Jobsamtaler - aflyse eller?

Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Jobsamtaler - aflyse eller?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 15. aug 2017, 10:44

Hej Alle.

Jeg har været ualmindelig heldig i min jobjagt. Har pretty much været ledig i en weekend før jeg fik tilbudt et job og derudover har to mere i baghånden. Det har dog også sat mig i en lidt træls situation, for jeg er blevet ret usikker på hvad jeg kan/skal/bør gøre.

Jeg har fået tilbudt et job med cirka opstart d. 28 August - det er dog afhængigt af baggrundtjek og lign. Jeg regner ikke med at der bliver nogle problemer med mit baggrundstjek, hverken kriminelt, finansielt eller med min job historie, men jeg har kun boet i landet i 2 år hvilket har givet nogle begrænsninger i forhold til hvad de vil tjekke.
Når man læser på internettet er der desuden rigtig mange hvor ansættelsesprocessen her trækker ud over måneder, på trods af alle baggrundstjek egentlig er ok. Jeg har udfyldt og afsendt papirerne til mit baggrundstjek, men venter på at modtage min ansættelseskontrakt.

Jeg troede oprindeligt ikke at jeg ville få tilbudt det første job, så jeg ansøgte om en anden stilling også. Langt hen ad vejen har dette været min foretrukne stilling, i det jeg har virkelig stor respekt for firmaet og måske er lidt en fangirl. Jeg har haft et facetime interview og skal egentlig til personligt interview i morgen.

Som sagt var job nr. 2 langt hen af vejen min foretrukne mulighed - de er tættere på, har mere respekt for firmaet (eller, drømmer om deres produkter!) og de foretrækker studerende, hvilket er kæmpe plus for mig som er på sidste år.
Dog har jeg regnet på det og med Job 1 vil jeg have omkring 2000 kr. når alt er betalt (inkl opsparing) både før og efter prøveperioden. Her har jeg ikke medregnet evt. bonus, overarbejde eller muligheden for at tage en vagt eller to på mit nuværende arbejde (hvis vagtplanen tillader det). På Job 2 vil jeg have omkring 70 kr. i overskud - der er stadig mulighed for overarbejde, men det er mere begrænset og jeg vil være afskåret fra at tage ekstra vagter hos mit nuværende arbejde pga. arbejdstiderne.

Jeg er efter at have set budgettet klart rykket mere mod Job 1, specielt fordi kæresten og jeg gerne vil købe hus næste år, og det er lidt nemmere med indtægten herfra. Det skaber dog lidt mit dilemma, da jeg ikke helt ved hvordan jeg skal forholde mig.
Det agency der står for Job 2 har nemlig været efter firmaet for at give mig et svar, fordi jeg sagde at jeg havde modtaget et tilbud, men foretrak dem.

Skal jeg tage til interview i morgen hos Job 2, velvidende at jeg hellere vil arbejde hos Job 1 - bare for at have det som back-up hvis der sker noget, eller skal jeg kontakte firmaet og være ærlig, sige at jeg har regnet på det og vil egentlig helst være hos Job 1, så ingen grund til at have mig inde til interview?

Jeg er virkelig splittet, for føler lidt at jeg har leget med Job 2 og ikke gjort mit hjemmearbejde ordentligt før jeg lagde pres på for at få svar. Det har jeg det rigtig skidt med - men vil jo heller ikke sige nej tak og så ende med at stå uden job eller først komme i gang i December ...
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Jobsamtaler - aflyse eller?

Indlægaf Pølsemix » 15. aug 2017, 11:09

Måske går jeg med livrem og seler, men indtil jeg havde en underskrevet ansættelseskontrakt ville jeg blive ved med at søge som om at jeg stadig var ledig og dermed også gå til samtalen omkring job 2.
Jeg synes i hvert fald du skal pakke den dårlige samvittighed væk, både arbejdstagere og -givere vælger til og fra hele tiden ifm. samtaler.
14
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Jobsamtaler - aflyse eller?

Indlægaf Spjaerten » 15. aug 2017, 11:12

Enig med Pølsemix
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Atomic Blonde
Indlæg: 139
Tilmeldt: 30. jul 2017, 10:16
Kort karma: 14
Likede indlæg: 219

Re: Jobsamtaler - aflyse eller?

Indlægaf Atomic Blonde » 15. aug 2017, 11:22

Jeps! Enig.
Det er dit liv. Virksomhederne skal nok overleve.
0
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Jobsamtaler - aflyse eller?

Indlægaf Stars » 15. aug 2017, 11:44

Jeg ville nok fokusere mere på jobindhold og respekt for firmaet i mit valg - og det 2000 kr. om måneden hjælper ikke meget, hvis ansættelsen bliver forsinket i månedsvis.

Jeg ville gå til jobsamtale med åbent sind, og lytte mere til min mavefornemmelse end økonomien. Ja, den er strammere ved det fede job, men den løber jo rundt. Er det et job, du forventer at beholde, når du er færdiguddannet om et år, eller skal du ud og søge igen til den tid?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Jobsamtaler - aflyse eller?

Indlægaf DenBruneMunk » 15. aug 2017, 11:45

TakeAChanceOnMe skrev: På Job 2 vil jeg have omkring 70 kr. i overskud - der er stadig mulighed for overarbejde, men det er mere begrænset og jeg vil være afskåret fra at tage ekstra vagter hos mit nuværende arbejde pga. arbejdstiderne.

Jeg er efter at have set budgettet klart rykket mere mod Job 1, specielt fordi kæresten og jeg gerne vil købe hus næste år, og det er lidt nemmere med indtægten herfra.

Mon ikke job 2 er udelukket, hvis du vil spare lidt op, med 70kr efter alt er dækket, så har du ingen plads til en buffer, og selvom der spares lidt op, så er det sikkert ikke nok, og 70kr? hvad er det lige idag? Jeg tror jeg købte grillmad for en uge side for det dobbelte :)

Så Job1 er bare lidt tættere på noget du kan økonomisk forsvarlig med, og ikke skal bruge kærestens budget 100%.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Jobsamtaler - aflyse eller?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 15. aug 2017, 12:13

Tusind tak for alle jeres inputs!

Jeg har nu bekræftet med Job 2 at jeg kommer til samtale i morgen, simpelthen fordi jeg ikke tør risikere at stå uden job overhovedet. Jeg er så heldig at jeg har arbejde til ganske fin løn hver gang det lokale fodboldhold spiller hjemme, men tør simpelthen ikke hænge min økonomi på at de beslutter sig for at spille godt i år ..
Den hovedansvarlige for min afdeling har sagt at jeg er den første han tænker på hvis der åbner sig en rolle indenfor staffing, men det er også bare en chance at tage.

Det er ikke noget jeg har tænkt mig at beholde i flere år, dog har jeg tænkt at jeg gerne vil have en Masters også, da den øger chancen for arbejde indenfor mit felt. Så minimum to års tid i hvert fald. Skulle det ske at jeg ændrer mening om hvad jeg vil med mit liv, så er der ingen mulighed for avancement i job 2, men derimod rigeligt i job 1.

Jeg tager dog til samtalen i morgen og har også peget en veninde i deres retning (de søger to til samme rolle), og så må jeg se hvilken retning det går. Jeg kan jo også risikere at de ødelægger min stime med altid at få jobbet efter et interview her i England ;) I hvert fald har jeg sagt ja nu og samtidig sørget for min del mht Job 1, så står i en ganske god position lige pt :)
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Jobsamtaler - aflyse eller?

Indlægaf LaMariposa » 16. aug 2017, 10:53

Synes du har gjort det helt rigtige.

Jeg var i en lignende situation for nogle år siden, bortset fra, at jeg havde en fornemmelse af, at jeg helst ville have job to (som jeg blev indkaldt til samtale efter at jeg havde takket ja til job et). Var til samtale på job to, og stik imod min forventning, så kom jeg faktisk frem til, at jeg helst ville holde fast i job nummer et. Det gav ro i forhold til, at jeg var landet det rigtige sted :)
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Jobsamtaler - aflyse eller?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 16. aug 2017, 12:28

Jeg er lige kommet hjem fra samtalen. Det var meningen at den skulle vare omkring 20-30 min., men endte med at være der lidt over en time og mødte efterfølgende general manager.

Jeg var ærlig fra start af og fortalte at de havde været min første prioritet, men jeg havde modtaget et andet tilbud og økonomisk set var det en langt bedre mulighed for mig. Jeg spurgte ind til muligheden for ekstra timer/overtime og stikimod det recruitment agency'et sagde til mig, sagde hun at der ALTID var mulighed for at tage ekstra timer og hun f.eks. havde taget 50 timer ekstra den foregående måned. Hun sagde til mig at hvis jeg gik til en overordnet og sagde at jeg ønskede ekstra timer, så skulle de nok finde nogle til mig selvom der ikke decideret var overtime.

Jeg spurgte også ind til videre avancement og nævnte at i stort set alle internet reviews var det en kæmpe mangel, men her fortalte hun også at det var en mulighed og ifb at de rykker til større sted om 1-1.5 års tid, så bliver de også det største indenfor deres felt i hele UK - så rig mulighed for at rykke op ad rangstien eller prøve noget nyt.

Jeg gik faktisk derfra med en rigtig god fornemmelse i maven og hvis de tilbyder mig jobbet, så tager jeg det. Jeg har været ærlig omkring min IBS, hvorfor jeg forlod mit andet job (arbejdsmiljø og sagt at det vil jeg simpelthen ikke byde migselv igen) og mine position ifb job. Jeg følte mig virkelig godt tilpas der og nåede faktisk at tænkte at hvis ikke jeg kunne klare det indenfor mit felt, så ville jeg godt kunne overveje at falde tilbage på min HHX og skabe en karriere hos dem.

Edit: Mens jeg skrev dette (5 min. efter at være kommet hjem fra samtalen!) blev jeg ringet op af agency'et som havde snakket med virksomheden ang. feedback om mit interview. Hun startede med at sige at de havde begge sagt at det var gået helt exceptionelt og de gerne ville tilbyde mig rollen!!! :banan:
Jeg har sagt ja tak og kan slet ikke vente til jeg kan starte der - nu venter jeg på hende der lavede mit interview ringer til mig og aftaler de sidste detaljer, så skal jeg ind og ordne papirarbejde og så er der nyt job til mig!!
15
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Jobsamtaler - aflyse eller?

Indlægaf Daphne » 16. aug 2017, 13:25

Stort tillykke! :blomst:
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Jobsamtaler - aflyse eller?

Indlægaf Rapfisk » 16. aug 2017, 14:06

Nej, hvor fedt. Stort tillykke! :banan:
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Jobsamtaler - aflyse eller?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 16. aug 2017, 14:15

Tusind tak!

Jeg er simpelthen SÅ glad og kan slet ikke få armene ned. Det andet firma ringede til mig for at bekræfte min startdato i dag og det føltes faktisk rigtig rart at sige tak, men nej tak. Jeg har åbenbart en exceptionelt ren fortid for de sagde at normalt var baggrundstjekkene ikke så hurtigt færdige :P

Men nu ser jeg i hvert fald frem til at få de sidste detaljer på plads og starte på mit nye arbejde! :lun:

Nu har hende jeg har været til samtale også lige ringet (efter hun har fri endda! :nerve: ) - de vil gerne at jeg kommer ind og ordner papirarbejde i morgen, så jeg kan starte i næste uge. Hun sagde at de havde ringet til agency'et lige efter jeg var smuttet og hun følte at jeg ville passe så godt ind i deres team, jeg havde super erfaring for jobbet og hun havde det rigtig dårligt med at jeg havde skullet arbejde i et sådan arbejdsmiljø som jeg gjorde.
Det er jeg slet ikke i tvivl om at jeg IKKE kommer til det her sted, det hele virker bare så godt og velorganiseret. Jeg er ærlig talt lykkelig og det har helt sikkert været det rette valg at tage derind til samtale og efterfølgende sige ja tak til jobbet :lun:
5

Tilbage til "Job"