Løn som fortjent

Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Løn som fortjent

Indlægaf Tux » 7. maj 2017, 15:07

I forbindelse med FOAs kampagne for højere løn til bla. SOSU'er (www.retfærdigløn.dk) har der bedt Joakim B Olsen om at give er bud på hvad en SOSU egentlig tjener. Til det svarer han så omkring 30.000 hvilket ekstrabladet selvfølgelig synes er virkelig morsomt:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ ... er/6646231


Man kan selvfølgelig mene hvad man vil om det er dumt af JBO at komme med sådan et gæt, og at en SOSU burde få en bedre løn - men når alt kommer til alt er det så samfundets opgave at betale mere end ''markedsprisen'' for arbejdskraft?
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Løn som fortjent

Indlægaf Tobywan » 7. maj 2017, 16:19

De 24.600 er i øvrigt før pension,hvilket gør at beløbet på ingen måde kan sammenlignes, eller giver mening at nævne. Den reelle løn er noget højere, da pension selvfølgelig indgår i enhver sammenligning af løn. En lav eller ingen arbejdersgiver betalt pension, betyder jo blot at man skal indbetale endnu mere af grundlønnen selv.

Umiddelbart synes jeg det lyder til at være en fair og god løn for et arbejder der kræver minimal uddannelse.
4
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Løn som fortjent

Indlægaf Tux » 7. maj 2017, 16:41

Ekstrovert skrev:Det er jo ikke en reel markedspris på erhverv der stort set kun kan få job i det offentlige, så kan det offentlige jo I store træk sætte lønnen selv for der kommer ingen fra det private og tager arbejdskraften. At kvaliteten på dem der tager jobbet ofte falder er en anden sag.

Der findes nu altså også private tilbud, der ansætter samme faggrupper som der offentlige. Et andet aspekt er, at hvis lønnen er for lav vælger folk jo noget andet at uddanne sig til i første omgang, eller skifter fag senere i livet. Så der sker jo en tilpasning hen af vejen - selv om den er langsommere end for andre faggrupper..
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Løn som fortjent

Indlægaf Tux » 7. maj 2017, 16:55

Ekstrovert skrev:
Tux skrev:
Ekstrovert skrev:Det er jo ikke en reel markedspris på erhverv der stort set kun kan få job i det offentlige, så kan det offentlige jo I store træk sætte lønnen selv for der kommer ingen fra det private og tager arbejdskraften. At kvaliteten på dem der tager jobbet ofte falder er en anden sag.

Der findes nu altså også private tilbud, der ansætter samme faggrupper som der offentlige. Et andet aspekt er, at hvis lønnen er for lav vælger folk jo noget andet at uddanne sig til i første omgang, eller skifter fag senere i livet. Så der sker jo en tilpasning hen af vejen - selv om den er langsommere end for andre faggrupper..

Men det er jo en latterlig lille del som ikke er en relevant konkurrent.

Jeg tror ikke det gør der kommer mangel på folk, men på dygtige folk. Alle de dygtigste sygeplejerske jeg kender har i hvert fald videreuddannet sig eller skiftet branche for tjene mere.

Lidt er der da:
https://www.ftf.dk/aktuelt/ftf-analyse/ ... stor-stil/

Men igen, hvis de ikke er gode nok dem man så kan få - så må man give noget mere i løn.

Jeg er i øvrigt ikke uenig, det jeg lidt opponerer imod er at FOA argumenterer ud fra en fairness betragtning, for det er ret arbitrært begreb. Lige det her med de dygtigste, er et af problemerne med fagforeningerne, da de hellere vil sprede eventuelle lønstigninger ud til alle frem for at det er de dygtigste der får en ekstra gulerod til at yde deres bedste.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Løn som fortjent

Indlægaf Slettet bruger » 7. maj 2017, 17:22

Markedsprisen er vel noget lavere end 24600,-. Sådan er det med det meste lavtuddannede arbejdskraft. De får deres trods alt nogenlunde løn på grund af overenskomsterne. Jeg synes ikke staten er forpligtet ud over overenskomsterne, og jeg synes det er fint at FOA gør hvad de kan for at få så meget til deres medlemmer som muligt.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Løn som fortjent

Indlægaf Wizzze » 7. maj 2017, 17:54

Ekstrovert skrev:Jeg synes også det pædagoger og sygeplejerskers løn der skulle hæves først hvis vi skulle hæve nogle markant i det offentlige.


Kunne jeg vælge, så synes jeg nu at flere penge til området skulle gå til flere ansatte, frem for at give de ansatte mere i løn. Lad os starte med at give dem der vil, mulighed for at arbejde fuld tid. altså 37-38 timer om ugen. Derefter synes jeg at man skal se på at få skiftende arbejdstider ind i faget, altså mere aften og weekend åbent, som der jo selvfølgelig skal betales ekstra for, ligesom i andre fag. Det vil også give den enkelte ansatte mulighed for selv at sammensætte sin løn og arbejdstidspakke mere optimalt.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13317

Re: Løn som fortjent

Indlægaf Rapfisk » 7. maj 2017, 18:31

Wizzze skrev:
Ekstrovert skrev:Jeg synes også det pædagoger og sygeplejerskers løn der skulle hæves først hvis vi skulle hæve nogle markant i det offentlige.


Kunne jeg vælge, så synes jeg nu at flere penge til området skulle gå til flere ansatte, frem for at give de ansatte mere i løn. Lad os starte med at give dem der vil, mulighed for at arbejde fuld tid. altså 37-38 timer om ugen. Derefter synes jeg at man skal se på at få skiftende arbejdstider ind i faget, altså mere aften og weekend åbent, som der jo selvfølgelig skal betales ekstra for, ligesom i andre fag. Det vil også give den enkelte ansatte mulighed for selv at sammensætte sin løn og arbejdstidspakke mere optimalt.

Jeg er enig med dig ang. fuld tid, men jeg kan ikke komme på SOSU-arbejdspladser,hvor der ikke er aften-, nat- og weekendvagter? Hjemmepleje, plejehjem og sygehuse - og SOSU'er bruges i højere grad til de vagter end andre, dyrere faggrupper, fx sygeplejersker.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Løn som fortjent

Indlægaf Wizzze » 7. maj 2017, 18:34

Rapfisk skrev:
Wizzze skrev:
Ekstrovert skrev:Jeg synes også det pædagoger og sygeplejerskers løn der skulle hæves først hvis vi skulle hæve nogle markant i det offentlige.


Kunne jeg vælge, så synes jeg nu at flere penge til området skulle gå til flere ansatte, frem for at give de ansatte mere i løn. Lad os starte med at give dem der vil, mulighed for at arbejde fuld tid. altså 37-38 timer om ugen. Derefter synes jeg at man skal se på at få skiftende arbejdstider ind i faget, altså mere aften og weekend åbent, som der jo selvfølgelig skal betales ekstra for, ligesom i andre fag. Det vil også give den enkelte ansatte mulighed for selv at sammensætte sin løn og arbejdstidspakke mere optimalt.

Jeg er enig med dig ang. fuld tid, men jeg kan ikke komme på SOSU-arbejdspladser,hvor der ikke er aften-, nat- og weekendvagter? Hjemmepleje, plejehjem og sygehuse - og SOSU'er bruges i højere grad til de vagter end andre, dyrere faggrupper, fx sygeplejersker.


Det sidste gik nok også mest på pædagoger og børnepasning.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Løn som fortjent

Indlægaf Wizzze » 7. maj 2017, 19:09

Ekstrovert skrev:
Wizzze skrev:
Rapfisk skrev:
Wizzze skrev:
Ekstrovert skrev:Jeg synes også det pædagoger og sygeplejerskers løn der skulle hæves først hvis vi skulle hæve nogle markant i det offentlige.


Kunne jeg vælge, så synes jeg nu at flere penge til området skulle gå til flere ansatte, frem for at give de ansatte mere i løn. Lad os starte med at give dem der vil, mulighed for at arbejde fuld tid. altså 37-38 timer om ugen. Derefter synes jeg at man skal se på at få skiftende arbejdstider ind i faget, altså mere aften og weekend åbent, som der jo selvfølgelig skal betales ekstra for, ligesom i andre fag. Det vil også give den enkelte ansatte mulighed for selv at sammensætte sin løn og arbejdstidspakke mere optimalt.

Jeg er enig med dig ang. fuld tid, men jeg kan ikke komme på SOSU-arbejdspladser,hvor der ikke er aften-, nat- og weekendvagter? Hjemmepleje, plejehjem og sygehuse - og SOSU'er bruges i højere grad til de vagter end andre, dyrere faggrupper, fx sygeplejersker.


Det sidste gik nok også mest på pædagoger og børnepasning.

Men den slags vagter kan pædagoger da nemt få hvis de vælger noget andet end SFO og daginstitutioner.


Pointen var ligesom at SFO og daginstitutioner skal tilpasses et arbejdsmarked under forandring, hvor folk ikke kun arbejder mellem 7 og 17, men også aften, nat og weekender, og at folk den ene måned kan have en vagtplan, og måneden efter en anden vagtplan, det skal samfundet og samfundets institutioner også understøtte.
0
Do as I say! :whip:
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Løn som fortjent

Indlægaf ajnaM » 7. maj 2017, 19:32

En nyuddannet sosu-medhjælper har en startløn på 21.500, og efter 11 års erfaring kan du komme op på 24.300. Der er altså ikke tale om et gennemsnit, som artiklen skriver, men om højeste løntrin.

Hvad der så gives af tillæg vil jo være individuelt, ligesom mange arbejder deltid i sundhedssektoren - blandt andet fordi, det er et kvindefag, og mændene så har mulighed for at arbejde mere. Jeg kan hurtigt nævne de første 10 mandlige kollegaer, jeg har haft, der har kunnet køre karriere, fordi deres koner og kærester har været på deltid som sygeplejersker, sosu eller lignende og har kunnet hente, bringe og ordne hjemmet, når de trissede hjem ved aftensmadstid.


Jeg ved ikke helt, hvad vejen frem er, men mere oplysning skader aldrig. Og mere anerkendelse af de fag, der faktisk er en af grundstenene i vores velfærdssamfund. Ikke kun sosu'er, men også sygeplejerskerne, pædagogerne og lærerne for at nævne et par faggrupper.

Jeg så gerne, at vi brugte MARKANT færre penge på at hyre eksterne konsulenter til at blåstemple besparelser og i stedet smed pengene efter dem, der faktisk udfører arbejdet. :gogo:
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Løn som fortjent

Indlægaf ajnaM » 7. maj 2017, 19:38

Wizzze skrev:
Ekstrovert skrev:
Wizzze skrev:
Rapfisk skrev:
Wizzze skrev:
Ekstrovert skrev:Jeg synes også det pædagoger og sygeplejerskers løn der skulle hæves først hvis vi skulle hæve nogle markant i det offentlige.


Kunne jeg vælge, så synes jeg nu at flere penge til området skulle gå til flere ansatte, frem for at give de ansatte mere i løn. Lad os starte med at give dem der vil, mulighed for at arbejde fuld tid. altså 37-38 timer om ugen. Derefter synes jeg at man skal se på at få skiftende arbejdstider ind i faget, altså mere aften og weekend åbent, som der jo selvfølgelig skal betales ekstra for, ligesom i andre fag. Det vil også give den enkelte ansatte mulighed for selv at sammensætte sin løn og arbejdstidspakke mere optimalt.

Jeg er enig med dig ang. fuld tid, men jeg kan ikke komme på SOSU-arbejdspladser,hvor der ikke er aften-, nat- og weekendvagter? Hjemmepleje, plejehjem og sygehuse - og SOSU'er bruges i højere grad til de vagter end andre, dyrere faggrupper, fx sygeplejersker.


Det sidste gik nok også mest på pædagoger og børnepasning.

Men den slags vagter kan pædagoger da nemt få hvis de vælger noget andet end SFO og daginstitutioner.


Pointen var ligesom at SFO og daginstitutioner skal tilpasses et arbejdsmarked under forandring, hvor folk ikke kun arbejder mellem 7 og 17, men også aften, nat og weekender, og at folk den ene måned kan have en vagtplan, og måneden efter en anden vagtplan, det skal samfundet og samfundets institutioner også understøtte.


Vi har jo allerede døgnåbne institutioner. De koster det blege. Det er derfor, der ikke er flere af dem.

Skal vi have flere institutioner med udvidet og fleksibel åbningstid, til samme kvalitet som de eksisterende tilbud, skal der kastes seriøse penge efter området - og det er ministeren (og alle hendes forgængere i øvrigt) på ingen måde klar til.

Jeg er bange for, at resultatet bliver, at man øger antallet af åbne timer til samme pris, hvilket naturligvis går ud over normeringer og kvalitet. For min familie vil det så betyde, at vi arbejder endnu mindre, da ingen af os i forvejen har lyst til at have vores børn i en institution, hvor der er 2 voksne til 24 børnehavebørn / 14 vuggestuebørn. Bliver det endnu værre, bliver det deltid - eller med en af os som hjemmegående.
Jeg forestiller mig, jeg ikke er den eneste, der har det sådan. Det kan hurtigt gå den forkerte vej i forhold til det politiske ønske om at få børnefamilierne til at arbejde mere.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Løn som fortjent

Indlægaf Shmartiesh » 7. maj 2017, 19:49

Det jeg ser om offentlig ansat er ikke et behov for højere løn - for den vil altid være der. Folk vil altid have flere penge. Men vi vil have flere ansatte. Og som flere skriver, en social og sundhedshjælper udd. Er ikke særlig lang, så lønnen afspejler den egentlig godt nok.

Men flere steder I sundhedssektoren løber man så stærkt at der er højt sygefravær og hvis man skal gå grædende hjem med stress og hovedpine, så vil man sgu gerne have nogle flere penge for sit arbejde.

Men flere ansatte - og gerne på fuldtid. Den der deltidsmani kommer jeg nok først til at forstå når jeg har et par børn der trætter mig mere end arbejdet.
0

Tilbage til "Job"