneMunk skrev:
Chachacha skrev:
DenBruneMunk skrev:Jeg tror ikke det kan blive mere generelt, når ALIAS nedgørende benævnelse af anden debattør fjernet af moderator, siger at man får 55.000 og bonus og lidt ekstra og har fri bil og en vagtordning?

Hvad siger det, udover være en tekst på forum, du intet forhold har til?

Jeg ved ikke om min hjerne bare er gået på weekend, men jeg forstår ikke dit svar overhovedet? :D

og selv om du skrev du fik 89.000, så forstod ingen hvorfor alligevel :)

:forvirret:
Jeg tror ikke du skal køre bil i dag :lol:

Dagen er ung men ditto. Det kan godt være du taler med dine veninder om løn men det kan ikke være andet end småpenge, for du viser ikke særligt interesse for emnet, og har endnu ikke fattet folk spørger din om din løn, og så skriver du en masse ævl om ingenting og i den sidste ende betyder det intet hvad du skriver. Så spørgsmålet du efterlader? Hvorfor? Skrive en masse bøvl, og så undgå at skrive et beløb i denne tråd som vist er mere eller mindre mere sikker end din veninde er.

nedgørende benævnelse af anden debattør fjernet af moderator skrev:Mine veninder og jeg med samme baggrund er MEGET åbne om løn og vilkår overfor hinanden.
1

Tilbage til "Job"