Nyt job – hvordan kommer man i gang…

Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Nyt job – hvordan kommer man i gang…

Indlægaf Charly » 28. sep 2016, 09:32

Jeg vil gerne have et nyt job, men det kommer jo desværre ikke dumpende af sig selv. Jeg ved egentlig godt hvad man i teorien skal gøre – netværk, ansøgninger, CV, LinkedIn osv….. Men jeg er så brugt, når jeg har fri, at jeg simpelthen ikke kan komme i gang.

Generelt er jobansøgninger ikke lige det nemmeste at skrive og jeg har ikke skrevet en i ti år, så jeg er fuldstændig rusten på det område – er der steder på nettet man kan finde noget inspiration, kan man evt. bruge sin fagforening (tænker om de havde noget kursus eller måske bare et gå-hjem-møde).

Hvordan er I kommet i gang, hvad har I gjort, der virkede?
0
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Nyt job – hvordan kommer man i gang…

Indlægaf Oddinary » 28. sep 2016, 16:43

Nu er jeg ikke ekspert, men - bare gør det. Du kan ikke komme igang. Gør det alligevel. Start. Det tager dig nok evigheder at skrive den første ansøgning. Det tager dig nok evigheder at sætte dit CV op. Og det er træls og kedeligt; ingen kan lide det og få er gode til det, så for os, der ikke har et særligt talent for at stykke den slags sammen effektivt og samtidigt professionelt, er det bare en lidt større byrde.
Men jeg synes, det giver mig et boost at færdiggøre den slags og få det sendt alligevel. Så har man været proaktiv.
(Der er forskellige guides på nettet, som man kan håndplukke fra).

Mht. netværking, så aner jeg intet. Jeg er introvert og ikke specielt god til den slags. Ikke udover, at jeg har erfaret, at det kan bære frugt, hvis man spørger folk pænt. De gange, hvor jeg har henvendt mig til nogen i professionel sammenhæng af ren interesse, har responsen altid været positiv. Der kan kun komme gode ting ud af, at man prøver.

TL;DR: Just do it.
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Nyt job – hvordan kommer man i gang…

Indlægaf Lys » 28. sep 2016, 17:13

Din fagforening kan sagtens have nogle tilbud, du kan gøre brug af. Jeg har været til jobsøgningskursus hos Djøf og de har også eksempler på ansøgninger og cv'er liggende på hjemmesiden. Hvis du ikke er medlem af Djøf, har din fagforening måske lignende tilbud.

Jeg begyndte selv med at læse jobopslag, tilmeldte mig diverse jobagenter og så ventede jeg ellers på at finde et job, jeg havde lyst til at søge. I mellemtiden opdaterede jeg CV og gjorde eksamenspapirer klar mv til at kunne sende. Motivationen til at komme i gang kom sammen med opslagene til stillinger, jeg gerne ville have.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Nyt job – hvordan kommer man i gang…

Indlægaf avdotja » 29. sep 2016, 20:50

Jeg ville starte med cv'en. Beslut dig for at få stykket en grov udgave sammen, med al relevant information (personlige data, uddannelse, erhvervserfaringer, sprog, osv), i løbet af weekenden. Den efterfølgende weekend kan du så tynde ud, sætte det lækkert op og finpudse formuleringer. Et godt cv er mere end halvdelen af arbejdet og kan genbruges direkte (jeg brugte samme cv til alle ansøgninger, evt hvor jeg ændrede lidt i de 3-4 linjers tekst jeg havde øverst, hvor jeg sammenfattede - og dermed fremhævede - de vigtigste ting på cv'et.

Næste skridt er så at finde et enkelt relevant stillingsopslag (ville f.eks. sætte 2 timer af til at kigge jobsider igennem). Når du først har skrevet den første ansøgning, har du noget at bygge videre på til næste gang og så går det noget stærkere.

Eller med andre ord: Babyskridt :D Hvis du har et okay job i dag, synes jeg ikke du skal bruge energi på at gå rundt og slå dig selv i hovedet med at du BURDE gøre dit og dat. Men skær det ned i så små bidder, så du har nogle lettilgængelige, klart afgrænsede opgaver - den slags er meget lettere at gå til.
0

Tilbage til "Job"