At søge job som nyuddannet Djøf´er

Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: At søge job som nyuddannet Djøf´er

Indlægaf Rapfisk » 14. nov 2016, 08:17

Jeg fornemmer, at der er flere jobs, hvor det er en fordel at planlægge ferie i industriferien, end hvor det er en fordel at planlægge det uden for industriferien. Nu har jeg også ofte været på arbejdspladser, hvor det tidlige efterår var årets travleste tid, men der var det et problem, hvis folk havde ferie (selv om det selvfølgelig blev løst, hvis det var nødvendigt).
0
Livslinjen: 70 201 201
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: At søge job som nyuddannet Djøf´er

Indlægaf avdotja » 14. nov 2016, 10:28

Hvis man er den rigtige kandidat betyder 2-3 ugers ferie ingenting. Der kan sikkert være enkelte situationer hvor det vil tungen på vægtskålen, men kan ikke forestille mig at det vil være ret mange (har aldrig hørt om det). Hvis det er viser sig at være afgørende og det vitterlig er ønskejobbet, er der vel også muligheden for, som sidste udvej, at aflyse ferien. Jeg ville i hvert fald bestille i dine sko :)
1
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: At søge job som nyuddannet Djøf´er

Indlægaf Akehurst2 » 14. nov 2016, 16:27

Samano skrev:
Det er det sikkert,men jeg kender mange nyuddannede der slet ikke holdt sommerferie deres første sommer. Jeg tænker samtidig at man som nyansat er sidst i ferien til at vælge ferie uger og det er jeg jo ikke ligefrem hvis jeg allerede har bestilt 2-3 ugers ferie i juli, hvor de fleste vil have fri.



Nej, men det handler også tit om en vis bemanding til at holde driften i gang - og hvis du er helt ny og grøn og har været der i få måneder, så gør det ikke den store forskel, om du er der eller ej. Groft sagt.

Og hvis du først ansættes i foråret, så kan ferien jo meget vel allerede være planlagt på arbejdspladsen, og så har de jo slet ikke regnet med dig ved planlægningen.
0
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: At søge job som nyuddannet Djøf´er

Indlægaf Daflo » 14. nov 2016, 20:10

Samano skrev:
Det er det sikkert,men jeg kender mange nyuddannede der slet ikke holdt sommerferie deres første sommer. Jeg tænker samtidig at man som nyansat er sidst i ferien til at vælge ferie uger og det er jeg jo ikke ligefrem hvis jeg allerede har bestilt 2-3 ugers ferie i juli, hvor de fleste vil have fri.


Det er mit indtryk at det tit er de nyuddannedes eget valg ikke at holde ferie det første år. De har jo ikke optjent ferie med løn, og mister derfor en del indtægt på 3 ugers ferie.
3
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: At søge job som nyuddannet Djøf´er

Indlægaf Lulu » 15. nov 2016, 07:48

^min erfaring er også at mange jobs først starter i august. Nogle få i juni, men mange sætter 1. august på, netop for at undgå ferieproblemer. Det er specielt nyoprettede stillinger, og stillingsopslag, hvor de lægger vægt på at en nyuddannet også kommer i betragtning.
Arbejdsgivere ved jo også godt at de ikke kan ansætter en nyuddannet og så bare lade dem sejle deres egen sø, men at de tværtimod skal afsætte ressourcer til at oplære en nyuddannet, og det ved de jo også godt ikke kan lade sig gøre i juli måned, når en stor del af de rutinerede arbejdere er på ferie. Så den del ville jeg ikke bekymre mig om.
1
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: At søge job som nyuddannet Djøf´er

Indlægaf Akehurst2 » 15. nov 2016, 07:57

Lulu skrev:^min erfaring er også at mange jobs først starter i august. Nogle få i juni, men mange sætter 1. august på, netop for at undgå ferieproblemer. Det er specielt nyoprettede stillinger, og stillingsopslag, hvor de lægger vægt på at en nyuddannet også kommer i betragtning.
Arbejdsgivere ved jo også godt at de ikke kan ansætter en nyuddannet og så bare lade dem sejle deres egen sø, men at de tværtimod skal afsætte ressourcer til at oplære en nyuddannet, og det ved de jo også godt ikke kan lade sig gøre i juli måned, når en stor del af de rutinerede arbejdere er på ferie. Så den del ville jeg ikke bekymre mig om.


Nej, og selvom man selvfølgelig er ansat til at dække et behov og ikke er ligegyldig, så kan man jo sjældent passe kontoret alene alligevel.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: At søge job som nyuddannet Djøf´er

Indlægaf Buller » 15. nov 2016, 08:04

Samano skrev:
Akehurst2 skrev:
Samano skrev:
Det er det sikkert,men jeg kender mange nyuddannede der slet ikke holdt sommerferie deres første sommer. Jeg tænker samtidig at man som nyansat er sidst i ferien til at vælge ferie uger og det er jeg jo ikke ligefrem hvis jeg allerede har bestilt 2-3 ugers ferie i juli, hvor de fleste vil have fri.



Nej, men det handler også tit om en vis bemanding til at holde driften i gang - og hvis du er helt ny og grøn og har været der i få måneder, så gør det ikke den store forskel, om du er der eller ej. Groft sagt.

Og hvis du først ansættes i foråret, så kan ferien jo meget vel allerede være planlagt på arbejdspladsen, og så har de jo slet ikke regnet med dig ved planlægningen.

Hehe det er da helt beroligende at man åbenbart kan undværes :) Men jeg bare oplevet at folk blevet hyret som nyuddannet til dække et akutbehov og så ville jeg da tro de betød noget for driften, men hvad ved jeg :P

Men vil du ikke tro man beregner den person man regner med at ansætte med der? Man ved vel lidt før man ansætter at man vil have en ekstra mand, men hvis det reelt er sådan så der jo intet at bekymre sig om :)


Daflo skrev:
Samano skrev:
Det er det sikkert,men jeg kender mange nyuddannede der slet ikke holdt sommerferie deres første sommer. Jeg tænker samtidig at man som nyansat er sidst i ferien til at vælge ferie uger og det er jeg jo ikke ligefrem hvis jeg allerede har bestilt 2-3 ugers ferie i juli, hvor de fleste vil have fri.


Det er mit indtryk at det tit er de nyuddannedes eget valg ikke at holde ferie det første år. De har jo ikke optjent ferie med løn, og mister derfor en del indtægt på 3 ugers ferie.


Altså det sikkert casen for nogen, men så synes jeg også man har sat sig for hårdt hvis man ikke når man går fra SU til løn kan undvære et par ugers løn i løbet af det første år. Ferie er i hvert fald for vigtigt for mig til ikke at have det så længe, men jeg så også økonomisk polstret til undvære et par måneder.

Jeg kender dog også folk hvor de er blevet ansat last minut for dække en akut behov, hvor de ikke havde fået jobbet hvis de skulle have ferie hele juli, men altså det lyder på jer som om det ikke er særlig normalt :)
Så det er selvfølgelig beroligende :)

Jeg tror lige jeg skriver med karrierecentret på min universitet om hører hvad deres tanker/erfaringer er og hvis de har samme holdning som jer så kan jeg jo rolig begynde at kigge på ferie :ivrig: :klap: :-D :love: :banan:



det er jo ikke en fornærmelse af dig, men nyuddannede og nyansatte skal altså bruge tid til at komme i omdrejninger. Og selv om de kan noget i starten så trækker de også resurser fra resten af holdet fordi de skal stille spørgsmål og have oplæring. Så det er nok ikke helt ved siden af at man ikke gør det store udslag de første 6-12 mdr.
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: At søge job som nyuddannet Djøf´er

Indlægaf Zombie » 20. nov 2016, 14:44

Jeg bliver cand.soc til sommer, i Sociale Interventionsstudier. Skal altså også skrive speciale om lidt.

Jeg læser stillingsopslag i min fritid, og formulerer i mit hoved, hvordan jeg evt. kunne vinkle erfaringer og kompetencer fra min uddannelse og erhvervserfaring, til at fremstille mig realistisk, men kvalificeret. Og derudover øver jeg mig på at skrive små afsnit, hvor jeg med udgangspunkt i, hvad stedet søger, får "solgt" mig selv godt.
Det vigtige for mig er, at jeg ikke lover noget, jeg ikke kan holde. Eksempelvis har jeg erfaring med SPSS til statistisk analyse, men det er ikke min stærkeste side. Så jeg kommer til at skrive det på, men være forsigtig med at fremstille det som om, jeg er nogen ørn. Jeg ville godt kunne arbejde med det i nogen udstrækning, men have behov for en afpudsnings periode og evt lidt sparring fra en skarp kollega.

Men udover dette aber dabei, er jeg rimelig skamløs ift. at sælge mig selv godt. Det handler måske også om, at jeg hviler i mig selv og ved, at jeg er dygtig. Så jeg er ikke bange for at virke arrogant, og man skal jo heller ikke lade som om, man ved det hele, men anerkende den erfaring, kommende kollegaer og chefer allerede har. Derfor kan man godt bidrage med nye vinkler og en helt frisk faglighed. ;)
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: At søge job som nyuddannet Djøf´er

Indlægaf Zombie » 20. nov 2016, 15:26

Ang. SPSS findes der super videoer på YouTube. Søger du en stilling hvor SPSS er relevant, kan du jo bare skrive at du kan bruge det, og så lige opfriske din kunnen hvis du står til en ansættelse. :)
Jeg har eks. også lidt budget, jeg med fordel kan genopfriske, hvis jeg får en stilling hvor det er relevant.
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Job"