Betalt fri 5. Juni, 24. Og 31. December

Har du betalt fri 5. Juni, 24. Og 31. December

Ja men kun en af dem
2
2%
Ja to af de tre dage
31
35%
Ja alle tre dage
32
36%
Nej
16
18%
Lyserød rumgorilla
7
8%
 
Afgivne stemmer: 88
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Betalt fri 5. Juni, 24. Og 31. December

Indlægaf Tux » 23. okt 2016, 16:58

SKAT og flere ministerier vil nu sløjfe de såkaldte kutymedage grundlovsdag, juleaftensdag og nytårsaftensdag som fridage, hvilket betyder at de ansayye skal bruge deres feriedage hvis de vil blive hjemme.

http://www.hrforum.dk/2016/10/21/betal-kutymefridage/

Hvad mener I om det, er det rimeligt eller bør det være fridage som det altid har været? Jeg tænker man har vundet en form for "hævd" selv om dagene ikke er skrevet ind i overenskomsten.

Og til afstemningen, hvor mange af jer har fri disse dage - jeg troede faktisk alle havde fri i hvert fald jul og nytår :gruble:
Senest rettet af Tux 23. okt 2016, 18:11, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Betalt fri 5. Maj, 24. Og 31. December

Indlægaf Spjaerten » 23. okt 2016, 17:02

Jeg ikke haft fri 5. Maj nogensinde. Men altid 24. og 31. december.
(Privat ansat).
Og ville godt nok synes det var stramt hvis man skulle til at bruge dage for at holde fri 3 dage til jul, 2 til nytår, 3 til påske, 1 til pinse, grundlovsdag, kr. Himmelfart og st. Bededag.
Er man uheldig er det næsten 50% af ens feriedage :8:
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Betalt fri 5. Maj, 24. Og 31. December

Indlægaf Sangius » 23. okt 2016, 17:04

Som regel har arbejdspladsen vel lukket, hvis man automatisk har en fridag de dage. Så synes jeg det er urimeligt at man skal tvinges til at bruge en feriedag på t have fri.
Men de arbejdspladser der aldrig lukker, der ved jeg ikke hvordan det fungerer? Har man bare færre fridage end normen, når man i princippet aldrig har glæde af helligdage?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Betalt fri 5. Maj, 24. Og 31. December

Indlægaf Hunkat » 23. okt 2016, 17:06

De jobs hvor man har brug for at folk er på arbejde på juleaftensdag og nytårsdag der er den slags allerede kutyme. I stort set alle andre jobs er det ren symbolpolitik som ikke kommer til at betyde noget som helst for produktiviteten. Primært fordi dem man evt. skal arbejde sammen med ikke er på arbejde. Så det ville være to dage hvor folk enten lavede skuffeopgaver eller lavede ingenting.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Betalt fri 5. Maj, 24. Og 31. December

Indlægaf Olaf » 23. okt 2016, 17:08

Jeg har fri 24. og 31. December. Grundlovsdag er en halv fridag for mig men hel fridag for mange andre på min arbejdsplads (jeg er ikke overenskomstansat). Min mand betaler selv 24. og 31. december med feriedage og han har tvunget fri. Kan ikke huske om han har fri grundlovsdag. Han er til gengæld overenskomstansat. På min gamle arbejdsplads havde vi tvunget fri mellem jul og nytår i stedet for feriefridage.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Betalt fri 5. Maj, 24. Og 31. December

Indlægaf JoyNips » 23. okt 2016, 17:09

Jeg synes tvungne fridage er mega-latterlige. Vi MÅ ikke arbejde mellem jul og nytår i min styrelse - men vi skal selv betale for at holde fri de dage... Hvis de også beslutter at vi selv skal betale for juleaftensdag og nytårsaftensdag, så må lønnen naturligvis følge med op.

I forvejen har de i øvrigt i år forringet vores vilkår. Tidligere havde vi ret til en fridag ved bryllup, flytning og begravelser. Dem har de også fjernet. Uden at vores løn er ændret.

Og det er fint nok med ringere vilkår. Men så må lønnen følge med. Vores løn i staten er jo netop lavere fordi vi så har nogle glimrende vilkår der, når man regner dem om til økonomi, bringer os på nogenlunde niveau med de privatansatte. En vilkårsforringelse uden tilsvarende lønstigning... Nej tak.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Betalt fri 5. Maj, 24. Og 31. December

Indlægaf Olaf » 23. okt 2016, 17:10

Spjaerten skrev:Jeg ikke haft fri 5. Maj nogensinde. Men altid 24. og 31. december.
(Privat ansat).
Og ville godt nok synes det var stramt hvis man skulle til at bruge dage for at holde fri 3 dage til jul, 2 til nytår, 3 til påske, 1 til pinse, grundlovsdag, kr. Himmelfart og st. Bededag.
Er man uheldig er det næsten 50% af ens feriedage :8:


Men nu er der jo ikke tale om helligdagene. 24., 31. og grundlovsdag er jo ikke helligdage modsat de andre dage du nævner.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Betalt fri 5. Maj, 24. Og 31. December

Indlægaf Tux » 23. okt 2016, 17:22

JoyNips skrev:Jeg synes tvungne fridage er mega-latterlige. Vi MÅ ikke arbejde mellem jul og nytår i min styrelse - men vi skal selv betale for at holde fri de dage... Hvis de også beslutter at vi selv skal betale for juleaftensdag og nytårsaftensdag, så må lønnen naturligvis følge med op.

I forvejen har de i øvrigt i år forringet vores vilkår. Tidligere havde vi ret til en fridag ved bryllup, flytning og begravelser. Dem har de også fjernet. Uden at vores løn er ændret.

Og det er fint nok med ringere vilkår. Men så må lønnen følge med. Vores løn i staten er jo netop lavere fordi vi så har nogle glimrende vilkår der, når man regner dem om til økonomi, bringer os på nogenlunde niveau med de privatansatte. En vilkårsforringelse uden tilsvarende lønstigning... Nej tak.


Hvis lønnen følger med op forsvinder fidusen jo ved det kan man sige, de gør det fordi de vil have mere arbejde for de samme penge.

Bare af nysgerrighed, hvad betyder dit "nej tak"? at du ville sige op?

Reelt set kan arbejdsgiver fuldstændig bestemme hvornår de ansatte må holde fri, så tvungne fridage er der ikke noget odiøst i (men stadig irriterende ja). I den her sag er spørgsmålet om det overhovedet er tilladt at afskaffe dagene - hvilket en voldgift nu skal afgøre.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Betalt fri 5. Maj, 24. Og 31. December

Indlægaf kidkomb » 23. okt 2016, 17:25

5.maj?
Er det ikke 5.juni?
Hvis ja, så alle tre.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Betalt fri 5. Maj, 24. Og 31. December

Indlægaf Daine » 23. okt 2016, 17:30

Jeg arbejder under HK overenskomst og derfor betalt fri 24/12 + 5/6 (som jeg går ud fra TS mener). Nytårsaftensdag holder vi betalt fri, når Citys officielle åbningstid er slut og så frem til hvad der ville have været normal lukketid den dag. Holder vi fri hele dagen, afspadsere vi de første timer (der er kun to på arbejde den dag).
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Betalt fri 5. Maj, 24. Og 31. December

Indlægaf JoyNips » 23. okt 2016, 17:32

Tux skrev:
JoyNips skrev:Jeg synes tvungne fridage er mega-latterlige. Vi MÅ ikke arbejde mellem jul og nytår i min styrelse - men vi skal selv betale for at holde fri de dage... Hvis de også beslutter at vi selv skal betale for juleaftensdag og nytårsaftensdag, så må lønnen naturligvis følge med op.

I forvejen har de i øvrigt i år forringet vores vilkår. Tidligere havde vi ret til en fridag ved bryllup, flytning og begravelser. Dem har de også fjernet. Uden at vores løn er ændret.

Og det er fint nok med ringere vilkår. Men så må lønnen følge med. Vores løn i staten er jo netop lavere fordi vi så har nogle glimrende vilkår der, når man regner dem om til økonomi, bringer os på nogenlunde niveau med de privatansatte. En vilkårsforringelse uden tilsvarende lønstigning... Nej tak.


Hvis lønnen følger med op forsvinder fidusen jo ved det kan man sige, de gør det fordi de vil have mere arbejde for de samme penge.

Bare af nysgerrighed, hvad betyder dit "nej tak"? at du ville sige op?

Reelt set kan arbejdsgiver fuldstændig bestemme hvornår de ansatte må holde fri, så tvungne fridage er der ikke noget odiøst i (men stadig irriterende ja). I den her sag er spørgsmålet om det overhovedet er tilladt at afskaffe dagene - hvilket en voldgift nu skal afgøre.


Ja, jeg ville få arbejde i det private i stedet hvis mine vilkår fortsat blev forringet i staten uden at jeg blev kompenseret lønmæssigt. For det er jo reelt en lønnedgang, jeg så må tåle. Og det synes jeg egentlig ikke rigtig at jeg gider.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Betalt fri 5. Maj, 24. Og 31. December

Indlægaf Slettet bruger » 23. okt 2016, 17:37

Jeg er tilhænger af afskaffelse af kulturfridage, men jeg er ikke tilhænger af at man nedsætter offentligt ansattes løn, så enten skal de kompenseres med fridage de selv kan bestemme over eller med en lønstigning der svarer til de ekstra arbejdsdage.

Jeg har fri juleaftensdag og nytårsaftensdag. Jeg ved ikke hvorfor jeg skulle have fri 5. maj, men jeg har fri 5. juni som er grundlovsdag. 1. maj har jeg ikke fri.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Betalt fri 5. Maj, 24. Og 31. December

Indlægaf Wizzze » 23. okt 2016, 17:41

Jeg har været et sted en gang hvor 24/12 og 31/12 var halve arbejdsdage, men man holdt fri, og betalte for det, ved så ikke at have halve fridage 1. maj og 5. juni.

Der hvor jeg er nu har vi fri 24/12 og 31/12, men ikke 5. juni.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Betalt fri 5. Maj, 24. Og 31. December

Indlægaf kidkomb » 23. okt 2016, 17:42

Jeg synes virkelig at folk skal lade være med at være så barnligt optagede af hvad andre får.
Ja, der er nogle erhverv hvor man aldrig har fri på helligdage (medmindre vagtplanen er skruet sådan sammen)
Sådan er det bare. Sådan vil det altid være.
Og hvad så hvis revisor-Mathias altid har fri mellem jul og nytår og ikke engang skal betale for det selv?
Helt ærligt?
Og hvad så hvis dem på borgerservice har fri hver eneste weekend og aldrig har natarbejde?

Jeg fatter det virkelig ikke.
Man kan sgu da ikke klappe sig hånligt på lårene over at andre menneskers arbejdsvilkår bliver ringere?!
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Betalt fri 5. Maj, 24. Og 31. December

Indlægaf Tux » 23. okt 2016, 18:14

kidkomb skrev:5.maj?
Er det ikke 5.juni?
Hvis ja, så alle tre.


Jo rigtigt 5. Juni selvfølgelig - rettet! :D
0

Tilbage til "Job"