Hvordan honoreres I for kørsel i egen bil?

HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Hvordan honoreres I for kørsel i egen bil?

Indlægaf HerErJeg » 23. apr 2017, 12:19

Alt efter hvilken afdeling man tilhører i mit kontorhus, så afregnes kørsel for arbejdspladsen i egen bil helt forskelligt.
Afdeling A:
Hvis jeg kører hjemmefra ud til kunden får jeg kørepenge fra 1. kilometer til jeg er hjemme igen. Dog aldrig mere, end de kilometer turen kan generere, hvis jeg var kørt ud inde fra kontorets parkeringsplads.
Afdeling B:
Det er fungerer et nettoprincip. Der modregnes mine kørepenge den afstand jeg normalt ville køre til arbejde. Så hvis jeg har 40 kilometer til arbejde, og kunden jeg besøger fra min hjemmeadresse bor 35 km. væk, så får jeg ingenting. Så selv om det er kunderelateret kørsel igen bil, så er det en gratis omgang.

Hvordan får I kørepenge afregnet? Der forudsættes statens takst til 3,54 kr. pr. kilometer.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvordan honoreres I for kørsel i egen bil?

Indlægaf Slettet bruger » 23. apr 2017, 12:37

Jeg får som Afdeling B - altså modregnet afstanden imellem hjem og arbejde. Den afstand skal jeg jo så huske at få befordringsfradrag for.
1
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Hvordan honoreres I for kørsel i egen bil?

Indlægaf Aquadorable » 23. apr 2017, 13:15

Hvis jeg kører hjemmefra, får jeg for samtlige kilometer frem og tilbage. Hvis jeg kører omkring kontoret, får jeg fra kontoret (men ikke turen hjemmefra til kontoret) og ud til det sted, jeg skal - og retur (fx helt hjem).
0
K - 12.06.18 :love:
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Hvordan honoreres I for kørsel i egen bil?

Indlægaf HerErJeg » 23. apr 2017, 14:05

abcd skrev:Jeg får som Afdeling B - altså modregnet afstanden imellem hjem og arbejde. Den afstand skal jeg jo så huske at få befordringsfradrag for.

Jeg kan bare ikke lide, at det fra firmaets side opstilles som om befordringsfradraget har samme værdi som kørepenge, hvilket jo overhovedet ikke er tilfældet. Den ene slags kilometer er lige så meget værd som den anden....
For det første er der ikke noget befordringsfradrag for de første 12 km. hver vej. Dernæst får vi vel 1,60 kr. som et fradrag før skat, så det kan jo på ingen måde sidestilles med skattefrie kørepenge.
Når det ellers er skik og brug at blive honoreret for selv at lægge bil til en opgave, så synes jeg det er en luset måde at snige sig uden om betalingen. Kunden faktureres jo alligevel fuldt kilometertal til fuld takst, så det vil jo aldrig blive en dårlig forretning.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Hvordan honoreres I for kørsel i egen bil?

Indlægaf Tux » 23. apr 2017, 14:33

Der fungerer som b, hvilket er fuldstændig fair - selvfølgelig gives der ikke godtgørelse for kilometer man ville have kørt alligevel..
0
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Hvordan honoreres I for kørsel i egen bil?

Indlægaf HerErJeg » 23. apr 2017, 14:41

Tux skrev:Der fungerer som b, hvilket er fuldstændig fair - selvfølgelig gives der ikke godtgørelse for kilometer man ville have kørt alligevel..

Det er jo som man tager det. Nu planlægger jeg selv min tid, så hvis jeg er smart, så er alle kundebesøg fra kl 10.00, så jeg kan køre på arbejde og få min godtgørelse, dernæst køre ud til kunden og få penge for de mange kilometer og tilbage til kontoret. Det er fuldt legalt og ingen kan protestere over det. Hvis jeg vil effektivisere og planlægge dagen, så kan det være en mulighed at køre hjemmefra, men det kan så blive en gevaldig ulempe rent økonomisk.
1
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9667

Re: Hvordan honoreres I for kørsel i egen bil?

Indlægaf Tanten » 23. apr 2017, 14:43

Jeg får 3,53 kr. pr. km for de første 20.000 km for afstanden fra arbejdspladsens adresse til destinationen - med mindre der er kortere fra mit eget hjem.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Hvordan honoreres I for kørsel i egen bil?

Indlægaf Tux » 23. apr 2017, 14:59

HerErJeg skrev:
Tux skrev:Der fungerer som b, hvilket er fuldstændig fair - selvfølgelig gives der ikke godtgørelse for kilometer man ville have kørt alligevel..

Det er jo som man tager det. Nu planlægger jeg selv min tid, så hvis jeg er smart, så er alle kundebesøg fra kl 10.00, så jeg kan køre på arbejde og få min godtgørelse, dernæst køre ud til kunden og få penge for de mange kilometer og tilbage til kontoret. Det er fuldt legalt og ingen kan protestere over det. Hvis jeg vil effektivisere og planlægge dagen, så kan det være en mulighed at køre hjemmefra, men det kan så blive en gevaldig ulempe rent økonomisk.

Hvis man vil snyde systemet kan man selvfølgelig altid det.. Men det er ikke reglerne men din egen moral der afgør det..
0
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Hvordan honoreres I for kørsel i egen bil?

Indlægaf HerErJeg » 23. apr 2017, 15:14

Tux skrev:
HerErJeg skrev:
Tux skrev:Der fungerer som b, hvilket er fuldstændig fair - selvfølgelig gives der ikke godtgørelse for kilometer man ville have kørt alligevel..

Det er jo som man tager det. Nu planlægger jeg selv min tid, så hvis jeg er smart, så er alle kundebesøg fra kl 10.00, så jeg kan køre på arbejde og få min godtgørelse, dernæst køre ud til kunden og få penge for de mange kilometer og tilbage til kontoret. Det er fuldt legalt og ingen kan protestere over det. Hvis jeg vil effektivisere og planlægge dagen, så kan det være en mulighed at køre hjemmefra, men det kan så blive en gevaldig ulempe rent økonomisk.

Hvis man vil snyde systemet kan man selvfølgelig altid det.. Men det er ikke reglerne men din egen moral der afgør det..


Så er spørgsmålet bare hvem der snyder mest? Personen eller firmaet?
Hvis jeg har en kollega som er geografisk dumt bosat, og derfor møder ind på kontoret om morgenen, for dernæst at køre ud til kunder og får dermed den høje takst for det.
En anden kollega bor lige midt i kundernes opland, og får derfor ingenting "ekstra" for sin ulejlighed, så vil de 2 personer blive afregnet utroligt forskelligt for det samme arbejde. Det kan være 1000-2000 kr. om måneden i forskel, selv om deres kørte kilometer i bilerne til kundekørsel ikke afviger meget fra hinanden. I min verden er den slags meget skævt.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Hvordan honoreres I for kørsel i egen bil?

Indlægaf Tux » 23. apr 2017, 15:26

HerErJeg skrev:
Tux skrev:
HerErJeg skrev:
Tux skrev:Der fungerer som b, hvilket er fuldstændig fair - selvfølgelig gives der ikke godtgørelse for kilometer man ville have kørt alligevel..

Det er jo som man tager det. Nu planlægger jeg selv min tid, så hvis jeg er smart, så er alle kundebesøg fra kl 10.00, så jeg kan køre på arbejde og få min godtgørelse, dernæst køre ud til kunden og få penge for de mange kilometer og tilbage til kontoret. Det er fuldt legalt og ingen kan protestere over det. Hvis jeg vil effektivisere og planlægge dagen, så kan det være en mulighed at køre hjemmefra, men det kan så blive en gevaldig ulempe rent økonomisk.

Hvis man vil snyde systemet kan man selvfølgelig altid det.. Men det er ikke reglerne men din egen moral der afgør det..


Så er spørgsmålet bare hvem der snyder mest? Personen eller firmaet?
Hvis jeg har en kollega som er geografisk dumt bosat, og derfor møder ind på kontoret om morgenen, for dernæst at køre ud til kunder og får dermed den høje takst for det.
En anden kollega bor lige midt i kundernes opland, og får derfor ingenting "ekstra" for sin ulejlighed, så vil de 2 personer blive afregnet utroligt forskelligt for det samme arbejde. Det kan være 1000-2000 kr. om måneden i forskel, selv om deres kørte kilometer i bilerne til kundekørsel ikke afviger meget fra hinanden. I min verden er den slags meget skævt.

Med fare for at gentage mig selv, hvis man ikke har ekstern kørsel end man ellers ville have haft, skal man selvfølgelig heller ikke have godtgørelse. Du er med på at der er for at kompensere for at man har udgifter til benzin, vedligeholdelse etc.? - det er ikke ''ekstra løn''

I øvrigt ved jeg ikke hvad det er for en ''ulejlighed'' nr to har - han sparer jo rent faktisk en masse (fri)tid på ikke at skulle ind forbi kontoret før kundebesøg..
0
Brugeravatar
Generalen
Indlæg: 49
Tilmeldt: 14. aug 2015, 18:10
Kort karma: 1
Likede indlæg: 21

Re: Hvordan honoreres I for kørsel i egen bil?

Indlægaf Generalen » 23. apr 2017, 18:12

Afdeling B og samtidig er det med en lavere takst, da virksomheden har valgt at KUN at betale den sats som gælder efter 20.000 km, altså 1,93 kr.pr. Km. for alle kørte kilometer selvom man ikke har overskredet de 20.000 km.
Så det er flere år siden jeg har anvendt egen bil i firmaets tjeneste ;) . Det er enten en firmabil eller offentlig transport.
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Hvordan honoreres I for kørsel i egen bil?

Indlægaf Olaf » 23. apr 2017, 18:38

Vi har tidligere fået for alle kilometer uanset men er fra i år gået over til løsning B.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvordan honoreres I for kørsel i egen bil?

Indlægaf Bimmerdyret » 24. apr 2017, 16:43

Arbejder i staten og "får" derfor det som Moderniseringsstyrelsen har meldt ud.
Ingen km godtgørelse - der gives for billigste offentlig transport.
0

Tilbage til "Job"