Hvorfor kan jeg ikke melde mig ledig pr 1. maj via ledighedserklæring?

Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Hvorfor kan jeg ikke melde mig ledig pr 1. maj via ledighedserklæring?

Indlægaf LaScrooge » 25. apr 2016, 11:27

... jeg er ledig pr 1. maj, men jeg kan ikke vælge 1. maj som første ledighedsdag? Jeg kan vælge 30. april, men jeg er først ledig 1. maj.

Der er 29 minutters ventetid til A-kassen, så jeg vil hellere spørge her. Jeg troede jeg kunne indsende 7 dage før, men det kan jeg så ikke. Er der nogen, der har en forklaring?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Hvorfor kan jeg ikke melde mig ledig pr 1. maj via ledighedserklæring?

Indlægaf ina » 25. apr 2016, 11:28

Fordi det er en søndag? Jeg ved det ikke, det var bare min første tanke. :D
Senest rettet af ina 25. apr 2016, 11:30, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvorfor kan jeg ikke melde mig ledig pr 1. maj via ledighedserklæring?

Indlægaf Flora » 25. apr 2016, 11:29

Kan det være fordi 1. maj er en søndag? Så skal du måske bare melde dig ledig fra 2. maj i stedet? :gruble:
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvorfor kan jeg ikke melde mig ledig pr 1. maj via ledighedserklæring?

Indlægaf LaScrooge » 25. apr 2016, 11:30

Nej, jeg kan heller ikke vælge mandag d. 2. Jeg kan slet ikke vælge noget i maj og jeg kan ikke bladre frem til maj måned, kun tilbage.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvorfor kan jeg ikke melde mig ledig pr 1. maj via ledighedserklæring?

Indlægaf LaScrooge » 25. apr 2016, 11:31

Her er et billede. Det lysegrå kan ikke klikkes på og der er ingen fremadpil.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Hvorfor kan jeg ikke melde mig ledig pr 1. maj via ledighedserklæring?

Indlægaf ina » 25. apr 2016, 11:34

Kan der være en grænse for hvor mange dage i forvejen man kan melde sig ledig?

De gange jeg har gjort det, er jeg gået ind på min første ledighedsdag og udfyldt det, uden problemer. Så har ikke lige prøvet det andet.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvorfor kan jeg ikke melde mig ledig pr 1. maj via ledighedserklæring?

Indlægaf LaScrooge » 25. apr 2016, 11:48

ina skrev:Kan der være en grænse for hvor mange dage i forvejen man kan melde sig ledig?

De gange jeg har gjort det, er jeg gået ind på min første ledighedsdag og udfyldt det, uden problemer. Så har ikke lige prøvet det andet.


Altså, på selve dagen som er den første ledighedsdag? Jeg ved godt at dagpenge er bagudbetalte men jeg troede egentlig godt at man kunne melde sig ledig inden man faktuelt blev ledig (min kontrakt udløber d. 30/4-15) og jeg mener, at have fået at vide, at man kunne gøre det 7 dage inden. Men det giver bare ikke mening når jeg ikke kan vælge hverken d. 1. - som er min reelle første ledighedsdag når kontrakten udløber d.. 30/4 - eller d. 2.

Måske skal jeg vente og se hvad der sker i morgen. Det er mest fordi jeg havde hørt det med de 7 dage og jeg ikke gider sidde i kø i 29 minutter.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Hvorfor kan jeg ikke melde mig ledig pr 1. maj via ledighedserklæring?

Indlægaf ina » 25. apr 2016, 11:55

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men det er mit bud. Håber du finder ud af det. :)
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvorfor kan jeg ikke melde mig ledig pr 1. maj via ledighedserklæring?

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. apr 2016, 12:02

Er der en særlig grund til, at du gerne vil gøre det nu? :)
Jeg har også kun hørt om, at man gjorde det på selve dagen.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvorfor kan jeg ikke melde mig ledig pr 1. maj via ledighedserklæring?

Indlægaf LaScrooge » 25. apr 2016, 12:05

DetSorteCirkus skrev:Er der en særlig grund til, at du gerne vil gøre det nu? :)
Jeg har også kun hørt om, at man gjorde det på selve dagen.


Mjoh, for at være organiseret og have styr på tingene? Det er første gang jeg skal på dagpenge, så jeg ved ikke noget om det. Jeg troede bare godt man kunne ordne det i god tid. Er man alligevel ikke ledig kan man jo bare melde sig ikke-ledig igen og så stopper det hele vel der? :gruble:
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvorfor kan jeg ikke melde mig ledig pr 1. maj via ledighedserklæring?

Indlægaf LaScrooge » 25. apr 2016, 12:10

Guldlok skrev:Jeg kan faktisk ikke huske det med a-kassen, men tror jeg meldte mig ledig et par dage før. På jobnet kan du først melde dig ledig på første ledighedsdag.


OK, jamen så er det nok fordi jeg først kan gøre det rimelig tæt på min første ledighedsdag. Tak for svar.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvorfor kan jeg ikke melde mig ledig pr 1. maj via ledighedserklæring?

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. apr 2016, 12:20

LaScrooge skrev:Mjoh, for at være organiseret og have styr på tingene? Det er første gang jeg skal på dagpenge, så jeg ved ikke noget om det. Jeg troede bare godt man kunne ordne det i god tid. Er man alligevel ikke ledig kan man jo bare melde sig ikke-ledig igen og så stopper det hele vel der? :gruble:


Jeg fandt lige det her link, som forklarer det ret godt: https://www.3f.dk/a-kasse/dagpenge/meld-dig-ledig
Pointen synes at være, at det er hos jobcentret, du melder dig ledig (den første dag, du er det), mens du søger om dagpenge hos a-kassen.
På den måde er "Ledighedserklæring" måske et lidt misvisende ord, da du der egentlig bare attesterer overfor a-kassen, at du har meldt dig ledig hos jobcentret.

Nu, jeg tænker over det, kan jeg faktisk også huske, at jeg på min merituddannelse har hørt, at det kunne være noget bøvl at tilmelde sig kurser for det næste semester, hvis man i mellemtiden gik fra løn til dagpenge. A-kassen skal nemlig godkende, at man læser ved siden af, og det kan de kun forholde sig til, når man er ledig og derfor er inde i deres system. Løsningen var så, at de på forhånd foretog et vejledende skøn, så folk ikke fik bundet sig til dyre kurser, de ikke kunne bruge i sidste ende.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvorfor kan jeg ikke melde mig ledig pr 1. maj via ledighedserklæring?

Indlægaf LaScrooge » 25. apr 2016, 12:23

DetSorteCirkus skrev:
LaScrooge skrev:Mjoh, for at være organiseret og have styr på tingene? Det er første gang jeg skal på dagpenge, så jeg ved ikke noget om det. Jeg troede bare godt man kunne ordne det i god tid. Er man alligevel ikke ledig kan man jo bare melde sig ikke-ledig igen og så stopper det hele vel der? :gruble:


Jeg fandt lige det her link, som forklarer det ret godt: https://www.3f.dk/a-kasse/dagpenge/meld-dig-ledig
Pointen synes at være, at det er hos jobcentret, du melder dig ledig (den første dag, du er det), mens du søger om dagpenge hos a-kassen.
På den måde er "Ledighedserklæring" måske et lidt misvisende ord, da du der egentlig bare attesterer overfor a-kassen, at du har meldt dig ledig hos jobcentret.

Nu, jeg tænker over det, kan jeg faktisk også huske, at jeg på min merituddannelse har hørt, at det kunne være noget bøvl at tilmelde sig kurser for det næste semester, hvis man i mellemtiden gik fra løn til dagpenge. A-kassen skal nemlig godkende, at man læser ved siden af, og det kan de kun forholde sig til, når man er ledig og derfor er inde i deres system. Løsningen var så, at a-kassen på forhånd foretog et vejledende skøn, så folk ikke fik bundet sig til dyre kurser, de ikke kunne bruge i sidste ende.


Yes, der var også et trin der handlede om kurser, da jeg prøvede at udfylde.

Og tak for forklaringen på det med jobcenter og A-kasse! Det er noget kringlet noget.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Hvorfor kan jeg ikke melde mig ledig pr 1. maj via ledighedserklæring?

Indlægaf Lurende Peber » 25. apr 2016, 13:38

Måske fordi du teoretisk kunne tænkes at finde nyt job inden 1maj?
Og derfor slet ikke bliver ledig.

Samt ovenstående forklaring om jobcenter etc.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
hvz74
Indlæg: 98
Tilmeldt: 15. okt 2015, 00:59
Kort karma: 4
Likede indlæg: 108

Re: Hvorfor kan jeg ikke melde mig ledig pr 1. maj via ledighedserklæring?

Indlægaf hvz74 » 25. apr 2016, 23:07

Nu kunne jeg se ud fra designet, at du højst sandsynligt er tilknyttet HK's a-kasse, og de har haft bøvl med deres IT, jeg har fx haft svært ved at åbne nogle breve fra dem i går (heldigvis kunne jeg se fra brevtitlerne, at det ikke var mødeindkaldelser ell. lign.).

Men jo, rækkefølgen hedder først Jobnet, og a-kasse bagefter. Og du kan ikke melde dig ledig på Jobnet før på selve 1. ledighedsdag.
1

Tilbage til "Job"