Er du medlem af en fagforening?

Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Er du medlem af en fagforening?

Indlægaf Tux » 5. jan 2017, 11:54

FruDulle skrev:
Tux skrev:
FruDulle skrev:Nej. Jeg har ikke behov for det. Er studerende og uden arbejde. Min mand er, mod min vilje. Men hans mor er fagforenings-et-eller-andet og går vældig meget op i det. Hendes kommentar til at vi valgte en børnehave som hørte til en friskole var at vi skulle huske at spørge om de ansatte havde en overenskomst :rulle:

Generelt har jeg det stramt med fagforeninger, men anerkender deres arbejde igennem mange år for mange mennesker og brancher. Jeg mener bare at modellen i dag er håbløst forældet.

Sorry to say, men det skal du sku da ikke blande dig i :boo:


Det skal du da heldigvis heller ikke.
Hvad i al verden kommer det dig ved? Du aner ikke et klap om min uvilje. Tænk sig, hvis du havde spurgt om hvorfor, så kunne du måske oplyst om min holdning til det.

Heldigvis er mit parforhold sådan et hvor man gerne må have holdninger der strider imod partnerens og man må også gerne blande sig, uden at man bliver uvenner.

Ååh undskyld, jeg skulle selvfølgelig have skrevet det i det-man-ikke-må-sige-tråden. Jeg kan godt se det er kontroversielt at mene, at det er en personlig ting om man vil støtte fagbevægelsen eller ej..
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er du medlem af en fagforening?

Indlægaf Fru Sunshine » 5. jan 2017, 11:59

Ja, jeg er medlem af DLF, og det har jeg tænkt mig at blive ved med at være.
Jeg kan virkelig ikke se, hvorfor de skal kæmpe ikke-organiseredes sag.

Det er ikke ligefrem fordi, de er solidariske.

(og ja, det er måske kontroversielt at mene sådan, men jeg har ikke tænkt mig at diskutere det.)
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Akehurst2
Indlæg: 14186
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40720

Re: Er du medlem af en fagforening?

Indlægaf Akehurst2 » 5. jan 2017, 12:08

Fru Sunshine skrev:Ja, jeg er medlem af DLF, og det har jeg tænkt mig at blive ved med at være.
Jeg kan virkelig ikke se, hvorfor de skal kæmpe ikke-organiseredes sag.

Det er ikke ligefrem fordi, de er solidariske.

(og ja, det er måske kontroversielt at mene sådan, men jeg har ikke tænkt mig at diskutere det.)


Det er muligt, du ikke vil diskutere det, men jeg synes det er noget svineri at sætte sig på forhandlingsretten og så ikke kæmpe for alle. Så er foreningsfriheden sgu ikke meget værd.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er du medlem af en fagforening?

Indlægaf Fru Sunshine » 5. jan 2017, 12:10

Akehurst2 skrev:
Fru Sunshine skrev:Ja, jeg er medlem af DLF, og det har jeg tænkt mig at blive ved med at være.
Jeg kan virkelig ikke se, hvorfor de skal kæmpe ikke-organiseredes sag.

Det er ikke ligefrem fordi, de er solidariske.

(og ja, det er måske kontroversielt at mene sådan, men jeg har ikke tænkt mig at diskutere det.)


Det er muligt, du ikke vil diskutere det, men jeg synes det er noget svineri at sætte sig på forhandlingsretten og så ikke kæmpe for alle. Så er foreningsfriheden sgu ikke meget værd.

Det har du jo lov til at mene.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Er du medlem af en fagforening?

Indlægaf Planten » 5. jan 2017, 12:12

Fru Sunshine skrev:Ja, jeg er medlem af DLF, og det har jeg tænkt mig at blive ved med at være.
Jeg kan virkelig ikke se, hvorfor de skal kæmpe ikke-organiseredes sag.

Det er ikke ligefrem fordi, de er solidariske.

(og ja, det er måske kontroversielt at mene sådan, men jeg har ikke tænkt mig at diskutere det.)

Jeg kan da virkelig ikke forstå, hvorfor det skulle være kontroversielt at mene, at fagbevægelsen ikke skal forhandle for ikke-medlemmer. Så jeg er enig med dig.
Selvfølgelig skal der ikke forhandles lokalløn, tilbageløbsmidler etc. Alle som arbeider på et område hvor fx dlf har forhandlingsretten, er omfattet af overenskomsten også selvom de er medlemmer af en gul "fag"forening. Jeg, som er tr, siger desuden også nej til at deltage som bisidder ved ikke-medlemmers svære samtaler. De må finde andre. Og var vi i den situation, at der var nogle lokale midler at forhandle på arbejdspladsen, så ville jeg ikke have ikke-medlemmerne i mine tanker.
4
Akehurst2
Indlæg: 14186
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40720

Re: Er du medlem af en fagforening?

Indlægaf Akehurst2 » 5. jan 2017, 12:13

Planten skrev:Jeg kan da virkelig ikke forstå, hvorfor det skulle være kontroversielt at mene, at fagbevægelsen ikke skal forhandle for ikke-medlemmer. Så jeg er enig med dig.
Selvfølgelig skal der ikke forhandles lokalløn, tilbageløbsmidler etc. Alle som arbeider på et område hvor fx dlf har forhandlingsretten, er omfattet af overenskomsten også selvom de er medlemmer af en gul "fag"forening. Jeg, som er tr, siger desuden også nej til at deltage som bisidder ved ikke-medlemmers svære samtaler. De må finde andre. Og var vi i den situation, at der var nogle lokale midler at forhandle på arbejdspladsen, så ville jeg ikke have ikke-medlemmerne i mine tanker.


Hvis man har forhandlingsretten kan man da ikke fravælge nogle af medarbejderne. Hvordan skal de så kunne gøre sig gældende, når man ikke selv må forhandle?
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Er du medlem af en fagforening?

Indlægaf Planten » 5. jan 2017, 12:19

Akehurst2 skrev:
Planten skrev:Jeg kan da virkelig ikke forstå, hvorfor det skulle være kontroversielt at mene, at fagbevægelsen ikke skal forhandle for ikke-medlemmer. Så jeg er enig med dig.
Selvfølgelig skal der ikke forhandles lokalløn, tilbageløbsmidler etc. Alle som arbeider på et område hvor fx dlf har forhandlingsretten, er omfattet af overenskomsten også selvom de er medlemmer af en gul "fag"forening. Jeg, som er tr, siger desuden også nej til at deltage som bisidder ved ikke-medlemmers svære samtaler. De må finde andre. Og var vi i den situation, at der var nogle lokale midler at forhandle på arbejdspladsen, så ville jeg ikke have ikke-medlemmerne i mine tanker.


Hvis man har forhandlingsretten kan man da ikke fravælge nogle af medarbejderne. Hvordan skal de så kunne gøre sig gældende, når man ikke selv må forhandle?

Det er jo dækket af overenskomsten og får dermed forhandling der. Det er jo i bund og grund lederen, der bestemmer, hvem der skal have hvad, hvis der udover overenskomstforhandlet løn er noget at forhandle om. Oftest er det sådan, at ledersiden kommer med udspil til hvem der skal have noget ekstra, og tr kommer med noget andet. Og så skal man blive enig derudfra. Jeg ville aldrig sige, at den og den ikke skal have noget, hvis de ikke er medlemmer, jeg ville bare argumentere for at andre skulle have.

Derudover er det blandt andet dette, man betaler til, hvis man er medlem af en fagforening. Ligesom man heller ikke får udbetalt erstatning ved tyveri fra en forsikring, hvis man ikke er medlem af den.
4
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Er du medlem af en fagforening?

Indlægaf Tux » 5. jan 2017, 12:23

FruDulle skrev:
Tux skrev:
FruDulle skrev:
Tux skrev:
FruDulle skrev:Nej. Jeg har ikke behov for det. Er studerende og uden arbejde. Min mand er, mod min vilje. Men hans mor er fagforenings-et-eller-andet og går vældig meget op i det. Hendes kommentar til at vi valgte en børnehave som hørte til en friskole var at vi skulle huske at spørge om de ansatte havde en overenskomst :rulle:

Generelt har jeg det stramt med fagforeninger, men anerkender deres arbejde igennem mange år for mange mennesker og brancher. Jeg mener bare at modellen i dag er håbløst forældet.

Sorry to say, men det skal du sku da ikke blande dig i :boo:


Det skal du da heldigvis heller ikke.
Hvad i al verden kommer det dig ved? Du aner ikke et klap om min uvilje. Tænk sig, hvis du havde spurgt om hvorfor, så kunne du måske oplyst om min holdning til det.

Heldigvis er mit parforhold sådan et hvor man gerne må have holdninger der strider imod partnerens og man må også gerne blande sig, uden at man bliver uvenner.

Ååh undskyld, jeg skulle selvfølgelig have skrevet det i det-man-ikke-må-sige-tråden. Jeg kan godt se det er kontroversielt at mene, at det er en personlig ting om man vil støtte fagbevægelsen eller ej..


Du vælger da at fatte hat. Pas på at hesten ikke bliver for høj. Det handler ikke om at han er i en fagforening. Det handler om at han er i den fagforening.

Hvis det er det som er tilfældet må du jo skrive det, og måske endda hvorfor - husk at de fleste af os ikke er tankelæsere :rulle:
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Er du medlem af en fagforening?

Indlægaf Spjaerten » 5. jan 2017, 12:44

Ja og jeg har faktisk haft brug for dem en håndfuld gange til at læse kontrakter osv. for mig.
Og kunne ikke drømme om at melde mig ud.
Har vist aldrig haft en arbejdsgiver med overenskomst, sådan er det private erhvervslivs jo ofte.
De sidste 2 arbejdsgivere er udlandske foretagender hvorfor der ikke er overenskomst.
Kan ikke huske på dem der lægger 10 år tilbage i tiden.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Er du medlem af en fagforening?

Indlægaf dykkersild » 5. jan 2017, 12:46

Jeg er i A-kassen men ikke fagforeningen. Faktisk pg.a. noget I alle nævner - kurser til medlemmerne.

Jeg var i mange, mange år i kursusbranchen i det private erhvervsliv og i midt 90érne (husker ikke præcis hvornår) kom der nye momsregler således at private kursusudbydere skulle pålægge kurserne moms men fagforeningerne kunne vedblive med at udbyde kurser uden moms - da det ikke var med fortjeneste for øje. Jeg tjekkede en del - og fandt ud af, at ca. 90% af kurserne udbudt blev "solgt" med fortjeneste - endda meget stor fortjenste. Specielt HKs eksterne kursusafdeling lavede og laver vel stadigvæk kassen. Dvs. ulige og urimelige vilkår med det offentliges velsignelse. Hele den privat branche klagede men uden held. En del private virksomhed lukkede grundet dette.

Oven i hatten havde jeg nogle kunder med på seminar i England - der tog direktøren for Dansk magisterforeningen MasterCard kortet op af lomme og sagde; ingen kvaler - medlemmerne betaler - og afsted i taxi til London for at se fodbold.

Jeg meldte mig ud da jeg kom hjem fra den tur - og har ikke været medlem siden.

Jeg kan også citere en af lederne fra HK Christiansminde for at sige; hvad skal vi ellers bruge de mange penge til. Dette da min chef kommentere på valget af specielt træ som skulle importere til dyre penge, det skulle bruges til nogle af instruktørværelserne.

Jeg har kun været ansat i små, private virksomheder - blev jeg ansat i en stor virksomhed hvor det var kutyme at være medlem, ville jeg overveje det. Dog vil jeg til hver en tid bestemme selv grundet min grundlovssikret foreningsfrihed.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Er du medlem af en fagforening?

Indlægaf Tux » 5. jan 2017, 13:04

FruDulle skrev:Eller vent...måske kunne en der valgte at sige at jeg som hustru skal blande mig udenom min mands valg spørge ind til det.
Det er egentlig pointen irellevant..
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Er du medlem af en fagforening?

Indlægaf Anilara » 5. jan 2017, 14:12

Jeg vil gerne have at der ikke rulles med øjne af andre debattørers udsagn i min tråd, tak.
6
Brugeravatar
mindrekreativtnavn
Indlæg: 204
Tilmeldt: 21. sep 2016, 07:38
Kort karma: 14
Likede indlæg: 158

Re: Er du medlem af en fagforening?

Indlægaf mindrekreativtnavn » 5. jan 2017, 14:44

Ja, jeg er medlem af HK. Indtil videre har jeg ikke haft brug for det, men hvis jeg nu en dag skulle få brug for hjælp og råd, synes jeg det er rart nok at være medlem. Det giver en form for tryghed for mig. :)
0
I always carry a knife in my purse, just in case we're having cake. :gris:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Er du medlem af en fagforening?

Indlægaf Tux » 5. jan 2017, 15:58

Anilara skrev:Jeg vil gerne have at der ikke rulles med øjne af andre debattørers udsagn i min tråd, tak.

Hvis der er andre smileys man ikke med bruge i din tråd, vil jeg foreslå du skriver det i start indlægget :wave:
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Er du medlem af en fagforening?

Indlægaf Anilara » 5. jan 2017, 16:13

Tux skrev:
Anilara skrev:Jeg vil gerne have at der ikke rulles med øjne af andre debattørers udsagn i min tråd, tak.

Hvis der er andre smileys man ikke med bruge i din tråd, vil jeg foreslå du skriver det i start indlægget :wave:

Det var udelukkende for at minimere risikoen for at der blev gået efter manden og nogen skulle blive personlige. Ingen grund til dårlig stemning :)
2

Tilbage til "Job"