Hurtig hjælp, ansøgning

Hvilken betydning lægger I i sætningen "kan du fremvise en straffeattest?"

1) Ja = jeg har en ren attest eller Nej = jeg har været straffet.
20
100%
2) Ja = jeg har en attest med straf på eller Nej = jeg har ikke været straffet.
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 20
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Hurtig hjælp, ansøgning

Indlægaf Akehurst2 » 30. aug 2017, 11:36

Bimmerdyret skrev:
Akehurst2 skrev:
Bimmerdyret skrev:At du kan fremvise en straffeattest betyder at den pågældende arbejdsplads iflg dig kan hent en straffeattest på dig, der er O
Det er altid arbejdspladsen, der indhenter straffeattest - ikke ansøgeren.


Jeg har da flere gange selv hentet en straffeattest og afleveret den. Det var på statslige arbejdspladser.


Ok, statslige arbejdspladser plejer normalt at indhente selv (naturligvis med ansøgers accept) fordi de ønsker mere info end "den private straffeattest" :)


I de tilfælde, hvor jeg har skullet sikkerhedsgodkendes har jeg givet tilladelse til dette, men hvor det bare har handlet om straffeattest har jeg selv hentet den.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hurtig hjælp, ansøgning

Indlægaf Bimmerdyret » 30. aug 2017, 11:40

Atomic Blonde skrev:
Bimmerdyret skrev:At du kan fremvise en straffeattest betyder at den pågældende arbejdsplads iflg dig kan hent en straffeattest på dig, der er O
Det er altid arbejdspladsen, der indhenter straffeattest - ikke ansøgeren.
En privat virksomhed kan ikke indhente en straffeattest. Den skal du selv fremskaffe.
En offentlig, kan selv rekvirere den efter dit tilsagn.



Nu ved jeg så ikke lige om TS søger privat stilling eller ej, ej heller ved jeg hvilken konkret straffeattest der er bedt om.

Jeg kan så fortælle, at en privat virksomhed sagtens kan indhente en straffeattest (naturligvis ligesom med statslige arbejdspladser med ansøgers accept).
For offentlige virksomheder er nogle indhentninger det man kalder "offentlige straffeattester"

I forhold til børneattester, er der nogle helt særlige regler (og undtagelser) hvor hverken privatperson eller arbejdsplads kan indhente børneattest hvis vedkommende ikke er i fysisk kontakt med børn.
Den kan dog fagligt undgås.
0
Brugeravatar
Atomic Blonde
Indlæg: 139
Tilmeldt: 30. jul 2017, 10:16
Kort karma: 14
Likede indlæg: 219

Re: Hurtig hjælp, ansøgning

Indlægaf Atomic Blonde » 30. aug 2017, 11:57

Bimmerdyret skrev:
Atomic Blonde skrev:
Bimmerdyret skrev:At du kan fremvise en straffeattest betyder at den pågældende arbejdsplads iflg dig kan hent en straffeattest på dig, der er O
Det er altid arbejdspladsen, der indhenter straffeattest - ikke ansøgeren.
En privat virksomhed kan ikke indhente en straffeattest. Den skal du selv fremskaffe.
En offentlig, kan selv rekvirere den efter dit tilsagn.



Nu ved jeg så ikke lige om TS søger privat stilling eller ej, ej heller ved jeg hvilken konkret straffeattest der er bedt om.

Jeg kan så fortælle, at en privat virksomhed sagtens kan indhente en straffeattest (naturligvis ligesom med statslige arbejdspladser med ansøgers accept).
For offentlige virksomheder er nogle indhentninger det man kalder "offentlige straffeattester"

I forhold til børneattester, er der nogle helt særlige regler (og undtagelser) hvor hverken privatperson eller arbejdsplads kan indhente børneattest hvis vedkommende ikke er i fysisk kontakt med børn.
Den kan dog fagligt undgås.
Det må så være indført efter de er blevet digitale. Jeg bestiller en del her hvor jeg arbejder (Staten)
0
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hurtig hjælp, ansøgning

Indlægaf Bimmerdyret » 30. aug 2017, 12:02

Atomic Blonde skrev:
Bimmerdyret skrev:
Atomic Blonde skrev:
Bimmerdyret skrev:At du kan fremvise en straffeattest betyder at den pågældende arbejdsplads iflg dig kan hent en straffeattest på dig, der er O
Det er altid arbejdspladsen, der indhenter straffeattest - ikke ansøgeren.
En privat virksomhed kan ikke indhente en straffeattest. Den skal du selv fremskaffe.
En offentlig, kan selv rekvirere den efter dit tilsagn.



Nu ved jeg så ikke lige om TS søger privat stilling eller ej, ej heller ved jeg hvilken konkret straffeattest der er bedt om.

Jeg kan så fortælle, at en privat virksomhed sagtens kan indhente en straffeattest (naturligvis ligesom med statslige arbejdspladser med ansøgers accept).
For offentlige virksomheder er nogle indhentninger det man kalder "offentlige straffeattester"

I forhold til børneattester, er der nogle helt særlige regler (og undtagelser) hvor hverken privatperson eller arbejdsplads kan indhente børneattest hvis vedkommende ikke er i fysisk kontakt med børn.
Den kan dog fagligt undgås.

Det må så være indført efter de er blevet digitale. Jeg bestiller en del her hvor jeg arbejder (Staten)


Men det kan du så også kun gøre, hvis ansøger har givet tilladelse til det - ved fx. oplysning i ansøgning.
Fx. kræver nogle straffeattester og sikkerhedsgodkendelser en del oplysninger, som ansøger ikke opgiver i sin ansøgning (hvilket ikke kan kræves ved ansøgning i forhold til persondataloven)
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hurtig hjælp, ansøgning

Indlægaf Sophies-mor » 30. aug 2017, 12:40

dgd2007 skrev:Men det er ikke to forskellige spørgsmål på ansøgningen? :gruble:

Nej. Kun startspørgsmålet, hvor man kan svare ja eller nej.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hurtig hjælp, ansøgning

Indlægaf dgd2007 » 30. aug 2017, 13:09

Sophies-mor skrev:
dgd2007 skrev:Men det er ikke to forskellige spørgsmål på ansøgningen? :gruble:

Nej. Kun startspørgsmålet, hvor man kan svare ja eller nej.

Nå, ok. Så har jeg nok misforstået dit oplæg også.
Så ville jeg gå ud fra, at "Ja" betyder, at du er ren. :)
Men jeg er stadig enig i, at det er klumpet formuleret.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hurtig hjælp, ansøgning

Indlægaf Sophies-mor » 30. aug 2017, 14:37

Så fik jeg svar :)
Det var - naturligvis - mulighed 1, der var den rigtige.
Han var helt enig i, at det var en ret klumpet formulering, så han var glad for, at jeg havde ringet.
Tak for jeres input.
3
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Job"