Optjening af ferie med løn - hjælp?!

avdotja
Indlæg: 4959
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14816

Re: Optjening af ferie med løn - hjælp?!

Indlægaf avdotja » 27. nov 2023, 19:00

Hold op, hvor var det gamle system da meget mere overskueligt…
2
Aesel82
Indlæg: 2669
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4315

Re: Optjening af ferie med løn - hjælp?!

Indlægaf Aesel82 » 27. nov 2023, 19:00

avdotja skrev:
Aesel82 skrev:
avdotja skrev:Men Mani, har hun ret til 25 dage i alt i 2023? Eller kun 23 dage, nu hendes første arbejdsdag var d. 1. januar? For jeg ville umiddelbart forvente at hun ikke havde de første 2,08 dage allerede i januar. Altså hun optjener dem der, men de kan vel først bruges i februar?

Ja, jeg spørger fordi du lyder til at vide noget om det og jeg altid er usikker på, hvornår dagene gælder fra :genert:


Du har ret - de tilskrives først i slutningen af måneden :)

Men man får dem stadigvæk i januar?


Ja, det gør vi i hvert fald på min arbejdsplads.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11394
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23638

Re: Optjening af ferie med løn - hjælp?!

Indlægaf Mani » 27. nov 2023, 19:04

avdotja skrev:Hold op, hvor var det gamle system da meget mere overskueligt…

Ja, det kræver noget at vænne sig til.
Jeg har et noget større regneark til vores medarbejdere de kan bruge -for man optjener jo fra 01.09.2x-31.08.2x+1 og kan afholde fra 01.09.2x-31.12.2x+1 - og så er der feriefridage/6.ferieuge... :forvirret2:

Og der er forskelle på praksis og opgørelser -så man skal holde tungen lige i munden.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 683
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Optjening af ferie med løn - hjælp?!

Indlægaf Kruspersille » 27. nov 2023, 19:19

6. ferieuge er overenskomst-bestemt og optjenes fra 1. januar til 30. december og ‘udbetales’ 1. maj året efter. Så hvis du ikke arbejdede sidste år, har du ikke optjent 6. ferieuge. Hvis du har skiftet job, plejer de at blive udbetalt med den sidste løn fra din gamle arbejdsplads.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6399
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15158

Re: Optjening af ferie med løn - hjælp?!

Indlægaf Ata » 27. nov 2023, 19:20

Kruspersille skrev:6. ferieuge er overenskomst-bestemt og optjenes fra 1. januar til 30. december og ‘udbetales’ 1. maj året efter. Så hvis du ikke arbejdede sidste år, har du ikke optjent 6. ferieuge. Hvis du har skiftet job, plejer de at blive udbetalt med den sidste løn fra din gamle arbejdsplads.

Okay mange tak! Jeg er nyuddannet, så jeg har ikke arbejdet sidste år. Jeg forstår dog stadig ikke, hvorfor de trækker ferieugen som 6. ferieuge, i stedet for at trække de dage, jeg har med løn. Forstår du det?
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11394
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23638

Re: Optjening af ferie med løn - hjælp?!

Indlægaf Mani » 27. nov 2023, 19:26

Kruspersille skrev:6. ferieuge er overenskomst-bestemt og optjenes fra 1. januar til 30. december og ‘udbetales’ 1. maj året efter. Så hvis du ikke arbejdede sidste år, har du ikke optjent 6. ferieuge. Hvis du har skiftet job, plejer de at blive udbetalt med den sidste løn fra din gamle arbejdsplads.

Ikke alle steder. De kan optjenes løbende eller tildeles ved f.eks. årsskiftet eller begyndelsen af et nyt ferieår. Nogle steder optjenes feriefridagene efter 6-9 måneders ansættelse, men det kan variere.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 683
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Optjening af ferie med løn - hjælp?!

Indlægaf Kruspersille » 27. nov 2023, 19:27

Ata skrev:
Kruspersille skrev:6. ferieuge er overenskomst-bestemt og optjenes fra 1. januar til 30. december og ‘udbetales’ 1. maj året efter. Så hvis du ikke arbejdede sidste år, har du ikke optjent 6. ferieuge. Hvis du har skiftet job, plejer de at blive udbetalt med den sidste løn fra din gamle arbejdsplads.

Okay mange tak! Jeg er nyuddannet, så jeg har ikke arbejdet sidste år. Jeg forstår dog stadig ikke, hvorfor de trækker ferieugen som 6. ferieuge, i stedet for at trække de dage, jeg har med løn. Forstår du det?


Det tør jeg ikke sige. Vi skal selv vælge i vores tidsregistreringssystem, hvilken ferie, vi vil bruge (ferie eller feriefridage (6. ferieuge)), der er ikke nogen, der vælger for os, men systemet brokker sig, hvis vi vælger dage, vi ikke har, hvis du forstår :D Det plejer at fungere fint. Det eneste, man skal være opmærksom på (men igen systemet hjælper os) er, at der er to regnskaber. Feriefridagene skal bruges inden aprils slutning, og så er der nogle alm. feriedage som skal bruges inden 1. januar (det sidste er stadig lidt vanskeligt for os at forstå).
0
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 683
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Optjening af ferie med løn - hjælp?!

Indlægaf Kruspersille » 27. nov 2023, 19:29

Mani skrev:
Kruspersille skrev:6. ferieuge er overenskomst-bestemt og optjenes fra 1. januar til 30. december og ‘udbetales’ 1. maj året efter. Så hvis du ikke arbejdede sidste år, har du ikke optjent 6. ferieuge. Hvis du har skiftet job, plejer de at blive udbetalt med den sidste løn fra din gamle arbejdsplads.

Ikke alle steder. De kan optjenes løbende eller tildeles ved f.eks. årsskiftet eller begyndelsen af et nyt ferieår. Nogle steder optjenes feriefridagene efter 6-9 måneders ansættelse, men det kan variere.


Ok, jeg har kun været i det offentlige og der fungerer de som, jeg har beskrevet.
0

Tilbage til "Job"