Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf 1234 » 12. feb 2024, 08:59

ajnaM skrev:
1234 skrev:
ajnaM skrev:
1234 skrev:
ajnaM skrev:
Pølsemix skrev:
ajnaM skrev:
Ja, det tror jeg bestemt også, de forstår - og så risikerer vi, at de vælger det ufleksible arbejde fra.

Jeg kender ikke løsningerne, men jeg ser en udfordring i de unges krav og forventninger til arbejdet - og i den voksende kløft mellem akademikeres løn og arbejdsvilkår og faglærte/professionsuddannedes… så kan politikerne tale håndværks- og velfærdsfagene op herfra og til juleaften, det kommer ikke til at hjælpe noget som helst, hvis den akademiske vej både giver bedre løn, mere fleksibilitet og større frihedz

Det er en udfordring for arbejdsgiverne, men en gevinst for arbejdstagerne. Så må arbejdsgiverne oppe sig og tilbyde nogle vilkår som kan tiltrække personale.


Det tror jeg kan blive overordentligt svært, hvis vi bliver ved med at tale fleksibilitet, fire dages arbejdsuge mv op.

Tidligere har fx en pædagog været dårligt lønnet, men har så til gengæld haft mere mening og mere frihed, da de oftere har arbejdet færre timer og haft betalt frokost…

Hvis du som pædagog i fremtiden har MINDRE frihed end en akademiker, samtidig med at du har dårligere arbejdsvilkår og ringere løn - ja, så skal der godt nok skrues gevaldigt på nogle knapper, før det bliver sammenligneligt attraktivt.

Mem det er jo forskelligt, hvad folk er glade for?
Fx kender jeg mange pædagoger, der er lykkelig for at de ikke kan arbejde derhjemme om aften eller i weekenderne, men at de har fri.
Det er jo tilgengæld svært at finde i akademiske jobs.


Det er bare tiltagende sværere at rekruttere til pædagogfaget. Så der er ikke nok, der er glade for de ting, der tæller op i dag.

Og hvis faget i fremtiden skal konkurrere med fire dages arbejdsuge og mulighed for hjemmearbejde, samtidig med at lønnen er meget højere andre steder, ja, så tror jeg ikke, det bliver nemmere at lokke de unge til pædagogfaget…

Men hvis akademikerne kun arbejder 4 dage om ugen, så skal deres børn vel også kun passes 4 dage?
Så kan pædagogerne, da også nemt have en 4 dages arbejdsuge.

Nu skal vi jo også bare bruge ufattelig mange pædagoger. Det er jo hvert år den største videregående uddannelse, så det er jo ikke fordi der ingen, som vil være det.


Jeg ved det naturligvis ikke, men jeg tvivler på, at 4 dages arbejdsuge bliver en model, hvor hele samfundet lukker ned den samme dag. Jeg ser tværtimod et behov for udvidede åbningstider i børnehaver og vuggestuer, når forældrene arbejder mere fleksibelt - og altså ikke flere lukkedage.

Og der er alt for få, der vil det. Og stadigt færre.


Men børnehaven behøver da ikke at have lukket en dag for, at nogle af pædagogerne har fri?
I udflytterbørnehaver har de voksne tit en 4 dages arbejdsuge.
Hvis vi havde 4 dages arbejdsuge ville min mand og jeg kun sende vores børn i institution 3 dage om uge, så vi ville bruge institutionen endnu mindre.

Ja men jeg tror ikke det handler ret meget om fleksibiliteten, men mere om lønnen og arbejdspresset.
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3076
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5309

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf AFK » 12. feb 2024, 17:36

Aragorn skrev:
AFK skrev:
Akehurst2 skrev:
Men nu kan vi vel tillade os at tro på, at også kommende generationer kan forstå, at man ikke kan arbejde hjemme, hvis jobbet oplagt kræver fysisk tilstedeværelse?

Det kan selvfølgelig godt være, de så vil have alle mulige andre krav og forventninger, men det er jo ikke anderledes end tidligere. Der er altid kommet nye generationer ind på arbejdsmarkedet med nye ideer og krav - fint beskrevet her: https://politiken.dk/debat/klummer/art9730334/»De-vil-helst-møde-kl.-10-og-gå-igen-kl.-14.-Ikke-fordi-de-skal-hente-børn-men-fordi-de-skal-til-keramik-og-lave-kimchi«


Så meget tiltro har jeg slet ikke til dem. De er opvokset og opflasket i en kultur, hvor der ikke må gøres forskel på folk, selv der er væsentlige forskelle på de folk og hvad de laver. Alle mulige uddannelser skulle pludselig have en studenterhue med deres egen farve, selvom det var folk der var 10. klasser, sosu'er, frisører, murere, osv.. Jeg har hørt unge mennesker seriøst mene, at deres erhvervsuddannelse var på niveau med andres videregående uddannelser, alene fordi uddannelserne begge tog 3-4 år - og derfor burde de have samme løn!

De er så vant til at der ikke må gøres forskel på folk, at jeg ikke er i tvivl om at mange af dem eksempelvis forventer at kunne få 4-dages uger eller hjemmearbejdsdage, fordi "det har de andre jo også".


Så en HG "Studenterhue" er ikke god nok til dig? :-)


Jeg vil nærmere formulere det som at en HG ikke er god nok til en studenterhue. Det er en erhvervsuddannelse, og ikke en gymnasial uddannelse.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.

Tilbage til "Job"