Hvem må kigge i min personalemappe?

Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Hvem må kigge i min personalemappe?

Indlægaf ManicNinja » 28. mar 2017, 03:08

Er der mon en erhvervsjurist og/eller HR-uddannet i forsamlingen?

Arbejder i stor, offentlig organisation med megen jobritation.

Derfor har det slået mig: Hvis jeg søger og får tilbudt andet job, og vi skal til at lønforhandle, må den nye leder så gerne kigge i min personalemappe og se, hvad min nuværende løn er? Jeg har mildt sagt ikke så meget lyst til, at nuværende løn skal danne udgangspunkt for forhandlingen ...

Derudover er jeg helt generelt nysgerrig angående de her personalemapper: Hvem må vide hvad mht dem?
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvem må kigge i min personalemappe?

Indlægaf Hunkat » 28. mar 2017, 04:27

Kort svar, nej, det må leder ikke.

Du kan give tilladelse til det men som udgangspunkt må kun en HR-medarbejder åbne din p-sag hvis vedkommende skal bruge noget i sagen/lægge noget på sagen i forbindelse med HR-arbejde. Alt andet er forbudt.
Der skal altid være n faglig begrundelse for at tilgå persondata, at man lige har lyst til at nuværende lønniveau er ikke faglig begrundelse.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Hvem må kigge i min personalemappe?

Indlægaf ManicNinja » 28. mar 2017, 10:18

Hunkat skrev:Kort svar, nej, det må leder ikke.

Du kan give tilladelse til det men som udgangspunkt må kun en HR-medarbejder åbne din p-sag hvis vedkommende skal bruge noget i sagen/lægge noget på sagen i forbindelse med HR-arbejde. Alt andet er forbudt.
Der skal altid være n faglig begrundelse for at tilgå persondata, at man lige har lyst til at nuværende lønniveau er ikke faglig begrundelse.


Tusind tak, Hunkat. Jeg syntes ikke, jeg blev klogere af at læse om det hos diverse fagforeninger. Kun gik det igen, at informationerne i mappen er omfattet af persondataloven. Men så var der alligevel listet diverse undtagelser op.

Skulle jeg ende i en lønforhandling snart, må jeg så hellere lige forberede mig på, hvad jeg vil svare, hvis der spørges direkte til min nuværende løn. Dét har jeg været ude for før ...
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Hvem må kigge i min personalemappe?

Indlægaf Æble » 28. mar 2017, 18:12

ManicNinja skrev:
Hunkat skrev:Kort svar, nej, det må leder ikke.

Du kan give tilladelse til det men som udgangspunkt må kun en HR-medarbejder åbne din p-sag hvis vedkommende skal bruge noget i sagen/lægge noget på sagen i forbindelse med HR-arbejde. Alt andet er forbudt.
Der skal altid være n faglig begrundelse for at tilgå persondata, at man lige har lyst til at nuværende lønniveau er ikke faglig begrundelse.


Tusind tak, Hunkat. Jeg syntes ikke, jeg blev klogere af at læse om det hos diverse fagforeninger. Kun gik det igen, at informationerne i mappen er omfattet af persondataloven. Men så var der alligevel listet diverse undtagelser op.

Skulle jeg ende i en lønforhandling snart, må jeg så hellere lige forberede mig på, hvad jeg vil svare, hvis der spørges direkte til min nuværende løn. Dét har jeg været ude for før ...


Øv dig i et godt svar. Fx noget med at du mener ikke din nuværende løn er relevant fordi dette job har mere ansvar og dit lønkrav er derfor xxxxx kr.
0
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Hvem må kigge i min personalemappe?

Indlægaf ManicNinja » 28. mar 2017, 18:23

Æble skrev:
ManicNinja skrev:
Hunkat skrev:Kort svar, nej, det må leder ikke.

Du kan give tilladelse til det men som udgangspunkt må kun en HR-medarbejder åbne din p-sag hvis vedkommende skal bruge noget i sagen/lægge noget på sagen i forbindelse med HR-arbejde. Alt andet er forbudt.
Der skal altid være n faglig begrundelse for at tilgå persondata, at man lige har lyst til at nuværende lønniveau er ikke faglig begrundelse.


Tusind tak, Hunkat. Jeg syntes ikke, jeg blev klogere af at læse om det hos diverse fagforeninger. Kun gik det igen, at informationerne i mappen er omfattet af persondataloven. Men så var der alligevel listet diverse undtagelser op.

Skulle jeg ende i en lønforhandling snart, må jeg så hellere lige forberede mig på, hvad jeg vil svare, hvis der spørges direkte til min nuværende løn. Dét har jeg været ude for før ...


Øv dig i et godt svar. Fx noget med at du mener ikke din nuværende løn er relevant fordi dette job har mere ansvar og dit lønkrav er derfor xxxxx kr.


Jeg havde umiddelbart tænkt mig at svare noget i retning af, at jeg selvfølgelig ikke søger nyt job ene og alene, fordi jeg gerne ville have mere i løn (de ved, at det her specifikke fagområde allerede optager mig i mit nuværende job), men at jeg omvendt synes, at løn er en væsentlig del af det at føle mig værdsat og set som medarbejder og dermed bevare min høje motivation og ofte omtalte engagement (det er fremhævet flere gange i de anbefalinger, jeg har, og engagement og dét selv at samle udviklingsområder op er noget af det, de lægger vildt meget vægt på i den stilling jeg søger).

Derfor havde jeg forestillet mig en løn i slut-XXXXXX'erne, hvilket jeg vil synes er passende i forhold til overenskomsten og at jeg bl.a. bringer mange specifikke systemkompetencer med mig som direkte følge af, at jeg har været i organisationen nogle år. De vil derfor kunne indkøre mig langt hurtigere end en udefra. (Jeg har flere konkrete argumenter parat ...).

Men jeg kan bestemt sagtens se meningen med at indarbejde dét med relevansen for ikke at blive fanget i en præmis om, at der absolut skal tages udgangspunkt i min nuværende løn. Tak - det skulle være ret nemt, eftersom der er nogle helt grundlæggende forskelle på de to jobs, hvor det, jeg søger, ikke blot indebærer mere ansvar, men også potentielt påvirker vores kunders oplevelse af os og vores ydelser laaaangt mere.
1
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvem må kigge i min personalemappe?

Indlægaf Planten » 28. mar 2017, 18:28

Skal du selv forhandle løn? På mit område - og i min region - er det regionsformanden i fagforeningen, der forhandler med hr i regionen.
0
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Hvem må kigge i min personalemappe?

Indlægaf ManicNinja » 30. mar 2017, 00:37

Planten skrev:Skal du selv forhandle løn? På mit område - og i min region - er det regionsformanden i fagforeningen, der forhandler med hr i regionen.


Formodentlig er jeg slet ikke så heldig, at der bliver en reel lønforhandling. Der er en "lang, stolt" tradition for, at min arbejdsgiver bare siger: "Dette er overenskomsten, og det er, hvad vi kan give".

Bliver der en reel forhandling, tager jeg bestemt regionsformanden med. Hende har jeg en rigtigt god relation med. Og har tidligere haft gavn af.

Mit spørgsmål her i tråden gik nu mest på, hvis de spørger til 2. samtalen (hvis jeg da overhovedet kommer til den). Har været ude for det en enkelt gang før. Og lad mig bare sige det sådan: Dét gider jeg så ikke igen (altså tydeligt at kunne mærke, hvordan jeg lige lynhurtigt bliver skudt 5-10.000 længere ned i udgangspunktet, fordi min hidtidige løn kommer på bordet - sådan noget forbandet bullshit!)
1
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvem må kigge i min personalemappe?

Indlægaf Planten » 30. mar 2017, 01:23

ManicNinja skrev:
Planten skrev:Skal du selv forhandle løn? På mit område - og i min region - er det regionsformanden i fagforeningen, der forhandler med hr i regionen.


Formodentlig er jeg slet ikke så heldig, at der bliver en reel lønforhandling. Der er en "lang, stolt" tradition for, at min arbejdsgiver bare siger: "Dette er overenskomsten, og det er, hvad vi kan give".

Bliver der en reel forhandling, tager jeg bestemt regionsformanden med. Hende har jeg en rigtigt god relation med. Og har tidligere haft gavn af.

Mit spørgsmål her i tråden gik nu mest på, hvis de spørger til 2. samtalen (hvis jeg da overhovedet kommer til den). Har været ude for det en enkelt gang før. Og lad mig bare sige det sådan: Dét gider jeg så ikke igen (altså tydeligt at kunne mærke, hvordan jeg lige lynhurtigt bliver skudt 5-10.000 længere ned i udgangspunktet, fordi min hidtidige løn kommer på bordet - sådan noget forbandet bullshit!)

Jeg har lært (på de tr kurser, jeg har), at man altid skal spørge ind til, om ansøger har et lønkrav, så tr/regionsformand har noget at forhandle ud fra. Oftest siger folk, at de bare ikke vil gå ned i løn. Men hvis du har et reelt ønske eller krav, så er det da med at få det sagt. Der er ingen, der har krav på at kende din nuværende løn præcist. Den kan du altid fortælle til forhandlingspartneren, når det kommer dertil.
0
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Hvem må kigge i min personalemappe?

Indlægaf ManicNinja » 30. mar 2017, 10:31

Planten skrev:
ManicNinja skrev:
Planten skrev:Skal du selv forhandle løn? På mit område - og i min region - er det regionsformanden i fagforeningen, der forhandler med hr i regionen.


Formodentlig er jeg slet ikke så heldig, at der bliver en reel lønforhandling. Der er en "lang, stolt" tradition for, at min arbejdsgiver bare siger: "Dette er overenskomsten, og det er, hvad vi kan give".

Bliver der en reel forhandling, tager jeg bestemt regionsformanden med. Hende har jeg en rigtigt god relation med. Og har tidligere haft gavn af.

Mit spørgsmål her i tråden gik nu mest på, hvis de spørger til 2. samtalen (hvis jeg da overhovedet kommer til den). Har været ude for det en enkelt gang før. Og lad mig bare sige det sådan: Dét gider jeg så ikke igen (altså tydeligt at kunne mærke, hvordan jeg lige lynhurtigt bliver skudt 5-10.000 længere ned i udgangspunktet, fordi min hidtidige løn kommer på bordet - sådan noget forbandet bullshit!)

Jeg har lært (på de tr kurser, jeg har), at man altid skal spørge ind til, om ansøger har et lønkrav, så tr/regionsformand har noget at forhandle ud fra. Oftest siger folk, at de bare ikke vil gå ned i løn. Men hvis du har et reelt ønske eller krav, så er det da med at få det sagt. Der er ingen, der har krav på at kende din nuværende løn præcist. Den kan du altid fortælle til forhandlingspartneren, når det kommer dertil.


Jeg er med på, de skal spørge. Men, du ved, man kan spørge, så det fremstår ret så "proforma" på "jeg skal jo spørge"-måden ...

Men tak for påmindelsen, Plante. :) Det er tit godt at holde sig de helt basale regler for øje, så man ikke drukner i "sådan plejer vi at gøre her på fabrikken" :)

Nå. Foreløbig skal jeg altså "lige" indkaldes til samtale ... :D
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Hvem må kigge i min personalemappe?

Indlægaf ManicNinja » 30. mar 2017, 10:35

I øvrigt sidder der hos samarbejdspartner nogle folk, der laver helt det samme som den funktion, jeg søger. De tjener en pæn slat mere. Teamleder, jeg søger hos, har åbent indrømmet, at han helt klart synes, hans folk bør have det samme ...

Den argumentation burde jeg nok skyde i stilling.
1
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvem må kigge i min personalemappe?

Indlægaf Planten » 30. mar 2017, 16:10

ManicNinja skrev:
Planten skrev:
ManicNinja skrev:
Planten skrev:Skal du selv forhandle løn? På mit område - og i min region - er det regionsformanden i fagforeningen, der forhandler med hr i regionen.


Formodentlig er jeg slet ikke så heldig, at der bliver en reel lønforhandling. Der er en "lang, stolt" tradition for, at min arbejdsgiver bare siger: "Dette er overenskomsten, og det er, hvad vi kan give".

Bliver der en reel forhandling, tager jeg bestemt regionsformanden med. Hende har jeg en rigtigt god relation med. Og har tidligere haft gavn af.

Mit spørgsmål her i tråden gik nu mest på, hvis de spørger til 2. samtalen (hvis jeg da overhovedet kommer til den). Har været ude for det en enkelt gang før. Og lad mig bare sige det sådan: Dét gider jeg så ikke igen (altså tydeligt at kunne mærke, hvordan jeg lige lynhurtigt bliver skudt 5-10.000 længere ned i udgangspunktet, fordi min hidtidige løn kommer på bordet - sådan noget forbandet bullshit!)

Jeg har lært (på de tr kurser, jeg har), at man altid skal spørge ind til, om ansøger har et lønkrav, så tr/regionsformand har noget at forhandle ud fra. Oftest siger folk, at de bare ikke vil gå ned i løn. Men hvis du har et reelt ønske eller krav, så er det da med at få det sagt. Der er ingen, der har krav på at kende din nuværende løn præcist. Den kan du altid fortælle til forhandlingspartneren, når det kommer dertil.


Jeg er med på, de skal spørge. Men, du ved, man kan spørge, så det fremstår ret så "proforma" på "jeg skal jo spørge"-måden ...

Men tak for påmindelsen, Plante. :) Det er tit godt at holde sig de helt basale regler for øje, så man ikke drukner i "sådan plejer vi at gøre her på fabrikken" :)

Nå. Foreløbig skal jeg altså "lige" indkaldes til samtale ... :D

Mit indtryk er, at det sjældent er dem, der sidder til samtalen, der har de reelle lønforhandlinger. Så jeg er helt med på, at det er rent proforma. Det er fjollet.
Men som der er skrevet i tråden, så er det udelukkende dig selv, der har adgang til personalemappen og så oftest en jurist - efter aftale med dig.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvem må kigge i min personalemappe?

Indlægaf avdotja » 30. mar 2017, 18:23

Jeg synes normalt man bliver spurgt om hvilken forventninger man har til lønnen og ikke hvad ens nuværende løn er? Når det er en ny stilling man søger, giver det heller ikke specielt meget mening at tage udgangspunkt i den nuværende løn (tænker jeg :gruble:). Ud fra det synspunkt vil det i hvert fald være op at bakke at komme fra en su/kontanthjælp/dagpenge :D

Hvis de rent faktisk spørger direkte hvad den nuværende løn er, ville jeg formentlig svare ærlig (da jeg cirka er verdens dårligste pokerspiller), men i samme sætning nævne at jeg forventede at få omkring xxx i den nye stilling.
1
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Hvem må kigge i min personalemappe?

Indlægaf ManicNinja » 30. mar 2017, 19:43

avdotja skrev:Jeg synes normalt man bliver spurgt om hvilken forventninger man har til lønnen og ikke hvad ens nuværende løn er? Når det er en ny stilling man søger, giver det heller ikke specielt meget mening at tage udgangspunkt i den nuværende løn (tænker jeg :gruble:). Ud fra det synspunkt vil det i hvert fald være op at bakke at komme fra en su/kontanthjælp/dagpenge :D

Hvis de rent faktisk spørger direkte hvad den nuværende løn er, ville jeg formentlig svare ærlig (da jeg cirka er verdens dårligste pokerspiller), men i samme sætning nævne at jeg forventede at få omkring xxx i den nye stilling.


Nu er det internt, jeg søger. Og min erfaring er, at her spørges der tit til tidligere løn. I hvert fald i det offentlige. I det private havde jeg helt andre oplevelser.

Jeg har et rimeligt sejt pokerfjæs, hvis jeg som her kan se en ualmindeligt god grund ... :devil:
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill

Tilbage til "Job"