Jobjagter-tråden

ajnaM
Kort karma: 227
Likede indlæg: 4673

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf ajnaM » 14. feb 2018, 09:01

Juliet skrev:
ajnaM skrev:
Juliet skrev:
ajnaM skrev:
Juliet skrev:Jeg er blevet kaldt til to samtaler i denne uge, og jeg er i massivt dilemma. Den første er på torsdag og den anden fredag, den jeg helst vil have er den om fredagen. Jeg er så bange for at blive tilbudt stillingen torsdag og så skulle sige ja eller nej uden at vide om jeg bliver tilbudt den om fredagen også.
I mit fag er der hurtigt svar efter samtalen, har kun oplevet og hørt andre fortælle at man får svar samme dag samtalen er.

Det kan af nogen blive betragtet som dårlig stil, men du kan jo vælge at sige ja, og så ikke nå at skrive under.

Det har jeg også overvejet. Det ville jeg kunne gøre, men ved sgu ikke om jeg ville kunne se mig selv i øjnene hvis jeg har fået dem til at fravælge en anden for at jeg så fravælger dem.
Den lidt mindre dårlige stil er nok så at tilbyde at være der den første måned, svarende til opsigelsesperioden. det tillader den stilling om fredagen, da den starter en måned efter torsdagsstillingen. Men det er bare ikke optimalt hverken for dem eller mig. åh et første verdens problem. og måske lige lidt meget tiltro til mig selv og mine evner til jobsamtale :genert:

De fleste steder venter med at give afslag, til der er skrevet under på kontrakten, så det ville jeg ikke være så nervøs for. :)

Min sidste samtale fik jeg afslag på så hurtigt at der umuligt kan være skrevet kontrakt (ca halvanden time efter sidste samtale). Ved ikke om de gør det anderledes i mit felt. Ansættelserne er altid korte, max et år, så de har et enormt stort turnover af ansatte, måske det gør at man lidt hurtigt vælger til og fra. Der er også muligheden at spille med åbne kort og simpelthen sige at jeg gerne vil til den anden samtale før jeg træffer beslutning. Men ved sgu ikke om det ville være at skyde mig selv i foden, for det virker ikke enormt interesseret i torsdagsjobbet, og det er jeg egentligt - hvis fredagsjobbet går i vasken.

Hvis de vælger at give afslag så hurtigt, og uden en underskrevet kontrakt, vil jeg mene, det er deres egen skyld. :genert:

Generelt synes jeg, man skal opføre sig ordentligt - men at vente et døgn med at skrive under, det synes jeg er ok.
2
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1617

Indlægaf Nicolait » 14. feb 2018, 09:40

Jeg sendte for et stykke tid siden en ansøgning til et sted, hvor jeg virkelig gerne ville være.
Jeg troede ikke, jeg ville høre noget fra dem, men så ringede de her lidt i 10, for at indkalde mig til samtale.
Det hele gik lidt stærkt.

Problemet er at jeg i mellemtiden fra ansøgningen til indkaldelsen, af jobcentret, igen er blevet sygemeldt med stress.

Nu ved jeg ikke, hvordan jeg skal aflyse samtalen, og min stressfaktor skød lige i vejret Big time - kæft hvor jeg sur på mig selv og stresset. Kvalmen og hjertebanken racer afsted nu, og jeg kan ikke få fat i nogle af dem, jeg normalt taler med om sådan noget.

Nu håber jeg ikke, at folk i tråden er for fordømmende overfor det hele, for kæft hvor har jeg det skidt med mig selv lige nu, for at have sagt ja til samtalen.

Så et hver råd er kærkomment.
Jeg ved godt, at jeg skal have aflyst samtalen, men hvordan siger man det uden at ødelægge sine chancer i fremtiden for at arbejde det sted?
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1617

Indlægaf Nicolait » 14. feb 2018, 09:49

^ nå de ringede igen for at flytte samtalen. Jeg fik på en pæn måde sag, at jeg ikke ønskede at deltage, så jeg kom ud af det på en ordentlig måde.

Men det fik lige vist mig, hvorfor jobcentret valgte at sygemelde mig, for hvis der skal så lidt til at vælte læsset, og give mig hjertebanken, kvalme og rysteture, så er man vist ikke klar til at arbejde.
2
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Muspel
Kort karma: 256
Likede indlæg: 3676

Indlægaf Muspel » 14. feb 2018, 12:31

Rapfisk skrev:
ajnaM skrev:
Juliet skrev:Jeg er blevet kaldt til to samtaler i denne uge, og jeg er i massivt dilemma. Den første er på torsdag og den anden fredag, den jeg helst vil have er den om fredagen. Jeg er så bange for at blive tilbudt stillingen torsdag og så skulle sige ja eller nej uden at vide om jeg bliver tilbudt den om fredagen også.
I mit fag er der hurtigt svar efter samtalen, har kun oplevet og hørt andre fortælle at man får svar samme dag samtalen er.

Det kan af nogen blive betragtet som dårlig stil, men du kan jo vælge at sige ja, og så ikke nå at skrive under.

Når der er så kort tid imellem, ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved den løsning. Uanset, om der var et andet job, ville det være almindeligt, at man ikke havde nået at returnere en underskrevet kontrakt næste eftermiddag.

Ved det andet job ville jeg så til samtalen bede om hurtigt svar, hvis du har det andet på hånden. Det kan man i de fleste tilfælde godt tillade sig at sige.

Enig. Men jeg ville nu også godt turde sige til jobbet torsdag, at du siger ja, men har brug for at sove på det, før du beslutter dig endeligt.

Men under alle omstændigheder ville jeg melde ud til torsdagsjobbet straks hvis du får fredagsjobbet, så de kan nå at tilbyde den næste det. Det der med opstart i en måned. Det giver ikke mening.
3
JoyNips
Kort karma: 523
Likede indlæg: 8033

Indlægaf JoyNips » 14. feb 2018, 14:56

JoyNips skrev:
JoyNips skrev:Samtale nr 10 på fredag. Denne her gang skal det fandme lykkes! Har en rigtig god veninde, der arbejder samme sted men i et andet kontor, og hun har lige lavet lidt detektivarbejde på den chef, jeg skal til samtale ved og sådan, så nu er jeg godt rustet til at vise dem mest muligt af dét, de søger.

Oooog 2 timer efter samtalen har de ringet og bedt om referencer. :banan:

Og nu har de tilbudt mig jobbet! :banan: :banan:
25
kattekonen
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Indlægaf kattekonen » 14. feb 2018, 18:29

JoyNips skrev:
JoyNips skrev:
JoyNips skrev:Samtale nr 10 på fredag. Denne her gang skal det fandme lykkes! Har en rigtig god veninde, der arbejder samme sted men i et andet kontor, og hun har lige lavet lidt detektivarbejde på den chef, jeg skal til samtale ved og sådan, så nu er jeg godt rustet til at vise dem mest muligt af dét, de søger.

Hvor er det vildt :banan: Gjorde du noget anderledes i forhold til de andre jobsamtaler? Strategiændring etc.??
0
JoyNips
Kort karma: 523
Likede indlæg: 8033

Indlægaf JoyNips » 14. feb 2018, 18:34

kattekonen skrev:
JoyNips skrev:
JoyNips skrev:

Hvor er det vildt :banan: Gjorde du noget anderledes i forhold til de andre jobsamtaler? Strategiændring etc.??

Næh. Jeg har når jeg har fået afslag efter samtaler spurgt, hvad jeg kunne gøre anderledes og jeg har faktisk kun fået positive tilbagemeldinger. Det har været marginaler, andre kandidater med konkret erfaring og et spørgsmål om den rette kemi. Og nu var den der bare.
0
Brugeravatar
Jungletiger
Kort karma: 62
Geografisk sted: Søborg
Likede indlæg: 552

Indlægaf Jungletiger » 15. feb 2018, 13:11

JoyNips skrev:
JoyNips skrev:

Fedt :D Tillykke med det :banan: :banan: :banan:

Her jages der stadig nye udfordringer. Afventer svar på en samtale.
Var desuden til en samtale i dag, hvor jeg ved, jeg er gået videre, så har endnu en samtale i næste uge.
Desuden har jeg en samtale i morgen samt en på mandag, hvor der er endnu en samtale onsdag.
0
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1152

Indlægaf Stitch » 15. feb 2018, 13:24

Jeg er faldet over et virkelig interessant stillingsopslag. Og har sendt min ansøgning til en bekendt, der sidder med HR i et større firma.
Hun siger:
Altså hvilke erfaringer har du? Hvordan har du arbejdet med fx opfølgning på projekter eller planlægning af direktionsmøder? Osv. Vælg et par ud som giver mening og brug lidt krudt på dem.
ISO 9001 kunne være et eksempel på opfølgning og status på projekter. Men udbyg det du skriver med dine erfaringer.

Samt at jeg skal forklare mine udlandsophold etc.

Omg. Hvor jeg synes det er krævende. Også på et helt dybere personligt niveau. sådan noget fortæller jeg jo ikke engang folk der er tæt på mig.
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 64
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 1348

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 15. feb 2018, 13:55

Jeg har sendt ansøgninger igen-igen.
Lige nu er jeg bare rigtig træt af det hele. Jeg savner at arbejde, jeg stresser over penge og jeg føler ikke der er noget af mig der står ud ved en ansøgning. Jeg ved at jeg kan få nogle skide gode referencer, men så skal man jo lige nå til samtale og alt sådan noget først.

Venter stadig på at høre tilbagemelding fra min uformelle samtale mandag om jeg går videre/ikke går videre. De sagde jeg ville få besked lige meget hvad, så fingers crossed det er et vi ses snart...
0
kattekonen
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Indlægaf kattekonen » 15. feb 2018, 16:57

Jeg er også inde i et dødvande. Reelt har der været 1 stilling indenfor min bopæl de sidste 4 måneder, så har søgt alt muligt andet som er relateret, så har naturligt været til både været til mange samtaler med afslag, eller bare mange afslag. Lige nu har jeg oprettet mig i 3 virksomheders emnebank, og har to ansøgninger ude. Jeg føler mig efterhånden temmelig desperat.

Det er en temmelig svært situation fordi de fleste arbejdsgivere gerne vil have at man søger hen til noget, og ikke væk fra noget. Men jeg synes at jeg rigtig svært ved at give dem det indtryk, fordi i mit verdensbillede søger man også væk fra noget, når man søger hen til noget...jeg synes de to ting hænger sammen.

Er det også noget I oplever, at skulle redegøre for til samtalerne - altså jeres motivation, om I søger hen til noget, eller væk fra noget?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 885
Likede indlæg: 7594

Indlægaf Rapfisk » 15. feb 2018, 22:10

kattekonen skrev:Jeg er også inde i et dødvande. Reelt har der været 1 stilling indenfor min bopæl de sidste 4 måneder, så har søgt alt muligt andet som er relateret, så har naturligt været til både været til mange samtaler med afslag, eller bare mange afslag. Lige nu har jeg oprettet mig i 3 virksomheders emnebank, og har to ansøgninger ude. Jeg føler mig efterhånden temmelig desperat.

Det er en temmelig svært situation fordi de fleste arbejdsgivere gerne vil have at man søger hen til noget, og ikke væk fra noget. Men jeg synes at jeg rigtig svært ved at give dem det indtryk, fordi i mit verdensbillede søger man også væk fra noget, når man søger hen til noget...jeg synes de to ting hænger sammen.

Er det også noget I oplever, at skulle redegøre for til samtalerne - altså jeres motivation, om I søger hen til noget, eller væk fra noget?

Et glas, der er halvt fuldt, er jo også halvt tomt. Men det betyder alligevel meget, hvordan man ser på det. At man vælger et sted til på grund af opgaven, kollegaerne eller virksomheden i sig selv ville være mit absolutte fokus som leder, fordi jeg tror, det er vigtigt, at matchet er rigtigt i sig selv. At man kun har læst opslaget, fordi man søger væk fra noget, er til gengæld underordnet.
0
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Kort karma: 552
Likede indlæg: 11595

Indlægaf Akehurst2 » 16. feb 2018, 08:39

Rapfisk skrev:
kattekonen skrev:Jeg er også inde i et dødvande. Reelt har der været 1 stilling indenfor min bopæl de sidste 4 måneder, så har søgt alt muligt andet som er relateret, så har naturligt været til både været til mange samtaler med afslag, eller bare mange afslag. Lige nu har jeg oprettet mig i 3 virksomheders emnebank, og har to ansøgninger ude. Jeg føler mig efterhånden temmelig desperat.

Et glas, der er halvt fuldt, er jo også halvt tomt. Men det betyder alligevel meget, hvordan man ser på det. At man vælger et sted til på grund af opgaven, kollegaerne eller virksomheden i sig selv ville være mit absolutte fokus som leder, fordi jeg tror, det er vigtigt, at matchet er rigtigt i sig selv. At man kun har læst opslaget, fordi man søger væk fra noget, er til gengæld underordnet.

Da jeg blev spurgt til samtalen om det job, jeg har nu, hvorfor jeg gerne ville væk fra det job, jeg havde, svarede jeg (ganske ærligt) at det ville jeg faktisk helst heller ikke, men at jeg var villig til at overveje det, fordi det her job var så spændende en udfordring, at jeg var nødt til at prøve det af.

Men man skal nok mene det i en vis grad, før sådan et udsagn lyder troværdigt.
1
ajnaM
Kort karma: 227
Likede indlæg: 4673

Indlægaf ajnaM » 16. feb 2018, 13:18

TakeAChanceOnMe skrev:Jeg har sendt ansøgninger igen-igen.
Lige nu er jeg bare rigtig træt af det hele. Jeg savner at arbejde, jeg stresser over penge og jeg føler ikke der er noget af mig der står ud ved en ansøgning. Jeg ved at jeg kan få nogle skide gode referencer, men så skal man jo lige nå til samtale og alt sådan noget først.

Venter stadig på at høre tilbagemelding fra min uformelle samtale mandag om jeg går videre/ikke går videre. De sagde jeg ville få besked lige meget hvad, så fingers crossed det er et vi ses snart...

Har du evt. mulighed for at få nogle udtalelser på LinkedIn? Det kan jo være en mulighed for at få sine referencer i spil på et tidligere tidspunkt. Ved dog ikke, om det giver mening i din branche. :)
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 64
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 1348

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 16. feb 2018, 16:37

ajnaM skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Jeg har sendt ansøgninger igen-igen.

Har du evt. mulighed for at få nogle udtalelser på LinkedIn? Det kan jo være en mulighed for at få sine referencer i spil på et tidligere tidspunkt. Ved dog ikke, om det giver mening i din branche. :)

Det er ikke inden for min branche jeg har ledt efter deltidsjob, men retail. Mangler stadig at bestå min BSc her til sommer for at kunne få arbejde indenfor min branche :)
0

Tilbage til "Job"