Første MUS

Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Første MUS

Indlægaf Hunkat » 23. dec 2016, 19:04

Ja... det skal jeg altså til i starten af det nye år...

Som studerende og elev holder man ikke MUS og de ES (elevsamtaler) jeg havde havde fokus på trivsel og det rent praktiske aspekt, om jeg lærte det jeg skulle.

Så nu står jeg så i rigtig job, 4 måneder inde og skal have ikke en men TRE MUS :gisp: Og to af dem er med arbejdspladsens øverste chefer, den sidste med min nærmest leder.

Der er selvfølgelig nogle dokumenter jeg kan læse om konceptet men det kunne bare være rigtig lækkert med nogle erfaringer fra det virkelig liv, tips og tricks.


Jeg tænker lidt en struktur som hedder "hvordan er det gået indtil nu", "hvordan skal det gå i fremtiden" og "hvordan kommer vi derhen"? :gruble:
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Første MUS

Indlægaf Skorstenen » 23. dec 2016, 19:33

Det er meget spot on det du forestiller dig. Det er ret meget (opsummeret): Har vi nået handlingsplanen fra sidste år? Hvad kunne du tænke dig i det næste år? Er der noget vi kan gøre, for at gøre din arbejdsdag bedre? Er der kurser eller andet vi kan give dig - hvorfor og hvordan kan vi som arbejdsplads drage fordel af det`? Er der ting i dit private liv vi skal tage særlige hensyn til? Laver du opgaver udover det der er i din jobbeskrivelse? Hvordan har du udviklet dig det seneste år? Hvordan er dit forhold til din leder?
Og så plejer man at lave en udviklingsplan for det næste år, det kan være fx: Vi skal have lavet dette projekt, eller indført dit og dat, eller man får bevilliget et kursus.

Ja, det var sådan lidt i korte træk :)
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Første MUS

Indlægaf JoyNips » 23. dec 2016, 19:55

Start med at læse jeres dokumenter om MUS. På mine jobs har der været koncepter for MUS-samtalerne og det er nok meget relevant for dig at have sat dig ind i jeres eventuelle koncept. Særligt hvis du skal have gjort noget på forhånd, fx udfyldt spindelvæv eller lignende.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Første MUS

Indlægaf Skorstenen » 23. dec 2016, 20:04

Som Joynips siger (det havde jeg glemt), det kan være rigtig godt. Vi er så heldigt stillede hos os, at vi får nogen ting vi skal udfylde på forhånd.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Første MUS

Indlægaf Hunkat » 23. dec 2016, 20:11

Jeg har læst det konceptpapir vi har til rådighed, desværre er det eneste man skal gøre på forhånd at "forberede sig", men der skal altså ikke udfyldes noget. Generelt er det bare ret vage formuleringer, og at man jo kan komme rundt om tingene på mange måder så der er ikke sådan rigtig noget konkret man kan tage fat i som nybegynder og sige "okay, så starter jeg her".

Derfor tænkte jeg det kunne være godt at høre lidt om folks oplevelser for det er sikkert noget jeg selv ikke har tænkt på som sagtens kunne være relevant at få med.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Første MUS

Indlægaf Skorstenen » 23. dec 2016, 20:16

Hunkat skrev:Jeg har læst det konceptpapir vi har til rådighed, desværre er det eneste man skal gøre på forhånd at "forberede sig", men der skal altså ikke udfyldes noget. Generelt er det bare ret vage formuleringer, og at man jo kan komme rundt om tingene på mange måder så der er ikke sådan rigtig noget konkret man kan tage fat i som nybegynder og sige "okay, så starter jeg her".

Derfor tænkte jeg det kunne være godt at høre lidt om folks oplevelser for det er sikkert noget jeg selv ikke har tænkt på som sagtens kunne være relevant at få med.


Godt så. Og når nu du kun har været der kort tid, så er det ikke meget sammenligningsgrundlag. Så ville jeg koncentrere mig om at få lagt en god udviklingsplan for næste år og få givet ris/ros.
En leders udfordring ved en MUS er at få medarbejderen til at tale. For det er det, det handler om. Det er ikke lederen :)
0

Tilbage til "Job"