Tøj til jobsamtaler

JoyNips
Indlæg: 12123
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34096

Re: Tøj til jobsamtaler

Indlægaf JoyNips » 17. feb 2024, 13:20

Ata skrev:
JoyNips skrev:Jeg kunne sagtens finde på at have en star wars t-shirt på :-D
Min arbejdsgarderobe som jurist består typisk af et jakkesæt i lidt ungt snit og sporty stof med en t-shirt under. Shaping new tomorrow laver fede jakkesæt i mange farver og med forskellige modeller i bukser til en fornuftig pris.

Til en samtale ville jeg nok typisk tage et lidt mørkeblåt jakkesæt på med en hvid t-shirt under, men jeg kunne også finde på at tage en sjovere t-shirt på, afhængigt af stedet.

Starwars tshirt under et jakkesæt er jo en form for ironisk statement. Hvis den er kombineret med cowboybukser og et generelt sjusket/meget afslappet look, er det samlede indtryk ret anderledes.


Absolut. Men det er min helt klare opfattelse, at selv i min lidt tørre og traditionalistiske branche er det ikke et problem at man viser personlighed i sin påklædning.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6401
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15159

Re: Tøj til jobsamtaler

Indlægaf Ata » 17. feb 2024, 13:28

:wave:
JoyNips skrev:
Ata skrev:
JoyNips skrev:Jeg kunne sagtens finde på at have en star wars t-shirt på :-D
Min arbejdsgarderobe som jurist består typisk af et jakkesæt i lidt ungt snit og sporty stof med en t-shirt under. Shaping new tomorrow laver fede jakkesæt i mange farver og med forskellige modeller i bukser til en fornuftig pris.

Til en samtale ville jeg nok typisk tage et lidt mørkeblåt jakkesæt på med en hvid t-shirt under, men jeg kunne også finde på at tage en sjovere t-shirt på, afhængigt af stedet.

Starwars tshirt under et jakkesæt er jo en form for ironisk statement. Hvis den er kombineret med cowboybukser og et generelt sjusket/meget afslappet look, er det samlede indtryk ret anderledes.


Absolut. Men det er min helt klare opfattelse, at selv i min lidt tørre og traditionalistiske branche er det ikke et problem at man viser personlighed i sin påklædning.

Man kan sagtens vise personlighed inden en passende ramme. Man kan også vise personlighed på en måde, der er helt off ifht konteksten. Jeg har set nogen komme til jobsamtale som lignede, at de ikke havde set sig i spejlet siden i forgårs. For mig vidner det om en nedsat evne til at læse en situation = det trækker ned i de fag, jeg har arbejdet i.
1
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2876
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 234
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5612

Re: Tøj til jobsamtaler

Indlægaf Luffegås » 17. feb 2024, 15:21

Min mand arbejder i en nørdet men PÆN virksomhed. De fleste har skjorte på i det daglige, men min mands nærmeste kollega dagligt tropper op i t-shirts og baggy bukser.
Det der så er sjovt er til firmafesterne - der dukker mange af mændene op i band t-shirts :lol:
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6401
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15159

Re: Tøj til jobsamtaler

Indlægaf Ata » 17. feb 2024, 15:42

Luffegås skrev:Min mand arbejder i en nørdet men PÆN virksomhed. De fleste har skjorte på i det daglige, men min mands nærmeste kollega dagligt tropper op i t-shirts og baggy bukser.
Det der så er sjovt er til firmafesterne - der dukker mange af mændene op i band t-shirts :lol:

Det synes jeg også fint, at man kan. Men til en jobsamtale vil jeg mene, at man typisk lige går en tand op i påklædning ifht. hverdagen på arbejdspladsen. Til en firmafest synes jeg, at man kan klæde sig stort set som man vil....
1
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1604
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 207
Likede indlæg: 2941

Re: Tøj til jobsamtaler

Indlægaf Kilix » 17. feb 2024, 15:57

Jeg var til samtale i en pæn bluse og en pæn nederdel.
Første arbejdsdag havde jeg en rammstein t-shirt, en sort hoodie og jeans på.
Der var kun to af de otte, der interviewede mig, der havde skjorte på, resten var meget casual.
Det er så også en meget woke, amerikansk virksomhed jeg arbejder for.
1
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7496
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23700

Re: Tøj til jobsamtaler

Indlægaf Aragorn » 17. feb 2024, 16:11

Ata skrev::wave:
JoyNips skrev:
Ata skrev:
JoyNips skrev:Jeg kunne sagtens finde på at have en star wars t-shirt på :-D
Min arbejdsgarderobe som jurist består typisk af et jakkesæt i lidt ungt snit og sporty stof med en t-shirt under. Shaping new tomorrow laver fede jakkesæt i mange farver og med forskellige modeller i bukser til en fornuftig pris.

Til en samtale ville jeg nok typisk tage et lidt mørkeblåt jakkesæt på med en hvid t-shirt under, men jeg kunne også finde på at tage en sjovere t-shirt på, afhængigt af stedet.

Starwars tshirt under et jakkesæt er jo en form for ironisk statement. Hvis den er kombineret med cowboybukser og et generelt sjusket/meget afslappet look, er det samlede indtryk ret anderledes.


Absolut. Men det er min helt klare opfattelse, at selv i min lidt tørre og traditionalistiske branche er det ikke et problem at man viser personlighed i sin påklædning.

Man kan sagtens vise personlighed inden en passende ramme. Man kan også vise personlighed på en måde, der er helt off ifht konteksten. Jeg har set nogen komme til jobsamtale som lignede, at de ikke havde set sig i spejlet siden i forgårs. For mig vidner det om en nedsat evne til at læse en situation = det trækker ned i de fag, jeg har arbejdet i.


Der er vel en grund til at en psykiater vil kigge efter alderssvarende påklædning. En mand på 40 i en hættetrøje og joggingbukser, eller en dame på 45 dullet op med støvler og kort nederdel som en pige på 20 der er på vej i byen siger bare så meget om et menneske.

I mandens tilfælde er det fint hvis han arbejder i haven på en halvkold dag i februar, men det er rigtigt skidt hvis han gerne vil være IT konsulent.

Selv om man ikke har snakket 2 ord med mennesket før man placeres sammen ved et bord til en fest i følge værtens bordplan, ved man at ham der, han sidder og fortæller alt for personlige ting inden hovedretten: Ekskonen er en utro luder, problemer med børnene som han har 5 af, alle med autisme og problemer i skolen, eller dårligt helbred og så ellers detaljer om alle indlæggelser og en svada om kontanthjælpsystemet og racistiske tendenser mens man smiler stift og tænker over hvorfor værten valgte at placere den mand ved siden af netop én selv....

Habitjakke med en Star Wars t-shirt er jo mere sådan en 'jeg er voksen og uddannet men jeg kan også være afslappet og behøver ikke være kedelig'. Det er en meget afmålt dosis af afslappethed og det er noget der tilhører en sofistikeret person, og alle dem der siger at de ikke har noget problem i at komme i en nørdet Star Wars t-shirt vil nok alligevel lade plastiklyssværd og voicebox og full body Darth Vader kostumet blive hjemme.

Jeg tænker faktisk ikke der er nogen på Debatten der ikke forstår det koncept, man skal finde dem der ikke forstår balancen i hjælpegruppen på Facebook. De har nemlig ikke noget job, de får aldrig noget job, og de tager ikke til samtale med mindre de blevet sendt ud af kommunen.
3

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
ajnaM
Indlæg: 10078
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27592

Re: Tøj til jobsamtaler

Indlægaf ajnaM » 18. feb 2024, 07:30

Luffegås skrev:Min mand arbejder i en nørdet men PÆN virksomhed. De fleste har skjorte på i det daglige, men min mands nærmeste kollega dagligt tropper op i t-shirts og baggy bukser.
Det der så er sjovt er til firmafesterne - der dukker mange af mændene op i band t-shirts :lol:


Jeg arbejder et sted, hvor de fleste har casual Friday hver dag. :D

… og jeg hører uendeligt meget mere for mine blazere og hæle, end de hører for uredte man-buns, hjemmehæklede huer, farverige flyverdragte, sokker i Teva-sandalerne og zip-off-pants. :genert:
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10078
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27592

Re: Tøj til jobsamtaler

Indlægaf ajnaM » 18. feb 2024, 07:35

Apropos tøj til jobsamtaler, har jeg flest gange siddet på den anden side af bordet. Og jeg foretrækker, når jeg ikke lægger mærke til personens tøj. Så ikke grimt, men heller ikke så flot, at man tænker over det - bare pænt neutralt.

Det værste var en mand, der havde taget en stor sømandsstrik på - og det var sådan rimelig lun sensommer og endnu varmere indenfor. Sveden HAGLEDE af den stakkels mand, og han kastede 5-6 glas vand indenbords i løbet af 30 minutter. Vi spurgte flere gange til, om ikke han ville af med sweateren, men det ville han ikke. Måske han ikke havde noget på under. :genert:
Ingen af os huskede ret meget af, hvad han havde sagt, da han gik ud af lokalet…
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6401
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15159

Re: Tøj til jobsamtaler

Indlægaf Ata » 18. feb 2024, 08:49

ajnaM skrev:Apropos tøj til jobsamtaler, har jeg flest gange siddet på den anden side af bordet. Og jeg foretrækker, når jeg ikke lægger mærke til personens tøj. Så ikke grimt, men heller ikke så flot, at man tænker over det - bare pænt neutralt.

Det værste var en mand, der havde taget en stor sømandsstrik på - og det var sådan rimelig lun sensommer og endnu varmere indenfor. Sveden HAGLEDE af den stakkels mand, og han kastede 5-6 glas vand indenbords i løbet af 30 minutter. Vi spurgte flere gange til, om ikke han ville af med sweateren, men det ville han ikke. Måske han ikke havde noget på under. :genert:
Ingen af os huskede ret meget af, hvad han havde sagt, da han gik ud af lokalet…

Enig! Sådan havde jeg det med en studentermedhjælper vi havde til samtale. Dog lidt omvendt. Det var også en varm sommerdag og såvidt jeg husker, havde hun en overall på med ikke så meget indenunder - måske en lille bh eller top. I hvert fald sad der en halvnøgen svedende ung dame foran os og jeg syntes, at det var meget upassende. Hun fik dog alligevel jobbet, da min (kvindelige!) chef syntes, at hun havde en god energi. Jeg foretrak en af de andre, som netop havde klædt sig passende på og derfor ikke tiltrak sig opmærksomhed for sit outfit eller mangel på samme.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15511
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25939

Re: Tøj til jobsamtaler

Indlægaf Delfin » 18. feb 2024, 10:54

Jeg har været ude for en, der var lidt i den anden grøft. Hun var til samtale til en medhjælperstilling i en børnehave og kom i pænt men praktisk børnehavetøj. Var ikke påfaldende på nogen måde, hverken af væremåde eller påklædning. Vi spoler frem til kort efter ansættelse, hvor hun til legepladsbrug iklæder sig ærmeløs mavebluse og en hulkort nederdel (til pænere brug end sand og solcreme) sætter sig i en havestol og drejer den mod solen. Lad os bare sige, at solen var mere interessant end børnene. En anden dag mente hun ikke, at hun kunne gå med i skoven, da hun kun havde pæne sko med, og det var jo vådt i skoven efter regnen. Hun holdt ikke prøvetiden ud :D
6
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Julledyret
Indlæg: 442
Tilmeldt: 14. sep 2015, 19:34
Kort karma: 10
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 416

Re: Tøj til jobsamtaler

Indlægaf Julledyret » 18. feb 2024, 20:19

Som de fleste andre, så tænker jeg også over hvad jeg har på og hvordan jeg fremstår til en jobsamtale. Det samme gør sig i øvrigt gældende, hvis det er mig der afholder samtaler.

Jeg har haft en mandlig kollega, der underviste, og han havde konsekvent alle mulige band/motiv t-shirts på fordi det var hans interesse. Men han supplerede det med en blazer og fik det derfor til at se mere professionelt ud end hvis han troppede op med en forvasket sweatshirt eller anden type af bluse til at have ud over.

Mit standard kontortøj er sorte jeans eller nederdel, en skjorte og cardigan eller blazer afhængig af situationen. Tit har jeg en striktrøje eller anden top på, men det ville jeg ikke vælge til en jobsamtale. Jeg ville gå med den sikre, neutrale løsning og vælge en af favoritskjorterne, som jeg føler mig bedst tilpas.
Til en samtale vil jeg typisk vælge ankelstøvler, selvom det er ligeså tit jeg har sneakers på til dagligt.

Jeg cykler oftest og derfor gør jeg også meget ud af, enten at skifte bluse inden jeg kommer ind til samtalen eller sikre mig jeg ikke sveder eller ser sjusket ud. Førstehåndsindtrykket er ret afgørende i den slags situationer, så mit tøj og ydre fremtoning skal ikke være det, der tager opmærksomheden.
1
ajnaM
Indlæg: 10078
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27592

Re: Tøj til jobsamtaler

Indlægaf ajnaM » 18. feb 2024, 22:09

Julledyret skrev:Som de fleste andre, så tænker jeg også over hvad jeg har på og hvordan jeg fremstår til en jobsamtale. Det samme gør sig i øvrigt gældende, hvis det er mig der afholder samtaler.

Jeg har haft en mandlig kollega, der underviste, og han havde konsekvent alle mulige band/motiv t-shirts på fordi det var hans interesse. Men han supplerede det med en blazer og fik det derfor til at se mere professionelt ud end hvis han troppede op med en forvasket sweatshirt eller anden type af bluse til at have ud over.

Mit standard kontortøj er sorte jeans eller nederdel, en skjorte og cardigan eller blazer afhængig af situationen. Tit har jeg en striktrøje eller anden top på, men det ville jeg ikke vælge til en jobsamtale. Jeg ville gå med den sikre, neutrale løsning og vælge en af favoritskjorterne, som jeg føler mig bedst tilpas.
Til en samtale vil jeg typisk vælge ankelstøvler, selvom det er ligeså tit jeg har sneakers på til dagligt.

Jeg cykler oftest og derfor gør jeg også meget ud af, enten at skifte bluse inden jeg kommer ind til samtalen eller sikre mig jeg ikke sveder eller ser sjusket ud. Førstehåndsindtrykket er ret afgørende i den slags situationer, så mit tøj og ydre fremtoning skal ikke være det, der tager opmærksomheden.


Altså, du tænker også over dit eget tøj - og tager noget andet på end du ellers havde valgt - når du afholder jobsamtaler?

Interessant. Det har jeg vitterligt aldrig skænket en tanke. Og jeg tænker ellers meget på tøj. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Julledyret
Indlæg: 442
Tilmeldt: 14. sep 2015, 19:34
Kort karma: 10
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 416

Re: Tøj til jobsamtaler

Indlægaf Julledyret » 18. feb 2024, 23:43

ajnaM skrev:
Julledyret skrev:Som de fleste andre, så tænker jeg også over hvad jeg har på og hvordan jeg fremstår til en jobsamtale. Det samme gør sig i øvrigt gældende, hvis det er mig der afholder samtaler.

Jeg har haft en mandlig kollega, der underviste, og han havde konsekvent alle mulige band/motiv t-shirts på fordi det var hans interesse. Men han supplerede det med en blazer og fik det derfor til at se mere professionelt ud end hvis han troppede op med en forvasket sweatshirt eller anden type af bluse til at have ud over.

Mit standard kontortøj er sorte jeans eller nederdel, en skjorte og cardigan eller blazer afhængig af situationen. Tit har jeg en striktrøje eller anden top på, men det ville jeg ikke vælge til en jobsamtale. Jeg ville gå med den sikre, neutrale løsning og vælge en af favoritskjorterne, som jeg føler mig bedst tilpas.
Til en samtale vil jeg typisk vælge ankelstøvler, selvom det er ligeså tit jeg har sneakers på til dagligt.

Jeg cykler oftest og derfor gør jeg også meget ud af, enten at skifte bluse inden jeg kommer ind til samtalen eller sikre mig jeg ikke sveder eller ser sjusket ud. Førstehåndsindtrykket er ret afgørende i den slags situationer, så mit tøj og ydre fremtoning skal ikke være det, der tager opmærksomheden.


Altså, du tænker også over dit eget tøj - og tager noget andet på end du ellers havde valgt - når du afholder jobsamtaler?

Interessant. Det har jeg vitterligt aldrig skænket en tanke. Og jeg tænker ellers meget på tøj. :D



Nej, det er ikke sådan det skal forstås. :genert:

Uanset hvilken part jeg har ved en jobsamtale, så er jeg meget bevidst om mit tøjvalg og at det ikke skal være dét der tager fokus. Som en der normalt ikke går så meget op i tøj, så er det her faktisk et af de steder hvor jeg gør. :-D

Det jeg mener med at jeg ikke vælger en striktrøje er fordi, jeg personligt synes det virker for afslappet i en situation, jeg forventer er mere seriøs end en dag foran skrivebordet. Ligesom jeg ikke ville tage en t-shirt med et sjovt motiv på til en samtale. Giver det mening?
Det kommer helt sikkert også an på branche og firma om det betyder noget, og det gør det så der hvor jeg færdes.

Jeg kan som sagt sagtens have en striktrøje eller andet på til hverdag, men da jeg minimum halvdelen af ugens dage i forvejen har skjorte på, så vælger jeg også det til en jobsamtale.
Håber ikke det gjorde forvirringen værre. :lol:
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6401
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15159

Re: Tøj til jobsamtaler

Indlægaf Ata » 19. feb 2024, 08:51

Julledyret skrev:
ajnaM skrev:
Julledyret skrev:Som de fleste andre, så tænker jeg også over hvad jeg har på og hvordan jeg fremstår til en jobsamtale. Det samme gør sig i øvrigt gældende, hvis det er mig der afholder samtaler.

Jeg har haft en mandlig kollega, der underviste, og han havde konsekvent alle mulige band/motiv t-shirts på fordi det var hans interesse. Men han supplerede det med en blazer og fik det derfor til at se mere professionelt ud end hvis han troppede op med en forvasket sweatshirt eller anden type af bluse til at have ud over.

Mit standard kontortøj er sorte jeans eller nederdel, en skjorte og cardigan eller blazer afhængig af situationen. Tit har jeg en striktrøje eller anden top på, men det ville jeg ikke vælge til en jobsamtale. Jeg ville gå med den sikre, neutrale løsning og vælge en af favoritskjorterne, som jeg føler mig bedst tilpas.
Til en samtale vil jeg typisk vælge ankelstøvler, selvom det er ligeså tit jeg har sneakers på til dagligt.

Jeg cykler oftest og derfor gør jeg også meget ud af, enten at skifte bluse inden jeg kommer ind til samtalen eller sikre mig jeg ikke sveder eller ser sjusket ud. Førstehåndsindtrykket er ret afgørende i den slags situationer, så mit tøj og ydre fremtoning skal ikke være det, der tager opmærksomheden.


Altså, du tænker også over dit eget tøj - og tager noget andet på end du ellers havde valgt - når du afholder jobsamtaler?

Interessant. Det har jeg vitterligt aldrig skænket en tanke. Og jeg tænker ellers meget på tøj. :D



Nej, det er ikke sådan det skal forstås. :genert:

Uanset hvilken part jeg har ved en jobsamtale, så er jeg meget bevidst om mit tøjvalg og at det ikke skal være dét der tager fokus. Som en der normalt ikke går så meget op i tøj, så er det her faktisk et af de steder hvor jeg gør. :-D

Det jeg mener med at jeg ikke vælger en striktrøje er fordi, jeg personligt synes det virker for afslappet i en situation, jeg forventer er mere seriøs end en dag foran skrivebordet. Ligesom jeg ikke ville tage en t-shirt med et sjovt motiv på til en samtale. Giver det mening?
Det kommer helt sikkert også an på branche og firma om det betyder noget, og det gør det så der hvor jeg færdes.

Jeg kan som sagt sagtens have en striktrøje eller andet på til hverdag, men da jeg minimum halvdelen af ugens dage i forvejen har skjorte på, så vælger jeg også det til en jobsamtale.
Håber ikke det gjorde forvirringen værre. :lol:

Jeg gør præcis som dig. Vælger det mest konservative og “sikre” fra min hverdagsgarderobe. Og vælger det, som er lidt mere til den pæne end til den afslappede side.
2
Akehurst2
Indlæg: 14223
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1270
Likede indlæg: 40958

Re: Tøj til jobsamtaler

Indlægaf Akehurst2 » 19. feb 2024, 08:57

Jeg synes virkelig, det er mærkeligt, når folk beder om råd til en jobsamtale uden at give det mindste hint om, hvad det er for et job - bare en eller anden pejling :genert:

Men altså, jeg vil tage det samme på som jeg normalt har på på arbejde de dage, hvor jeg har eksterne møder.
1

Tilbage til "Job"