Jobjagter-tråden

Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 200
Likede indlæg: 3950

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Tilly » 30. maj 2018, 11:01

Julledyret skrev:Hej i tråden :wave:

Jeg har i dag været til en jobsamtale, hvor jeg flere gange på forskellig vis blev spurgt om, hvorvidt jeg søger andre jobs og har andre ansøgninger ude. Ja, om jeg ligefrem var i et rekrutteringsforløb pt. Jeg er med på, at firmaet helst ser deres kandidater er 100% loyale og dedikerede, men i en indledende samtalerunde synes jeg det virker enormt emsigt, at spørge på den måde.
Faktisk blev jeg spurgt om det allerede, da jeg blev indkaldt til samtalen, hvor de også fik et mundtligt resumé af mit cv og hvorfor jeg havde skiftet arbejdsplads de seneste gange.

Jeg sidder i en uopsagt stilling, så jeg svarede at det er begrænset hvor meget tid og energi der er til jobsøgning. Således jeg kun kigger efter opslag ind i mellem og kun sporadisk får sendt. Dertil fik jeg spørgsmålet, hvilken type stillinger jeg så søgte, når nu det var...

Er jeg den eneste, der synes det er en lidt "aggressiv" fremgangsmåde? Eller er det normalt, at arbejdsgiveren er SÅ nysgerrig og jeg bare ikke har oplevet det før?

Jeg er da helt enig med dig. Det er da godt nok en noget aggressiv potentiel arbejdsgiver :8:
1
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 183
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 2820

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 30. maj 2018, 11:09

Jeg er fristet. Og i tvivl...har set et opslag vedr. et job indenfor min gamle branche, som jeg ellers forlod for nogle år siden fordi det var for ustabilt.
Men her er der et stort velrenommeret firma der tilbyder fast arbejde og masser af selvstændighed. Måske endda en arbejdsplads der giver plads til udvikling hvis man er ambitiøs.
Er lidt træt af at søge jobs hvor jeg i bund og grund ikke ved hvad dagligdagen byder på, og ofte bliver negativt overrasket når jeg kommer til samtale.
Omvendt er det måske også uambitiøst at gå tilbage til det jeg kom fra. Men jeg orker snart ikke længere at være demotiveret og træt af mit job. Det slider mentalt.
0
avdotja
Kort karma: 224
Likede indlæg: 4239

Indlægaf avdotja » 30. maj 2018, 12:22

Jeg har i dag været til en jobsamtale, hvor jeg flere gange på forskellig vis blev spurgt om, hvorvidt jeg søger andre jobs og har andre ansøgninger ude. Ja, om jeg ligefrem var i et rekrutteringsforløb pt. Jeg er med på, at firmaet helst ser deres kandidater er 100% loyale og dedikerede, men i en indledende samtalerunde synes jeg det virker enormt emsigt, at spørge på den måde.
Faktisk blev jeg spurgt om det allerede, da jeg blev indkaldt til samtalen, hvor de også fik et mundtligt resumé af mit cv og hvorfor jeg havde skiftet arbejdsplads de seneste gange.

Jeg sidder i en uopsagt stilling, så jeg svarede at det er begrænset hvor meget tid og energi der er til jobsøgning. Således jeg kun kigger efter opslag ind i mellem og kun sporadisk får sendt. Dertil fik jeg spørgsmålet, hvilken type stillinger jeg så søgte, når nu det var...

Er jeg den eneste, der synes det er en lidt "aggressiv" fremgangsmåde? Eller er det normalt, at arbejdsgiveren er SÅ nysgerrig og jeg bare ikke har oplevet det før?

Det er ikke muligt at de har spurgt ind til det, for at finde ud af hvor “travlt” de har? Hvis du feks allerede var i en rekrutteringsprocess, ville de ikke kunne bruge 2 uger på at beslutte om du gik videre til anden samtale.
1
avdotja
Kort karma: 224
Likede indlæg: 4239

Indlægaf avdotja » 30. maj 2018, 12:24

NejJegErIkkeAsiat skrev:Jeg er fristet. Og i tvivl...har set et opslag vedr. et job indenfor min gamle branche, som jeg ellers forlod for nogle år siden fordi det var for ustabilt.
Men her er der et stort velrenommeret firma der tilbyder fast arbejde og masser af selvstændighed. Måske endda en arbejdsplads der giver plads til udvikling hvis man er ambitiøs.
Er lidt træt af at søge jobs hvor jeg i bund og grund ikke ved hvad dagligdagen byder på, og ofte bliver negativt overrasket når jeg kommer til samtale.
Omvendt er det måske også uambitiøst at gå tilbage til det jeg kom fra. Men jeg orker snart ikke længere at være demotiveret og træt af mit job. Det slider mentalt.

Hvorfor det? Hvis du først og fremmest forlod branchen pga forholdene og de forventes at være bedre nu/i dette specifikke firma; er det da oplagt at gå tilbage.
1
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 30. maj 2018, 12:59

avdotja skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:Jeg er fristet. Og i tvivl...har set et opslag vedr. et job indenfor min gamle branche, som jeg ellers forlod for nogle år siden fordi det var for ustabilt.

Hvorfor det? Hvis du først og fremmest forlod branchen pga forholdene og de forventes at være bedre nu/i dette specifikke firma; er det da oplagt at gå tilbage.

Tjo, men det er en noget anden branche end den jeg har været i de senere år, og jeg har egentlig hele tiden haft en plan om at skabe en karriere indenfor det jeg laver nu. Der er store udviklingsmuligheder hos de rette selskaber. Er bare ved at miste tålmodigheden fordi jeg bruger så meget tid på transport, når jeg oven i købet er pisse træt af mit nuværende job og min chef.
Jeg er heller ikke sikker på at lønnen i min gamle branche er på niveau med det jeg får nu. Men omvendt, hvis jeg kan få mere fritid og blive lidt gladere, så betyder det jo også noget.
0
Brugeravatar
Guru
Kort karma: 6
Likede indlæg: 136

Indlægaf Guru » 30. maj 2018, 16:52

Hej folkens

Nå så har jeg været til samtale nr. 2 omkring drømmejobbet.
Min mavefornemmelse er lidt blandet mht. hvordan samtalen gik. Først og fremmest synes jeg stadig det lyder som et super fedt job, som jeg rigtig gerne vil have. Der var to personer til interviewet. Den ene havde jeg ikke mødt før. Men han virkede flink (Hvilket de begge iøvrig gjorde), og de fortalte meget om jobbet, hvordan det ville være når jeg startede, løn, osv. Jeg ville få endelig besked i næste uge. Men hvorfor skal der gå så lang tid? Jeg er ved at sprænges af spænding. Jeg fik at vide at de skulle ansætte 2 og at jeg lige nu var blandt de 2 de gerne ville ansætte, men at de dog stadig havde nogle andre i baghånden hvis noget skulle gå galt. Hvad skulle der kunne gå galt?

Jeg tror jeg virkede mere nervøs end ved første samtale. I hvert fald syntes jeg ikke det gik helt så let. Stemningen var på en måde anderledes, og mine mavefornemmelser omkring hvordan samtalen gik, er ikke helt så god som ved første samtale. Men jobbet lyder stadig fedt.

Jeg kommer så hjem og opdager, at da jeg trykkede ja til invitation på min gmail, så sendte gmail mit åndsvage google alias med som deltager. Arg!

Så den besked de har fået i deres outlook kalender er at:

“Navn på science fiction karakter” deltager i mødet.

Det må da nok ha skadet min troværdighed en smule. Måske derfor stemningen var lidt anderledes?

Anyways, er det noget i vil tillægge nogen betydning hvis det var jer der sad på den anden side af bordet?
0
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.
Brugeravatar
Little_Woman
Kort karma: 345
Likede indlæg: 3088

Indlægaf Little_Woman » 30. maj 2018, 17:39

Guru: ikke hos os. Jeg ville nok fnise lidt af det, men det ville ikke gøre at en ellers kvalificeret ansøger pludselig blev ukvalificeret. Det er jeg helt sikker på.
4
Nu med fugl
ajnaM
Kort karma: 289
Likede indlæg: 6029

Indlægaf ajnaM » 30. maj 2018, 18:06

Little_Woman skrev:Guru: ikke hos os. Jeg ville nok fnise lidt af det, men det ville ikke gøre at en ellers kvalificeret ansøger pludselig blev ukvalificeret. Det er jeg helt sikker på.

Helt enig.

Det minder i øvrigt om, at en af mine bekendte engang havde modtaget en jobannonce fra emailadressen 'skunkeren@ofir.dk'. :lol: Men det var jo langt værre end Gurus eksempel. Med mindre man har kaldt sig selv et eller andet meget upassende, tror jeg ikke, det er noget problem.
0
Julledyret
Kort karma: 3
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 39

Indlægaf Julledyret » 30. maj 2018, 18:50

avdotja skrev:

Det er ikke muligt at de har spurgt ind til det, for at finde ud af hvor “travlt” de har? Hvis du feks allerede var i en rekrutteringsprocess, ville de ikke kunne bruge 2 uger på at beslutte om du gik videre til anden samtale.

Jo, det er klart en oplagt forklaring og ville give god mening, hvis det havde været en enkelt gang der blev spurgt til det og ikke tilfældige steder i løbet af samtalen.
Min fornemmelse omkring hele samtalen er nok ret farvet af, at jeg synes HR-medarbejderen var irriterende med virkelig mange "standard" spørgsmål, men ikke ønskede at skabe en form for dialog. Det var som om hun ønskede nogle specifikke svar, f.eks. det med at være sikker på, jeg ikke er på udkig andre steder.
0
Julledyret
Kort karma: 3
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 39

Indlægaf Julledyret » 30. maj 2018, 18:56

ajnaM skrev:
Little_Woman skrev:Guru: ikke hos os. Jeg ville nok fnise lidt af det, men det ville ikke gøre at en ellers kvalificeret ansøger pludselig blev ukvalificeret. Det er jeg helt sikker på.

Helt enig.

Det minder i øvrigt om, at en af mine bekendte engang havde modtaget en jobannonce fra emailadressen 'skunkeren@ofir.dk'. :lol: Men det var jo langt værre end Gurus eksempel. Med mindre man har kaldt sig selv et eller andet meget upassende, tror jeg ikke, det er noget problem.

Jeg er enig, det bør ikke få betydning at dit superhelte ego har deltaget i samtalen. Så frem med tålmodigheden, selvom det kan virke som lang tid for en "simpel" beslutning om, at du selvfølgelig er den rette kandidat.

Til gengæld undrer det mig, hvor mange der ikke har en seriøs/neutral mailadresse. Hver gang jeg støder på den der slags mailadresser, får jeg alverdens forestillinger om, hvordan vedkommende er.
0
kattekonen
Kort karma: 5
Likede indlæg: 51

Indlægaf kattekonen » 30. maj 2018, 20:58

Julledyret skrev:
avdotja skrev:

Jo, det er klart en oplagt forklaring og ville give god mening, hvis det havde været en enkelt gang der blev spurgt til det og ikke tilfældige steder i løbet af samtalen.
Min fornemmelse omkring hele samtalen er nok ret farvet af, at jeg synes HR-medarbejderen var irriterende med virkelig mange "standard" spørgsmål, men ikke ønskede at skabe en form for dialog. Det var som om hun ønskede nogle specifikke svar, f.eks. det med at være sikker på, jeg ikke er på udkig andre steder.

Jeg er også flere gange blevet spurgt om jeg har andre ansøgninger ude lige nu - jeg ved ikke helt hvordan jeg skal tolke det, eller hvad jeg skal svare.

Nogle har fortalt mig at det er bedst at svare at man har andre ansøgninger ude nu, for det viser virksomheden at man er aktivt jobsøgende og at de skal rykke hurtigt.

Andre har fortalt mig at det er bedst at svare at man ikke har andre ansøgninger ude, fordi det viser virksomheden at man har søgt dette specifikke job og ikke søger hvad som helt....så jeg er sådan lidt so and so omkring det.

Det er også min erfaring (ja, jeg føler godt nok at jeg har været til et hav af samtaler uden at få et job) at hvis HR-medarbejderen bare fyrer løs med spørgsmål, og generelt har en kritisk tilgangsvinkel i stedet for at det bliver en hyggelig snak - så får man ikke jobbet.

Faktisk er jeg efterhånden kommet dertil at hvis jeg til en samtale bliver skudt på med spørgsmål som har en kritisk undertone - f.eks. fik jeg til den samme samtale stillet dette spørgsmål hele 3 gange: "Er du sikker på at du kan få jobbet til at hænge sammen med børnene???", så er det lige før jeg rejser mig og går, for det er spild af tid at fortsætte, fordi de med al tydelighed har bestemt at man ikke skal have jobbet. Så er det enten fordi de har en anden favoritkandidat, og med hårde midler prøver at få bekræftet at man ikke er den rigtige, eller også er det fordi de ikke føler at kemien er der.
1
Brugeravatar
Vixen
Kort karma: 302
Likede indlæg: 2353

Indlægaf Vixen » 31. maj 2018, 08:45

Min datter er et halvt år nu, og jeg er så små igang med at søge. Jeg blev gravid mens jeg skrev speciale, og scorede ikke lige et job i de 4 mdr, jeg havde før barsel, så jeg er gået direkte fra studiet til barsel - og ledighed.

Jeg har lige sendt en ansøgning afsted til et rigtigt interessant job i en organisation, som jeg var på besøg hos med a-kassen da jeg var gravid. Jeg har været ret hooked siden da, og den stilling, jeg lige har søgt, står der simpelthen mit navn på! Den passer SÅ godt på min faglige profil. Åh, det er hurigt at få forventningerne op.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 31. maj 2018, 12:32

NejJegErIkkeAsiat skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:Jeg blev ringet op her til morgen kl. 7 ang. et job som jeg havde søgt tidligere på måneden. Faktisk har jeg tidligere søgt hos dem 2 gange hvor jeg har fået afslag. Men nu ville de invitere mig til samtale på mandag :banan:
Det er et job hvor jeg bestemt ikke er overkvalificeret, ligesom jeg nok har været til flere af de andre. Her vil jeg skulle være ret skarp for at få jobbet, og endnu mere skarp for at udføre det :s Men jeg tror til gengæld også det er et job der kan blive sindssygt spændende og give en masse udvikling og erfaring.

Jeg var så til samtale i går. Det gik sådan set ok. Men jeg tror jeg står sådan lidt 40/60 på om jeg får en samtale mere.
De havde faktisk udvalgt nogle andre til samtaler, men havde så skiftet teamlederen ud i mellemtiden. Og han havde ønsket at se et par ekstra kandidater - hvilket så blev mig.
Men der er nogle ting ved jobbet der gør mig lidt tilbageholden omkring hvorvidt det matcher mig. Hvis jeg får tilbuddet om en samtale mere, så må jeg være ret direkte omkring de punkter og gøre det klart at det ikke er mine spidskompetencer og derfor er noget hvor jeg vil forvente lidt fleksibilitet.
Men det er så måske netop de punkter der gør, at jeg ikke får tilbudt en 2. samtale.

Det "sjove" (frustrerende) er, at de jobs hvor jeg føler at jeg absolut ikke er underkvalificeret, tvært imod, der er jeg ikke kommet til samtale. Men dem hvor jeg måske har presset den lidt mht. egne kompetencer, der er jeg endt til samtale. Der har bl.a. været et par jobs hvor jeg ville passe perfekt. Der har jeg intet hørt fra dem :cuss:
Hm, men nu må jeg se hvad det ender med. Har ikke helt mavefornemmelsen omkring jobbet i går.

Jeg blev så ringet op af deres HR chef, som spurgte til hvad jeg mente om samtalen og hvad mine tanker var nu. Så jeg fornemmede at hun ville tilbyde mig en 2. samtale.
Men jeg nævnte at jeg egentlig stadig var lidt i tvivl om opgaverne og ikke rigtig havde den der mavefornemmelse omkring jobbet.
Hun forklarede lidt mere omkring det og bad mig om at tænke over det til i morgen, og så give hende et kald.
Jeg synes virkelig det er svært, for jeg har indtryk af at jobbet har ret meget fokus på et område som jeg ikke har erfaring med, og ikke så meget fokus på det område som jeg arbejde med nu, og egentlig gerne vil udvikle.
Håber jeg finder mavefornemmelsen inden i morgen.
0
Brugeravatar
Lalana
Kort karma: 58
Likede indlæg: 837

Indlægaf Lalana » 1. jun 2018, 05:04

Lalana skrev:Jeg er idag blevet kaldt til samtale - allerede på mandag, sådan en nærmest heldagsarrangement med tests osv, men jeg har jo stadig et fuldtidsjob at passe og jeg kan på ingen måde få fri så længe uden at melde mig syg. Og det har jeg ikke lyst til, har lige ligget med lungebetændelse så synes det vil være virkelig dårlig stil.

Men altså - jeg er lidt stresset over hvad jeg skal gøre, der er intet nummer på kontaktpersonen da man kun kommunikerer via sådan en slags portal. Har skrevet det er meget svært for mig at få fri med så kort varsel og om det overhovedet er muligt at gøre senere eller en anden dag.

Jeg har ikke fået svar endnu (skrev for en time siden) men ved ikke helt om det er mig der er forkert på den her, kan huske der for nylig var en som spurgte om hun skulle melde sig syg ifbm jobsamtale, hvilket folk ikke synes. Men selvom firmaet i jobopslaget annoncerede der var samtaler denne dag, så kan de vel ikke reelt forvente at man kan tage 4,5 time ud af sin arbejdsdag med så kort varsel?

Jeg vil jo virkelig gerne væk, men det er ikke drømmejobbet, hmm...

Hvis nogen er interesserede i en update på denne så endte jeg faktisk med ikke at tage afsted og har faktisk også fået et indtryk af at firmaet er ret forvirret og ikke har styr på tingene. Jeg fik en mail fra dem sent søndag aften om at min mail nu da den var endt i junk, men at de kunne forstå jeg havde talt med en anden person om det og fået lagt min samtale på et andet tidspunkt.
Jeg havde IKEK talt med nogen, og så først mailen mandag morgen hvor jeg så svarede at det var helt okay, og det lød godt at samtalen kunne lægges anderledes, jeg foreslog så nogle tidspunkter det evt kunne være. Kl. 9.30 modtager jeg så en mail om at nej det kan desværre ikke være et andet tidspunkt de forventer jeg er der kl 12 hvis jeg skal være med, men at de godt forstår hvis det er lidt sent at planlægge nu :forvirret: Øh ja, der sad jeg jo allerede på job, havde død travlt og kunne ikke overskue at skulle fake akut sygdom for at tage til en samtale, så jeg droppede det. Det var heller ikke lige ønske jobbet, så måske derfor jeg ikke var mere opsat på det, men lige nu har jeg godt nok ikke lyst til at søge flere stillinger i det firma selvom der ellers er en enkelt anden der også kunne være interessant
4
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 200
Likede indlæg: 3950

Indlægaf Tilly » 1. jun 2018, 08:25

Jeg bliver lidt nysgerrig, er der nogen af jer der har løjet jer syg for at tage til jobsamtale?

Det tror jeg simpelthen ikke jeg kunne finde på, og har tidligere brugt afspadsering. Jeg kan selvfølgelig godt forstå det er problematisk når man bliver indkaldt med kort varsel, men alligevel. Jeg ville bare have det dårligt med at senere potentielt aflevere en opsigelse til chefen, og så kan denne måske godt regne ud at den nylige sygemelding var pga jobsamtale og ikke reel sygdom. Sådan en chef havde jeg i hver fald senest, hun ville nemt kunne regne det ud. Og jeg tænker da at man har brændt sine broer lidt så ift at bruge tidligere chef som reference, hvis man slutter af med at lyve sig syg.

Ny potentiel arbejdsgiver bliver da også nødt til at have forståelse for at man skal have mulighed at planlægge at tage fri.
0

Tilbage til "Job"