Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Indlægaf Torn » 3. okt 2016, 12:29

Jeg skifter for tiden jobs årligt (prækariat og al den slags) og møder i skiftet af virksomheder vidt forskellige tilgange til "den gode arbejdsplads". I dag læser jeg om spilvirksomheden Kiloo; en dansk succes, der hiver et ganske betydeligt overskud ud til ejerne. I min nysgerrighed bliver jeg drevet ind på deres webside, hvor jeg læser om forskellige jobs og fordelene ved en ansættelse hos dem. De satser umiddelbart især på udenlandsk arbejdskraft, så listen er præget af den slags interesser. Listen lyder således:

WE'VE GOT YOUR BACK

At Kiloo we take care of our own, which means you’ll have loads of benefits:

Insurance
Pension
Private healthcare insurance, improved even by Danish standards – if you need to go to a hospital, we’ll pay for a quick process. We also pay for things not normally covered by Danish healthcare, like physiotherapists.
25 days annual paid holiday
Overtime is either paid out or taken as time off
Lunch and fruit every day
State of the art coffee machine (it’s glorious!)
Free beer on Fridays
Help with Green Card
Help with relocation


... og listen gav mig det indtryk, at det var en fantastisk(!) arbejdsplads. Oplægget her er ikke en reklame for virksomheden - jeg lærte den først at kende i dag - men mere en tanke om, hvad der skal til for at skabe en god arbejdsplads. Hvad synes I? Hvordan bør en virksomheds fordels-liste se ud, før du er solgt? Hvilke fordele er der på din arbejdsplads?

*Mods, jeg kan evt. slette virksomhedsnavnet, hvis oplægget virker som reklame.
0
pisimodvind
Indlæg: 274
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:24
Kort karma: -10
Likede indlæg: 206

Re: Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Indlægaf pisimodvind » 3. okt 2016, 13:14

Godt arbejdsmiljø
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Indlægaf Tux » 3. okt 2016, 13:35

Der er ikke rigtig noget i den liste, som jeg ser som noget ekstraordinært. Ting som pension, forsikring, ferie, afspadsering, frugt og kaffemaskine er ikke engang noget jeg ville nævne nogen steder, det ser jeg som en selvfølge. Det er fint med sundhedssikring og frokostordning men ikke ekstraordinært..

Gratis øl derimod! - Hvor skal jeg ansøge?? :ivrig:
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Indlægaf Sophies-mor » 3. okt 2016, 13:49

Gode kolleger primært.
Styr på tingene og at der slås hårdt ned på personale fnidder i krogene.
Frihed under ansvar.
Alt andet er fryns.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Indlægaf Torn » 6. okt 2016, 06:32

Det lader til, at jeg har virkelig lave forventninger til en god arbejdsplads. Jeg kan måske udvide min liste lidt, så jeg ikke virker alt for desperat:

- Fleksibilitet og mulighed for hjemmearbejdsdage
- Medbestemmelse i tilrettelæggelsen af mit arbejde
- Åbne kontorer og et godt fællesskab med kollegaerne
- Kompetent ledelse, der kan gå diktatorisk til værks (når nødvendigt)
- Fri frugt, fri kaffe
- Hurtige svar på henvendelser, både til kollegaer og ledelse
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Indlægaf Bimmerdyret » 7. okt 2016, 14:53

Det afgørende for hvad en god arbejdsplads er som oftest individuel eller "afdelingsspecifik".
Har lige været til større firmaarrangement hvor vi hørte oplæg fra dem bag arbejdsglæde.nu
Ok oplæg, sjove indslag - de holder en helvedes masse oplæg mv rundt omkring i verden. Men deres oplæg var SLET ikke beregnet til medarbejdere, men ledelse (for medarbejdere ved godt hvad ros er)

En god ting oplægsholder sagde var at kaffe og frugt som udtryk for god arbejdsplads var ynkeligt ... bananer er billige..

En god arbejdsplads er efter min mening et sted hvor ledelse ved hvad medarbejdere mener med en god arbejdsplads og gør sit til at leve op til det.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Indlægaf Rapfisk » 7. okt 2016, 14:58

Jeg er heldigvis ung og rask nok til, at privat sygeforsikring ikke betyder noget.

Gode kolleger og gode muligheder for at netværke (fx gennem fredagsbar og gode steder at holde teamevents) tæller højt. Det samme gør en god løn, selv om det er meget udansk at skrive.

Hvad angår arbejdet sætter jeg pris på et miljø, hvor der er vide rammer for selvbestemmelse, og hvor der er en fælles forståelse for, at man arbejder hårdt og for at gøre en forskel for verden.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Indlægaf Bimmerdyret » 7. okt 2016, 15:00

Smiling_Goat skrev:Så skulle du måske lige se DI's frynsegoder :P

På toppen af bygningen ligger en kantine, der har 3-4-stjernet mad tilberedt af uddannede kokke (de udlærer også elever.) Væggene er af glas, så man har en fantastisk udsigt over København.

I kælderen er et fyldt udstyret motionsrum, hvor der desuden er mulighed for at modtage holdundervisningen inden for forskellige motionsformer.

Der er en massageordning, hvor man kan modtage gratis massage (jeg mener i hvert fald, det var gratis)

Det er lige det ekstraordinære, jeg kan komme i tanke om, men jeg kan huske, jeg næsten måbede, da de beskrev goderne. Jeg har aldrig hørt noget lignende før.

Men det er jo også sådan noget de større virksomheder gør, fordi de er i lige så stor konkurrence om de dygtige, kompetente medarbejdere, som medarbejderne er med hinanden, så der skal gode forhold på bordet, hvis virksomheden vil have de bedste.


For mig er ovenstående ikke ligefrem min opfattelse af hvad jeg personligt mener en god arbejdsplads.
Jeg spiser sjældent frokost, jeg dyrker ikke motion eller har brug for massage (vi har her en ordning (koster 50 kr for en omgang, men har brugt den 1 gang på 8 år, da jeg ikke kan finde bookingtid mellem mine øvrige møder og opgaver i kalenderen = hvad er meningen med noget man ikke kan benytte).
Vi har tagteresse med udsigt til Tivoli, tårne og Bryggen...men det er så ødelagt nu til den ene side af kæmpebyggeri = udsigten er midlertidig.

Mange synes vores forhold er vilde...sikkert, men det er så ikke lige altid det som andre mener vil gøre arbejdspladsen fed, der gør den fed.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Indlægaf Rapfisk » 7. okt 2016, 15:10

En lækker kaffemaskine er et klart plus i hverdagen. Når de skriver sådan, skal den lave ordentlige drikke på lækre bønner og ikke bare være ét af de sorte monstrummer, enhver afdeling med SKI-aftale kan anskaffe.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Indlægaf Rapfisk » 7. okt 2016, 15:17

Selvfølgelig handler det om at matche virksomhed og medarbejder. Jeg kender en konsulent, der blev headhuntet, og de forsøgte sig med alle mulige medarbejdergoder som vinklub og skiture, men det var ikke noget, der tiltalte hende, fordi hun modsat kollegerne har mand og børn.

Man bliver helt sikkert let blind for de fordele, man får, og selvfølgelig særligt dem, man ikke bruger, men jeg tror ikke, man skal undervurdere effekten af glade kolleger, hvis de ikke også er blevet forvænte. Det betyder meget for stemningen.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Indlægaf Bimmerdyret » 7. okt 2016, 21:07

Smiling_Goat skrev:
Bimmerdyret skrev:
Smiling_Goat skrev:Så skulle du måske lige se DI's frynsegoder :P

På toppen af bygningen ligger en kantine, der har 3-4-stjernet mad tilberedt af uddannede kokke (de udlærer også elever.) Væggene er af glas, så man har en fantastisk udsigt over København.

I kælderen er et fyldt udstyret motionsrum, hvor der desuden er mulighed for at modtage holdundervisningen inden for forskellige motionsformer.

Der er en massageordning, hvor man kan modtage gratis massage (jeg mener i hvert fald, det var gratis)

Det er lige det ekstraordinære, jeg kan komme i tanke om, men jeg kan huske, jeg næsten måbede, da de beskrev goderne. Jeg har aldrig hørt noget lignende før.

Men det er jo også sådan noget de større virksomheder gør, fordi de er i lige så stor konkurrence om de dygtige, kompetente medarbejdere, som medarbejderne er med hinanden, så der skal gode forhold på bordet, hvis virksomheden vil have de bedste.


For mig er ovenstående ikke ligefrem min opfattelse af hvad jeg personligt mener en god arbejdsplads.
Jeg spiser sjældent frokost, jeg dyrker ikke motion eller har brug for massage (vi har her en ordning (koster 50 kr for en omgang, men har brugt den 1 gang på 8 år, da jeg ikke kan finde bookingtid mellem mine øvrige møder og opgaver i kalenderen = hvad er meningen med noget man ikke kan benytte).
Vi har tagteresse med udsigt til Tivoli, tårne og Bryggen...men det er så ødelagt nu til den ene side af kæmpebyggeri = udsigten er midlertidig.

Mange synes vores forhold er vilde...sikkert, men det er så ikke lige altid det som andre mener vil gøre arbejdspladsen fed, der gør den fed.


Ja altså, du kan jo vende alt til noget negativt, især hvis man inddrager uforudsete hændelser uden for virksomhedens kontrol (som byggeri.)

Jeg synes stadig, det er flot og exceptionelt at tilbyde de forhold DI gør, og at enkelte mennesker så ikke vil bruge dem, fordi de ikke spiser frokost eller andet, synes jeg egentligt er underordnet. Det er umuligt at skræddersy en virksomheds miljø efter den enkelte medarbejder, men jeg tror godt, man kan antage, at langt de fleste godt kan lide frokost = fedt med en fantastisk udsigt og usædvanligt god mad.

Du siger den kantine, jeg beskriver, ikke er hvad du forstår ved gode forhold.. Ville det have været et bedre miljø, hvis kantinen havde været i kælderen med et kulfyr som varmekilde? Jeg mener, hvis vi er derude, hvor vi er utilfredse, fordi de exceptionelt gode forhold ikke er nogen, vi selv gør brug af, hvad skal der så til, før vi bliver tilfredse? Og er det muligt?


Det er ikke for at vende alt til noget negativt, det er bare et indspark om at det for mig og på mange arbejdspladser og deres medarbejdere i langt højere grad ligger noget der er større end frugtordning og god udsigt i begrebet en god arbejdsplads.
JA.. vi har frugt og massageordning - god arbejdsplads ... ?? Nå ja, ingen fleksibilitet på arbejdspladsen, mobning, tilsidesættelse af arbejdsmiljøloven men skidt pyt da.

Beklager, jeg kan bare ikke købes af frugt og massageording. Det havde jeg endda selv som folkeskolelærer for 15 år siden.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2016, 05:09

For mig betyder fælles syn på hvad et arbejdsliv er alt.
Det har flere gange været fremme, at virksomheder med mange goder i stil med dem, fx. DI har, typisk også er steder, hvor man forventer, at medarbejderne ikke "blot" går på arbejde og passer deres ting, men bliver en del af en særlig kultur, der gennemsyrer flere områder i deres tilværelse. Adgang til gratis træning er et gode (såfremt man altså træner), men nogle steder er det samtidig et hint fra virksomheden om, at man bør træne eller en ordning, der gør medarbejderen mere fleksibel/mindre afhængige af fritid.

For mig personligt er det vigtigt, at arbejde og fritid som udgangspunkt er adskilte, og at man kan passe sine ting og levere en god indsats i kollegers og ledelses øjne, uden det behøver indbefatte traditionelle karriereambitioner og høj dedikation til arbejdspladsen som identitetsmæssig enhed.
Heldigvis er jeg havnet et sted, hvor man netop ser sådan på balancen mellem arbejds- og privatliv. At vi så samtidig, for en offentlig arbejdsplads at være, har et par fine goder, som man ikke finder på alle skoler, er da dejligt, men slet ikke afgørende for mig.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2016, 06:22

Smiling_Goat skrev:
DetSorteCirkus skrev:For mig betyder fælles syn på hvad et arbejdsliv er alt.
Det har flere gange været fremme, at virksomheder med mange goder i stil med dem, fx. DI har, typisk også er steder, hvor man forventer, at medarbejderne ikke "blot" går på arbejde og passer deres ting, men bliver en del af en særlig kultur, der gennemsyrer flere områder i deres tilværelse. Adgang til gratis træning er et gode (såfremt man altså træner), men nogle steder er det samtidig et hint fra virksomheden om, at man bør træne eller en ordning, der gør medarbejderen mere fleksibel/mindre afhængige af fritid.

For mig personligt er det vigtigt, at arbejde og fritid som udgangspunkt er adskilte, og at man kan passe sine ting og levere en god indsats i kollegers og ledelses øjne, uden det behøver indbefatte traditionelle karriereambitioner og høj dedikation til arbejdspladsen som identitetsmæssig enhed.
Heldigvis er jeg havnet et sted, hvor man netop ser sådan på balancen mellem arbejds- og privatliv. At vi så samtidig, for en offentlig arbejdsplads at være, har et par fine goder, som man ikke finder på alle skoler, er da dejligt, men slet ikke afgørende for mig.


Men mon ikke det også, at lige præcis det ambitiøse segment, du beskriver bl.a. DI efterspørger, er bekendt med at der kræves mere af dem end ved mindre virksomheder med dårligere fordele, og måske er det ligefrem derfor de overhovedet søger en stilling ved firmaet til at begynde med.

Det passer da i hvert fald meget godt på mig. Jeg knokler gerne på for min arbejdsplads, yder mere end det kan forventes, men det er da bare lidt federe at gøre ved en virksomhed med exceptionelt gode forhold. Hvis min arbejdsplads virker til at gå op i mig og min trivsel, går jeg også personligt op i den og bliver automatisk mere fleksibel/ydende.


Jo, det er jo det, jeg mener med, at det vigtigste er en fælles opfattelse af, hvad et arbejdsliv overhovedet er.

Når det er sagt, vil jeg mene, at der er mange måder at være ambitiøs på, og at trivsel er essentielt på alle typer af arbejdspladser, hvilket jeg nu heller ikke tror, at vi er uenige i :)
1
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 362
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 460

Re: Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Indlægaf Ubiquitous » 28. okt 2016, 15:25

På min arbejdsplads (som ikke ligger i Danmark) ser det ud som følger:

Nice to have:
Betalt kaffe/juice/frugt etc.
Betalt morgenmad
Betalt frokost
Betalt motion

Nicer to have:
Betalt flytning
6 ugers ferie
37 timers arbejdsuge
Årligt budget til aktiviteter i forbindelse med konferencer og/eller kurser
Fuld sygeforsikring inkl. tandlæge

Nicest to have:
Flinke og ekstremt kompetente medarbejdere
Minimalt hierarki og ingen mellemledere. Alle har medbestemmelse og ansvar
Fuld frihed til at tilrettelægge sit arbejde i samarbejde med sit team
Fuld frihed til at flytte til et andet team, hvis de laver noget man synes er mere interessant, også selvom det måske ikke er ens kernekompetence
Man bliver hørt og taget alvorligt. Ingen blive skudt ned
En fundamentalistisk tro på, at medarbejdere, der har det godt, skaber bedre resultater
Stor social interaktion - også udenfor arbejdet (hvor vi dog ofte kommer til at tale om arbejde)
Stor åbenhed om, og medarbejder inddragelse i, hvordan virksomheden ønsker at udvikle sig fremover

Stik den! ;)
Senest rettet af Ubiquitous 28. okt 2016, 15:41, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Indlægaf Anlewi » 28. okt 2016, 15:40

En ærlig ledelse
Et godt arbejdsmiljø
Sammenhæng imellem tid og opgaver
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:

Tilbage til "Job"