Jobsamtale

DifferentGirl
Indlæg: 359
Tilmeldt: 20. jun 2016, 21:51
Kort karma: 42
Likede indlæg: 525

Jobsamtale

Indlægaf DifferentGirl » 2. jul 2016, 19:42

Hej

Jeg skal til et par samtaler i næste uge. Jeg kunne godt bruge et par gode råd.

Jeg får ofte at vide at jeg skal fortælle om mig selv men hvor starter jeg henne? Nogle eksempler på en knivskarp elevatortale?
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Jobsamtale

Indlægaf Neenah » 2. jul 2016, 19:47

Hvad er din situation? Er du nyuddannet? Har du flere års erfaring? Hvilken branche?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Jobsamtale

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jul 2016, 19:57

Jeg ville ikke bruge en elevatortale til en jobsamtale, da en sådan efter min mening er generel og fastlagt og ikke afstemt efter modtageren.
Selv plejer jeg at tage udgangspunkt i to ting:
- Overblik over min profil
- Kilder til misforståelser

Det første skyldes, at der indenfor mit felt ofte indkaldes ret forskellige kandidater, hvorfor jeg føler, at det er en god ide at starte med at ridse helt faktuelt op, hvad mine undervisningsfag er, og hvilke klassetrin jeg er uddannet til.
Derudover har jeg uddybninger med af det, jeg kunne forestille mig, at ansættelsesudvalget kunne have fordomme omkring. Jeg er meritlærer med universitetsbaggrund og har mødt en del med samme uddannelse, som har et meget eller lidt abstrakt eller smånaivt billede af folkeskolen og arbejdet med børn og unge, og på baggrund af den observation sørger jeg for at være ekstra konkret og primært fortælle om mine praktiske erfaringer.

En elevatortale er for mig en præsentation af personen selv og intet andet, og til en jobsamtale synes jeg, at det i stedet handler om at spejle sine kompetencer i arbejdspladsens behov og fokusområder. Og omvendt.

Konkret har jeg haft glæde af at lave en slags brainstorm over alt det, jeg gerne vil sige, og så strukturere det, så det ikke bliver rodet eller indforstået for modtageren.
0
DifferentGirl
Indlæg: 359
Tilmeldt: 20. jun 2016, 21:51
Kort karma: 42
Likede indlæg: 525

Re: Jobsamtale

Indlægaf DifferentGirl » 2. jul 2016, 21:18

Det er et ledelsessekretariat i den organisation hvor jeg i forvejen er ansat og den anden er også en stilling i samme organisation hvor man skal arbejde med sprog og formidling. Det er offentligt inden for staten.
0
DifferentGirl
Indlæg: 359
Tilmeldt: 20. jun 2016, 21:51
Kort karma: 42
Likede indlæg: 525

Re: Jobsamtale

Indlægaf DifferentGirl » 2. jul 2016, 21:19

Jeg blev færdig i 2012 og har ca. 4 års erhvervserfaring. Jeg er uddannet cand. mag.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Jobsamtale

Indlægaf milisa » 3. jul 2016, 17:50

Jeg ville starte fra adam og eva, men være færdig i løbet af 2 minutter. Cirka! Overordnet set, ville jeg sige flg, og så alligevel ikke, men mere om det senere:

Jeg er født og opvokset i Sdr. Jylland nær grænsen, tog sproglig studentereksamen i Aabenraa, fandt hurtigt ud af, at det var en af de mest elendige beslutninger, jeg har taget i mit liv, så tog matematisk studentereksamen bagefter i Århus, levede så som backpacker i 4 år, før jeg flyttede til Aalborg og tog min uddannelse som civilingeniør på AAU, hvor jeg endte med også at tage min phd. Jeg forsvarede i juni 2014 og nu sidder jeg så her.

Så har jeg være hele vejen rundt og givet masser af oplagte diskussionsemner (jeg har oftest været til samtaler i kbh....... at være sdr jyde og opvokset tæt på grænsen er åbenbart EKSTREMT eksotisk for københavnere............ derudover er jeg naturvidenskabeligt uddannet, så det at være sproglig student er om muligt ENDNU mere eksotisk...................... pointe: Flet endelig alle de kuriositeter fra dit liv ind, du kan).

Det, du skal huske på, er, at de jo har læst dit cv. Dvs de ved godt, hvad din uddannelse er, og hvad der står på dit cv. Dit job er ikke at fortælle HVAD, men HVORFOR. Det er derfor, jeg skrev, at jeg egentlig ikke ville sige det, jeg skrev, da det er meget HVAD og intet HVORFOR. Men hvis jeg skriver HVORFOR delen, så ryger min anonymitet fuldstændig!!! Så det, du skal forestille dig, er, at jeg fortæller, HVORFOR jeg tog til Århus, HVORFOR jeg tog til Aalborg, HVORFOR jeg blev backpacker, HVORFOR jeg tog min uddannelse, HVORFOR jeg blev phd osv osv osv osv osv osv osv osv. Finessen er at holde det kort.

Held og lykke!
2
Tally-ho

Tilbage til "Job"